Citat:
Ursprungligen postat av
Morgonsolen200
Du sprider tyvärr en osann bild också.
Sanningen är att det är olika från fall till fall.
Jag har tagit lån 5 gånger sammanlagt, 3 av de gångerna har jag fått visa upp senaste 3 lönespecarna, 2 gånger räckte det med ett skriftligt intyg från arbetsgivaren att "Jag har XYZ i årsinkomst".
Skulle de kräva 3 senaste lönespecarna från en höginkomsttagare som har flera tillgångar hos banken och tar sitt fjärde lån på raken? Förmodligen inte.
Kommer de kräva lönespecar från en 25 åring som ska ta sitt första bostadslån? Mest troligen ja.
Du har helt rätt i att det är olika från fall till fall. Verkligheten är inte ”svart” eller ”vit”, vilka somliga i tråden tycks tro. Banken har ett uppdrag att säkerställa att den sökande har en varaktig och säkerställd inkomst.
Finansinspektionen uttrycker det bra på sin hemsida:
Med bruttoinkomst (inkomsten före skatt) avses som utgångspunkt den förvärvsinkomst som fastställts av Skatteverket. Utöver det kan bankerna räkna med andra inkomster som de bedömer är säkerställda och varaktiga, som studiebidrag, barnbidrag, löneförhöjningar etc. Även kapitalinkomster som är säkerställda och varaktiga kan räknas med. Det är bankerna som ska göra bedömningen om inkomsten är säkerställd och varaktig.
Om banken kan säkerställa en inkomsten på lämpligt sätt, exempelvis genom kreditupplysning och att löneinsättningen syns på kundens konto behövs oftast inte anställningsintyg eller lönespecifikationer uppvisas. Om förhållandet är det omvända, tex att den sökande nolltaxerat föregående inkomstår och löneinsättning inte synspå konto är det sannolikt att den sökande behöver styrka sin inkomst. Mellan dessa ytterligheter finns en tydlig skala av gråa nyanser...
Ungefär samma resonemang kan föras om bonusar. Inte heller här finns det en sanning. Svaret beror på omständigheterna och om bonusen kan sägas vara stadigvarande och säkerställd. En bonus är vanligen inte stadigvarande, men det betyder inte att bonusen per automatik inte får medräknas i inkomsten. Även här finns en gråskala, om än åt det mörkare hållet.