2021-05-09, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hm du menar om det är en gammal gubbe som ville gå till henne bara för att lura henne att tro att han ville sälja, bara för att se henne?
Det ger åtminstone mig en känsla av en ful gubbe som bara är ute efter ...

Men varför alla dessa antaganden? Jag ser inte Ebba som att hon måste ha medvetet lurat Esbjörn.

Jag skulle tycka det var intressant att fika med Stefan Löfven om han visat intresse för mitt hus, Göran Persson eller varför inte Jimmie Åkesson. Hur är de som personer, hur kan de föra sig bland vanligt folk så att säga...

Höra vad de har att säga, och motivera sitt intresse "live".
Sedan vet iallafall jag att inte skulle ha några problem att tacka nej.

Jag skulle inte se det som att jag utnyttjade dem, eller lurades - jag gav dem bara en ärlig chans att övertyga mig. Måsåvara liten chans.
2021-05-09, 09:45
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Men varför alla dessa antaganden? Jag ser inte Ebba som att hon måste ha medvetet lurat Esbjörn.

Jag skulle tycka det var intressant att fika med Stefan Löfven om han visat intresse för mitt hus, Göran Persson eller varför inte Jimmie Åkesson. Hur är de som personer, hur kan de föra sig bland vanligt folk så att säga...

Höra vad de har att säga, och motivera sitt intresse "live".
Sedan vet iallafall jag att inte skulle ha några problem att tacka nej.
Vissa kändisar är bara vanligt folk, i alla fall dom jag har pratat med.

Jag skulle inte se det som att jag utnyttjade dem, eller lurades - jag gav dem bara en ärlig chans att övertyga mig. Måsåvara liten chans.

Nej jag ser inte det heller, men då skulle jag OM jag gick dit prata en stund men gjort klart att huset INTE var till salu no ever.
Utan att göra mig ovän med denne.
Sen kanske man blir bundis ändå 😁
2021-05-09, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Nej jag ser inte det heller, men då skulle jag OM jag gick dit prata en stund men gjort klart att huset INTE var till salu no ever.
Utan att göra mig ovän med denne.
Sen kanske man blir bundis ändå 😁

man vet aldrig.
2021-05-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med - det ingår.

Till detta tillkommer ju "värderingen" att Ebba ser detta hus som än mer attraktivt pga närheten till släkt.

Så i praktiken om Ebba betalat mer (inom rimliga gränser) hade det inte spelat någon roll, banken hade sett det som marknadsvärdet och accepterat lån...

Det är ju oavsett inte Esbjörn som har sin familj i området och därför kan han inte använda det som argument för att höja värdet - även om det i sig inte är ett argument alls då man ofta inte tar hänsyn till affektionsvärde på det sättet.
Jag kan tycka att min gamla leksaksbil är värd 400.000 för det var min favorit när jag var barn, men marknaden säger högst fem kronor på en loppis. Nu kan det ju finnas snälla människor som är beredda att ge en hel tia - just för att det var min favoritbil - men det faller fortfarande inte på mig att kräva det.
Du verkar ha väldigt svårt att förstå vad som är relevant och inte . Tror du att en affärsinnehavare kan tar 400 spänn för en Daimstrut bara för att det är hans favoritglass?
2021-05-09, 10:45
Medlem
fnirps avatar
Citat:
"Sen vet jag varför han skulle gå till hene om han nu visste varför hon ville det. Tror du bara han ville träffa henne?"

Ja varför inte?
Skulle jag få en trevlig fråga om att någon ville köpa mitt hus,
och personen i fråga skulle vara kändis.

Jag tror jag skulle gå på mötet även fast vi har noll tankar nu på att sälja och inte vill flytta heller. Politiker eller inte, tjej eller kille - jag hade varit nyfiken.
Vem och varför vill de köpa mitt hus. En kopp kaffe för att få svar.

Åtminstone för att förstå och känna stolthet.
"shit en kändis ville köpa mitt hus för att...."

Vänd på frågan - varför skulle man INTE gå?
För att man tror att man är så svag i sinnet och inte klarar av att tacka nej?
är det var Esbjörn borde insett kanske?

Jag förstår inte det tankesättet. Varför slösa med den andres tid, om man inte vill sälja? Varför ge sken av att man vill sälja? För det lär du behöva göra, för att få till mötet. Jag ser det som hyckleri eller bedrägligt beteende.

Var ärlig, säg nej, jag kommer inte sälja oavsett vad, men kommer gärna över på en kaffe. Får man komma över då, kan man ju vara nyfiken på varför de vill köpa.
2021-05-09, 10:59
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Vad det spelar för roll? Alltså... menar du allvar?

Är så att han har ändrat uppfattning pga påståenden som Ebba sagt så spelar det ju stor roll.
OM det är som "löften" Esbjörn uppfattat saker så spelar det roll, men Ebba bara sagt det som nåt man säger man inte menar ordagrant.
OCH de lyckas bevisa att hans kognitiva förmåga är så pass nedsatt att han inte förstår skillnaden mellan riktigt "löfte" och annat.

Menar du på allvar att Esb skulle anföra till rätten att han minsann har rätt att backa hela affären för att han vaknade en tisdagsmorgon och hade tvivel om det var rätt att sälja men när han väl hade fått sitt morgonkaffe så blev han på bättre humör och ville sälja igen. I så fall så får han nog sköta sitt eget försvar då de nya advokaterna knappast tycker att det är en lysande idé.

Nu vet vi inte om han har haft några som helst tvivel och det spelar ingen roll då han har framfört till rätten att han har skrivit på av egen fri vilja.
2021-05-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är ju oavsett inte Esbjörn som har sin familj i området och därför kan han inte använda det som argument för att höja värdet - även om det i sig inte är ett argument alls då man ofta inte tar hänsyn till affektionsvärde på det sättet.
Jag kan tycka att min gamla leksaksbil är värd 400.000 för det var min favorit när jag var barn, men marknaden säger högst fem kronor på en loppis. Nu kan det ju finnas snälla människor som är beredda att ge en hel tia - just för att det var min favoritbil - men det faller fortfarande inte på mig att kräva det.
Du verkar ha väldigt svårt att förstå vad som är relevant och inte . Tror du att en affärsinnehavare kan tar 400 spänn för en Daimstrut bara för att det är hans favoritglass?

"Det är ju oavsett inte Esbjörn som har sin familj i området och därför kan han inte använda det som argument för att höja värdet"
"just för att det var min favoritbil"
Bakvänt.

Men om jag visste att det var DIN favoritbil, så vet jag du är väldigt intresserad av att köpa och nåt slags "spel" av att visa ointresse, pruta etc skulle du vara chanslös på.
DU vill köpa bilen och skulle få betala minst marknadens värdering i dess ÖVRE intervall.
Alla prutförsök skulle vara meningslösa, det förstår du va?

Från 5kr till 400 - liksom var seriös.
Säg att bilen var värderar 5-10kr, då hade du fått betala kanske 11kr eller nåt liknande.

Så i relation till detta - alla prutförsök Ebba gjorde borde varit meningslösa.
Tänk en gång till.
2021-05-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Menar du på allvar att Esb skulle anföra till rätten att han minsann har rätt att backa hela affären för att han vaknade en tisdagsmorgon och hade tvivel om det var rätt att sälja men när han väl hade fått sitt morgonkaffe så blev han på bättre humör och ville sälja igen. I så fall så får han nog sköta sitt eget försvar då de nya advokaterna knappast tycker att det är en lysande idé.

Nu vet vi inte om han har haft några som helst tvivel och det spelar ingen roll då han har framfört till rätten att han har skrivit på av egen fri vilja.

Va? Suck.
Hans rätt är att OM Ebba utnyttjade en äldre persons kognitiva tillstånd för att få till en affär.
Om Esbjörn inte kunde förstå vad som hände, vilka rättigheter han har och vad han skrev på egentligen. kan avtalet komma att hävas.

Det är INTE att han per-defintion "har rätt att göra så".
Det krävs ju självklart att det måste bevisas ett antal saker.

Där förstår jag att det är en lång bit kvar, och Ebba sitter förmodligen säkert.
Vore trevligt om du försökte fundera, ta ett "om" eller "kanske" i allt detta för det är mycket vi inte vet.
2021-05-09, 11:21
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Va? Suck.
Hans rätt är att OM Ebba utnyttjade en äldre persons kognitiva tillstånd för att få till en affär.
Om Esbjörn inte kunde förstå vad som hände, vilka rättigheter han har och vad han skrev på egentligen. kan avtalet komma att hävas.

Det är INTE att han per-defintion "har rätt att göra så".

Där förstår jag att det är en lång bit kvar, och Ebba sitter förmodligen säkert.
Vore trevligt om du försökte fundera, ta ett "om" eller "kanske" i allt detta för det är mycket vi inte vet.

Nu är det ju så att Binninge har tillsatt en undersökning som skulle visa att Esb inte var mentalt kapabel att förvalta och sälja sin egendom. Denna utredning blev en käftsmäll på Binninge då den visade att Esb nersättningar inte var mentalt handikappande. Ej heller polisen som förhörde Esb någon vecka innan undertecknandet av köpeavtalet tyckte han inte skulle få behålla sitt körkort.

De enda som driver att Esb är förståndshandikappad är (förutom du) Majkgård och RO som ville sno åt sig sommarstugan av rent egoistiska skäl.
2021-05-09, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Nu är det ju så att Binninge har tillsatt en undersökning som skulle visa att Esb inte var mentalt kapabel att förvalta och sälja sin egendom. Denna utredning blev en käftsmäll på Binninge då den visade att Esb nersättningar inte var mentalt handikappande. Ej heller polisen som förhörde Esb någon vecka innan undertecknandet av köpeavtalet tyckte han inte skulle få behålla sitt körkort.

De enda som driver att Esb är förståndshandikappad är (förutom du) Majkgård och RO som ville sno åt sig sommarstugan av rent egoistiska skäl.

Det vore ju bra om du faktiskt läste vad jag skrev.
Driver jag att han är förståndshandikappad?

Säger OM han har brister, att det krävs bevis, OCH att det är en lång bit kvar. Ebba sitter säkert.
Men du läser att jag sagt att han ÄR förståndshandikappad

Hans rätt är att OM Ebba utnyttjade en äldre persons kognitiva tillstånd...
..
..

Tror du är ett talande exempel för att man trots avsaknad av demens-diagnoser, kan missförstå saker, kan tolka saker fel och faktiskt bli "lurad". Tack för det!
2021-05-09, 11:56
Medlem
trngws avatar
Återigen ser vi hur Ebba-hatarna utan att själva förstå hävdar att den som luras är Esbjörn. För om Esbjörn gick hem till Ebba med en inbjudan om att prata husköp, men han gjorde det bara för att få fika och få träffa Ebba, fullt medveten om att han inte avsåg att sälja sitt hus, då är det Esbjörn som luras. Att han sedan hade andra avsikter, i sin tro att han hade en relation med Ebba som han tyckte uppvaktade honom, men det kanske egentligen var tvärtom, han gick ju hem till henne i andra avsikter än att sälja sitt hus, om man ska tro vissa idioter i denna tråden, så var det ju hans om uppvaktade henne.
2021-05-09, 12:04
Medlem
trngws avatar
Det finns två sorters människor. De som är ärliga, och säger som det är, de som t.ex. tackar nej till en inbjudan om möte angående att sälja sitt hus, när de inte vill sälja.
Åsså fins de som inte är ärliga, de som inte säger som det är, de som luras, ljuger och förleder, t.ex. de som tackar ja till inbjudan om ett möte angående att sälja sitt hus trots att de vet att de inte vill sälja, och lurar andra bara för sitte eget höga nöjes skull. De som inte kan sättas andras tid och integritet över sin egen nyfikenhet, sådana som garre74.

Vi har i den här affären sett hur Esbjörn ljuger om det mesta han säger, om och om igen, och så ändrar han sina lögner från den ena dagen till den andra för att passa verkligheten när den kommer ikapp.
Samtidigt har vi sett hur allt Ebba sagt visat sig vara sant, och hon har inte kunnat beslås med en enda lögn i hela affären.

Det råder ingen tvekan om vilka som är vilken sorts människor i denna affär.

Och precis som jag har hävdat hela tiden, så ser vi nu hur svenska folket sedan en tid tillbaka har börjat fatta galoppen. Ebba blev vald till Årets Kvinna nr 2, och nu hoppar du upp i opinionen också. Ebbas förtroende som partiledare har legat skyhögt jämfört med övriga småpartiledare, genom hela denna affären.
Senast redigerad av trngw 2021-05-09 kl. 12:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in