2021-05-10, 14:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag undrar också vem det är som formellt beslutar om att en internutredning behöver göras?
Polischef?
Åklagare vid TR/HR?
Någon överordnad högre upp i hierarkin?
Ska kolla och återkomma eftersom jag läst två internutredningar med skarp kritik.
Den ena är ang mordet på Pernilla i Falun (Eklunds ena mord) vilket granskades av GW och en person till varav en internutredning skedde. Tror dock det kokade ner i nada trots rena skiten till inledande insatser.

Det andra är den bedrövliga insatsen ang Aki (Möllers ex) då han återfanns drunknad varav exakt allt fick kritik från start att en Fu inte inleddes och hur det sköttes ang förhör etc.

Båda finns på pdf, har det dock inte tillgängligt just nu.

Edit.
Här är ena länken med i inlägget:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Senast redigerad av develi 2021-05-10 kl. 14:47.
Citera
2021-05-10, 14:50
Avslutad
Citat:
Stort tack för att du hittade att PW inte backade frivilligt.
Det är någon som har spridit i tråden att det var hans eget val.
Antagligen kommer det från något han själv har sagt, dvs han har ljugit rätt ordentligt.

Att han tilläts vara med vid tömningen av mobiler/datorer är en stor skandal.
Då kan det bero på honom att det som enligt Avel var viktigt att göra inte gjordes förrän mycket senare.
Det var antagligen han som instruerade om vad som skulle undersökas, och hur.
Här skulle det verkligen behövas en internutredning.

Jag har hela tiden fått uppfattningen om honom att han är alltför starkt lojal mot SD för att vara trovärdig.
Det är inte så svårt att "glömma" att göra väsentliga utredningar, speciellt om de andra utredarna var nykomlingar.
Skönt att du hittat dokumenten. Det är jäv ocv fulspel, för att skydda en vän och indirekt sig själv
Citera
2021-05-10, 14:52
Avslutad
Citat:
Jag undrar också vem det är som formellt beslutar om att en internutredning behöver göras?
Polischef?
Åklagare vid TR/HR?
Någon överordnad högre upp i hierarkin?
Vet ej, risken att en anmälan hamnar i runda arkivet är överhängande pga svågerpolitiken
Citera
2021-05-10, 14:57
Avslutad
Citat:
Stort tack för att du hittade att PW inte backade frivilligt.
Det är någon som har spridit i tråden att det var hans eget val.
Antagligen kommer det från något han själv har sagt, dvs han har ljugit rätt ordentligt.

Att han tilläts vara med vid tömningen av mobiler/datorer är en stor skandal.
Då kan det bero på honom att det som enligt Avel var viktigt att göra inte gjordes förrän mycket senare.
Det var antagligen han som instruerade om vad som skulle undersökas, och hur.
Här skulle det verkligen behövas en internutredning.

Jag har hela tiden fått uppfattningen om honom att han är alltför starkt lojal mot SD för att vara trovärdig.
Det är inte så svårt att "glömma" att göra väsentliga utredningar, speciellt om de andra utredarna var nykomlingar.
Sen har du UW som vile hjälpa it-tekniska med att återställa Lenas konton. A**a M*rin lät det dröja ETT ÅR innan hon bemödade sig att fråga åklagaren om det var lagligt och gjorde ett test.
För att inte tala om A**ett Stra**li som i december 2019, tror jag mig minnas, kollade Lenas it. Helt sjukt.
Ddt skulle gjorts omedelbart. Alla som kände SD och Lena visste att de var uppkopplande 24/7. Ändå lät man medvetet tiden fortlöpa så att konton mm skulle radera sig själva.
Citera
2021-05-10, 15:03
Medlem
Citat:
Det trodde jag också.
Så har det hela tiden beskrivits så någon måste ha planterat info som sedan har blivit till en trådsanning.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har märkt det. Därav min undran igår så jag beslutade mig för att titta mer själv på turerna (som rel nypåstigen i tråden).

Mm jag har precis för mig att någon skrev i tråden att PW valde att sitta kvar i bilen för att sen ta sig tillbaka till polishuset när han såg att det gällde Stefans hus.
Citera
2021-05-10, 15:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Mm jag har precis för mig att någon skrev i tråden att PW valde att sitta kvar i bilen för att sen ta sig tillbaka till polishuset när han såg att det gällde Stefans hus.
Jag har ingen aning om hur det uppstod, har inte alls följt tråden mer än sporadiskt, men det kanske är meningen?
FUP är enormt så det är lätt att ett visst konsensus kan börja råda på fel bas - även pga av att det går lång tid ( på tre år kan vissa saker bli förankrade om det går snett nånstans och upprepas).
Men hur som haver - nog fan är det konstigt att han å ena sidan inte ens får bära ut en dator/mobil för jouråklagaren - för att sen grotta runt i dem.
Citera
2021-05-10, 15:45
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Jag har ingen aning om hur det uppstod, har inte alls följt tråden mer än sporadiskt, men det kanske är meningen?
FUP är enormt så det är lätt att ett visst konsensus kan börja råda på fel bas - även pga av att det går lång tid ( på tre år kan vissa saker bli förankrade om det går snett nånstans och upprepas).
Men hur som haver - nog fan är det konstigt att han å ena sidan inte ens får bära ut en dator/mobil för jouråklagaren - för att sen grotta runt i dem.

När det stod klart att SD hade vissa vänner som arbetade i polishuset så skulle ärendet ha getts till ett annat polisdistrikt eller till Riksmordsgruppen. Då tror jag utfallet har blivit skyldig i TR.
Citera
2021-05-10, 15:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Sen har du UW som vile hjälpa it-tekniska med att återställa Lenas konton. A**a M*rin lät det dröja ETT ÅR innan hon bemödade sig att fråga åklagaren om det var lagligt och gjorde ett test.
För att inte tala om A**ett Stra**li som i december 2019, tror jag mig minnas, kollade Lenas it. Helt sjukt.
Ddt skulle gjorts omedelbart. Alla som kände SD och Lena visste att de var uppkopplande 24/7. Ändå lät man medvetet tiden fortlöpa så att konton mm skulle radera sig själva.
Påminner om hur slappt hennes cacher kontrolleras fram tills dess hon hittas mördad av privatpersoner.
Trots info via tips som föranleder ett virrigt sök med hund sent den 15 maj vid 22-tiden som har en icke fungerande GPS.
Efter detta (dvs tre hundsök totalt som jag kan se i FUP) så verkar det rätt avdankat...

Trots att det informeras från start om hennes intresse och att hon kan ränna iväg och kolla dem även på gångavstånd.

Trots reviewerns kontakt verkar ingen större fördjupning ske kommande dagar.

Det ses även ett slappt förhör den 19e innan hon hittats (kl 09.22 med FH) där det väl enbart tackas för info och att de kan återkomma.
Han har även ringt in tips - när?
Vars info är högintressant och jag undrar hur de prioriterat sina tips inne på grova brott.

"FL: Du ringde oss angående Lena, var det något särskilt du tänkte på då?
FH: Då hade ni inte gått ut med triangeldrama grejen, det var väl främst den grejen jag tänkte
på som man kanske skulle titta på.
FL: Hur menar du då?
FH: Bara att det var något jag kände till som många andra kanske inte kände till sen vet jag
inte, personligen trodde jag inte det var releveant men jag tänkte jag nämner det om det är något.
FL: Berätta om det s.k triangeldramat som du menar då?
FH: Ja, jag fick reda på det för inte så länge sen, två månader kanske, när vi var ute och skulle ta en geocach, det är mycket statistik, hon hade en serie där hon tagit en cach som första personen tagit den första månaden, nu vatt det lite svårt att vara snabb när hon brutit benet.
När det kom upp frågade jag om henne om hon ville ha skjuts, då kom vi några minuter efter Stefan och SG, Lena blev ledsen på Stefan för att han inte väntat in henne fast han visste att hon var på väg. På vägen hem så sa hon att Hanna förbjudit dom två att umgås, fast jag visste att dom hade haft kontakt, det var väl så jag fick reda på att det var något där.
Jag frågade om det var så att det fanns någon anledning, eller Hanna tyckt dom umgåtts för mycket och Lena sa att det fanns en anledning men jag frågade inte mer då jag inte tyckte att jag hade med saken att göra.
"

Han (vittnet) pratar konstant om GC likaväl samt pushar ang hennes GC-konto.
L: Vart brukade Lena ha sina cachar?
FH; Det vet jag inte i huvudet, men det går att se en komplett lista på geocaching.com, några
ligger då på Göljestigen. Några ligger i Varbergaskogen och några i vivallaskogen, sen ligger det några inne i stan, men enklast är att ta fram en lista, jag kan visa dig vart den finns.
FL: Det är inte nödvändigt nu, vi återkommer i så fall."

(..)
FL: Om du skulle leta efter Lena, vart skulle du leta, hur skulle du gå tillväga?
FH: Jag gör redan det skulle jag säga och det har gjoti, jag har läst hennes loggar, på cachar
hon har hittat, försökt se någon riktning hon åkt till förut, kollat efter dom vägar om hon åkt
tillbaka till samma ställe. Kollat hennes egna cachar om dom behöver underhållas, det är
något jag kan tänka mig att man kan göra innan jobbat. (..)
Då förutsätter jag att ni tar hand om människorovs biten, jag kollar andra försvinnanden så att säga. Vi har statiat en Facebookgrupp där andra som håller på med geocaching finns med, där dom rappotierat vart dom har sökt och letar. Där har det kommit in lite information vad folk skrivit, vart dom har promenerat. (..)
Citera
2021-05-10, 15:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Visst har det skrivits så i tråden, upprepade gånger.
Troligen av någon som vill dölja hur god vän PW är med SD.

Citat:
Och dessutom att så många fel och misstag har begåtts vid undersökning av elektroniken, enligt Avel, som i mina ögon är trovärdig.
Citera
2021-05-10, 15:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Visst har det skrivits så i tråden, upprepade gånger.
Troligen av någon som vill dölja hur god vän PW är med SD.

Och dessutom att så många fel och misstag har begåtts vid undersökning av elektroniken, enligt Avel, som i mina ögon är trovärdig.
Avel hoppar jag över och kollar vad som står i FUP i ett inledande skede. Där ligger mitt fokus.
Citera
2021-05-10, 15:51
Medlem
Ge pw lite kredd i att han meddelar att det finns/löper stor risk för jäv i rannsaka mot SD hus.

Det är hans skyldighet att meddela detta till närmsta chef.

Chef beslutar i samråd med sin chef och vederbörande om jäv föreligger osv.

Så har det fungerat i mitt liv de gånger jäv ev förlegat.

Av vad jag löst har han varit öppen med sitt förhållande med SD. Sedan tycker jag oaktat personbrist att han skulle gjort noll mer i ärendet.
Citera
2021-05-10, 15:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Ge pw lite kredd i att han meddelar att det finns/löper stor risk för jäv i rannsaka mot SD hus.

Det är hans skyldighet att meddela detta till närmsta chef.

Chef beslutar i samråd med sin chef och vederbörande om jäv föreligger osv.

Så har det fungerat i mitt liv de gånger jäv ev förlegat.

Av vad jag löst har han varit öppen med sitt förhållande med SD. Sedan tycker jag oaktat personbrist att han skulle gjort noll mer i ärendet.
Cred får han inte som BFF med SD. Han är skyldig att informera, ja.

Det står och slår mellan chefskapet och vad han informerat om men förhoppningsvis är han inte så korkad att han förmedlar lögner i FUP om hur han tillsattes att tömma LWs digitala data. Korrekt bortplockad 15 maj, än mer involverad 16 maj pga av personalbrist.
Han måtte väl ha kunnat protestera likaväl?
Senast redigerad av develi 2021-05-10 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in