• 1
  • 2
2021-05-11, 12:08
Medlem
Hej,

Jag planerar inför husköp nästa år och undrar hur det ser ut med bonusar för lånelöften.

Jag har en grundlön på 65.000 kr/mån men har under de senaste 3 åren av de 5 år jag jobbat sedan jag tog examen också konsekvent fått en bonus motsvarande 10.000-15.000 per månad (som betalas som en årlig klumpsumma).

Om relevant: jobbar inom consulting och bonusen är inte godtycklig utan är förväntad och beräknas utifrån sales/performance/etc.

Fråga: Har någon erfarenhet/kunskap om man kan baka in en konsekvent bonus som en del i ”lönen”. i.e kan jag räkna min lön som 75-80 snarare än 65?
Citera
2021-05-11, 12:11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt123
Hej,

Jag planerar inför husköp nästa år och undrar hur det ser ut med bonusar för lånelöften.

Jag har en grundlön på 65.000 kr/mån men har under de senaste 3 åren av de 5 år jag jobbat sedan jag tog examen också konsekvent fått en bonus motsvarande 10.000-15.000 per månad (som betalas som en årlig klumpsumma).

Om relevant: jobbar inom consulting och bonusen är inte godtycklig utan är förväntad och beräknas utifrån sales/performance/etc.

Fråga: Har någon erfarenhet/kunskap om man kan baka in en konsekvent bonus som en del i ”lönen”. i.e kan jag räkna min lön som 75-80 snarare än 65?

Ja. Dom kollar på din beskattade inkomst.
Citera
2021-05-11, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ja. Dom kollar på din beskattade inkomst.

Tack!
Citera
2021-05-11, 12:46
Medlem
note-its avatar
Dom vill ha kopia på dina 3 senaste lönespecar och tar inte hänsyn till bonus.
Citera
2021-05-11, 13:44
Medlem
Hossejns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt123
Hej,

Såg att någon skrev ”Ja”.

Men det beror på bank och bankman. Det är inte alltid de tycker att bonus och provision räknas till din lön eftersom att den aldrig är garanterad.
Även fast man fått detta månad efter månad. Ofta handlar det om en bra relation till sin Bankman.
Citera
2021-05-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it

Vänta va ?, jag köpte hus för några år sedan, inte fan lämna jag in 3 lönespecar.
Jag gjorde lånelöfte på bankens hemsida, skrev in min och sambons inkomst och sen var det klart. dem kollar bara senaste deklarationen.

Ta ditt föregående deklaration och dela i 12 och skriv det som din lön.
Problemet kan väl vara att du får ett för stort lånelöfte som gör att du inte kan betala dina lån om din bonus försvinner. så säkrast är ju att räkna utan bonus.
Citera
2021-05-11, 14:06
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it

Sluta sprid dynga.
6 bolån hitills. 0 gånger har de velat kolla på lönespec, 100% av gångerna har de räknat med rörlig ersättning.

De går på årsinkomst.
Citera
2021-05-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Sluta sprid dynga.
6 bolån hitills. 0 gånger har de velat kolla på lönespec, 100% av gångerna har de räknat med rörlig ersättning.

De går på årsinkomst.

Du sprider tyvärr en osann bild också.

Sanningen är att det är olika från fall till fall.

Jag har tagit lån 5 gånger sammanlagt, 3 av de gångerna har jag fått visa upp senaste 3 lönespecarna, 2 gånger räckte det med ett skriftligt intyg från arbetsgivaren att "Jag har XYZ i årsinkomst".

Skulle de kräva 3 senaste lönespecarna från en höginkomsttagare som har flera tillgångar hos banken och tar sitt fjärde lån på raken? Förmodligen inte.
Kommer de kräva lönespecar från en 25 åring som ska ta sitt första bostadslån? Mest troligen ja.
Citera
2021-05-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Sanningen är att det är olika från fall till fall.

Det som stämmer är precis detta. Det finns inga regler att bankmännen måste kolla din lönespec. Utan det är en bedömning bankmännen själva gör. Och då blir det från fall till fall.
Citera
2021-05-11, 15:57
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Sluta sprid dynga.

De går på årsinkomst.
Sluta snacka skit. Jag har precis fått ett nytt bolån. Mupp.
Citera
2021-05-11, 16:06
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razerdayzer
Vänta va ?, jag köpte hus för några år sedan, inte fan lämna jag in 3 lönespecar.
Jag gjorde lånelöfte på bankens hemsida, skrev in min och sambons inkomst och sen var det klart. dem kollar bara senaste deklarationen.

Ta ditt föregående deklaration och dela i 12 och skriv det som din lön.
Problemet kan väl vara att du får ett för stort lånelöfte som gör att du inte kan betala dina lån om din bonus försvinner. så säkrast är ju att räkna utan bonus.
Köp en bostad som kostar lite mer så får du se. Alla kan inte bo i en småstad liksom.
Citera
2021-05-11, 16:08
Medlem
RostigHinks avatar
Efter totalt 6 bostadsköp med lån har jag aldrig visat några papper av någon sort. Kreditupplysning har de gjort men det är allt. Det är säkert olika men åtminstone i december 2019 frågades det inte för min del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in