Citat:
Ursprungligen postat av
Firesnake
Ja citerade ur domen, precis. Jag har inte läst hela domen men det stycke jag citerade tycker jag snarare andas kritik mot jouråklagaren än något annat.
Jag är ingen jurist men jag tycker att det är märkligt om rubriceringen människorov skulle ses som ett incitament för åklagaren till att inte godkänna att en grundligare undersökning av den misstänktes bostad genomförs. Det är ju ett grovt brott.
Steffe var inte skäligen misstänkt kanske....
▪️Med tanke på muntlighet-och omedelbarhetsprincipen i rätten så baseras vissa kommentarer om utredningen på ett vittne i domen.
Det finner jag väldigt märkligt eftersom andra inblandade inte är hörda om hur det gick till.
Det var det allra första jag reagerade på när jag läste domen då den kom ut.
Jag hade dock inte läst Fup förrän nyss.
Jag reagerade på kritiken då den verkade subjektiv således och udda skriven.
▪️Beträffande rubricering människorov återkommer jag med funderingar separat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Firesnake
Lugn kvinna. Inte så lätt att hänga med i svängarna.
Det är väl klart att det är korrekt att inte godkänna att den misstänktes kompis deltar i hr.
Det jag skrev fel var att jag hade för mig att det var PW själv som valt att inte delta.
Att jouråklagaren klivit av sin jour mellan den 15 och 16 hade jag inte koll på, därav min fråga.
Om du skrivit det så har jag slarvläst. My bad.
Jag är lugn. Jag skriver dock att du fått citat om berörda parter och turer av mig.
Springare på grova brott följer ärendet från start enligt egen utsago i bok samt uppgifter som ses via FUP (första patrull på plats 15 maj mailar uppgifter de tagit upp vid anmälan försvunnen person av UW och barnen till honom).
Han och J bedömer att ärendet ska tas över fr.o.m 16 maj.
16 maj tar Springare över som spaningsledare, J är bitr spaningsledare på Grova brott och ÅH åklagare.