Citat:
Ursprungligen postat av
Paulabraun
Är han lika rolig när han vill sätta på barn?
Är han dömd för detta? Har du eller någon här domslut att visa. Eller är det bara "Flashback"-snack? Jag är allergisk mot skitsnack utan bevis. Det enda jag sett på Flashback är länk till spärrad video + snack.
Nu gillar jag ju vare sig rap eller tänker försvara någon ful figur som han kanske är. Däremot har jag ju sett hur "drevet" kan jaga "kändisar" bara för att de tycker det är kul.
Du är medveten hur domstolen ser på förtal?
https://www.aklagare.se/om-brottslig...-forolampning/
Förtal och grovt förtal
När åklagaren ska bedöma om det finns särskilda skäl för att väcka allmänt åtal har det betydelse vad det är för uppgifter eller bilder som har spridits, hur och till vem uppgifterna/bilderna har spridits och vad det har fått för konsekvenser för den utsatta personen. Ju allvarligare brottet är, desto starkare skäl finns det normalt för att väcka allmänt åtal.
Exempel när det kan vara påkallat att åklagare väcker åtal:
Stor spridning (exempelvis på internet) av påståenden om att en person har begått ett allvarligt sexualbrott.
Påföljder
Straffet för förtal är böter.
Den som döms för grovt förtal kan få böter eller fängelse i upp till två år. Straffet för förolämpning är böter. Om förolämpningen bedöms som grov kan straffet bli böter eller fängelse i upp till sex månader.