2021-05-08, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det spelar ingen roll om du är gruppledare på samhall eller har personalansvar över välutbildade akademiker. Bara att du gör ett sådant exempel bekräftar att du inte vet vad du pratar om.

En viss tid måste man lägga på kontroll och styrning av personalen och hur vackert den än låter kan man inte utgå till 100% från att man i alla lägen alltid som ingångsvärde kan lita på all personal från start.

Det är dessutom i regel bara latmaskar som har invändningar mot det

Ambitiösa duktiga medarbetare har inga synpunkter på att man följer upp vad dom gör tvärtom det är ett sätt för dom att kunna visa just att dom är ambitiösa och duktiga.

Jag skulle vilja gå så långt som att hävda att mycket av den skenande psykiska ohälsan som är jobbrelaterad hos akademikerna delvis handlar om för lite uppföljning och kontroll. I miljöer, där man leder verksamheten genom din och många andra i trådens filosofi, är det i regel bara lågpresterarna som trivs som fisken i vattnet medans högpresterarna tar ohyggligt mycket stryk.

Ts är ny som arbetsgivare och ställer helt relevanta frågor och självklart har han rätt att veta om hans anställda har två heltidsjobb.

Jasså det var något nytt. Försök säg samma sak till försäkringskassan när dom vill ha ett möte med TS för att samordna och diskutera hans ansvar för rehabeliteringen när heroinskjutandet gått över styr.

Dina kunskaper om drogmissbruk och framförallt herion är måttligt låga förstår jag.
Du kan missbruka heroin och sköta ett 9-18 jobb utan problem. Som sagt, det spelar ingen roll vad fan en anställd gör så länge den inte orsakar problem som drabbar företaget.
Han kanske sitter hemma och pullar sig i röven mellan mötena? So what. Låt han va.
Citera
2021-05-08, 15:17
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll om du är gruppledare på samhall eller har personalansvar över välutbildade akademiker. Bara att du gör ett sådant exempel bekräftar att du inte vet vad du pratar om.

En viss tid måste man lägga på kontroll och styrning av personalen och hur vackert den än låter kan man inte utgå till 100% från att man i alla lägen alltid som ingångsvärde kan lita på all personal från start.

Det är dessutom i regel bara latmaskar som har invändningar mot det

Ambitiösa duktiga medarbetare har inga synpunkter på att man följer upp vad dom gör tvärtom det är ett sätt för dom att kunna visa just att dom är ambitiösa och duktiga.

Jag skulle vilja gå så långt som att hävda att mycket av den skenande psykiska ohälsan som är jobbrelaterad hos akademikerna delvis handlar om för lite uppföljning och kontroll. I miljöer, där man leder verksamheten genom din och många andra i trådens filosofi, är det i regel bara lågpresterarna som trivs som fisken i vattnet medans högpresterarna tar ohyggligt mycket stryk.

Ts är ny som arbetsgivare och ställer helt relevanta frågor och självklart har han rätt att veta om hans anställda har två heltidsjobb.

Jasså det var något nytt. Försök säg samma sak till försäkringskassan när dom vill ha ett möte med TS för att samordna och diskutera hans ansvar för rehabeliteringen när heroinskjutandet gått över styr.

Det är tydligt att du själv behöver mycket stöd och uppföljning för att kunna leverera.
Även om du själv inte tror på det får du helt enkelt acceptera att det finns andra mer effektiva modeller för organisationer.
Citera
2021-05-08, 15:25
Medlem
Betalar du ut ersättning för hemmakontor? Motsv kostnader att hyra in sig i ett "riktig" kontor? Om inte, så är det kanske heller inte läge att börja tjafsa med de anställde om de skarvar lite vad gäller arbetsdagens timmar.
Citera
2021-05-08, 16:20
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp

Finns det något bra sätt att ta reda på om en anställd har passat på att skaffa sig ett jobb till nu när alla jobbar hemifrån?

Jag föraktar människor som du.

Vad sägs om att prata med din medarbetare i stället för att lägga tid på att skriva här på FB och klargöra hur socialt inkompetent du är?

Vissa människor ska aldrig arbeta som chef ...
Citera
2021-05-08, 16:37
Medlem
Du tror inte bara att det kan vara att han har svårt att hålla isär arbete och fritid med hemifrånjobbet? Så kan det vara för många.

Typ att man tar långa pauser och gör annat på dagen, och sen jobba ikapp på kvällen.

Tror något sånt är betydligt vanligare än att man har två heltidsjobb i smyg.

Eller så kanske han helt enkelt är ärlig och missar när du skriver. Har ni många gruppchattar där det ofta skrivs irrelevanta saker? I såna fall kan det vara lätt att missa direkta meddelanden eftersom man inte kollar chattappen varje notifikation.
Citera
2021-05-08, 17:12
Medlem
Citat:
Vi klarar oss än så länge utan tidredovisningssystem. Jag är glad så länge vi slipper - det är i mitt tycke få saker som är så stressande som att föra bok på varje kvart hit och timme dit man jobbar åt olika kunder. Det har jag haft nog av sedan tidigare då jag var anställd. Därför tar vi heller inte betalt per timme av kunderna.

Tillitsproblem... Jo, det har jag väl. Kontrollbehov kanske är ett annat sätt att uttrycka det. Märk väl att jag än så länge hållit mina misstankar för mig själv.

Men finns det inget sätt jag kan ta reda på om han har en arbetsgivare till vid sidan av?

På många arbetsuppgifter är man skyldig att deklarera sidouppdrag.

På ett universitet är 20% okej.

Det är ju inte lämpligt om han skulle konkurrera med dig, men en liten sidoinkomst om det inte är konkurrens mot din firma är okej.

Nu är det en liten firma annars skulle man helt kunna kräva att de skall uppge sidoverksamheter, och ha regler för vad som är okej. Att ha en sidoverksamhet utan att uppge det för dig är då inte okej.
Citera
2021-05-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det är tydligt att du själv behöver mycket stöd och uppföljning för att kunna leverera.

Jasså, varför är det tydligt? Exakt vad av det jag skrev visar på att jag behöver mycket stöd och uppföljning?

Citat:
Även om du själv inte tror på det får du helt enkelt acceptera att det finns andra mer effektiva modeller för organisationer.

Det handlar inte om att "tro". Det bara är så helt enkelt, förtroende bygger man upp genom att visa att man går att lita på och det sker över tid, påstår du att du litar fullt ut från dag ett på någon så är du endera naiv eller så ljuger du. Inget av det är bra egenskaper hos en chef.

Kontroll och uppföljning mår alla bra av som har gjort vad dom ska och befunnit sig där dom lovat.

Det är inget jag har hittat på. Det är bara du gör en jämförelse mellan hur det fungerar bland akademikerna i all offentlig verksamhet och jämför med näringslivet. I det första fallet är man väl snart nere på ett snitt av två timmars effektivt arbete/ dag samtidigt som stressrelaterade åkommor eskalerar medans man i näringslivet, där man är oerhört mycket bättre på uppföljning, ifrågasättande av resultat osv har en mångfalt högre produktivitet och förmodligen mår något bättre psykiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck
Dina kunskaper om drogmissbruk och framförallt herion är måttligt låga förstår jag.
Du kan missbruka heroin och sköta ett 9-18 jobb utan problem. Som sagt, det spelar ingen roll vad fan en anställd gör så länge den inte orsakar problem som drabbar företaget.
Han kanske sitter hemma och pullar sig i röven mellan mötena? So what. Låt han va.

Mina egna erfarenheter av att använda heroin är helt klart begränsade eller rättare sagt så nära noll man kan komma. Men vad jag förstått är det väl ganska knepigt att ha opiater som ett kontrollerat njutningsmedel att använda som andra dricker kaffe eller tar en snus. Är det inte lätt hänt att det eskalerar efter en tid?

Hur som helst har arbetsgivaren en skyldighet att agera om han ser signaler på att det kan finnas missbruksproblematik och det är väl också ett sätt att bry sig om sina anställda? Det är väl inte att ha en schön chef, om han sitter helt passiv utan att agera om en anställd sjunker djupt ner i ett missbruk!?

All form av kontroll av anställda går inte att härleda till omotiverat kontrollbehov och psykopati.
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-05-08 kl. 17:58.
Citera
2021-05-08, 19:05
Medlem
Citat:
Jasså, varför är det tydligt? Exakt vad av det jag skrev visar på att jag behöver mycket stöd och uppföljning?

Det handlar inte om att "tro". Det bara är så helt enkelt, förtroende bygger man upp genom att visa att man går att lita på och det sker över tid, påstår du att du litar fullt ut från dag ett på någon så är du endera naiv eller så ljuger du. Inget av det är bra egenskaper hos en chef.

Kontroll och uppföljning mår alla bra av som har gjort vad dom ska och befunnit sig där dom lovat.

Det är inget jag har hittat på. Det är bara du gör en jämförelse mellan hur det fungerar bland akademikerna i all offentlig verksamhet och jämför med näringslivet. I det första fallet är man väl snart nere på ett snitt av två timmars effektivt arbete/ dag samtidigt som stressrelaterade åkommor eskalerar medans man i näringslivet, där man är oerhört mycket bättre på uppföljning, ifrågasättande av resultat osv har en mångfalt högre produktivitet och förmodligen mår något bättre psykiskt.

Mina egna erfarenheter av att använda heroin är helt klart begränsade eller rättare sagt så nära noll man kan komma. Men vad jag förstått är det väl ganska knepigt att ha opiater som ett kontrollerat njutningsmedel att använda som andra dricker kaffe eller tar en snus. Är det inte lätt hänt att det eskalerar efter en tid?

Hur som helst har arbetsgivaren en skyldighet att agera om han ser signaler på att det kan finnas missbruksproblematik och det är väl också ett sätt att bry sig om sina anställda? Det är väl inte att ha en schön chef, om han sitter helt passiv utan att agera om en anställd sjunker djupt ner i ett missbruk!?

All form av kontroll av anställda går inte att härleda till omotiverat kontrollbehov och psykopati.

Du utgår ifrån att man inte kan lita på människor. Den tesen är du övertygad om då man inte kan lita på dig. Du behöver därför mycket styrning och kontroll annars gör du inget eller gör fel.
Citera
2021-05-08, 19:07
Medlem
Han får väl ha ett till jobb om han vill. Vad fan är problemet? Så länge han sköter sina arbetsuppgifter (vilket han verkar göra enligt dig) så spelar det väl ingen roll om han har två jobb, även om han inte har berättat det för dig.
Citera
2021-05-08, 19:19
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Du låter inte som en kul chef, om killen levererar så vad är problemet? Om inte så får du väl försöka göra dig av med honom. Övervakande chefer är det värsta som finns.

Håller med, förpestar du hans frihet fastän han sköter jobbet så kan du räkna med att han inte kommer och sköta jobbet eller sluta jobba för dig. Ingen gillar och bli kontrollerad, och inget påtvingat slutar bra.
Citera
2021-05-08, 19:28
Medlem
Citat:
Du utgår ifrån att man inte kan lita på människor. Den tesen är du övertygad om då man inte kan lita på dig. Du behöver därför mycket styrning och kontroll annars gör du inget eller gör fel.

Nej jag sa inte att man inte "kan" lita på människor. Ska vi gå till mig personligen brukar jag generellt ha högre tillit till människor än vad min bild är att snittet har. Men jag har också haft tillräckligt med personalansvar, även på nivåer över samhall, för att veta att det är klokt att inte ha som utgångsläge från dag ett att man alltid "ska" lita på människor. Vilket gjorde att jag invände mot ditt påstående nedan.

Det är helt enkelt inte ett effektivt ledarskap och en vettig ledarskapsfilosofi att man måste lita på folk. I synnerhet inte som i det här fallet när det gäller helt nyanställd personal.

Citat:
För det andra måste du lita på folk, annars ska du sluta vara chef o företagare.

Du är, liksom flera andra i tråden, ute och cyklar. Men det är inget konstigt med det, det är bara en liten del av alla anställda som har chefsbefattningar och av dom ytterligare en väldigt liten del som är bra chefer.
Citera
2021-05-08, 19:38
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll vad för chattprogram vi använder?

Jobbet vi gör är tämligen nischat. Jag vill inte ge ut några ledtrådar om min riktiga identitet, så jag går inte in på vad det är vi jobbar med.

Varför ska jag skita i LinkedIn?

Linkedin är lika efterblivet som Facebook, arbetsgivarna vill gärna att man lägger upp sitt liv där så dom har koll.

Sköter dom sitt jobb och slutför sina uppgifter så är väl det bra, börjar du med en sniken attityd
och mäta minuter så lär du snart vara ensammen på firman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in