2021-05-11, 09:25
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
"Vi har inte infört extrema restriktioner", inte det?
Nämn ett tillfälle i fredstid i Europa där länder har haft allvarligare restriktioner på plats under lång tid.

Att Sverige inte har de mest extrema restriktionerna jämfört med andra länder, betyder inte att våra restriktioner inte är allvarliga inskränkningar av medborgarnas rättigheter och friheter.

Du har inte drabbats av några lagar bara av rekommendationer som du inte behöver bry dig om. Företag och föreningar har fått utså lagar som reglerar deras verksamhet. Men där är du inte ens part i målet.
Det är bara att anpassa sig och inte vara en bortskämd skitungen som kräver att allt ska vara som vanligt.
Det kommer att hända saker inom bland annat klimatområdet som reglerar oss hårt, sannolikt mest med skatter men även rena förbud och ransoneringar. Nya mycket värre virus kan komma när som helst. Flyktingströmmarna kommer att öka och regeringen tvingar oss att maka på oss så att dessa får plats och ekonomiskt utrymme.

Gnäll inte för småsaker rusta dig för de verkliga utmaningarna.
Citera
2021-05-11, 09:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du har inte drabbats av några lagar bara av rekommendationer som du inte behöver bry dig om. Företag och föreningar har fått utså lagar som reglerar deras verksamhet. Men där är du inte ens part i målet.
Det är bara att anpassa sig och inte vara en bortskämd skitungen som kräver att allt ska vara som vanligt.
Det kommer att hända saker inom bland annat klimatområdet som reglerar oss hårt, sannolikt mest med skatter men även rena förbud och ransoneringar. Nya mycket värre virus kan komma när som helst. Flyktingströmmarna kommer att öka och regeringen tvingar oss att maka på oss så att dessa får plats och ekonomiskt utrymme.

Gnäll inte för småsaker rusta dig för de verkliga utmaningarna.
Och där missade du poängen fullständigt.
En tirad om ovidkommande saker, och missar det faktum att europa och världen har aldrig tidigare aktiverat denna form av restriktioner under fredstid.

Sluta vara en sån skitgubbe, och lyft blicken.
Citera
2021-05-11, 09:39
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så alla dessa personer som klassas som långtidscovid sjuka är hypokondriker, det är ditt argument?

Det är i Sverige sagt att 16000 personer lider av långtids-Covid men att detta skulle vara med ett stort mörkertal, alltså mångt fler. Hur står sig dessa siffror internationellt - intressant att veta då Sverige ALLTID står ut i slika jämförelser. Är det inte fibromyalgi, elöverkänslighet så är det apatiska barn och/eller könsdysfori - detta land lider av någon mer fundamental sjukdom och det är inte de uppräknade ovan...
Citera
2021-05-11, 09:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det är i Sverige sagt att 16000 personer lider av långtids-Covid men att detta skulle vara med ett stort mörkertal, alltså mångt fler. Hur står sig dessa siffror internationellt - intressant att veta då Sverige ALLTID står ut i slika jämförelser. Är det inte fibromyalgi, elöverkänslighet så är det apatiska barn och/eller könsdysfori - detta land lider av någon mer fundamental sjukdom och det är inte de uppräknade ovan...
Nu svarar jag dig för att jag satt och läste i tråden.

Över en miljon långtidssjuka i England är den officiella uppskattningen från April i år.

Men jag har ingen bättre länk en denna.
https://www.independent.co.uk/news/health/long-covid-symptoms-uk-ons-b1825434.html
Citera
2021-05-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så alla dessa personer som klassas som långtidscovid sjuka är hypokondriker, det är ditt argument?

Tänk dig hur många blattar och negrer, samt hypokondriska svenskar det är som kommer utnyttja detta. Pizzeriorna kommer översvämmas av svartarbetande filurer med "långtids-Covid", som dessutom går på sjukbidrag...
Citera
2021-05-11, 09:50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och där missade du poängen fullständigt.
En tirad om ovidkommande saker, och missar det faktum att europa och världen har aldrig tidigare aktiverat denna form av restriktioner under fredstid.

Sluta vara en sån skitgubbe, och lyft blicken.

Lyft blicken och se vad då, hur din frihet blir trampad på? Oj oj oj du är verkligen en liten egoist.
Citera
2021-05-11, 09:53
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Observation från teststation i Östergötland är att inflödet tycks ha minskat markant den senaste veckan.

Ej färdigrapporterat för dagen men IVA nationellt ser ju också lovande ut. Ser man till nyinskrivningar hade vi en svag uppgång/platå i månadsskiftet men nu verkar det peka rakt nedåt igen.

Med bättre väder och konstant fler och fler vaccinerade känns det som att den enda vägen är nedåt nu och vi borde slippa några större bakslag.
Och iva kommer börja dyka rätt brant ner nu när 60-65 fått vaccin och fas 4 har inletts i sthlm och vg. merparten av de som legat på iva nu borde vara i 55-65 års åldern nu då de andra blivit vaccinerade. skulle inte förvåna mig om vi snart ser minus 70-80 stycken i veckan på iva.
Citera
2021-05-11, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nu svarar jag dig för att jag satt och läste i tråden.

Över en miljon långtidssjuka i England är den officiella uppskattningen från April i år.

Men jag har ingen bättre länk en denna.
https://www.independent.co.uk/news/health/long-covid-symptoms-uk-ons-b1825434.html

Jo, jag läste för fem minuter en undersökning där korrelationen i antal fall mellan Sverige, UK och USA var ungefär liknade - tyvärr har jag en del att anmärka på datainsamlandet då detta utfördes under en månad och via en app som du själv söker dig till. Slik datainsamling är ytterst kontroversiell. Oftast söker sig folk med ett intresse, agenda och/eller andra orsaker till dessa undersökningar. Mycket bättre med ett slumpvist urval. Samtidigt är det väldigt många skumma efterverkningar av Covid, ex. även huvudvärk. Nja, vet inte vad jag skall tro. Blir som vanligt att skapa sig en egen uppfattning genom att läsa forskning från olika källor, lägga till och dra ifrån och utifrån allt detta skapa sig en egen "sanning"...
Citera
2021-05-11, 09:57
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Lyft blicken och se vad då, hur din frihet blir trampad på? Oj oj oj du är verkligen en liten egoist.
Vad har detta med mig att göra?

Jag reagerar på att det vi ser nu aldrig har hänt tidigare, och absolut inte som en reaktion på ett hot av denna graden. Om vi inte reagerar på att regeringar kringskär vår rättigheter och friheter, då signalerar vi att dessa värden inte är värdefulla för oss.

Men det är klart du kanske är helt bekväm med att leva i en tillvara där hot målas upp som större än de är, och regeringen plockar bort rättigheter för att skydda oss.

Det är absurt att begränsa människors liv i den omfattning som sker, särskilt när inte populationen löper en och samma risk.
Citera
2021-05-11, 09:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det är i Sverige sagt att 16000 personer lider av långtids Covid men att detta skulle vara med ett stort mörkertal, alltså mångt fler. Hur står sig dessa siffror internationellt - intressant att veta då Sverige ALLTID står ut i slika jämförelser. Är det inte fibromyalgi, elöverkänslighet så är det apatiska barn och/eller könsdysfori - detta land lider av någon mer fundamental sjukdom och det är inte de uppräknade ovan...

Statistik fann jag inte vid snabb sökning men problemet finns. Många kan säkerligen så småningom bli helt friska igen. Läste igår att kliniker för långtidscovid patienter planeras

Några länkar som visserligen inte ger någon statistik men ändå en fingervisning att det är ett problem

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/long-term-effects.html
https://www.health.harvard.edu/blog/the-tragedy-of-the-post-covid-long-haulers-2020101521173
https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/news/news/2021/2/new-policy-brief-calls-on-decision-makers-to-support-patients-as-1-in-10-report-symptoms-of-long-cov id

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Är det ett bra eller dåligt betyg sett över tid?

Jag väljer att tolka det positivt.

Rätt val
Senast redigerad av 57Emma 2021-05-11 kl. 10:03.
Citera
2021-05-11, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Observation från teststation i Östergötland är att inflödet tycks ha minskat markant den senaste veckan.

Ej färdigrapporterat för dagen men IVA nationellt ser ju också lovande ut. Ser man till nyinskrivningar hade vi en svag uppgång/platå i månadsskiftet men nu verkar det peka rakt nedåt igen.

Med bättre väder och konstant fler och fler vaccinerade känns det som att den enda vägen är nedåt nu och vi borde slippa några större bakslag.

Intressant att höra. Håller tummarna! Vad tänker du om att vissa platser, t ex Skåne verkar öka något?
Citera
2021-05-11, 10:01
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
MittMalmoe Att förbjuda resande är ren utpressning.. fakta talar sitt tydliga språk att dessa restriktioner med politiska globalistiska förtecken inte har något med C19 att göra... man använder c19 som svepskäl för vaccinationspass och återställer ekonomin "The Great Reset".. som tom tomtar som dig är väl medveten om.

Och varför skulle dessa globalister vilja förbjuda resandet?

Citat:
MittMalmoe Det enda tydliga som har framkommit är att världen styrs av en handfull personer som ändrar lagar (inför temporära), tvångsvaccinerar och utpressar befolkningen. Det har aldrig varit tydligare än nu

På vilket sätt har det blivit tydligt, öppna mina ögon beskriv. Hur tvångsvaccinerar dom oss, vad tog ditt fri val vägen? Jag har mitt kvar!

Citat:
MittMalmoe Tror idioterna de skall få mig att vaccinera mig genom att locka med resor, konserter eller annan skit?
Är de så djävla korkade?

Om du nu säger att de tvingar dig varför ska de då behöva locka dig? Förstår inte din logik!

Citat:
MittMalmoe
Alla garvar när det skrivs artiklar i tidningar hur "färdigvaccinerade" roar sig.. helvete vilken låg intellektuell nivå det måste vara på redaktionen när man tror sådant kommer gå hem Jag läser utländska forum likt FB.. och folk världen över tänker exakt likadant.

Säg mig.. tror du att folk är idioter så de inte förstår vad som egentligen försegår?
Det tror inte jag nämligen.

Hur vet du att någon garvar? Beskriv mer exakt vad som föresgår och varför du tror det?

Jag förstår inte alls att något särskilt förse går. Skingra dimman sluta med gåtorna vad och varför vill vi veta Vad är syftet och slutmålet men den stora konspirationen???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in