2021-05-11, 08:53
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Precis som det står!

Ett vargliv är lika mkt värt som en människas. Vilka är vi o bli bödlar över ett vackert vilt djur som levde här långt innan vi tog oss rätten o besudla dess mark o liv?

Men för fan. Tycker du helt allvarligt som du skriver? En vuxen karl...
Citera
2021-05-11, 08:55
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
konstigt det det va ok o avliva vargenvalpen..

hade en vanlig jägarsvensson fått upp vargen på sin gårdsplan o sen gått nära deras barn ,o sen skjutit.. ja då jävlar ska han sys in på minst 10år MINST!
Nu ska jägare största och blötaste offerkofta på som alltid. Sen ska det ljugas. Han som sköt snapp hanen fick böter. 10 år ha ha så jävla larvigt. Dessa ungdomar hittade inte på någon löjlig historia om något hotat barn. Finns det några grupp människor mer som ljuger så in i helvete mycket som jägarpacket?
Citera
2021-05-11, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Läste nu det här inlägget efter att ha svarat på ditt förra mer ingående. Jag ser att vi är på samma linje men jag upplever att det isåfall är personalens ansvar. Varför skulle annars hem behövas. Att filma och fotografera en massa när det rört sig om nyfödd eller unge i dåligt skick istället för att kontakta veterinär är absolut inte okej. Men jag anser att ungdomar på ett LSS- boende knappast kan ställas som ansvariga. Kom ihåg att de önskade hjälpa djuret och inte själva skadat det, vilket är en stor skillnad. Jag tror likt dig att honan kan ha skrämts bort och flyttat på sig för att inte dra uppmärksamheten till ungen.

Ska man vistas i natur bör man vara medveten om att djuren kan störas under känsliga perioder. Detta gäller inte enbart hundägare. Sedan borde alla återigen upplysas som barn om hur man uppträder om man möter på ensamma ungar. Ibland har naturen sin grymma gång också. Men människan försämrar oddsen. Låt det vilda vara.

Jag tror i allra högsta grad att vi håller med varandra. Det är personalens ansvar, just speciellt eftersom det lätt blir problematiskt att hålla eventuellt förståndshandikappade ungdomar ansvariga. De senare kan inte klandras för att vilja gulla med ett sött litet djur. En spännande tanke i dagens samhälle är förstås om personalen inte ser sig ha rätt att "ingripa" om deras brukare t ex plockar upp en vargvalp ur sin lega, på grund av kränkningsrisk, intrång i personlig integritet osv. Men oavsett vad känns det smått osannolikt att anställda på ett vårdhem i Hagfors inte har kommit i kontakt med denna situation förut, ungefär som du berättade om fågelungar. De jobbar i en liten ort med fem tusen invånare, mitt i skogen, och behöver inte resa till Skansen för att stöta på lokalt wildlife. Eller så har jag en romantiserad bild av obygden där, länge sen jag var i de krokarna. Jag är bara bedrövad över att de drog ut på valpens plåga. Blir intressant att höra om det nu rör sig om varg, det borde nästan vara möjligt att individspåra modern i så fall. Hoppas också att hon och flocken håller sig långt borta från boskap och hundar i framtiden.
Citera
2021-05-11, 09:20
Medlem
Ja alltså, gränsen för vad som är en livskraftig vargstam är extremt lågt satt. Man vill hindra inavel och degenerering säger man men väljer då att skjuta av friska djur så så stammen blir ännu mindre! Det måste vara jägare som tog beslutet om avlivning av en frisk liten valp. Skam!
Citera
2021-05-11, 09:39
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Men för fan. Tycker du helt allvarligt som du skriver? En vuxen karl...
Absolut, alla är inte av den uppfattningen att vi har rätt o slakta vilda oskyldiga djur.
Citera
2021-05-11, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Jag tror i allra högsta grad att vi håller med varandra. Det är personalens ansvar, just speciellt eftersom det lätt blir problematiskt att hålla eventuellt förståndshandikappade ungdomar ansvariga. De senare kan inte klandras för att vilja gulla med ett sött litet djur. En spännande tanke i dagens samhälle är förstås om personalen inte ser sig ha rätt att "ingripa" om deras brukare t ex plockar upp en vargvalp ur sin lega, på grund av kränkningsrisk, intrång i personlig integritet osv.

Om det gäller minderåriga ungdomar finns det ett större ansvar och möjlighet att ingripa. Sen är det ju trots allt miljöbrott och djurplågeri. Det är dock allmänt känt inom LSS-kretsar att en del vuxna brukare skaffar och har ihjäl husdjur på löpande band av oaktsamhet. Oftast krävs det handlingskraftig personal av den gamla skolan som sätter stopp för cirkusen och inte 22:åriga Cissi på sitt andra vik.
Citera
2021-05-11, 09:52
Medlem
Varför ska man inte återlämna ett vilddjur? Finns det någon viss tid som djuret kan vara borta från vildmarken och ändå bli återaccepterad av vildfamiljen?
Citera
2021-05-11, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Om det gäller minderåriga ungdomar finns det ett större ansvar och möjlighet att ingripa. Sen är det ju trots allt miljöbrott och djurplågeri. Det är dock allmänt känt inom LSS-kretsar att en del vuxna brukare skaffar och har ihjäl husdjur på löpande band av oaktsamhet. Oftast krävs det handlingskraftig personal av den gamla skolan som sätter stopp för cirkusen och inte 22:åriga Cissi på sitt andra vik.

Personen som "hittade" valpen är enligt NWT 20 år gammal. Ledsagande personal verkar ha lallat med och förstås framfört transporten tillbaka till boendet. Det är i detta fall en jädra massa olika bud i medierna på om de uppträtt i grupp, om de bor på hvb- eller lss-hem osv. Dock är misstankarna om brott avskrivna, även de som rört miljöbrott, av den särskilda REMA-åklagaren. Vet inte varför jag irriterar mig så oerhört på denna händelse, kanske för att det påminner om hur långt från verkligheten vi har kommit. Och som du säger, 22-åriga Cissi på arbetsträning behöver ju inte någonsin ha beträtt annan terräng i naturen än nån solsvedd missbrukarpark i avsomnad bruksort. Man brukar ju säga att man inte kan ha visst folk i möblerade rum, men här gäller tydligen det diametralt omvända.
Citera
2021-05-11, 10:54
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Oerhört tragiskt då den nu inte kan återförenas med sina föräldrar utan blir dömd till mänsklig uppfödning o troligtvis ett liv i djurpark.

Tro fan det var ungdomar från ett hvb hem, dom är så korkade o trasiga så dom förstod inte bättre.

Tyfors var med på utflykten, plus där, trevligt UE-mål.

I artikeln står det att det var ungdomar från ett LSS-boende, dvs handikappade personer. Kan kanske förklara mer varför de fick för sig att det var en hund.

Edit: sist på bollen
Citera
2021-05-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Går ju heller inte att sätta tillbaka då den kommer lukta människa.

Du visar här på okunskap
Det går utmärkt att lämna tillbaka en vargvalp till sina föräldrar, även om de luktar människa.
Citera
2021-05-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Nu har jag över huvud taget inte haft någon synpunkt på hur vargvalpen avlivades utan tycker bara att det var bra att den avlivades. Jag hade inte ens klagat om ungarna från HVB-hemmet hade slagit ihjäl vargen.

Vargen är inte en hotad art i Sverige. Finns nog ingen annan djurart som naturvårdsverket har sådan koll på som på vargen och stammen är reglerad till ett visst maxantal. Överskrids det, vilket det gör i aktuellt område, råder skyddsjakt.

Du visar här brist på kunskap. Vargen är rödlistad.

"I 2020-års svenska rödlista har varg flyttats från ”sårbar” till ”starkt hotad” på grund av att populationen har minskat något. Enligt Artdatabanken är de två stora hoten mot arten inavel och illegal jakt."

Källa är jaktojägare.se
Citera
2021-05-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Nu har jag över huvud taget inte haft någon synpunkt på hur vargvalpen avlivades utan tycker bara att det var bra att den avlivades. Jag hade inte ens klagat om ungarna från HVB-hemmet hade slagit ihjäl vargen.

Vargen är inte en hotad art i Sverige. Finns nog ingen annan djurart som naturvårdsverket har sådan koll på som på vargen och stammen är reglerad till ett visst maxantal. Överskrids det, vilket det gör i aktuellt område, råder skyddsjakt.

Dessutom skriver du att det blir "skyddsjakt" om ett visst antal vargar överskrids. Det är också helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in