2021-04-28, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magnus20
Jag fick ett fortkörningsböter förra veckan via laser, men jag är skeptisk mot att det utförts rätt.
Polisen som stoppade mig kunde inte visa något utan sa bara att jag kört 77kmh på en 60väg och att jag kan prata med personen som sköt. Jag säger att jag vill ha protokoll på fortkörningen och då säger de att de kalibrerat lasern på morgonen. Jag nekar eftersom jag ej fått någon dokument.
Dagen efter ringer polisen upp mig och säger att de kalibrerat den för ca 4 veckor sedan och skickar bötern på post.

Detta får jag då hemskickat till mig
http://www.bilddump.se/bilder/20210428100236-213.158.41.2.jpg

Det står inget om lasern.

Hur kan jag gå vidare med detta för att få rätt protokoll från polisen, eller anser ni att det är korrekt?

Ehm, du bestrider boten och du får sedan en bot till på posten? Du skall kallas till TR om du bestrider boten i första skedet.

OM det nu är så att polisen som var i telefon säger att lasern inte är kalibrerad förrän för 4 veckor sedan skall du givetvis gå till tinget med detta.

Det är däremot vanligt vid dessa stationära kontroller att det står en pelle i en buske och skjuter och sedan stoppar en annan patrull dig. Givetvis skall du få se protokollen, men de tenderar att inte vilja lämna ut dessa.
Citera
2021-04-28, 16:54
Medlem
Gingers avatar
Betala bara din snåle jävel. Käfta emot hur mycket du vill, du kommer inte vinna ett dugg

Det är ju såhär vi finansierar Sveriges poliskår. Det borde du fattat för det gör även inavlad mongoloid från Säffle. Så enkelt är det.
Citera
2021-04-28, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Det som krävs för en fällande dom är ett korrekt ifyllt platsprotokoll.
Polisen har ingen skyldighet att varken visa upp lasern eller protokollet på plats. Även om många gör det för att vara smidig och schysst.
Protokollet får man oftast ta del av när övriga regnummer är maskade samt att protokollet är färdigt(kontrollen är över).
Den skickas alltid med som underlag till en rättegång.
En polis kommer inte ens behöva åka och vittna, då protokollet räcker vid ett förnekande med laser.

Om du tvivlar på mätningen så vägra betala och låt det bli rättegång

Jag kräver alltid att polisman (både den som sköt och den som stannade) skall vittna. Detta för att jag vet av fakta att polisen mäter på en bil och sedan ropar fel bil till MC eller patrull. När gamla S70/S80 användes kunde man höra detta allt för många gånger.
Citera
2021-04-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag kräver alltid att polisman (både den som sköt och den som stannade) skall vittna. Detta för att jag vet av fakta att polisen mäter på en bil och sedan ropar fel bil till MC eller patrull. När gamla S70/S80 användes kunde man höra detta allt för många gånger.

Du kan kräva bäst du vill.
Att någon ska komma dit och säga "jag hänvisar till protokollet. Hade inte vinkat in om jag inte var säker" kommer inte hjälpa den misstänkte. För ingen kommer kräva att en polis som jobbar mycket med lasermätning ska komma ihåg ett specifikt ögonblick, fordon och färg från en kontroll för 2 månader sedan.

Det som är så fiffigt med dagens protokoll är att en ruta redan är färdig ikryssad gällande att ingen förväxlingsrisk fanns.
Fanns inte på äldre protokoll. Därför kanske vanligare att en polis behövde vittna.
Nu har en polis redan signerat att så inte varit fallet.
Därför det till 99% räcker till fällande dom.
Citera
2021-04-28, 17:26
Medlem
Citat:
Du kan kräva bäst du vill.
Att någon ska komma dit och säga "jag hänvisar till protokollet. Hade inte vinkat in om jag inte var säker" kommer inte hjälpa den misstänkte. För ingen kommer kräva att en polis som jobbar mycket med lasermätning ska komma ihåg ett specifikt ögonblick, fordon och färg från en kontroll för 2 månader sedan.

Det som är så fiffigt med dagens protokoll är att en ruta redan är färdig ikryssad gällande att ingen förväxlingsrisk fanns.
Fanns inte på äldre protokoll. Därför kanske vanligare att en polis behövde vittna.
Nu har en polis redan signerat att så inte varit fallet.
Därför det till 99% räcker till fällande dom.

Givetvis finns det förväxlingsrisk och sådana saker korsförhör man. T.ex. vilket avläsningssystem användes mellan polismännen. Hur beskrevs bilen i fråga? Hur fungerade RAKEL-enheten den dagen, hade de full täckning? (vilket de sällan har) Fungerade MC-patrullens kommunikationshjälm som den skulle? Hur är hörseln på polismannen som stoppade? osv. osv.

Många har friats på grund av dessa frågor.
Citera
2021-04-28, 17:42
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnus20
Jag såg inte att jag körde i 77kmh därför ställde jag frågan till polisen om protokollet.
Jag nämnde i förhöret de hade ute på plats att jag kan ha kört i 65-67 eftersom det var det jag såg när jag tittade på hastighetsmätaren.

Det är därför jag är skeptisk till att 77kmh stämmer.

Hur hade ni gjort? Betalat och släppt diskussionerna eller försökt att få fram protokollet.
Tar det till rätten varje gång, bara för att jag kan och att det kostar staten mer totalt än böterna jag betalar. Skit skall ha skit! Har aldrig sluppit undan, men det finns de som sluppit undan och bara där är det värt, chansen finns. Har man tiden och viljan så.. Snuten tvingas också dit för att vittna, och det brukar de inte gilla Grusa maskineriet, skall de ta mina pengar så skall det kosta dem!

Notera, enligt de som kollat så hamnar man i Lexbase om man drar det i rätten och skall man söka nytt jobb så är det ju inte jättebra att vara med där.
Senast redigerad av Onanikrem 2021-04-28 kl. 17:46.
Citera
2021-04-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Givetvis finns det förväxlingsrisk och sådana saker korsförhör man. T.ex. vilket avläsningssystem användes mellan polismännen. Hur beskrevs bilen i fråga? Hur fungerade RAKEL-enheten den dagen, hade de full täckning? (vilket de sällan har) Fungerade MC-patrullens kommunikationshjälm som den skulle? Hur är hörseln på polismannen som stoppade? osv. osv.

Många har friats på grund av dessa frågor.

Nä, polisen har signerat ett dokument att så inte är fallet.
Polisen kan i rätten säga "kommer inte ihåg det aktuella tillfället" och misstänkt blir ändå dömd då det gäller hastighet.
"Hade inte vinkat in om jag varit osäker, hade inte skrivit ner det om jag varit osäker", det räcker. Sedan är misstänkt dömd.

Kanske för ett antal år sedan, men inte idag. Nu är ett protokoll bättre uppstyrt.
Som sagt, praxis är att ett protokoll räcker för fällande dom idag.
Jag har läst domar på flertal förnekanden på hastighet och senaste 5 åren hittar du knappt en med laser.

Ta och läs moderna domar kring lasermätning så ser du hur det ser ut idag.
Citera
2021-04-28, 17:57
Medlem
Citat:
Nä, polisen har signerat ett dokument att så inte är fallet.
Polisen kan i rätten säga "kommer inte ihåg det aktuella tillfället" och misstänkt blir ändå dömd då det gäller hastighet.
"Hade inte vinkat in om jag varit osäker, hade inte skrivit ner det om jag varit osäker", det räcker. Sedan är misstänkt dömd.

Kanske för ett antal år sedan, men inte idag. Nu är ett protokoll bättre uppstyrt.
Som sagt, praxis är att ett protokoll räcker för fällande dom idag.
Jag har läst domar på flertal förnekanden på hastighet och senaste 5 åren hittar du knappt en med laser.

Ta och läs moderna domar kring lasermätning så ser du hur det ser ut idag.

Mm, vilket skriker rättsosäkerhet. Det räcker som du vet med rimlig tvivel. Om polisman A mäter bil A, men ropar ut bil B till polisman B så har du en förväxling, inte för att polisman A är osäker, eller att polisman B är osäker, utan för att polisman B har fått helt fel bil ropat till sig att stoppa. Händer hela tiden.

DE gånger man dömer på protokoll, dessa skall överklagas då det inte är rättssäkert. De flesta kontroller körs med tvåpartssystem. Detta system är sårbart då polisman A kan mäta på just en blå bil med ABC123, men ropar ut BBC345 till polisman B, alt. att polisman B hör CCR321 pga brus.
Citera
2021-04-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej det kan de inte, kryp mer under stenen igen du…

Jag har ju upplevt det själv din jävla tomte!

Jaaaa, såklart vi ska tro på en anonym snubbes anekdoter….

Igen, nej, polisen kan inte ljuga hur mycket som helst inför domstol och man alltid går på polisens linje, vilket var det du påstod.

Du är sur för att du torskade….
Citera
2021-04-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaaaa, såklart vi ska tro på en anonym snubbes anekdoter….

Igen, nej, polisen kan inte ljuga hur mycket som helst inför domstol och man alltid går på polisens linje, vilket var det du påstod.

Du är sur för att du torskade….

Du är en mupp som tror att polisen har någon som helst moral. Kanske för att du själv är en dubbelmoralisk polis inte vet jag!
Men det jag vet är att på den rättegång jag var på.så satt polisen och ljög gällande dag och datum jag hade hur mycket bevis som helst. Men men det är överspelat och historiskt nu. Men kommer aldrig någonsin lita eller tro på poliser igen!
Citera
2021-04-28, 18:29
Medlem
Ett tips för nästa gång är att begära rådrum. Finns ruta på boten som polisen då kan kryssa i. Inte populärt men låt dem skriva boten först innan du begär rådrum.

Innebär att du inte erkänner eller nekar utan du får tid att tänka över saken om du vill erkänna eller neka.

Då kan man begära intyg på kalibrering o dylikt innan man tar ställning.

Det är polisen som ska visa på din hastighetsöverträdelse o du behöver bara hävda att du inte körde så fort som de påstår.

Gött när domaren spänner ögonen i polisen o frågar om hen har intyg på kalibreringen o hen säger Nääää, men.......

Jag vet!
Citera
2021-04-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tar det till rätten varje gång, bara för att jag kan och att det kostar staten mer totalt än böterna jag betalar. Skit skall ha skit! Har aldrig sluppit undan, men det finns de som sluppit undan och bara där är det värt, chansen finns. Har man tiden och viljan så.. Snuten tvingas också dit för att vittna, och det brukar de inte gilla Grusa maskineriet, skall de ta mina pengar så skall det kosta dem!

Notera, enligt de som kollat så hamnar man i Lexbase om man drar det i rätten och skall man söka nytt jobb så är det ju inte jättebra att vara med där.

Låter rätt korkat, och mest som nåt liknande rättshaverist….

Exakt vad tror du att du uppnår med sådant enfaldigt beteende, som gynnar samhället…?

Att du avsiktligt och helt i onödan orsakar samhället mer kostnader lär ju inte göra att det blir mer pengar över till annat…

Att samhället i dessa fall vill ha dina pengar beror på att du brutit mot lagar och regler som samhället (vi) satt upp, tycker du det är fel….? Menar du att folk ska få köra hur de vill var de vill, inga hastighetsgränser…? Vad skulle vi tjäna på det? Skulle trafiksäkerheten öka, skadade/dödade i trafiken minska….?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in