2021-05-08, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Du uppfattar trafikregler som normala för att du är van vid dem. Det är ingen som blandar bort några kort. Konkreta exempel ställer saker på sin spets.

Hade vi haft ett permanent grasserande pandemiläge skulle du uppfattat motsvarande restriktioner som precis lika normala som trafikregler. Det finns ingen kvalitativ skillnad mellan trafikregler och smittskyddsregler, de har samma orsak och inskränker din frihet att göra vad du vill. Liksom en mängd andra regler.

Sedan kan man ha olika åsikter om deras effektivitet. Trafikreglerna har man haft decennier på sig att trimma in, covid ett år ungefär och då endast tillfälligt.

Jag är inte själv anhängare av alla restriktioner, eller snarare min största invändning mot Sveriges strategi är frånvaron av reaktionsförmåga och punktinsatser.
Man kan ju inte frihetsberöva en människa som är frisk och kalla det för "smittskydd".

När man med tvång frihetsberövar människor för att skydda samhällets övergripande hälsa rör man sig i samma vatten som tvångssterilisering.
Citera
2021-05-08, 15:10
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vill göra den dödligare? Det är ju du som ändrar fakta. 22% blodgivare i 8 av Sveriges 21 regioner där både Stockholm, västra Götaland och Skåne är med, ska du få till att bli en siffra gällande för hela Sveriges befolkningen.

Jag vill inte få sjukdomen dödligare. Jag tycker bara att man ska nämna fakta som den är. Varför framställa den som något den inte är? Varför mena på att 22% av Sveriges befolkning har antikroppar, när den inte har det? Varför inte bara skriva 22% av ett urval blodgivare främst från storstads regioner har antikroppar? Var av 6% i den åldersgruppen som man har kollat har antikroppar från vaccin.

Vad ändrar jag för fakta? Det är du som hävdar att dom ljuger i artikeln.
Och som jag sa, även om resultatet är lite lägre så måste man komma ihåg att antikroppar bara har en viss livslängd.
90% av sveriges invånare BOR i storstäder.
Tror du resultatet varit annorlunda om du mätt i vilken medelstor stad som helst?
Hur många av Sveriges invånare bor i dessa regioner?
Oavsätt så bevisar detta att betydligt fler har genomgått infektionen än vad som registrerats.

För övrigt, tycker du inte att blodgivare representerar en medelsvensson?

Jo du vrider och vänder på alla positiva nyheter.
Citera
2021-05-08, 15:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Om fler var mer insatta i hur Kina fungerar, och vad som pågår där, inte minst sen de blivit en faktor i världekonomin, så kanske det skulle gå att påverka.

Västvärldens regeringar bär skuld till att Kina har fått så enorm makt. Västvärldens regeringar accepterade att deras egna länders industrier monterades ner, och istället började västländerna importera allt mer varor från Kina. (Den som är angelägen om miljön, kan även fundera på hur miljön påverkas av att industrier flyttar från västländer till Asien.)

Citat:
Det finns anledningar till att det ännu inte har gjorts någon riktig undersökning av labbläckan. Det finns säkerligen individer som vet mer om detta virus. Förmodligen befinner sig dessa individer just nu på en otrevlig plats. Denna forskning dom bedrivs bl.a i labbet i Wuhan är lite av Fauchis skötebarn.

Jag är inte insatt i hur epidemin startade. Men jag tänker på vad skribenten "aw" har skrivit. Det är märkligt att epidemin startade långt ifrån fladdermusgrottorna, men desto närmare viruslaboratoriet som sysslar med fladdermusvirus.

Citat:
Ja. Kina bör absolut betala. Men framförallt bör det framkomma vad det är vi har att göra med här, och vad som hände. Tyvärr lär det inte bli så. För H&M räckte det med att fråga var bomullen kom ifrån för att bli nedstängda i hela Kina. NIKE hamnade också i onåd. CCP är en riktigt otäck regim och det tassas på tå för att inte starta kalla kriget. Eller ännu värre, ett riktigt krig.

Taiwan har haft problem att köpa in vaccin, eftersom "någon" har utövat påtryckningar på vaccintillverkaren BioNTech. Vem kan det vara som vill Taiwan illa?

Citat:
Vad gör vi? Ropar på nedstängninar och ställer oss i kö för vaccination i hopp om att snart kunna glömma denna historia och fortsätta med våra bekväma liv. I Kina fortsätter det som vanligt med omskolningsläger, människor som försvinner p.ga tankebrott och labb med bristande säkerhet.

Vi kan fortsätta med våra liv ... tills ... nästa epidemi startar.

Kommer västvärldens smittskyddsmyndigheter fortfarande att stå helt oförberedda? Kommer västländerna återigen att låta flygplanen flyga, med virus ombord, tills det är för sent att stoppa den nya epidemins spridning?

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Oavsett varifrån i Kina viruset kommer bör Kina stå för notan.
Det är känt sedan länge att det är olämpligt att blanda levande djur av olika slag och människor som man gör på de kinesiska marknaderna.

Sluta handla med Kina är det enkla svaret på frågan hur man ska få Kina att betala för coronakaoset de ställt till med.

För att sluta handla med Kina, så behöver vi börja med att återuppbygga västländernas egna tillverkningskapacitet. Annars är det svårt för oss som kunder att hitta varor som inte är märkta "Made in China".
Citera
2021-05-08, 15:17
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vad ändrar jag för fakta? Det är du som hävdar att dom ljuger i artikeln.
Och som jag sa, även om resultatet är lite lägre så måste man komma ihåg att antikroppar bara har en viss livslängd.
90% av sveriges invånare BOR i storstäder.
Tror du resultatet varit annorlunda om du mätt i vilken medelstor stad som helst?
Hur många av Sveriges invånare bor i dessa regioner?
Oavsätt så bevisar detta att betydligt fler har genomgått infektionen än vad som registrerats.

För övrigt, tycker du inte att blodgivare representerar en medelsvensson?

Jo du vrider och vänder på alla positiva nyheter.
Är du helt störd eller. 90% av Sveriges befolkning bor i storstäder!

Det är långt i från sant. 13% av Sveriges befolkning bor inte ens i en tätort. En tätort är en plats med med bebyggelse med mer en 200 invånare. Inte alla tätorter kan kallas stad och inte många av dem storstäder,

63% bor i en tätort med mer en 10 000 invånare. Inte ens alla av de tätorterna kan kallas storstad.

Vad är det med dig. kan du inte bara hålla dig till san fakta. Och sluta tolka andras innersta tankar.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/miljo/markanvandning/tatorter/pong/statistiknyhet/tatorter-2018-arealer-och-befolkning/

Alvarligt talat, Vad kan man få ut av att diskutera med dig, du bara hittar ju på saker. Samtidigt som du beskyller andra på at vrida och vända på saker, samt vara rädda och önska att covid är mer dödligt eller tro att sjukdomen är mystiskt som 0m du vore en liten Giesecke bandspelare.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-08 kl. 15:20.
Citera
2021-05-08, 15:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Jag skrev att det kommer bli urvattnat inom överskådlig framtid. Det vill säga inom 3 år. Vi vet det tackvare andra Coronavirus.
Har du någon fakta bakom att de andra coronavirusen varit i motsvarande nivå som SARS-CoV-2 ?

Finns ingen pandemi med dem vad jag har sett. De kan ha varit rätt så snälla redan från början och då endast gett förkylningar som de gör nu.
Senast redigerad av Sunimod 2021-05-08 kl. 15:59. Anledning: Stavfel
Citera
2021-05-08, 15:33
Avslutad
Det är ju underförstått att man kommer att behöva ta vaccin nästa år och framöver tills viruset på något sätt försvinner.

Man får alltid dubbla budskap av regeringen, hur ser sommaren ut? Kan jag gå och ta en öl på krogen eller inte?
Citera
2021-05-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Det är ju underförstått att man kommer att behöva ta vaccin nästa år och framöver tills viruset på något sätt försvinner.

Man får alltid dubbla budskap av regeringen, hur ser sommaren ut? Kan jag gå och ta en öl på krogen eller inte?
Du kommer säkert att kunna ta en öl på krogen. Det gjorde jag idag. Frågan är om man kan göra det mitt i natten.
Citera
2021-05-08, 15:46
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Hur ska regeringen veta om det behövs vaccin nästa år. Finns inga medicinska experter där. Varför bry du dig om det bara att vänta du får se!

Gå ut och ta din öl vad är du rädd för?? Håll dig bara bort från det skrålande halvfulla gänget och alla barluder.
Citera
2021-05-08, 15:46
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:

Varför är det underförstått? Jag har inte läst något om hur länge vaccinet kommer skydda.

Självklart kommer krogarna ha öppet längre i sommar.
Citera
2021-05-08, 15:55
Medlem
Inkommers avatar
"Pandemin" är det bästa som hänt mig! Folk håller sig på avstånd och man slipper massa flåsande fetton i nacken.
Damerna kan inte gå ut på krogen och få sin sexlust mättad där så man kan plocka första bästa på tinder att åka hem till och sätta på utan att behöva bjuda på drinkar.
Jobb finns i överflöd och jag har aldrig jobbat så mycket som det senaste året och man tjänar mer.
Citera
2021-05-08, 16:15
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Asymtomatiska smittspridare var alltså nonsens? För inte så länge sedan var det asymtomatiska som drev smittan....

Hävdade envist en del idioter eftersom det passade deras agenda. Men de fattade de kloka att det var väldigt osannolikt. Som vanliga infektioner så märken man inte mycket under inkubationstiden och kan då smitta på slutet under ett minimalt fönster.
Citera
2021-05-08, 16:17
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Bara kapitalägare och Big Pharma-politruker som skulle förlora på att släppa vaccinpatenten.

Risken är att "Big Pharma" slutar att lägga pengar på att utveckla nya vacciner.

Någon behöver betala kostnaden för att utveckla vaccinerna. Frågan är vem.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Fördelen är att fattiga länder som inte kan casha för pfizer/moderna kan starta egen produktion en masse.

Det kan dom göra redan nu; med Oxford-vaccinet. Innehavarna av patentet har varit generösa med att medge licens-tillverkning av deras vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in