2021-05-08, 01:06
Medlem
416.5hps avatar
Jag är ganska ny på det här med att vara arbetsgivare. Jag har nu två anställda. Båda är jävligt duktiga, men vad gäller en av dem så har jag vissa indikationer på att han egentligen bara lägger ett par timmar om dagen på sitt heltidsjobb hos mig.

Som ni förstår jobbar vi alla tre hemifrån just nu. Vi håller ett gemensamt videomöte varje morgon och har kontakt då och då under arbetsdagen via chatt, mail osv. Utöver det jobbar vi mycket var och en för sig. Jag sköter det mesta av kundkontakten så för mig är det mycket möten, de två andra jobbar tillsammans ibland men gör ofta var sin sak på sina egna håll.

Killen jag funderar kring kan ibland ta rätt lång tid på sig innan han svarar på chatten, det kan handla om timmar. Han säger ofta saker som "ursäkta, jag var koncentrerad med...". Han sköter dock sina uppgifter, där har jag ingen anmärkning.

En annan sak som gör mig fundersam är att han inte har uppdaterat sin LinkedIn - profil sedan han började hos mig. Hans tidigare jobb finns med, men sen står det inget om att han jobbar hos mig (eller någon annan stans).

Om det nu är så att han jobbar åt någon annan också så skulle väl det vara okej, men då ska han vara öppen med det. Dessutom ska han givetvis inte ha en heltidslön från mig om han inte jobbar heltid åt mig.

Finns det något bra sätt att ta reda på om en anställd har passat på att skaffa sig ett jobb till nu när alla jobbar hemifrån?
Citera
2021-05-08, 01:10
Medlem
styckets avatar
Gör han det jobbet bra tycker jag inte du ska stirra dig blind på tiden han lägger ned. Alla är olika bra och snabba. Vad ärendet för tjänst om man får fråga?

Ge han uppgifter och uppskatta vad betalningen är värd. Sen får han Göra uppgifterna i sin egen takt.

Vissa dagar jobbar man snabbare än andra tex. Osv. Varför stirrar du dig blind på timmarna?
Citera
2021-05-08, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Jag är ganska ny på det här med att vara arbetsgivare. Jag har nu två anställda. Båda är jävligt duktiga, men vad gäller en av dem så har jag vissa indikationer på att han egentligen bara lägger ett par timmar om dagen på sitt heltidsjobb hos mig.

Som ni förstår jobbar vi alla tre hemifrån just nu. Vi håller ett gemensamt videomöte varje morgon och har kontakt då och då under arbetsdagen via chatt, mail osv. Utöver det jobbar vi mycket var och en för sig. Jag sköter det mesta av kundkontakten så för mig är det mycket möten, de två andra jobbar tillsammans ibland men gör ofta var sin sak på sina egna håll.

Killen jag funderar kring kan ibland ta rätt lång tid på sig innan han svarar på chatten, det kan handla om timmar. Han säger ofta saker som "ursäkta, jag var koncentrerad med...". Han sköter dock sina uppgifter, där har jag ingen anmärkning.

En annan sak som gör mig fundersam är att han inte har uppdaterat sin LinkedIn - profil sedan han började hos mig. Hans tidigare jobb finns med, men sen står det inget om att han jobbar hos mig (eller någon annan stans).

Om det nu är så att han jobbar åt någon annan också så skulle väl det vara okej, men då ska han vara öppen med det. Dessutom ska han givetvis inte ha en heltidslön från mig om han inte jobbar heltid åt mig.

Finns det något bra sätt att ta reda på om en anställd har passat på att skaffa sig ett jobb till nu när alla jobbar hemifrån?

Vad är det för “chatt” ni kör med? Slack? Teams? Zoom?

Bransch?

Skit i LinkedIn.
Citera
2021-05-08, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Gör han det jobbet bra tycker jag inte du ska stirra dig blind på tiden han lägger ned. Alla är olika bra och snabba. Vad ärendet för tjänst om man får fråga?

Ge han uppgifter och uppskatta vad betalningen är värd. Sen får han Göra uppgifterna i sin egen takt.

Vissa dagar jobbar man snabbare än andra tex. Osv. Varför stirrar du dig blind på timmarna?

Mycket väl skrivet. Thumbs up.
Citera
2021-05-08, 01:15
Medlem
Arbetstidsbok...!?!

Men samtidigt verkar du ha tillitsproblem, o det är ingen bra egenskap.
Citera
2021-05-08, 01:16
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepentNow
Vad är det för “chatt” ni kör med? Slack? Teams? Zoom?

Bransch?

Skit i LinkedIn.

Vad spelar det för roll vad för chattprogram vi använder?

Jobbet vi gör är tämligen nischat. Jag vill inte ge ut några ledtrådar om min riktiga identitet, så jag går inte in på vad det är vi jobbar med.

Varför ska jag skita i LinkedIn?
Citera
2021-05-08, 01:20
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket

Han är helt klart värd sin lön. Han får mer gjort än den andra killen, som också är värd sin lön.
Citera
2021-05-08, 01:24
Medlem
Citat:
Han är helt klart värd sin lön. Han får mer gjort än den andra killen, som också är värd sin lön.

Betalar du den duktige killen bra?
Citera
2021-05-08, 01:28
Medlem
Det är så enkelt som att vissa inte har notifikationer eller chatt-programmet framme direkt.

Att du funderar på att han fuskar för att han inte updaterar sin LinkedIn låter som på gränsen till skrattretande.
Citera
2021-05-08, 01:28
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Arbetstidsbok...!?!

Men samtidigt verkar du ha tillitsproblem, o det är ingen bra egenskap.

Vi klarar oss än så länge utan tidredovisningssystem. Jag är glad så länge vi slipper - det är i mitt tycke få saker som är så stressande som att föra bok på varje kvart hit och timme dit man jobbar åt olika kunder. Det har jag haft nog av sedan tidigare då jag var anställd. Därför tar vi heller inte betalt per timme av kunderna.

Tillitsproblem... Jo, det har jag väl. Kontrollbehov kanske är ett annat sätt att uttrycka det. Märk väl att jag än så länge hållit mina misstankar för mig själv.

Men finns det inget sätt jag kan ta reda på om han har en arbetsgivare till vid sidan av?
Citera
2021-05-08, 01:32
Medlem
styckets avatar
Citat:
Då inser du nog att det är ett förlegat tankesätt kring lön.

Hojta om du behöver en ui/ux designer haha
Citera
2021-05-08, 01:32
Medlem
Bonnatorps avatar
Handlar inte det här om att du helst vill snåla med lönen till en anställd som du själv hävdar att du är nöjd med?

Han kanske väntar länge med att svara på meddelanden, men utför han i övrigt ett sådant arbete som du kan förvänta av en heltidsanställd?

Förväntar du dig mer av honom så är det väl i sin ordning att du som arbetsgivare också lägger en större arbetsbörda på honom för lönen?

Du skulle kunna kolla på hans inkomst nästa år, och så får du väl försöka samtala lite vänligt vid fikat och fiska efter eventuella inkomstkällor som är i linje med vad han deklarerat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in