2021-05-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Antar du förmedlar ur domen, som baseras på muntlighetsprincip och ett vittne istället för att titta i FUP (?)

Det finns partier i domen och dess resonemang som förefaller a) att vara bortom det de ska ägna sig åt varav b) varav åsikter baseras på att de inte har hela bilden.
Det är just detta som gör att jag förvånas över denna dom och viss kritik. Vet inte om jag ens sett det nån annan gång.

Man kan dock ana att diskussion och förmedlande av info på plats vid husrannsakan har andra nyanser bortom Schwartz.

Vilket påverkar beslut för en jouråklagare i ett så tidigt läge eftersom det inte finns nån kropp och brottsrubriceringen är människorov.

Återkommer.

Ja citerade ur domen, precis. Jag har inte läst hela domen men det stycke jag citerade tycker jag snarare andas kritik mot jouråklagaren än något annat.

Jag är ingen jurist men jag tycker att det är märkligt om rubriceringen människorov skulle ses som ett incitament för åklagaren till att inte godkänna att en grundligare undersökning av den misstänktes bostad genomförs. Det är ju ett grovt brott.
Steffe var inte skäligen misstänkt kanske....
Citera
2021-05-10, 13:29
Medlem
Citat:
Berg beslutar den 15 maj - helt korrekt - att PW inte ska delta i hämtning av beslag.

PWs chef SW beslutar sen den 16 maj (enligt PW) att han får delta i tömningar.

Du får väl skilja på de personer jag nämnt och gett citat.

Den 16 maj är inte ens jour ÅK i regi.

Lugn kvinna. Inte så lätt att hänga med i svängarna.
Det är väl klart att det är korrekt att inte godkänna att den misstänktes kompis deltar i hr.
Det jag skrev fel var att jag hade för mig att det var PW själv som valt att inte delta.
Att jouråklagaren klivit av sin jour mellan den 15 och 16 hade jag inte koll på, därav min fråga.
Om du skrivit det så har jag slarvläst. My bad.
Citera
2021-05-10, 13:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja citerade ur domen, precis. Jag har inte läst hela domen men det stycke jag citerade tycker jag snarare andas kritik mot jouråklagaren än något annat.

Jag är ingen jurist men jag tycker att det är märkligt om rubriceringen människorov skulle ses som ett incitament för åklagaren till att inte godkänna att en grundligare undersökning av den misstänktes bostad genomförs. Det är ju ett grovt brott.
Steffe var inte skäligen misstänkt kanske....
▪️Med tanke på muntlighet-och omedelbarhetsprincipen i rätten så baseras vissa kommentarer om utredningen på ett vittne i domen.
Det finner jag väldigt märkligt eftersom andra inblandade inte är hörda om hur det gick till.

Det var det allra första jag reagerade på när jag läste domen då den kom ut.
Jag hade dock inte läst Fup förrän nyss.
Jag reagerade på kritiken då den verkade subjektiv således och udda skriven.

▪️Beträffande rubricering människorov återkommer jag med funderingar separat.
Citat:
Det är väl klart att det är korrekt att inte godkänna att den misstänktes kompis deltar i hr.
Det jag skrev fel var att jag hade för mig att det var PW själv som valt att inte delta.
Att jouråklagaren klivit av sin jour mellan den 15 och 16 hade jag inte koll på, därav min fråga.
Jag är lugn. Jag skriver dock att du fått citat om berörda parter och turer av mig.

Springare på grova brott följer ärendet från start enligt egen utsago i bok samt uppgifter som ses via FUP (första patrull på plats 15 maj mailar uppgifter de tagit upp vid anmälan försvunnen person av UW och barnen till honom).
Han och J bedömer att ärendet ska tas över fr.o.m 16 maj.
16 maj tar Springare över som spaningsledare, J är bitr spaningsledare på Grova brott och ÅH åklagare.
Senast redigerad av develi 2021-05-10 kl. 13:48.
Citera
2021-05-10, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det som skulle göras den 15:e var leta efter Len* samt beslagta datorer och mobiler. Därför var SD:s vän PW och två aspiranter med i sällskapet från polisen som leddes av Gör*n Schwa*rtz. Enligt PW insåg han att det var hos SD beslaget skulle göras återvände han återvände på eget bevåg till stationen (enligt en pa blev han ålagd av Jouråkl att utgå). Beslaget fick alltså fortgå med två gröngölingar istället. När de ändå var på plats fotograferade GS enligt gängse rutiner.

Eftersom jouråklagare M*ts B*rg beslutade att SD skulle släppas avbröts pågående undersökning där grunduppdraget och att beslagta den misstänktes digitala utrustning var fullgjort.

I efterhand ser alla att en noggrannare husrannsakan borde ha gjorts, liksom det förödande misstaget att man inte undersökte SD:s IT-utrustning direkt istället för i december ett drygt ett halvår senare.

Det är tydligt att rutiner inte har fungerat som de ska när en åklagare flera månader efter mordet är tvungen att skriva PM om att alla kläder offret bar ska skickas för undersökning då det verkar ha uppdagats att Len*s kjol hade en visuellt synlig fläck med reagens för sperma.

Utifrån sett ser det ut som att polisen har missat att i tid utreda saker som bör ingå som standardrutiner vid såväl människorov som mord. Det får inte skyllas på semesterperioder, byte av spaningsledning, hög arbetsbelastning och kompetensbrist som ledde till att man lät jäviga arbeta med utredningen.

Mordet på Len* kan vid en intern utredning bli en vägvisare till hur man ska undvika liknande misstag i framtiden.

Jag håller med dig fullständigt. Så här klantigt får inte en utredning ske av polisen Det är i många delar oprofessionellt. Det är en förolämpning mot Lena och hennes anhöriga hur det gått till. Slarv, inkompetens och annat vimlar det av. Men vem tar på sig ansvaret för att det skall kunna ske en internutredning? På vems initiativ? Stor risk att det sopas under mattan
Citera
2021-05-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tack för påminnelsen om huvudsaken till hr var att leta efter Len*. Har korrigerat min text.

Ingen orsak. Inte lätt att hänga med bland alla svängar och datum. Särskilt inte när man multitaskar med annat samtidigt.

Ser lite mörkt ut för oss som hoppas på en fällande dom.
Och för att Högsta domstolen ska ta upp fallet om SD frias krävs i princip nya bevis.

Undrar om nån kan fästa Fröken Sveriges nedräkningsklocka tills domen faller i trådstarten förresten...
Citera
2021-05-10, 13:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det trodde jag också.
Så har det hela tiden beskrivits så någon måste ha planterat info som sedan har blivit till en trådsanning.
Citera
2021-05-10, 13:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det trodde jag också.
Så har det hela tiden beskrivits så någon måste ha planterat info som sedan har blivit till en trådsanning.
Jag har märkt det. Därav min undran igår så jag beslutade mig för att titta mer själv på turerna (som rel nypåstigen i tråden).
Citera
2021-05-10, 13:51
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är de flesta ganska övertygande om att den/de som mördat Lena, skulle suttit inlåsta, om Swartz hade fått genomföra en full husrannsakan.

Ja men det kunde de ju inte veta då. Då letade de efter L. Inte efter bevis för att SD dödat henne.
Citera
2021-05-10, 14:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ja men det kunde de ju inte veta då. Då letade de efter L. Inte efter bevis för att SD dödat henne.
För en gångs skull (kanske enda gången ) så är jag relativt överens med dig.

Den huvudsakliga anledningen var att leta efter Lena och de kollade även om det fanns tecken på våld i huset.
Dubbelkollar man uppgifter Schwartz och förmedlande av uppgifter till jouråklagaren är det intressant.
För det handlar om befogenheter juridiskt hur djupt de kan rodda i det skedet.
Även om de höjt rubriceringen från försvunnen person till människorov på em varav hela högen på grova brott är varse om vad som pågår vilket ses i FUP.
Citera
2021-05-10, 14:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Den du menar är PW ang civilanställd och hans aktivitet och sätt att återge sitt "återkallande" av jobb framstår i ett annat sken om man läser följande citat nedan.

Enligt polis AB som var på plats valde han inte att backa själv pga "jäv". Slirar han på sanningen?

Han tilläts inte delta av jouråklagaren när polis AB ringer JFuL:

" IT-forensiker PW följde med oss ut mot adressen. Hans uppgift var att bistå med expertiskunskap i säkrande av eventuella telefoner och datorer.

Under framkörningen fick W vetskap om att vi skulle hem till Stefan Davidsson. Det visade sig att W och Davidsson var bekanta med varandra sedan tidigare.
Jag ringde till åklagare MB, som ledde förundersökningen vid tillfället, och meddelade att W och Davidsson kände varandra.
B gav direktiv om att W inte skulle delta i husrannsakan.
Det primära syftet med husrannsakan var enligt B att kontrollera att Lena Wesström inte fanns i Davidsson bostad. Telefoner och datorer kunde säkras av undertecknad och B. W vände åter till polisstationen."
Ab 157

Jag ger inte ett vittnen för den mannen efter att ha läst hans förhör som nära vän till SD. Han är väldigt positivt inställd till SD och att klämma in ordval som "porrpastorn" helt random om mordoffret ger en besk eftersmak.

Ang frågeställning att slira på sanningen så undrar jag över resten likaväl - eftersom hans chef väl inte är förhörd.
Förmedlade han info om åklagarebeslut dagen efter eller är chefskapet helt blåsta?

Han tillåts ha nån sorts semi arbetsuppgift vid tömning av SDs dator och mobil enligt egen utsago. Godkänt av hans chef SW.
Han tillåts ha full access till offrets dator vid tömning. Orsak säger han är personalbrist.

Här är det väl rejält illa ang bevisning - mer än att kliva in i hus och hämta datorer ihop med två andra poliser.

PW säger att han berättat att han är bekant med henne också [i.e porrpastorn som han förmedlare som info i förhör] till både sin chef och även TM.
Han är aktivt ansvarig för tömning av LWs mobil och dator.
Stort tack för att du hittade att PW inte backade frivilligt.
Det är någon som har spridit i tråden att det var hans eget val.
Antagligen kommer det från något han själv har sagt, dvs han har ljugit rätt ordentligt.

Att han tilläts vara med vid tömningen av mobiler/datorer är en stor skandal.
Då kan det bero på honom att det som enligt Avel var viktigt att göra inte gjordes förrän mycket senare.
Det var antagligen han som instruerade om vad som skulle undersökas, och hur.
Här skulle det verkligen behövas en internutredning.

Jag har hela tiden fått uppfattningen om honom att han är alltför starkt lojal mot SD för att vara trovärdig.
Det är inte så svårt att "glömma" att göra väsentliga utredningar, speciellt om de andra utredarna var nykomlingar.
Citera
2021-05-10, 14:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Stort tack för att du hittade att PW inte backade frivilligt.
Det är någon som har spridit i tråden att det var hans eget val.
Antagligen kommer det från något han själv har sagt, dvs han har ljugit rätt ordentligt.

Att han tilläts vara med vid tömningen av mobiler/datorer är en stor skandal.
Då kan det bero på honom att det som enligt Avel var viktigt att göra inte gjordes förrän mycket senare.
Det var antagligen han som instruerade om vad som skulle undersökas, och hur.
Här skulle det verkligen behövas en internutredning.
.
Citat:
Jag har hela tiden fått uppfattningen om honom att han är alltför starkt lojal mot SD för att vara trovärdig.
Det är inte så svårt att "glömma" att göra väsentliga utredningar, speciellt om de andra utredarna var nykomlingar
Han är mycket lojal skulle jag vilja tillstå om man tittar på hur han uttrycker sig i förhör om SD och hur mycket samröre de har.
... Versus "porrpastorn" vars dator han tömmer.
Hennes digitala data är minst lika viktig som SDs.

Sen undrar jag även kring det han säger om sin chef.
Har han förmedlat info om vad han nekades av jouråklagaren dagen innan eller är hans chef helt blåst?
Citat:
Den 16:e hämtades även Lenas dator och mobiler in och det blev Ps ansvar att tömma den utrustningen. P påtalade för M och W att han även kände Lena men p.g.a. personalbrist pekades han på som ansvarig för tömningarna.”
Senast redigerad av develi 2021-05-10 kl. 14:20.
Citera
2021-05-10, 14:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Jag håller med dig fullständigt. Så här klantigt får inte en utredning ske av polisen Det är i många delar oprofessionellt. Det är en förolämpning mot Lena och hennes anhöriga hur det gått till. Slarv, inkompetens och annat vimlar det av. Men vem tar på sig ansvaret för att det skall kunna ske en internutredning? På vems initiativ? Stor risk att det sopas under mattan
Jag undrar också vem det är som formellt beslutar om att en internutredning behöver göras?
Polischef?
Åklagare vid TR/HR?
Någon överordnad högre upp i hierarkin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in