Citat:
Ursprungligen postat av
Zache
Det är osannolikt att hjärntrusten på hemmet sett åt andra valpar än familjens kamphundars avkomma eller mosterns chihuahuaor. Det vore förstås fint med utbildning. Dock – normala, uppmärksamma barn kan fan inte under barndomen undgå att se en bild på vargflock med ungar för att sedan, nästan ofrivilligt, minnas hur valparna ser ut. Loppet är nog kört här. Räcker med att säga åt dessa anstaltselever att man inte ska röra något alls i skogen, säkrast så. Ajabaja. Med tolk om så behövs. I förekommande fall kan man också med god framgång glömma bort att informera just om eventuellt giftiga bär och svampar, men tyvärr har vi inte så mycket sådant i skogarna.
Det finns en del söta nallar, däremot, det kanske vore nästa räddningsprojekt för "barna"?
Självklart lär det vara så, vi måste såklart poängtera att dessa korkade individer kanske inte har högre intelligenskvoten lagd rent genetiskt. Därför måste man ändå kunna ha med i åtanke om att fanstygen oskyldigt nog, trodde att det var en hundvalp. Men det kan ju vara på andra sättet - man visste mycket väl att det var en varg och ansåg det häftigt att ta med den tillbaka...
Men, att tänka i de banorna är väl fördomsfullt...
Nja, där håller jag inte med dig. Många av dessa individer saknar självklart en normal lära i hur skogens växter, svamp och djur ska tacklas. Jag tror det grundar sig i tre faktorer: Låg IQ, låg empatisk förmåga, eller helt enkelt icke skolade. Ska man komma någonstans på vägen så är det enklaste att påverka just att utbilda dessa unga stollar kring skog & mark. Särskilt viktigt blir det ju när HVB-hemmen ligger så pass off.
Hur som helst är viss utbildning kring miljön i området en bra början. Vad kommer här näst? Någon tyckte flugsvampen såg smaskig ut eller läste att man kunde "knarka" på den och tryckte i sig?
Man kan vända på kortet - kanske var barnen mindre skolade kring arter i naturen. Man såg den ensamma, oskyldiga valpen och kände empati. Man ville ta hand om den, hjälpa den. Hur som, riktigt urbota korkat, men förståeligt om barnen menade väl...vilket kanske inte är en högoddsare. Vad vet jag!