2021-05-11, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Du klarade tyvärr inte testet om du tycker det är lugnt och "bara bra" om en valp blir dödad. "Det finns ju hela 365 vargar i Sverige redan". 365!

Dessa saker, vilt, natur & djurhantering kan klart skötas mycket bättre.

Sen om du bara slängde ur dig något för att du hade en dålig dag eller minut är det en annan sak... det gör väl alla någon gång.

Om det gått dig helt förbi så är vargstammen i Sverige reglerad till ett visst maxantal av våra myndigheter. Om detta överskrids så sker kontrollerad jakt. Vargstammen inventeras årligen på individnivå. Årets rapport publiceras i juni. Sedan finns det vissa som påstår att det förekommer illegal jakt. Tro't den som vill. Min personliga åsikt är fortfarande att vargen inte tillför något värde till vår fauna och borde återutrotas.
Citera
2021-05-11, 07:51
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Om vargungen var skadad som någon sa och för ung för att klara dig själv så har nog mamman antingen lämnat den eller så är mamman död. Då hade den nog aldrig klarat sig ändå
Citera
2021-05-11, 08:00
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Enligt de artiklar jag har läst så kom ungdomarna från ett LSS-boende, dvs ett hem för personer med olika diagnoser som t.ex autism. (Men även HVB hem kan vara inriktade mot ungdomar med handikapp, dvs det är inte alltid kriminella ungdomar som bor där).

Jag är helt övertygad om att ungdomarna trodde att valpen hade rymt, kommit vilse eller att någon hade tröttnat på den och släppt ut den i skogen. Det kan ju knappast vara så att de hade en utflykt mitt inne i en urskog, de gick förmodligen bara längs en vandringsled och så dök valpen upp. De flesta människor tänker inte att vargvalpar springer runt ensamma i skogen, speciellt inte när de är så små att de kan fångas med bara händerna, då borde de väl ligga i en undanskymd bohåla någonstans? Nej, jag är som sagt säker på att ungdomarna trodde att de gjorde något bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Enligt googlingsbara ingresser till dessa låsta artiklar är ungdomen från ett "LSF-hem", och valpen var skadad (oklart när och hur den blivit det, dock). Framgår även att den som hittat valpen är 20 år gammal och att en anställd på boendet varit med och sedan skjutsat både djur och 20-åring. Sen ser jag inte mer.

https://imgur.com/a/TDkMHt9
https://imgur.com/a/3tjlqoE

Har någon prenumerationstillgång till NWT eller närstående tidning och kan bringa klarhet i detta?
https://www.nwt.se/2021/05/10/ungdomar-hittade-hundvalp-i-skogen-visade-sig-vara-en-varg/

Vad gäller benämningen "LSF" gissar jag hejvilt att det är nån nolla på lokaltidningen som hört fel och obegripligt nog inte känner till lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Så något slags handikappboende är det, säkerligen. Eller har jag missat ytterligare en skattefinansierad akronym eller veckans modediagnos?
Självklart har berörda parter trott att de gjorde något bra. Man kan även tänka att det inte alltid är så givet för oss som inte platsat på LSS boenden att veta hur man ska agera i olika situationer. Liksom att folk skulle kunna hävda att man är lika grym som lämnar djurvåt sitt öde. Som ung råkade jag ut för det när ett fågelbo fallit ner och ungarna skrek på marken när en vän frågade vad vi skulle göra och jag svarade att det enda medmänskliga var att ta bort dem men att jag vägrade det och att de skulle lämnas. Nåväl, jag flyttade senast förra året på en fågelunge som fallit ur bo men av skälet att det inte syntes mot trottoaren och att någon skulle kunna trampa eller cykla på ungen. Utgick från att den inte skulle klara sig men kändes grymt att åtminstone inte placera den i rabatten bredvid.

Nu vet de inte om det var varg eller hund utan ungen måste DNA-testas då det var alltför ungt för att ett avgörande kan ställas av experter. Ungen ska fortfarande ha haft moderkakan fäst vid sig vilket får mig att undra då jag trodde de flesta djur med lite vilt i sig äter upp den och tvättar rent ungarna. Oavsett vad så ska man låta djur vara. Är man tveksam kan man kontakta någon mer insatt i ämnet. Men uppenbart ämnade den som tog med sig ungen att hjälpa den efter en bedömning av att den var skadad och övergiven.
Citera
2021-05-11, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
[...]Ungen ska fortfarande ha haft moderkakan fäst vid sig [...]

Åfan, var läste du detta?
Citera
2021-05-11, 08:03
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Om vargungen var skadad som någon sa och för ung för att klara dig själv så har nog mamman antingen lämnat den eller så är mamman död. Då hade den nog aldrig klarat sig ändå
Det var tydligen normalt att djur enbart återvänder några gånger om dagen för att se till och ge ungar di, detta för att skydda dem bättre från upptäckt. Men visst,tiken kanske stressat av förlossningen. Vad för skada framkom inte. Ett avbitet ben eller tass skulle ännu mer kunna förklara varför ungdomarna tog med sig den nyfödda.

De vet sedan inte om det är varg eller hund som påträffats utan misstänker varg. Det är dvs inte konstaterat.
Citera
2021-05-11, 08:04
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Åfan, var läste du detta?
De sa det på Nyhetsmorgon tidigare när jag kollade lite och drack morgonkaffet.

När jag var barn fick man lära sig att aldrig röra vilda djur och särskilt inte ungar. De vuxna sa alltid " Då kommer mammorna känna din lukt och inte längre vilja ta hand om sina ungar utan överge dem istället och då svälter de ihjäl" Sedan så kom internet med alla fantastiska historier om folk som räddar djur och föder upp ungar. Det är mycket större orsak än att det var ungdomar som av någon orsak hade särskilda behov. De gamla tillsägelserna har knuffats åt sidan för att media istället spridit bilder av att man ska komma till undsättning för sedan är det bara att släppa ut dem igen eller ha djuren kvar som deras räddande änglar. Kan absolut inte se någon skuld i situationen som uppstod på varken ungdomar eller personal.
Senast redigerad av AdMortem 2021-05-11 kl. 08:10.
Citera
2021-05-11, 08:07
Medlem
Citat:

Ah, mystiken tätnar. En s k vargforskare tog upp just det där i ett svar till Jaktjournalen:
"Vargforskare Olof Liberg påpekar att det också kan röra sig om en rävvalp.
– Det finns massor av frågor: Hur stor är den? Hur såg det ut på platsen? Var den nyfödd? Hade den öppnat ögonen? Fanns det någonting kvar av navelsträngen? Jag vill se bilder på den. Och så måste det naturligtvis tas DNA-prov, säger Liberg."

https://www.jaktjournalen.se/ungdomar-tros-ha-hittat-vargvalp-i-skogen-var-radda-att-den-skulle-do/
Citera
2021-05-11, 08:21
Medlem
humdis avatar
Undrar om det var varg eller räv. Var ungen relativt nyfödd låter det sannolikare med räv. Inte självklart att se skillnad på de två.
Citera
2021-05-11, 08:33
Medlem
Citat:

När jag var barn fick man lära sig att aldrig röra vilda djur och särskilt inte ungar. De vuxna sa alltid " Då kommer mammorna känna din lukt och inte längre vilja ta hand om sina ungar utan överge dem istället och då svälter de ihjäl" Sedan så kom internet med alla fantastiska historier om folk som räddar djur och föder upp ungar. Det är mycket större orsak än att det var ungdomar som av någon orsak hade särskilda behov. De gamla tillsägelserna har knuffats åt sidan för att media istället spridit bilder av att man ska komma till undsättning för sedan är det bara att släppa ut dem igen eller ha djuren kvar som deras räddande änglar. Kan absolut inte se någon skuld i situationen som uppstod på varken ungdomar eller personal.

Här är klippet du nämnde där jaktvårdskonsulenten uttalar sig:
https://www.tv4.se/klipp/va/13339691/upphittad-valp-kan-ha-varit-vargunge

Jo. Men jag vete fan om jag håller med dig helt och fullt angående skulden. Självklart publiceras den typen av "räddningsaktioner" i varierande rosenskimmer och självklart har många människor tappat kontakt med både naturen och sunt förnuft. Dock, oavsett funktionsvariationer hos ungdomarna, så har de facto personalen varit med. Och det framgår att man först tagit med valpen i bil och sedan, efter det plågsamt nödvändiga instagramplåtandet och filmandet, har man kontaktat myndigheter när det roliga var över. Nån slags sans, vett, rim eller reson kan man väl ändå förvänta sig av vuxna människor som dessutom är tillsatta att ta hand om ungdomar i behov av stöd? Ring för tusan åtminstone närmsta veterinär direkt från platsen, om man nu inte är kunnig i jaktvård. Ett nyfött djur med moderkakan kvar? Really?

Valpen kanske inte hade klarat sig ändå, självklart är det så. Tiken kan förstås ha blivit ivägskrämd minuterna innan de hittade valpen, och väntade i närheten på att hela gänget skulle avlägsna sig. Eller så hade hon redan övergivit den. Det kommer vi aldrig att få veta eftersom människan trädde emellan. Bra i alla fall att TV4 tog upp det, storyn kanske når fram till någon i formbar ålder som struntar i att leka Florence Nightingale nästa gång...
Senast redigerad av Zache 2021-05-11 kl. 08:49.
Citera
2021-05-11, 08:42
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ah, mystiken tätnar. En s k vargforskare tog upp just det där i ett svar till Jaktjournalen:
"Vargforskare Olof Liberg påpekar att det också kan röra sig om en rävvalp.
– Det finns massor av frågor: Hur stor är den? Hur såg det ut på platsen? Var den nyfödd? Hade den öppnat ögonen? Fanns det någonting kvar av navelsträngen? Jag vill se bilder på den. Och så måste det naturligtvis tas DNA-prov, säger Liberg."

https://www.jaktjournalen.se/ungdomar-tros-ha-hittat-vargvalp-i-skogen-var-radda-att-den-skulle-do/
Någon form av jämthund sa de även på tv. Men saken är att om en enbart var medtagen kan honan försvunnit pga att hon vittrat och hört människor. Det finns goda skäl till den försvunna allmänkunskapen om att man ska lämna djur ifred för att honorna ska återvända till dem. Jag själv var trots allt stadsbarn och fick lära mig att hålla avstånd och absolut inte ta upp en unge om sådan påträffades. Tycker det är märkligt att folk samtidigt inte förstår att avlivning sedan är det rimligaste beslutet. Vem ska sköta alla djur människor stör om människor inte istället lär sig hålla distans? Man kan inte bara uppfostra och föda vilda djur och släppa ut dem i tron att de kommer klara sig galant efter en uppväxt i tammiljö. Men ett ärligt misstag av att tro att det är hund, saknar sådana uppsåt av att störa det vilda.
Citera
2021-05-11, 08:46
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
Kommer de att jagas med helikopter, avlyssnas och gripas av 12 poliser och brottas ned för att (indirekt) tagit livet av en varg?
Självklart inte som har ju erkänt handlingen vilket aldrig jägare gör.
Citera
2021-05-11, 08:50
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Här är klippet du nämnde där jaktvårdskonsulenten uttalar sig:
https://www.tv4.se/klipp/va/13339691/upphittad-valp-kan-ha-varit-vargunge

Jo. Men jag vete fan om jag håller med dig helt och fullt angående skulden. Självklart publiceras den typen av "räddningsaktioner" i varierande rosenskimmer och självklart har många människor tappat kontakt med både naturen och sunt förnuft. Dock, oavsett funktionsvariationer hos ungdomarna, så har de facto personalen varit med. Och det framgår att man först tagit med valpen i bil och sedan, efter det plågsamt nödvändiga instagramplåtandet och filmandet, har man kontaktat myndigheter när det roliga var över. Nån slags sans, vett, rim eller reson kan man väl ändå förvänta sig av vuxna människor som dessutom är tillsatta att ta hand om ungdomar i behov av stöd? Ring för tusan åtminstone närmsta veterinär direkt från platsen, om man nu inte är kunnig i jaktvård. Ett nyfött djur med moderkakan kvar? Really?

Valpen kanske inte hade klarat sig ändå, självklart är det så. Tiken kan förstås ha blivit ivägskrämd minuterna innan de hittade valpen, och väntade i närheten på att hela gänget skulle avlägsna sig. Eller så hade hon övergivit den. Det kommer vi aldrig att få veta eftersom människan trädde emellan. Bra i alla fall att TV4 tog upp det, storyn kanske når fram till någon i formbar ålder som struntar i att leka Florence Nightingale nästa gång...
Läste nu det här inlägget efter att ha svarat på ditt förra mer ingående. Jag ser att vi är på samma linje men jag upplever att det isåfall är personalens ansvar. Varför skulle annars hem behövas. Att filma och fotografera en massa när det rört sig om nyfödd eller unge i dåligt skick istället för att kontakta veterinär är absolut inte okej. Men jag anser att ungdomar på ett LSS- boende knappast kan ställas som ansvariga. Kom ihåg att de önskade hjälpa djuret och inte själva skadat det, vilket är en stor skillnad. Jag tror likt dig att honan kan ha skrämts bort och flyttat på sig för att inte dra uppmärksamheten till ungen.

Ska man vistas i natur bör man vara medveten om att djuren kan störas under känsliga perioder. Detta gäller inte enbart hundägare. Sedan borde alla återigen upplysas som barn om hur man uppträder om man möter på ensamma ungar. Ibland har naturen sin grymma gång också. Men människan försämrar oddsen. Låt det vilda vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in