2021-05-11, 00:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Med det i minnet borde de ju utifrån att SD är den misstänkte, inte ta upp detta som ett "motbevis" mot åklagarens indicie (att blodet på tvättmaskinen är kommen från mordet).

Dessutom är ju faktiskt blodfläcken inte lite som Avel påpekat.
Otroligt märkligt.
Nu skrev väl Litenensam följande att den inte var så stor som det verkar i FUP:
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Från visning av synen från SDs hus, filmas det i tvättstugan. GS förklarar vart de letade och att han såg fläckar av blod på tvättmaskinen, de fläckarna var kvar vid denna syn.. SD syns i handfängsel, flackandes med blicken..
Blodet är på ytterhörnet av maskinen, samt på ytterkanten av luckan, vid "handtagsöppningen".
Det syns tydligt, är rött. Det stora röda som vi sett i fupen är tusch, av någon anledning..
de synliga fläckarna ser ut som om man stött emot.
Citera
2021-05-11, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag undrade bara vad PW gjort för fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du är inte ensam. Jag har heller inte begripit vad PW har gjort för fel. Som jag kan se har han gjort allt han kunde göra i den situationen han hamnade i.

Kort sagt: det han kritiserades för var väl att han tydligen inte själv valde att avstå.

Långt sagt:
Diskussionen uppkom efter att några spekulerat i om PW sökt upp åklagaren efter att han lämnat SDs kvart som han aldrig gick in i den 15/5 2018 och där och då påverkat åklagaren att inte bevilja GS begäran om att få göra en grundligare undersökning.
Jag menade att det är väldigt långsökt att tro att en åklagare skulle fatta beslut baserat på löst prat med en random PW utan att prata med insatsledaren osv bla bla bla.

Sen kom diskussionen av oklar anledning in på om PW själv valt att avstå sitt deltagande när han såg att det gällde en polares hus. Jag påstod felaktigt att så var fallet, Develi rättade mig, Hoppsann och jag drog oss till minnes att vi båda läst i tråden om att det var PWs val, det spekulerades om någon droppat vilseledande information för att ja... för att det skulle kunna anses oetiskt av en kriminaltekniker att analysera mobiler i ett fall där hans kompis är misstänkt för människorov antar jag (och det kan jag köpa). Sen var det snack om huruvida PW deltagit i tömningen den 16 maj. Develi sa att han deltagit partiellt. Jag vet inte om hon då menar att han avbröt sitt deltagande i det arbetet på uppmaning av någon, men jag tolkar det så osv osv.
Sen mynnade diskussionen ut i kritik mot hela den del av förundersökningen som din lunta berörde.

Mycket produktiv dag för min del...

Avel du har ju påpekat att du inte var intresserad av att peka ut syndabockar när du påpekade brister i utredningen gällande den bit som PW sysslade med. Att ingen av dem som jobbade med den biten skulle stå med hundhuvudet.
Det är väl i sig sympatiskt av dig. Är PW genuint intresserad av sitt jobb så blir han nog bara pepp att lära sig mer tror jag, samma sak med AnSt.
Citera
2021-05-11, 00:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Kort sagt: det han kritiserades för var väl att han tydligen inte själv valde att avstå.
Sen var det snack om huruvida PW deltagit i tömningen den 16 maj. Develi sa att han deltagit partiellt. Jag vet inte om hon då menar att han avbröt sitt deltagande i det arbetet på uppmaning av någon, men jag tolkar det så osv osv.
En passus.
Han tömde LWs mobil och data, det var hans uppgift, och med partiellt menas SDs digitala media.
Där fick han nån mer passiv roll men fick kliva in och fixa med kopior eller vad det nu var.
Hjälpa till iaf ang den som hade nåt mer huvudansvar.

Edit.
"HH fick ansvar för att tömma mobil och datorer och var den som skulle titta på informationen. De arbetar ofta "över gränserna" i ärenden eftersom de har olika kompetenser och hjälper varandra med tekniska lösningar.
P är den som har bäst koll på den metod som bedömdes som lämpligast för tömning av Stefans mobil och fick hjälpa H med det tekniska. Det var endast hur de skulle få ut kopior på innehållet som P var behjälplig med, inte någon bearbetning av materialet.

Den 16:e hämtades även Lenas dator och mobiler in och det blev Ps ansvar att tömma den utrustningen. P påtalade för M och W att han även kände Lena men p.g.a. personalbrist pekades han på som ansvarig för tömningarna.
Efter några dagar, P minns inte exakt när det var, ringde handläggare LR och frågade om tömningen av Stefans mobil. Eftersom HH var på utbildning fick P svara på frågor angående tömningen."

" P uppfattade det som att det var känt hos
spaningsledningen, PS och JR, att P hade koppling till Stefan. "
Senast redigerad av develi 2021-05-11 kl. 01:13.
Citera
2021-05-11, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu skrev väl Litenensam följande att den inte var så stor som det verkar i FUP:
Jag såg filmen från synen i SDs tvättstuga. Jättedålig kvalite, men det syntes klart att det var fläckar på ytterkanten/hörnet av tvättmaskinen och ytterkanten på luckan, den stora fläcken som syns i fupen, är röd tusch, som inte kunde förklaras, av åklagare, utan det är ditklottrat på fotot, inte själva blodet.
Blodet syntes på filmen och COlsson var på om att varför hade det inte skrivits en rapport, tafits prover på fläcken, Swartz förklarade att han topsade, det blev reagens, topsarna skickades till nfc, som gick igenom de topsar och bevis som inkom, enligt sina rutiner, med synligt blod för ögat, varav de inte tyckte att det såg ut som blod på ena topsen, då den var gulfärgad. Jättemärkligt och befängt att förkasta bevis på det sättet. Swartz ville göra en full husrannsakan, men de fick order om att avbryta. Han tog översiktsfoton, det är väl hans foton på maskinen, och någon har antagligen markerat med tusch, höjden på vart blodet kunde ses.
Att försvararna kommer med att Lena en gång för längensen hade ett sår på fingret och fick plåster bla bla mm, är skitsnack och ett försök att på ett "naturligt" sätt plantera blodspår, likt cykelsex eller sexgnid mot sko?!
Citera
2021-05-11, 01:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag såg filmen från synen i SDs tvättstuga. Jättedålig kvalite, men det syntes klart att det var fläckar på ytterkanten/hörnet av tvättmaskinen och ytterkanten på luckan, den stora fläcken som syns i fupen, är röd tusch, som inte kunde förklaras, av åklagare, utan det är ditklottrat på fotot, inte själva blodet.
Blodet syntes på filmen och COlsson var på om att varför hade det inte skrivits en rapport, tafits prover på fläcken, Swartz förklarade att han topsade, det blev reagens, topsarna skickades till nfc, som gick igenom de topsar och bevis som inkom, enligt sina rutiner, med synligt blod för ögat, varav de inte tyckte att det såg ut som blod på ena topsen, då den var gulfärgad. Jättemärkligt och befängt att förkasta bevis på det sättet. Swartz ville göra en full husrannsakan, men de fick order om att avbryta. Han tog översiktsfoton, det är väl hans foton på maskinen, och någon har antagligen markerat med tusch, höjden på vart blodet kunde ses.
Att försvararna kommer med att Lena en gång för längensen hade ett sår på fingret och fick plåster bla bla mm, är skitsnack och ett försök att på ett "naturligt" sätt plantera blodspår, likt cykelsex eller sexgnid mot sko?!
Ja, det ser alltså större ut på bilden i FUP än det är.
Vad Schwartz "ville" är också nyss nämnt, eftersom det finns en annan uppgift kring det i FUP och har med brottsrubricering att göra.
Men det tänker jag titta på mer separat och återkomma.
Citera
2021-05-11, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det ser alltså större ut på bilden i FUP än det är.
Vad Schwartz "ville" är också nyss nämnt, eftersom det finns en annan uppgift kring det i FUP och har med brottsrubricering att göra.
Men det tänker jag titta på mer separat och återkomma.
Nu blev jag ju jättenyfiken över vad du hittat?!
Citera
2021-05-11, 01:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu blev jag ju jättenyfiken över vad du hittat?!
Jag har inte hittat nåt speciellt men tänkte surfa mellan olika aktbilagor, vad som sägs i domen, det Schwartz säger och i förhållande till tidpunkt, brottsrubricering och hur det såg ut kring SD just då.
Citera
2021-05-11, 02:46
Medlem
Citat:

Långt sagt:
Diskussionen uppkom efter att några spekulerat i om PW sökt upp åklagaren efter att han lämnat SDs kvart som han aldrig gick in i den 15/5 2018 och där och då påverkat åklagaren att inte bevilja GS begäran om att få göra en grundligare undersökning.
Jag menade att det är väldigt långsökt att tro att en åklagare skulle fatta beslut baserat på löst prat med en random PW utan att prata med insatsledaren osv bla bla bla.

Sen kom diskussionen av oklar anledning in på om PW själv valt att avstå sitt deltagande när han såg att det gällde en polares hus. Jag påstod felaktigt att så var fallet, Develi rättade mig, Hoppsann och jag drog oss till minnes att vi båda läst i tråden om att det var PWs val, det spekulerades om någon droppat vilseledande information för att ja... för att det skulle kunna anses oetiskt av en kriminaltekniker att analysera mobiler i ett fall där hans kompis är misstänkt för människorov antar jag (och det kan jag köpa). Sen var det snack om huruvida PW deltagit i tömningen den 16 maj. Develi sa att han deltagit partiellt. Jag vet inte om hon då menar att han avbröt sitt deltagande i det arbetet på uppmaning av någon, men jag tolkar det så osv osv.
Sen mynnade diskussionen ut i kritik mot hela den del av förundersökningen som din lunta berörde.

Avel du har ju påpekat att du inte var intresserad av att peka ut syndabockar när du påpekade brister i utredningen gällande den bit som PW sysslade med. Att ingen av dem som jobbade med den biten skulle stå med hundhuvudet.
Det är väl i sig sympatiskt av dig. Är PW genuint intresserad av sitt jobb så blir han nog bara pepp att lära sig mer tror jag, samma sak med AnSt.

Tack! Develi gick på här om PW med nån form av levnadsporträtt så man kunde nästan tro att hon hittat Jimmy Hoffa i samma veva så jag ville mest kolla vad som var i görningen och trodde det var nåt nytt som framkommit efter de gedigna undersökningarna kring allt PW hittat på senaste decenniet.

Jag tror att det är chefen eller ”ansvarig” där som avgör vad PW skulle avstå eller inte om dagarna. Så funkar det väl på de flesta arbetsplatser.
Jag antar chefen gjorde en riskanalys och sen var det bara för PW att ”lyda” då han var den ende som satt på kunskapen.

PW hade såklart kunnat vara en hedersknyffel och ”arbetsvägrat” men då hade väl den där mobilen fortfarande inte varit tömd idag om man ska skoja lite.

Ingen nämnd ingen glömd kan man väl annars sammanfatta läget som om SD går fri vad gäller hur de hanterat detta.
Citera
2021-05-11, 08:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Långt sagt:

Missförstånd hela vägen.
Jag spekulerade i om någon av SD:s polisvänner hade påverkat åklagarens beslut.
Men jag blandar ihop vännerna och syftade mest på den vän som var något slags chef.
Jag har aldrig påstått att någon av dessa gått direkt och pratat med åklagaren.
SD har väl två polisvänner, en som är något slags chef och en som är dataexpert (civilanställd om nu det har någon betydelse).

Har jag fattat rätt enligt dessa tre påståenden?
1. Yvonne var förhörsledare.
2. Insatschefen rapporterar till åklagaren.
3. Åklagaren släpper SD.

Min undran var hur många chefsnivåer det finns mellan Yvonne och insatschefen?
Fanns SD:s vän (polisen som var chef) på någon av dessa mellannivåer?
Dvs var vännen en av dem som förmedlade informationen från Yvonne till insatschefen och vidare till åklagaren?

Efter dessa frågor dök det upp flera som ihärdigt försvarade PW och sedan ökade missförstånden.

Men det var mycket intressant att develi hittade information om att det inte alls var PW själv som backade fast det har påståtts många gånger i tråden.
Citera
2021-05-11, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Missförstånd hela vägen.
Men jag blandar ihop vännerna och syftade mest på den vän som var något slags chef.
SD har väl två polisvänner, en som är något slags chef och en som är dataexpert (civilanställd om nu det har någon betydelse).

3. Åklagaren släpper SD.

Dvs var vännen en av dem som förmedlade informationen från Yvonne till insatschefen och vidare till åklagaren?

Efter dessa frågor dök det upp flera som ihärdigt försvarade PW och sedan ökade missförstånden.

Men det var mycket intressant att develi hittade information om att det inte alls var PW själv som backade fast det har påståtts många gånger i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack! Develi gick på här om PW med nån form av levnadsporträtt så man kunde nästan tro att hon hittat Jimmy Hoffa i samma veva så jag ville mest kolla vad som var i görningen och trodde det var nåt nytt som framkommit efter de gedigna undersökningarna kring allt PW hittat på senaste decenniet.

Jag tror att det är chefen eller ”ansvarig” där som avgör vad PW skulle avstå eller inte om dagarna. Så funkar det väl på de flesta arbetsplatser.
Jag antar chefen gjorde en riskanalys och sen var det bara för PW att ”lyda” då han var den ende som satt på kunskapen.

PW hade såklart kunnat vara en hedersknyffel och ”arbetsvägrat” men då hade väl den där mobilen fortfarande inte varit tömd idag om man ska skoja lite.

Ingen nämnd ingen glömd kan man väl annars sammanfatta läget som om SD går fri vad gäller hur de hanterat detta.

Förlåt Hoppsann, jag blandade ihop dig med Litenensam. Du svarade på hens kommentar, så var det.
Citera
2021-05-11, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Missförstånd hela vägen.

3. Åklagaren släpper SD.

Det är två kvinnliga poliser som har haft betydande avgörande roller i att data och tips gått förlorat.
Citera
2021-05-11, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Noterat vad du "anser", men du kan inte styra vad vi andra "anser". Sedan har vi alla olika gränser för vad som är "fog" eller ska du styra det åt oss? Att du nu tar på dig en offerkofta följer samma mönster som tidigare i tråden, brukar följas av ett stort utbrott då du googlat fram fakta som sanningar.

Att du inte orkar med mina inlägg ser jag som ett bra betyg, då slipper jag svar från dig framöver.

Frågan var och är om PW agerat ok, om han kan ha påverkat utredningen osv. Vi har nu noterat att han är helig och ska inte ifrågasättas av dig, vi går vidare och lämnar det öppet tror jag de flesta skulle svara då vi inte har all fakta framför oss.

Som jag läser har Avel skrivit gällt PW:s agerade vid den första husisen hos SD.

SW berättade att han känner SD då han blev varse om var det skulle ske. Då går frågan vidare till åkl om han ska vara med på att undersöka huset. Svaret från åkl var att han inte skulle följa med in i huset. Även dagen därpå är det hans chefer som bestämmer vad som ska göras, vad han ska vara inblandad i. Detta kan väl inte SW beskyllas för!

Jag har inte upplevt att Avel har några av poliserna som "helig".

Däremot har Avel lyckats luska ut att det är ytterligare en "polisvän" (AnSt) som är inblandad och dessutom suttit med på ett antal förhör med HD.

Jag hoppas verkligen att detta fall blir utrett vad gäller hur utredningen gått till... från början till slut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in