2021-05-08, 16:21
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är du helt störd eller. 90% av Sveriges befolkning bor i storstäder!

Det är långt i från sant. 13% av Sveriges befolkning bor inte ens i en tätort. En tätort är en plats med med bebyggelse med mer en 200 invånare. Inte alla tätorter kan kallas stad och inte många av dem storstäder,

63% bor i en tätort med mer en 10 000 invånare. Inte ens alla av de tätorterna kan kallas storstad.

Vad är det med dig. kan du inte bara hålla dig till san fakta. Och sluta tolka andras innersta tankar.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/miljo/markanvandning/tatorter/pong/statistiknyhet/tatorter-2018-arealer-och-befolkning/

Alvarligt talat, Vad kan man få ut av att diskutera med dig, du bara hittar ju på saker. Samtidigt som du beskyller andra på at vrida och vända på saker, samt vara rädda och önska att covid är mer dödligt eller tro att sjukdomen är mystiskt som 0m du vore en liten Giesecke bandspelare.

Nej ok 90% bor o tätorter.

Men allvarligt talat vad ljuger jag om?
22% av blodgivare och 21% i öppenvården hade antikroppar i mätningen eller hur?

Det är du som påstår att dessa mätningar på något vis inte skulle vara representativt för Sverige. Varför?

" Prover insamlades från Jönköping, Kalmar, Skåne,
Stockholm, Uppsala, Västerbotten, Västra Götaland och Örebro. Insamlingen av
prover i åldrarna 20-95 år i Västra Götaland sker i Trollhättan."

Så förklara nu för mig vad som är fel med detta, varför kan man inte anta att detta speglar snittet i Sverige?

I dessa regioner bor över 7 miljoner människor.

Du blir bara sur för att jag försöker att se något positivt för det är faktiskt positivt att så många hade antikroppar.

Jag skummade igenom dina inlägg och dom består endast av fohm-hat, tegnell-hat och att ständigt försöka motbevisa alla former av positiva nyheter.
Skriver någon däremot om missade dödsfall eller någon "nu är det kört-mutation" då är du intesserad värre.
Citera
2021-05-08, 16:26
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det du inte berättat är hur man vet att två miljoner människor som varit sjuka inte har testat sig.
Det kanske är allmänt känt, men jag saknar den informationen.
Hjälp mig!

Du kan välja att vara negativ och jag väljer att vara positiv.
I regioner med över 7 miljoner invånare hade 21-22% antikroppar. Det innebär att väldigt många haft infektionen utan symptom, bra!
Detta innebär att dödligheten inte är så hög, bra!
Detta innebär att vi snabbare blir av med detta, bra!
Citera
2021-05-08, 16:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
För att sluta handla med Kina, så behöver vi börja med att återuppbygga västländernas egna tillverkningskapacitet. Annars är det svårt för oss som kunder att hitta varor som inte är märkta "Made in China".
Det är väl självklart att Kina ska få betala även om det blir svårt.

Det du, jag och alla andra kan göra är att så långt som möjligt undvika produkter från Kina.
Kolla tex. upp vilken mobiltelefon som innehåller minst mängd kinesiska produkter och kinesisk arbetsinsats.
Kolla upp var kläderna är tillverkade och välj bort de från Kina.
Köp lite dyrare verktyg som inte är tillverkade i Kina.
Fråga alltid i butiken om någon del i det du köper kommer från Kina.
Osv, osv.

Företag kan flytta ut sin produktion och sina inköp från Kina.
Vissa IPhone-modeller tillverkas numera utanför Kina, men många tillverkas i Kina.
HM, Nike, mfl. vill undvika bomull från uppfostringsläger. Det svider naturligtvis om kineser slutar köpa deras produkter, men det svider mera om resten av världen slutar köpa.

Inget händer över en natt, men till slut får Kina betala.
Dessvärre får nog även resten av världen betala genom att saker blir dyrare, men Kina drar förhoppningsvis det kortaste strået på lite sikt.
Citera
2021-05-08, 16:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du kan välja att vara negativ och jag väljer att vara positiv.
I regioner med över 7 miljoner invånare hade 21-22% antikroppar. Det innebär att väldigt många haft infektionen utan symptom, bra!
Detta innebär att dödligheten inte är så hög, bra!
Detta innebär att vi snabbare blir av med detta, bra!
Det var ju inte svar på frågan hur man vet att två miljoner människor som varit sjuka inte har testat sig.
Citera
2021-05-08, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vad yrar du om, "heliga frihet" ? 🤣. Nej det var inte utgångspunkten, är du helt tappad eller? Du får nog lösa om igen och gnugga hjärncellen en gång till.

Den diskussion jag deltog i och som du hoppade in i handlade om att debattmotståndarna anser sin frihet allvarligt inskränkt vilket är orsaken till min trafikjämförelse.

Ett av problemen med den här typen av oändlighetstrådar är att den som vill hoppa in i en diskussion ibland kan behöva titta bakåt och sätta sig in i sammanhanget. Du glömde göra det uppenbarligen, så tagga ner.
Citera
2021-05-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man kan ju inte frihetsberöva en människa som är frisk och kalla det för "smittskydd".

När man med tvång frihetsberövar människor för att skydda samhällets övergripande hälsa rör man sig i samma vatten som tvångssterilisering.

Vem är frihetsberövad menar du?
Nya Zeeländare?

De har större frihet än du tack vare låg smitta med ett undantag, att de för närvarande inte får lämna landet. Om det är din definition på att vara frihetsberövad så fine... Du fattar att det är tillfälligt eller?
Dessutom kan man ansöka om dispens om man har verkliga behov av utresa, så... Frihetsberövad, lol!

Antagligen beror utreseförbudet delvis på att kön med folk som vill tillbaka till både Nya Zeeland och Australien är så lång att de inte hinner med. I Australien är kön 40 000 pers f.n. Stod i pappers-SvD nyligen. För annars är det ju inreseregler som är det viktiga för att hindra smittan helt klart. Är du motståndare till sådana också?

Är du även för fri immigration?
Citera
2021-05-08, 16:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Du har tydligen inte hört talas om att samma diskussioner om frihetsbegränsningar ochså fördes när man tog bort fri fart på landsvägar utanför tättbebyggt område och på motorvägar och när det blev tvång att ha säkerhetsbälte.
Citat:
Ja, men det var knäppskallar som bara utnyttjade begreppet frihet.
Samma typ av knäppskallar som nu utnyttjade begreppet frihet?
Citera
2021-05-08, 16:58
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Du har tydligen inte hört talas om att samma diskussioner om frihetsbegränsningar ochså fördes när man tog bort fri fart på landsvägar utanför tättbebyggt område och på motorvägar och när det blev tvång att ha säkerhetsbälte.
Ja, men det var knäppskallar som bara utnyttjade begreppet frihet. Ja, men det var knäppskallar som bara utnyttjade begreppet frihet.

Kan ju faktiskt vara så att en och annan, när tiden fått sinnet att mogna, inser att samma sorts "knäppskallar" alltid dyker upp när friheter skall inskränkas? Även temporärt....
Citera
2021-05-08, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
I mars alltså 2 månader sen hade Chile vaccinerat 1/3 säkert fler nu.

Ändå går varken smittan eller dödsfall ner.

Bra vaccin

Att det gått ner i Storbritannien kanske int ens är tack vara vaccinet utan pga restriktioner.

Her er en beskrivelse af hvorfor Corona situationen er som den er i Chile:

https://translate.google.com/translate?sl=en&tl=sv&u=https://www.theguardian.com/global-development/2021/mar/28/chile-coronavirus-lockdowns-vaccination-success
Citera
2021-05-08, 17:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vem är frihetsberövad menar du?
Nya Zeeländare?

De har större frihet än du tack vare låg smitta med ett undantag, att de för närvarande inte får lämna landet. Om det är din definition på att vara frihetsberövad så fine... Du fattar att det är tillfälligt eller?
Dessutom kan man ansöka om dispens om man har verkliga behov av utresa, så... Frihetsberövad, lol!

Antagligen beror utreseförbudet delvis på att kön med folk som vill tillbaka till både Nya Zeeland och Australien är så lång att de inte hinner med. I Australien är kön 40 000 pers f.n. Stod i pappers-SvD nyligen. För annars är det ju inreseregler som är det viktiga för att hindra smittan helt klart. Är du motståndare till sådana också?

Är du även för fri immigration?
Det är inga stora problem att lämna landet Sverige för att resa till landet Danmark.
Man bör bara ha en rimlig anledning och ett negativt pcr-test.
Sedan ör det meningen att man ska sitta i karantän i 10 dagar, men ingen kollar.

Det är inte heller några problem att resa tillbaks till Sverige.
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-08 kl. 17:11.
Citera
2021-05-08, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du någon fakta bakom att de andra coronavirusen varit i motsvarande nivå som SARS-CoV-2 ?

Finns ingen pandemi med dem vad jag har sett. De kan ha varit rätt så snälla redan från början och då endast gett förkylningar som de gör nu.

Inte mig du frågar men det är väl inte otänkbart att de "gamla" coronavirusens eventuella pandemier ligger väldigt långt tillbaka i tiden? Många av våra smittsamma cirkulerande virussjukdomar har funnits mycket länge.
Citera
2021-05-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du kommer säkert att kunna ta en öl på krogen. Det gjorde jag idag. Frågan är om man kan göra det mitt i natten.

Rätt kul att en del fortfarande tror man inte kan ta en öl men ändå skriker sig hesa om att det är diktatur. Har de ens varit utanför dörren sedan mars 2020 undrar man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in