2021-05-10, 23:47
Medlem
"Misstag"? Sluta vara så jävligt svenskt naiva. Att så många imbeciller skulle komma fram till samma slutsats och tro att det var en hundvalp, självklart inte. De tyckte väl det var coolt och som resten av mänskligheten tror man sig ha rätt att sätta sig över allt och göra vadfan man vill. Nä, ett jävla atomvapenkrig hade varit det bästa. Kunde börja med världens alla storstäder där en stor del av dessa rotlösa, degenererade människor föds och lever. Bara hela grejen med hvb-hem, så sjukt att staten ska uppfostra folks barn, har de inga övriga släktingar? (Eventuella blattebarn ska såklart hem till sitt..)
Citera
2021-05-10, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Sedan kan jag förstå lite i att "valpen" som syns på bilden lätt kan förväxlas med en Schäfer eller så. Men för att komma bort från att den här typen av "missöde" sker igen så måste barnen få korrekt utbildning innan man börjar röra sig i skog & mark. Vi snackar ingen mastersutbildning utan en snabb genomgång.

Det är osannolikt att hjärntrusten på hemmet sett åt andra valpar än familjens kamphundars avkomma eller mosterns chihuahuaor. Det vore förstås fint med utbildning. Dock – normala, uppmärksamma barn kan fan inte under barndomen undgå att se en bild på vargflock med ungar för att sedan, nästan ofrivilligt, minnas hur valparna ser ut. Loppet är nog kört här. Räcker med att säga åt dessa anstaltselever att man inte ska röra något alls i skogen, säkrast så. Ajabaja. Med tolk om så behövs. I förekommande fall kan man också med god framgång glömma bort att informera just om eventuellt giftiga bär och svampar, men tyvärr har vi inte så mycket sådant i skogarna.

Det finns en del söta nallar, däremot, det kanske vore nästa räddningsprojekt för "barna"?
Citera
2021-05-11, 00:08
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Det är osannolikt att hjärntrusten på hemmet sett åt andra valpar än familjens kamphundars avkomma eller mosterns chihuahuaor. Det vore förstås fint med utbildning. Dock – normala, uppmärksamma barn kan fan inte under barndomen undgå att se en bild på vargflock med ungar för att sedan, nästan ofrivilligt, minnas hur valparna ser ut. Loppet är nog kört här. Räcker med att säga åt dessa anstaltselever att man inte ska röra något alls i skogen, säkrast så. Ajabaja. Med tolk om så behövs. I förekommande fall kan man också med god framgång glömma bort att informera just om eventuellt giftiga bär och svampar, men tyvärr har vi inte så mycket sådant i skogarna.

Det finns en del söta nallar, däremot, det kanske vore nästa räddningsprojekt för "barna"?

Självklart lär det vara så, vi måste såklart poängtera att dessa korkade individer kanske inte har högre intelligenskvoten lagd rent genetiskt. Därför måste man ändå kunna ha med i åtanke om att fanstygen oskyldigt nog, trodde att det var en hundvalp. Men det kan ju vara på andra sättet - man visste mycket väl att det var en varg och ansåg det häftigt att ta med den tillbaka...

Men, att tänka i de banorna är väl fördomsfullt...

Nja, där håller jag inte med dig. Många av dessa individer saknar självklart en normal lära i hur skogens växter, svamp och djur ska tacklas. Jag tror det grundar sig i tre faktorer: Låg IQ, låg empatisk förmåga, eller helt enkelt icke skolade. Ska man komma någonstans på vägen så är det enklaste att påverka just att utbilda dessa unga stollar kring skog & mark. Särskilt viktigt blir det ju när HVB-hemmen ligger så pass off.

Hur som helst är viss utbildning kring miljön i området en bra början. Vad kommer här näst? Någon tyckte flugsvampen såg smaskig ut eller läste att man kunde "knarka" på den och tryckte i sig?

Man kan vända på kortet - kanske var barnen mindre skolade kring arter i naturen. Man såg den ensamma, oskyldiga valpen och kände empati. Man ville ta hand om den, hjälpa den. Hur som, riktigt urbota korkat, men förståeligt om barnen menade väl...vilket kanske inte är en högoddsare. Vad vet jag!
Senast redigerad av stockcock 2021-05-11 kl. 00:11.
Citera
2021-05-11, 00:16
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Kolmården har gjort sig av med sina vargar. Även om de planerar för nya vargar så är det ju knappast en lösning nu. Det kommer isåfall vara en familj vargar i framtiden, så en enskild individ hade inte fungerat.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/varg/kolmarden-planerar-for-nya-vargar-20190318/

Jag tror att valpen avlivades, så det är nog ingen direkt lösning längre. Men bra att du återkopplar, har noll kännedom kring just Kolmårdens situation.

Lösningen bör vara att utveckla någon form av enklare NO-lektioner för barnen, kring områdets natur & miljö, som HVB-hemmen ligger i. Utbildning är ofta A och O, särskilt för barn som kommer från pissiga förhållanden och usla betyg. Jag tyckte det var skitkul att som knatte röra mig i skog & mark ihop med biologilärare och annat pack, som ändå hade någon ambition i att lära ut kring olika arter. Ut i naturen, det är där kunskapen ligger. Inte bakom någon skolbänk och att lära sig tråkigt skit.

Ungarna menade säkert väl och ville hjälpa lill-valpen, det vill jag gärna tro. Nu gick det helt åt helvete istället. Trist, bara trist...
Senast redigerad av stockcock 2021-05-11 kl. 00:18.
Citera
2021-05-11, 00:28
Medlem
Citat:
[…] Ska man komma någonstans på vägen så är det enklaste att påverka just att utbilda dessa unga stollar kring skog & mark. Särskilt viktigt blir det ju när HVB-hemmen ligger så pass off.[…]

Jaja, jag erkänner att jag tar i lite för sensationsvärdets skull. I tidningen Svensk Jakt, som var de första som skrev om detta (tror jag), så benämns boendet som "skyddat ungdomshem". Artikeln verkar låst nu, men här ser du inledningen: "Enligt personer som Svensk Jakt varit i kontakt med har en grupp ungdomar från ett skyddat ungdomshem varit i skogen norr om Lesjöfors för att bland annat se på ruinerna av den gamla krutfabriken i Tyfors."

I kvällspressen står det hvb-hem och jag har även sett lss-boende nämnas.

Det kan med andra ord ha varit fråga om både arvskriminella pundarungar, förståndshandikappade barn eller gängse invandrarglin. Men om ungarnas boende är "skyddat", läser i alla fall jag in det som att de bör stå under övervakning och inte vara ensamma på utflykt vare sig bland krutfabriksruiner (!) eller i aktiva vargrevir. Var var vårdare, vakter eller vuxna? Eller är det samma kompetensregn på den fronten och arbetstränande, 22-åriga Kevin, Tindra, Muhammed eller Shirin är lika kassa som sina "brukare" vad gäller artkunskapen i svensk fauna?

Om så är fallet vore det ju fantastiskt. Det brukar ju vara fullt ös på byskvallret härinne på Flashback när något hänt i typ Hagfors. Nån måste ju ha släkt eller vänner med anknytning till även denna ungdomsanstalt?

Edit: Vid närmare eftertanke borde man korsposta detta i en mer passande forumdel om man vill väcka intresset i nejderna kring boendet. Jakt, fiske och vildmark lockar nog färre än man tror i Hagforstrakten. Drogodling och drogtillverkning?
Senast redigerad av Zache 2021-05-11 kl. 00:32.
Citera
2021-05-11, 00:33
Medlem
lillen-68s avatar
Den ansågs såpass försvagad att den inte skulle klara sig om den sattes ut igen.
Måste ha varit det redan då LSSarna hittade den, inte tar det 5 tim att bli så försvagad.
Vargarna lämnar dom som inte klarar sig, för till och med själv bort dom från lyan.
Hundar & katter gör samma sak, dom måste koncentrerar sig på dom friska valparna.
Dom trodde valpen var skadad och mådde dåligt, så dom tog med hundvalpen.
Den mådde dåligt och var försvagad det hade dom rätt i men det var ingen hundvalp.
Lika så avliva den i det fria som gjordes, det var nog nådaskott och ingen spruta.
Citera
2021-05-11, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Den ansågs såpass försvagad att den inte skulle klara sig om den sattes ut igen.
Måste ha varit det redan då LSSarna hittade den, inte tar det 5 tim att bli så försvagad.
Vargarna lämnar dom som inte klarar sig, för till och med själv bort dom från lyan.
Hundar & katter gör samma sak, dom måste koncentrerar sig på dom friska valparna.
Den mådde dåligt och var försvagad det hade dom rätt i men det var ingen hundvalp.
Lika så avliva den i det fria som gjordes, det var nog nådaskott och ingen spruta.

Något sådant lär det mycket väl kunna vara. Polisen larmades kl 18.07 och var på plats två timmar senare. Länsstyrelse och polis fattade beslut att avliva valpen eftersom den var medtagen och utmärglad. Detta verkställdes av ett behörigt rovdjursekipage, länsansvarig jägare Nationella viltolycksrådet (NVR) kl 23.11. Valpen är nu skickad till Statens Veterinärmedicinska Anstalt för undersökning. Alla misstankar om brott är avskrivna.

Tur att den lilla valpen inte behövde lida så länge, men detta är inte naturens gång och det är fortfarande ett jävligt tveksamt beteende av dessa ungdomar.
Citera
2021-05-11, 00:49
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68

Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Något sådant lär det mycket väl kunna vara. Polisen larmades kl 18.07 och var på plats två timmar senare. Länsstyrelse och polis fattade beslut att avliva valpen eftersom den var medtagen och utmärglad. Detta verkställdes av ett behörigt rovdjursekipage, länsansvarig jägare Nationella viltolycksrådet (NVR) kl 23.11. Valpen är nu skickad till Statens Veterinärmedicinska Anstalt för undersökning. Alla misstankar om brott är avskrivna.

Tur att den lilla valpen inte behövde lida så länge, men detta är inte naturens gång och det är fortfarande ett jävligt tveksamt beteende av dessa ungdomar.

Håller med, bra inlägg där med förhoppningsvis legitim info. Det låter logiskt.

Tveksamt beteende, ja, men låt oss fimpa hatet gentemot dessa ungdomar. Troligen menade man väl från början, men saknade relevant utbildning i hur man ska handskas och bete sig gentemot vilda djur. Man ser ju detta gång på gång i större städer, gällande fågelungar. Visst kan man spekulera kring om valpen var utstött av flocken och skulle dö strax efter att den blev hittad, det är inte otänkbart. Varg som hund...

Men tja, tycker som sagt vi släpper på hatet gentemot ungdomarna som tog hand om den. Jag vill tro på det goda, och att man försökte hjälpa den - även om det sket sig. Ungdomarna är säkert ledsna nu över utkomsten. Jag kände hat och tvivel i början men nu när jag tänkt efter så känns det mer logiskt i att man ville hjälpa den. Mina two cents!

That's it, mannen!
Senast redigerad av stockcock 2021-05-11 kl. 00:52.
Citera
2021-05-11, 00:55
Medlem
Citat:
Håller med, bra inlägg där med förhoppningsvis legitim info. Det låter logiskt.

Tveksamt beteende, ja, men låt oss fimpa hatet gentemot dessa ungdomar. Troligen menade man väl från början, men saknade relevant utbildning i hur man ska handskas och bete sig gentemot vilda djur. Man ser ju detta gång på gång i större städer, gällande fågelungar. Visst kan man spekulera kring om valpen var utstött av flocken och skulle dö strax efter att den blev hittat, det är inte otänkbart.

Men tja, tycker som sagt vi släpper på hatet gentemot ungdomarna som tog hand om den. Jag vill tro på det goda, och att man försökte hjälpa den. Mina two cents!

That's it, mannen!

Infon kommer från Svensk Jakt och inte praktikanterna på Aftonbladet. Klart att de försökte hjälpa valpen, inget snack om det. Don't hate the player, hate the game. Ungdomarna har nog lärt sig en läxa, reducerad mottaglighet för sådant eller ej. Låter dessutom som att den lilla vargen löpte stor risk att växa upp farligt nära människan, vilket brukar sluta med blodspillan (och än värre debatter här på forumet). Ha en trevlig kväll!
Citera
2021-05-11, 02:10
Medlem
Citat:
Jag tror att valpen avlivades, så det är nog ingen direkt lösning längre. Men bra att du återkopplar, har noll kännedom kring just Kolmårdens situation.

Lösningen bör vara att utveckla någon form av enklare NO-lektioner för barnen, kring områdets natur & miljö, som HVB-hemmen ligger i. Utbildning är ofta A och O, särskilt för barn som kommer från pissiga förhållanden och usla betyg. Jag tyckte det var skitkul att som knatte röra mig i skog & mark ihop med biologilärare och annat pack, som ändå hade någon ambition i att lära ut kring olika arter. Ut i naturen, det är där kunskapen ligger. Inte bakom någon skolbänk och att lära sig tråkigt skit.

Ungarna menade säkert väl och ville hjälpa lill-valpen, det vill jag gärna tro. Nu gick det helt åt helvete istället. Trist, bara trist...

Ja valpen var redan avlivad när du skrev ditt inlägg. Jag tänkte mer hypotetiskt. Ärligt talat verkar det inte ha funnits några andra alternativ. Även Skansen verkar tydligen ta död på sina vargar med jämna mellanrum (för att de blir för många och för att de bara klarar några år i inhängnaden innan de blir tokiga)
Citera
2021-05-11, 02:52
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Ja valpen var redan avlivad när du skrev ditt inlägg. Jag tänkte mer hypotetiskt. Ärligt talat verkar det inte ha funnits några andra alternativ. Även Skansen verkar tydligen ta död på sina vargar med jämna mellanrum (för att de blir för många och för att de bara klarar några år i inhängnaden innan de blir tokiga)

Ja, är inte helt insatt i det du skriver men kan förstå det. Varit förbi Skansen faktiskt förra året och minns att vargarna där var allmänt slöa och deprimerade - hade mycket litet utrymme att hålla sig på dessutom. Inhägnaden är patetiskt liten sett utifrån en vargflock som bör ha mycket mer natur att röra sig kring. Djuren huserar mest där likt någon cirkusverksamhet. WT-föräldrar är mest där och lyfter upp barnen för att beskåda dessa stackars djur.

Jag betalade självklart inget inträde när jag var där, skulle aldrig sponsra verksamheten. Det är okej att ogilla vargar - men det är mer okej att ogilla vargar som är fängslade i djurparker.
Citera
2021-05-11, 07:40
Medlem
Finns bild?
I första länkrn är det en arkivbild
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in