2021-05-10, 23:09
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, alla är inte ego. Många tänker på sina medmänniskor och bär munskydd för att minska smittspridningen.

Det låter konstigt för dig förstår jag, men vi är alla olika.
Jag är 100% säker på att folk bär munskydd för att dom antingen är rädda eller tycker det är jobbigt med grupptryck

Cyniskt? Ja kanske. Men i det här fallet handlar det verkligen inte om någon medmänsklighet det är jag övertygad om. Det skriker rädsla om folk så långt ögat kan nå.

Medmänsklighet hittas i helt andra situationer
Citera
2021-05-10, 23:12
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Mongoloiderna har denna typ av argumentation hela tiden.
Folk går inte med munskydd för att skydda sig själva, de bär detta för att bidra till att minska smittspridningen.
Oavsett vad Tegnell påstår, så kommer inte ”munblöjan” ÖKA smittan.
Om man så bara stoppar en endaste smittkedja så har man ju åstadkommit något..

Precis! Ingen åtgärd eller skyddsutrustning/vaxxin är ett fullgott skydd, men delarna i sig bildar en enhet där alla delarna gör sitt lilla...
Citera
2021-05-10, 23:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackocopter
Ja visst är det lite humor att se alla som bär munblöja när dom springer runt i affärerna med rädda rådjursögon. Om munblöja hade givit mänskligheten någon fördel mot virus, som har funnits i alla år, så hade evolutionen gett oss en hudflärp som hänger ner över näsa och mun. Jisses vad sjukt det hade sett ut.

Men höjden av humor är ändå dessa livrädda rådjur som går runt och storhandlar i munblöja men kladdar med sina händer överallt. Dom tar på kundvagnar, kundkorgar, öppnar frysdiskar och pillar på kortterminaler och tror dom är säkra för att dom har en blöja över munnen
Du hör också till de som efter mer än ett år inte förstått att munskydd ska skydda omgivningen från ev. smitta från den som har munskydd.
Citera
2021-05-10, 23:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Exakt! De som är ivriga att bli vaccinerade är nu redan vaccinerade. Min unga friska fru är t.ex vaccinerad med Pfizer och fick sin andra spruta för knappt två veckor sedan. Med andra ord borde vem som helst som vill ha vaccinet kunnat fått det nu om de velat.

Det är en angenäm situation att ha mer vaccin än mottagare till vaccinet. Många andra länder kan vara avundsjuka på amerikanernas imponerande vaccinering.

Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
De exporterar nog inte ännu men en del delstater med mycket plattjordare (tänk trailer park trash i Mississippi) avsäger sig nu vaccin och skickar till delstater med intelligentare befolkning. Men jag tror inte att det skickas utomlands ännu.

Den dagen vaccin skickas till andra länder, så blir det knappast svårt att hitta ivriga mottagare.

Känner amerikanska regeringen för att skicka en jättefin present till Brasilien och Indien? Notan för dom dyra vaccinerna kan skickas till Kina.
Citera
2021-05-10, 23:15
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför tror du de använder dem nu, inom vården?
Masshysteri. Det är enkel psykologi. Samma fenomen som att folk inte ville gå utanför normen och bli kallade för rasister när det begav sig med SD. Nu har det blivit norm med mask. För du vill väl inte vara den oansvarige som dödar farmor?

Ingen personal använde mask under den pandemiska fasen i April 2020. Det kan jag vittna om själv. Inga masker på varken vårdcentral eller sjukhus trots att överdödligheten var tydlig. Men nu minsann ska det bäras mask. Trots att dödstalen varit normala sedan Januari

Covid är masspsykos på steroider
Citera
2021-05-10, 23:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vilket covid inte heller är
Det mesta tyder på att droppsmitta är den vanligaste och huvudsakliga smittvägen för coronaviruset.
Edit: Aerosolsmitta förekommer tex. vid sång och skrik.

De flesta influensor smittar mycket genom kontaktsmitta och aerosolsmitta och delvis även som droppsmitta.
Citera
2021-05-10, 23:21
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Masshysteri. Det är enkel psykologi. Samma fenomen som att folk inte ville gå utanför normen och bli kallade för rasister när det begav sig med SD. Nu har det blivit norm med mask. För du vill väl inte vara den oansvarige som dödar farmor?

Ingen personal använde mask under den pandemiska fasen i April 2020. Det kan jag vittna om själv. Inga masker på varken vårdcentral eller sjukhus trots att överdödligheten var tydlig. Men nu minsann ska det bäras mask. Trots att dödstalen varit normala sedan Januari

Nej, munbindel används inom vården för att de hjälper till att minska smittspridningen, det är enkel matematik - i övrigt är vi, i princip, överens...
Citera
2021-05-10, 23:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag är 100% säker på att folk bär munskydd för att dom antingen är rädda eller tycker det är jobbigt med grupptryck

Cyniskt? Ja kanske. Men i det här fallet handlar det verkligen inte om någon medmänsklighet det är jag övertygad om. Det skriker rädsla om folk så långt ögat kan nå.

Genom sig själv dömer man andra.
Det betyder
Man tror att andra tänker på samma sätt som man gör själv; vanligen negativt - när man (felaktigt) förutsätter att någon kommer att agera oärligt eller egoistiskt i en situation så visar det att man själv tänkte i de banorna.
Citera
2021-05-10, 23:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Men vänta lite nu. Om asymptomatisk smittspridning är väldigt ovanligt, så hur kan "presymptomatisk" vara vanlig? Att vara presymptomatisk är ju i praktiken samma sak som att vara asymptomatisk. Dvs du uppvisar inga symptom.

Logiken går verkligen inte ihop, som med allt annat i den här coronasoppan
Citat:

Ibland tappar man verkligen tron på mänskligheten.
Du har noll koll på fakta (vet inte ens skillnad på pre- resp. a-symptomatsik smitta).
Hindrar det dig från att ösa ur dig tvärsäkra uttalanden som att vårdpersonal bara bär mask pga masspsykos?
Självklart inte!
Dunning-Kruger is strong in this one.
Citera
2021-05-10, 23:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Närmar sig 3 miljoner vaccinerade, snart inne i mitten av Maj och fortfarande hög smittspridning i Sverige. Indiska dubbelmutationen som fått fäste?

Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Finns det något bevis för att vaccinet inte skulle bita på den?
Titta på smittspridningen och vaccinationsgraden i Israel så ser ni att det krävs stor andel vaccinerade och överraskande lång tid innan effekten syns i antalet smittade per vecka.

Är man smittad när man blir vaccinerad blir man sjuk och smittar.
Ett antal veckor efter första dosen har man bara 40 - 50 % skydd.
Efter ett antal veckor får man dos två, som ger ett bra skydd efter ett antal veckor.
Citera
2021-05-10, 23:32
Medlem
Citat:

Du kan inte allvarligt mena att munskydd har noll effekt. Det skulle nog vara den mest använda och testade produkten i världen som är helt verkningslös. Om den bara skyddar 5% så är det värt att använda den och det rekommenderas av WHO som en viktig åtgärd bland många för att minska smittspridning. Varje liten procent man får ner smittspridningen visar sig slutänden på sjukhusen och i statiken.

Varför vissa människor har en sådan avsky för munskydd har jag däremot lite svårt att förstå. De skadar ingen annan och det finns inga onda avsikter med att bära munskydd snarare tvärt om. Men det måste vara något med att man vill att allt skall vara som vanligt. Folk skall inte bry sig om att det finns smitta.
Citera
2021-05-10, 23:42
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
7 IQ poäng är rätt mycket speciellt om det är ett snitt. Tror du verkligen att det hade gått obemärkt förbi om covidsmittade på riktigt hade tappat så mycket permanent?

Gör en likvärdig studie med folk som nyligen gått igenom diverse infektioner och du får samma resultat.

Covid är en respiratorisk infektion. Om det är som du säger så betyder det att vi har att göra med ett biovapen av episka mått. Och inte ens jag är beredd att gå så långt

Skiter i vad du "tror".
Undersökningen är under peer review as we speak.
Vad arbetslösa proffstyckare i tråden anser om vetenskapliga undersökningar är fullständigt ointressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in