Citat:
Ursprungligen postat av
AdMortem
De sa det på Nyhetsmorgon tidigare när jag kollade lite och drack morgonkaffet.
När jag var barn fick man lära sig att aldrig röra vilda djur och särskilt inte ungar. De vuxna sa alltid " Då kommer mammorna känna din lukt och inte längre vilja ta hand om sina ungar utan överge dem istället och då svälter de ihjäl" Sedan så kom internet med alla fantastiska historier om folk som räddar djur och föder upp ungar. Det är mycket större orsak än att det var ungdomar som av någon orsak hade särskilda behov. De gamla tillsägelserna har knuffats åt sidan för att media istället spridit bilder av att man ska komma till undsättning för sedan är det bara att släppa ut dem igen eller ha djuren kvar som deras räddande änglar. Kan absolut inte se någon skuld i situationen som uppstod på varken ungdomar eller personal.
Här är klippet du nämnde där jaktvårdskonsulenten uttalar sig:
https://www.tv4.se/klipp/va/13339691/upphittad-valp-kan-ha-varit-vargunge
Jo. Men jag vete fan om jag håller med dig helt och fullt angående skulden. Självklart publiceras den typen av "räddningsaktioner" i varierande rosenskimmer och självklart har många människor tappat kontakt med både naturen och sunt förnuft. Dock, oavsett funktionsvariationer hos ungdomarna, så har de facto personalen varit med. Och det framgår att man först tagit med valpen i bil och sedan, efter det plågsamt nödvändiga instagramplåtandet och filmandet, har man kontaktat myndigheter när det roliga var över. Nån slags sans, vett, rim eller reson kan man väl ändå förvänta sig av vuxna människor som dessutom är tillsatta att ta hand om ungdomar i behov av stöd? Ring för tusan åtminstone närmsta veterinär direkt från platsen, om man nu inte är kunnig i jaktvård. Ett nyfött djur med moderkakan kvar? Really?
Valpen kanske inte hade klarat sig ändå, självklart är det så. Tiken kan förstås ha blivit ivägskrämd minuterna innan de hittade valpen, och väntade i närheten på att hela gänget skulle avlägsna sig. Eller så hade hon redan övergivit den. Det kommer vi aldrig att få veta eftersom människan trädde emellan. Bra i alla fall att TV4 tog upp det, storyn kanske når fram till någon i formbar ålder som struntar i att leka Florence Nightingale nästa gång...