2021-05-08, 12:16
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Du har knappet med att göra ifall din anställde uppdaterar LinkedIn eller inte.

Linkedin är ett skitföretag som samlar data på folk och säljer det vidare. Borde bojkottas helt.
Citera
2021-05-08, 12:27
Medlem
enklistras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Han är helt klart värd sin lön. Han får mer gjort än den andra killen, som också är värd sin lön.

Varför funderar du då över om att han inte bör få en heltidslön samtidigt som den andra bör få det? Om han klarar arbetsuppgifterna han är avsedd att göra så ge honom lön för det. Han har heller inga som helst skyldigheter att berätta för dig om han har andra verksamheter på sidan.
Citera
2021-05-08, 12:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Det är så enkelt som att vissa inte har notifikationer eller chatt-programmet framme direkt.

Kan ju även vara så att man har småbarn att ta hand om mellan mötena. En chef som vill bevaka hur snabbt man svarar på chatten tycker jag inte låter särskilt behaglig.
Citera
2021-05-08, 12:33
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Vad spelar det för roll vad för chattprogram vi använder?

Jobbet vi gör är tämligen nischat. Jag vill inte ge ut några ledtrådar om min riktiga identitet, så jag går inte in på vad det är vi jobbar med.

Varför ska jag skita i LinkedIn?
Jävlar va du verkar oskön. Hoppas killen hittar en arbetsgivare som är bättre.

Du verkar vara lite som den där autiskkillen i golddiggers.
Citera
2021-05-08, 12:34
Medlem
trancass avatar
Kolla hans deklaration
Citera
2021-05-08, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Kan ju även vara så att man har småbarn att ta hand om mellan mötena. En chef som vill bevaka hur snabbt man svarar på chatten tycker jag inte låter särskilt behaglig.
Du är ju anställd att jobba under arbetstid, inte ta hand om småbarn. Om ditt jobb innebär att sitta vid datorn och greja så är det där du ska befinna dig och vara tillgänglig.
Citera
2021-05-08, 13:09
Medlem
Sockerpappans avatar
1) Om han presterar bra, och till och med bättre än den andra killen som du inte har några misstankar emot, så spelar det ingen roll hur mycket tid han lägger.
Är han mer effektiv än andra, så förlorar du honom bara om du trilskas om detta.

2) Jag har också stängt av notifikationer, både på mobil och dator. Behöver inte alls vara ett tecken på att han inte jobbar på dina uppgifter när han inte svarar direkt

Det finns inget värre, än ständigt plingande och notifikationer. Det är stör-moment, som det tar 15-20 minuter för hjärnan att återhämta sig ifrån, efter att man har utsatts för dem, och nå full koncentration igen.
Jag kollar meddelanden i chatt varje 1-3 timmar. Om det inte är tillräckligt snabb återkoppling för en viss uppgift, så får arbetsgivaren säga det. Så får jag väl isåfall sätta igång notifikationerna igen för just den uppgiften. Men då jag avskyr att bli störd hela tiden, så om det förväntas att det alltid ska vara så.
Ja då söker jag hellre en annan arbetsgivare. Jag jobbar på distans för att det är lugn och skönt.

En gång hade jag en arbetsgivare med en gruppchatt, det var ju för fan 50-60 för mig meningslösa meddelanden per dag bara för den chatten. Var 5:e minut blev jag avbruten i det jag gjorde för att någon skrev i chatten.

Det var då jag stängde av notifikationerna för första gången, och insåg hur skönt det var att faktiskt kunna fokusera på sin uppgift.
Senast redigerad av Sockerpappan 2021-05-08 kl. 13:22.
Citera
2021-05-08, 13:22
Medlem
Gör han det jobb han ska göra så ska han såklart ha fullt betalt för det. Klarar han det på halva tiden jämfört med vad som kan anses som normalt så är det väl bra för honom.

Klarar han att ha två jobb samtidigt så är det också upp till honom. Sålänge han sköter arbetsuppgifterna korrekt åt båda arbetsgivararna så ska de inte lägga sig i, oavsett antal arbetsgivare.

Du verkar vara en snål och småsinn arbetsgivare, jag hoppas verkligen han slutar / ser till att utnyttja dig till max.
Citera
2021-05-08, 13:33
Medlem
humdis avatar
Citat:
Jag är ganska ny på det här med att vara arbetsgivare. Jag har nu två anställda. Båda är jävligt duktiga, men vad gäller en av dem så har jag vissa indikationer på att han egentligen bara lägger ett par timmar om dagen på sitt heltidsjobb hos mig.

Som ni förstår jobbar vi alla tre hemifrån just nu. Vi håller ett gemensamt videomöte varje morgon och har kontakt då och då under arbetsdagen via chatt, mail osv. Utöver det jobbar vi mycket var och en för sig. Jag sköter det mesta av kundkontakten så för mig är det mycket möten, de två andra jobbar tillsammans ibland men gör ofta var sin sak på sina egna håll.

Killen jag funderar kring kan ibland ta rätt lång tid på sig innan han svarar på chatten, det kan handla om timmar. Han säger ofta saker som "ursäkta, jag var koncentrerad med...". Han sköter dock sina uppgifter, där har jag ingen anmärkning.

En annan sak som gör mig fundersam är att han inte har uppdaterat sin LinkedIn - profil sedan han började hos mig. Hans tidigare jobb finns med, men sen står det inget om att han jobbar hos mig (eller någon annan stans).

Om det nu är så att han jobbar åt någon annan också så skulle väl det vara okej, men då ska han vara öppen med det. Dessutom ska han givetvis inte ha en heltidslön från mig om han inte jobbar heltid åt mig.

Finns det något bra sätt att ta reda på om en anställd har passat på att skaffa sig ett jobb till nu när alla jobbar hemifrån?
Får du ut vad du vill av individens anställning?
Citera
2021-05-08, 14:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Du är ju anställd att jobba under arbetstid, inte ta hand om småbarn. Om ditt jobb innebär att sitta vid datorn och greja så är det där du ska befinna dig och vara tillgänglig.

TS nämner ju att den anställde sköter sig oklanderligt och att jobbet blir gjort, så ser inte relevansen i att mäta arbetstid på det sättet. Om man dessutom jobbar hemma som småbarnsförälder kanske man inte har så mycket val. Men som sagt, kontrollbehov är en stor varningsklocka på en arbetsgivare.
Citera
2021-05-08, 14:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Kolla hans deklaration

Man ser ju dock inte varifrån pengar kommer, bara huruvida deklarerad inkomst av tjänst avviker från TS:s utbetalda lön. Om TS har betalat den anställde 300 tkr men denne har deklarerat 500 tkr har personen alltså något vid sidan av men detta kan ju likväl vara en hobbyaktivitet i någon form, källan till inkomsten är ej offentlig.
Citera
2021-05-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Som du som är gruppledare på trädgårdsanläggningen på Samhall?

Det spelar ingen roll om du är gruppledare på samhall eller har personalansvar över välutbildade akademiker. Bara att du gör ett sådant exempel bekräftar att du inte vet vad du pratar om.

En viss tid måste man lägga på kontroll och styrning av personalen och hur vackert den än låter kan man inte utgå till 100% från att man i alla lägen alltid som ingångsvärde kan lita på all personal från start.

Det är dessutom i regel bara latmaskar som har invändningar mot det

Ambitiösa duktiga medarbetare har inga synpunkter på att man följer upp vad dom gör tvärtom det är ett sätt för dom att kunna visa just att dom är ambitiösa och duktiga.

Jag skulle vilja gå så långt som att hävda att mycket av den skenande psykiska ohälsan som är jobbrelaterad hos akademikerna delvis handlar om för lite uppföljning och kontroll. I miljöer, där man leder verksamheten genom din och många andra i trådens filosofi, är det i regel bara lågpresterarna som trivs som fisken i vattnet medans högpresterarna tar ohyggligt mycket stryk.

Ts är ny som arbetsgivare och ställer helt relevanta frågor och självklart har han rätt att veta om hans anställda har två heltidsjobb.

Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck
Så länge han sköter sina arbetsuppgifter, håller tider och levererar enligt de förväntningar du ställt så ska du bara hålla käft.

Citat:
Han kan skjuta heroin

Citat:
Du har inte med saken att göra så sluta luska i människors privatliv.

Jasså det var något nytt. Försök säg samma sak till försäkringskassan när dom vill ha ett möte med TS för att samordna och diskutera hans ansvar för rehabeliteringen när heroinskjutandet gått över styr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in