Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Du sågar allt vad polis heter över en kam, för att du är sur för att du torskade i ett fall…. Du framstår verkligen som du har hög moral etc själv….
Om du verkligen hade haft bevis som hade hållit för en granskning, så hade du högst sannolikt inte förlorat målet.
Obs, att polisen kan gör fel är sant, det sker. Likaså att poliser har ljugit etc. Men, att därför hävda att Polisen kan ljuga hur mycket de vill i rättegångar och ändå vinna, visar bara att du har noll koll och skriver enbart utifrån dina känslor…
Polisens ord vinner alldeles för ofta, ja. Enda gången min fru har haft med polisen att göra, någonsin, ljög svinet, antagligen för att skydda sitt egna misstag. Han tog henne för att ha kört i bussfält och över en spärrlinje. Problemet var bara att spärrlinjen inte existerade och bussfältet inte var markerat (pga vägarbeten som hade pågått i över ett år, och vi flyttade dit under tiden vägarbetena pågick). I FUP tog han bilder från längre ned på vägen där det faktiskt fanns markering för bussfält. Samma sak gjorde han med foto på spärrlinjen.
Vi hade goda bevis, dels genom film+foto som dokumenterade hela den aktuella vägsträckan som togs i direkt anslutning till det (man såg till och med polisen), dels GPS-data som visade att polisens påstående om var vi kom ifrån var helt och hållet fel, men åklagaren sket fullständigt i det. Min fru ville tyvärr inte ta det vidare till rättegång, eftersom tingsrätten vägrade låta mig hjälpa henne och vi hade inte råd med försvarare, så vi vet visserligen inte hur rätten hade sett på det, men vi hade inte direkt några större förhoppningar. 2000 kronor i skatt blev det, men jag är iaf glad att vi genom överklagandena samt framtvingat "erkännande" kort innan huvudförhandling slösade både tid och pengar för statens hantlangare. Synd är det dock att de skall hålla på så, när det finns viktigare saker att spendera rättsväsendets resurser på.