2021-05-11, 10:02
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Och iva kommer börja dyka rätt brant ner nu när 60-65 fått vaccin och fas 4 har inletts i sthlm och vg. merparten av de som legat på iva nu borde vara i 55-65 års åldern nu då de andra blivit vaccinerade. skulle inte förvåna mig om vi snart ser minus 70-80 stycken i veckan på iva.
Får hoppas det. Karolinska lägger ner sin covid IVA avdelning. De har vårdat som mest 24 patienter där samtidigt.
Den 7 maj slog sjukvården i Stockholm larm om att intensivvårdsavdelningarna var fyllda till bristningsgränsen. På grund av smittspridningen var läget pressat inom hela regionen.

– Det är fullt inom intensivvården, helt fullt, sade Anne Kierkegaard, chefläkare på Södersjukhuset, till Dagens Nyheter.

Trycket var så hårt att huvudstadsregionen tvingades skicka patienter till andra regioner, enligt DN.

I dag, bara fyra dagar senare, har Karolinska universitetssjukhuset beslutat att lägga ner en hel intensivvårdsavdelning för covidpatienter. Lokalerna, men framför allt personalen, behövs för annan vård.
De vill hinna operera ytterligare 175 cancer patienter före sommaren, ja, de behöver ju också vård.

https://www.nsk.se/2021/05/11/karolinska-lagger-ner-intensivvardsavdelning/
Citera
2021-05-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Får hoppas det. Karolinska lägger ner sin covid IVA avdelning. De har vårdat som mest 24 patienter där samtidigt.
Den 7 maj slog sjukvården i Stockholm larm om att intensivvårdsavdelningarna var fyllda till bristningsgränsen. På grund av smittspridningen var läget pressat inom hela regionen.

– Det är fullt inom intensivvården, helt fullt, sade Anne Kierkegaard, chefläkare på Södersjukhuset, till Dagens Nyheter.

Trycket var så hårt att huvudstadsregionen tvingades skicka patienter till andra regioner, enligt DN.

I dag, bara fyra dagar senare, har Karolinska universitetssjukhuset beslutat att lägga ner en hel intensivvårdsavdelning för covidpatienter. Lokalerna, men framför allt personalen, behövs för annan vård.
De vill hinna operera ytterligare 175 cancer patienter före sommaren, ja, de behöver ju också vård.

https://www.nsk.se/2021/05/11/karolinska-lagger-ner-intensivvardsavdelning/
Hade det där skett i mitten av April? Troligen inte. KS har dessutom lämnat stabsläge och återgått till normalläge.
Citera
2021-05-11, 10:12
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hade det där skett i mitten av April? Troligen inte. KS har dessutom lämnat stabsläge och återgått till normalläge.
Nej.
Förra våren vände det ju ner och våra myndigheter är ju säkra på att det kommer bli så nu igen. Man måste ju operera cancer patienter också. Jag tror också det kommer att lugna ner sig, det är ju snart sommar, skolavslutning och relativt långt framskriden vaccination.

Men de balanserar lite på knivseggen.
Citera
2021-05-11, 10:15
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Statistik fann jag inte vid snabb sökning men problemet finns. Många kan säkerligen så småningom bli helt friska igen. Läste igår att kliniker för långtidscovid patienter planeras

Några länkar som visserligen inte ger någon statistik men ändå en fingervisning att det är ett problem

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/long-term-effects.html
https://www.health.harvard.edu/blog/the-tragedy-of-the-post-covid-long-haulers-2020101521173
https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/news/news/2021/2/new-policy-brief-calls-on-decision-makers-to-support-patients-as-1-in-10-report-symptoms-of-long-cov id

En intressant artikel av Hanne Kjöller som belyser lite av problemen kring detta med en slik bedömning av långtids-Covid...

https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoller-berattelsen-om-langtidscovid-gar-inte-ihop/?forceScript=1&variantType=ADBLOCKER#receipt-page
Citera
2021-05-11, 10:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
En intressant artikel av Hanne Kjöller som belyser lite av problemen kring detta med en slik bedömning av långtids-Covid...

https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoller-berattelsen-om-langtidscovid-gar-inte-ihop/?forceScript=1&variantType=ADBLOCKER#receipt-page

Kan du citera det som är mest intressant, betalsida
Citera
2021-05-11, 10:24
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Intressant att höra. Håller tummarna! Vad tänker du om att vissa platser, t ex Skåne verkar öka något?
Jag tänker att Skåne inte ännu gått igenom tredje vågen som många andra regioner och ligger några veckor efter. Dock borde dels väder och vaccin mildra denna topp.
Citera
2021-05-11, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kan du citera det som är mest intressant, betalsida

Aj då! Jag "köpte" ett gratisabbonemang bara för denna artikel - hatar betallösningar och folk som publicerar dessa på nätet, hehe! Nu är jag en av dem - sorry!

Citera
2021-05-11, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Intressant att höra. Håller tummarna! Vad tänker du om att vissa platser, t ex Skåne verkar öka något?
Läste nånstans att Skåne tar emot patienter från andra regioner? Vet inte riktigt vart man kan se detta, känns ändå som väsentlig information om man vill följa läget i en viss region. Men med tanke på att smittotal och avlidna inte rör sig nämnvärt i Skåne känns den plötsliga ökningen med inlagda lite konstig.
Citera
2021-05-11, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Uppdatering av kumulativ överdödlighet sedan 1/1 2020, Our World in Data, 83 länder. 15 länder rapporterar ökad överdödlighet, 20 länder en minskande överdödlighet sedan senaste rapporteringen. Största ökningar i Colombia, Serbien, Ungern, Bulgarien, Chile, Finland. Största minskningar i Liechtenstein, Nicaragua, Kanada, Italien, Uzbekistan, Sverige. Högsta överdödligheten finns i Ecuador, Mexico, Bolivia och Nicaragua med 47-65% överdödlighet. Sverige minskar från 5,9% till 5,5% och placerar sig på plats 64 av de 83 länderna.

Uppdatering av kumulativ överdödlighet sedan 1/1 2020, Our World in Data, nu hela 93 länder. 19 länder rapporterar ökad överdödlighet, 28 länder en minskande överdödlighet sedan senaste rapporteringen. Största ökningar i Slovakien, Ungern, Nederländerna, Brasilien, Qatar, Ecuador och Grekland. Största minskningar i Armenien, Kyrgyzstan, Mexico, Azerbaijan, USA, Kroatien och Cypern. Högsta överdödligheten finns i Ecuador, Mexico, Bolivia och Nicaragua med 47-65% överdödlighet. Sverige minskar från 5,5% till 5,3% och placerar sig på plats 71 av de 93 länderna mellan Ukraina på 5,5% och Tyskland på 5,0%.

Citera
2021-05-11, 10:56
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ibland tappar man verkligen tron på mänskligheten.
Du har noll koll på fakta (vet inte ens skillnad på pre- resp. a-symptomatsik smitta).
Hindrar det dig från att ösa ur dig tvärsäkra uttalanden som att vårdpersonal bara bär mask pga masspsykos?
Självklart inte!
Dunning-Kruger is strong in this one.
Klart jag vet. Jag ställer bara frågor. Asymptomatisk innebär ju trots allt att personen är smittad, men inte visar symptom, på samma sätt som presymptomatisk. Jag antar väl att den presymptomatiska har högre viral load. Men det där har man ändrat sig om fram och tillbaka. Så är det så konstigt att man ifrågasätter?

Sen känner jag vårdpersonal som egentligen inte vill ha munskydd, men dom använder det för att dom är tvungna.
Citera
2021-05-11, 10:58
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du kan inte allvarligt mena att munskydd har noll effekt. Det skulle nog vara den mest använda och testade produkten i världen som är helt verkningslös. Om den bara skyddar 5% så är det värt att använda den och det rekommenderas av WHO som en viktig åtgärd bland många för att minska smittspridning. Varje liten procent man får ner smittspridningen visar sig slutänden på sjukhusen och i statiken.

Varför vissa människor har en sådan avsky för munskydd har jag däremot lite svårt att förstå. De skadar ingen annan och det finns inga onda avsikter med att bära munskydd snarare tvärt om. Men det måste vara något med att man vill att allt skall vara som vanligt. Folk skall inte bry sig om att det finns smitta.
WHO rekommenderade inte munskydd från början. Och om du tittar på graferna så går det inte att komma till slutsatsen att dom är effektiva.

Jag har inte avsky för munskydd per se, däremot avskyr jag den kultur som uppstått speciellt utomlands där man mer eller mindre MÅSTE ha skydd var man än går. Till och med skolbarn tvingas ha på sig masker. Det är inte okej! För mig har munskyddet blivit en symbol för underkastelse och hjärntvätt
Citera
2021-05-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
WHO rekommenderade inte munskydd från början. Och om du tittar på graferna så går det inte att komma till slutsatsen att dom är effektiva.

Jag har inte avsky för munskydd per se, däremot avskyr jag den kultur som uppstått speciellt utomlands där man mer eller mindre MÅSTE ha skydd var man än går. Till och med skolbarn tvingas ha på sig masker. Det är inte okej! För mig har munskyddet blivit en symbol för underkastelse och hjärntvätt

Varför skrev du då inte detta från början så hade vi sluppit "100" inlägg med tjafs... Då är vi överens om att de fungerar om än i omtvistad grad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in