2021-05-09, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
Kinnevik -5.3% hittills idag. Ca -10 på en vecka. Misstänker att det är inför försäljningen av Zalando... Någon som har tankar om hur mycket mer det kan gå ned? Är det småsparare som säljer av sina innehav nu innan man får inlösenaktierna och det blir ”jobbigt”
Kanske. Men lite svårt att veta. Jag lutar åt att sälja Zalando och att köpa flera Kinnevik med pengarna. Känns som att bolaget har en skicklig ledning.
Citera
2021-05-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gpa
Kanske. Men lite svårt att veta. Jag lutar åt att sälja Zalando och att köpa flera Kinnevik med pengarna. Känns som att bolaget har en skicklig ledning.

Jag kommer också sälja zalando när jag får dem. Vad jag fått uppfattning om så flyttas annars zalando-aktierna till den tyska börsen automatiskt om man inte säljer dem, och jag vill inte ha aktier utanför Sverige.
Jag har också en bra uppfattning om dem! De ska istället för zalando investera i digitala hälsoföretag i USA tydligen.

Tips på lyssning: Avanzapodden avsnitt 183. De intervjuar vd om just avknoppningen av zalando.
Citera
2021-05-10, 13:54
Medlem
Citat:
Kinnevik -5.3% hittills idag. Ca -10 på en vecka. Misstänker att det är inför försäljningen av Zalando... Någon som har tankar om hur mycket mer det kan gå ned? Är det småsparare som säljer av sina innehav nu innan man får inlösenaktierna och det blir ”jobbigt”

Ja, mycket. Jag har tänkt tanken vad som händer om handeln i IL-aktierna blir intensiv (vilket den med stor sannolikhet blir) så är ju risken hög att de sjunker. Det innebär väl egentligen att de som vill ha kontant utdelning får sälja till lägre pris. Det kommer ju vara institutionella investerare som inte vill ha Zalando enskilt i portföljen och dumpar alla IL-aktier. För egen del sålde jag faktiskt hälften av innehavet av den anledningen. Jag tänkte först vänta till utskiftningen och sedan behålla hälften av IL-aktierna. Nu sålde jag halva innehavet och kommer nog behålla alla IL-aktier jag tilldelas.

Jag har lyssnat på alla intervjuer Kinnevik gjort angående utskiftningen. Det låter ju bra men jag tror det endast är av skatteskäl för att gynna utländska ägare.
Citera
2021-05-11, 16:07
Medlem
Ägarna är inte lika övertygande som t.ex. i fallet Investor. Jag tror vi hade sett en helt annan aktiekurs om Cristina Stenbeck hade suttit kvar, och köpt aktier i dipparna. Där snackar vi signalvärde. Det är sådant man vill se i ett investmentbolag. Tror det återspeglas i kursen.
Citera
2021-05-17, 13:19
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
[...]

Tips på lyssning: Avanzapodden avsnitt 183. De intervjuar vd om just avknoppningen av zalando.
*182 för mig som lyssnade på Spotify
Citera
2021-05-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlebsonMusk
Ägarna är inte lika övertygande som t.ex. i fallet Investor. Jag tror vi hade sett en helt annan aktiekurs om Cristina Stenbeck hade suttit kvar, och köpt aktier i dipparna. Där snackar vi signalvärde. Det är sådant man vill se i ett investmentbolag. Tror det återspeglas i kursen.

Aktien är upp 100 % på fem år, då har du utöver kursökningen fått aktier i MTG, Nent, Millicom och Zalando utdelat. Investor har på intet vis presterat bättre.
Citera
2021-05-18, 01:17
Medlem
Någon nörd som räkat ut vad substansen är nu? 40% rabatt enligt substansrabatt.se men funderar på om det kan vara så att det fortfarande räknar med Zalado + dagens kursfall så att det egentligen fortfarande är premie. Eller?
Citera
2021-05-18, 04:41
Medlem
MrLevaLivets avatar
Så nu delas alltså Zalando ut, antar att många säljer, och aktiepriset ned (som t ex med Millicom). Ca 40% av Kinneviks bolagsvärde, skulle inte tro det efter att par veckor när folk ligger på säljknappen.

Var skall Kinnevik hitta dessa nya 39% någonstans nu då?
Citera
2021-05-18, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlebsonMusk
Någon nörd som räkat ut vad substansen är nu? 40% rabatt enligt substansrabatt.se men funderar på om det kan vara så att det fortfarande räknar med Zalado + dagens kursfall så att det egentligen fortfarande är premie. Eller?

Du skall kolla på ibindex.se
Citera
2021-05-19, 20:33
Medlem
Ibland är det bästa du kan göra ingenting. Tänkte tidigare sälja Zalando och köpa fler Kinnevik men börjar nu ompröva det. Kinnevik har dragit iväg norrut prismässigt och börjar kännas lite väl dyrt. Jag behåller Zalando tills vidare.
Citera
2021-05-19, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gpa
Ibland är det bästa du kan göra ingenting. Tänkte tidigare sälja Zalando och köpa fler Kinnevik men börjar nu ompröva det. Kinnevik har dragit iväg norrut prismässigt och börjar kännas lite väl dyrt. Jag behåller Zalando tills vidare.

Du kan dock inte välja på vilket konto de tyska aktierna ska registreras på, t.ex. på KF. Har du Kinnevik på ISK så hamnar Zalando där också. Inte optimalt vid utdelning och källskatt. Det gjorde att jag sålde mina IL idag. Köper nog Zalando sen men då direkt istället.
Citera
2021-05-20, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Du kan dock inte välja på vilket konto de tyska aktierna ska registreras på, t.ex. på KF. Har du Kinnevik på ISK så hamnar Zalando där också. Inte optimalt vid utdelning och källskatt. Det gjorde att jag sålde mina IL idag. Köper nog Zalando sen men då direkt istället.
Ska väl inte vara några större problem med det, yrkar i deklarationen avdrag för den utländska skatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in