2021-05-08, 12:25
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag vet inte varifrån du får att 1,5 miljoner svenskar har varit sjuka med symptom men gett fan i att testa sig?

Hur många har skitit i att testa sig om 30 % skulle vara asymtomatiska?

Ja säger bara att 22% har antikroppar. Detta är bild av hur många som varit smittade det senaste 6-9 månaderna ungefär sen blir nivåerna så låga att det inte är mätbart.

Då kan man anta att vi haft runt 25-30% smittade i Sverige och det verkar jävligt konstigt att upp emot två miljoner människor skulle ha varit sjuka med symptom men inte testat sig.
Citera
2021-05-08, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag ser ingen reell kostnad/nytta-kalkyl i ditt resonemang.

Utgångspunkten för liknelsen vid trafikregler var antalet döda i trafikolyckor som är försumbar mot covid. Så att likna hårdare trafikregler än nuvarande med (de närmast obefintiliga) "covid-reglerna" är helt fel. Du skall naturligtvis istället jämföra med det ökade antalet trafikdöda som kan tänkas bli konsekvensen av kraftigt minskade trafikregleringar. T.ex. höjning av hastighetsgränser med låt säga 25%.

Hur många regler skulle vi kunna avskaffa till dess överdödlighet i trafik eller något annat av de andra populära jämförelsemåtten som "frihetsälskarna" och covidförnekarna använder uppnåtts. Jag gissar på att vi kan avskaffa oerhört många regler för att komma upp i covidnivån.
Har för mig att tafikverket räknar med pris/värde på ca 10-20milj per liv (väsentligt längre kvarvarande livslängd på trafikoffer vs covid). Det är alltså exempelvis hål i huvudet, hjärndött och suboptimalt att bygga cykelbana från hus till Ica för tant Agda 95år i Överkalix. Trafikverket har länge jobbat på detta sätt, med ett sansat perspektiv, så svaret på din fråga är nog att vi är i balans just nu med ex befintliga hastighetsbegränsningar. Dvs det kostar mer (i ex liv) än vad det ger (samhället) att höja hastigheten med 25%.

Men jag har full förståelse för att Sverige och världen i denna coronahysteri varit kortsiktig (skelögdt stirrat på sin nästipp) och i första hand tänkt på sig själv och gått på hjärta före hjärna
Senast redigerad av jerka11 2021-05-08 kl. 12:31.
Citera
2021-05-08, 12:34
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Det är naturligtvis inte alls bra att ha en "mutationsfabrik" i Indien även om det än så länge är få smittade.
Man lyckades ju förra gången smittspridningen ökade, men denna gång har det gått mycket längre med många flera smittade.

Snabba och kraftfulla åtgärder för att vaccinera befolkningen skulle kunna funka. Frågan är hur ett sådant scenario skulle påverka övriga världens tillgång till vaccin och andra läkemedel? Indien är ju en stor producent av diverse mediciner.

Kvastfeningens och människans utveckling började väl skilja sig åt för sådär 400 miljoner år sedan, så det är inte så konstigt om kvastfeningen saknar mänsklig omtanke och det tycker jag man får ha överseende med.

Kallar du det du håller på med som mänsklig omtanke????

Bara för att jag inte skriker som ett litet barn på mer och fler huvudlösa restriktioner utan är rätt nöjd med hur Sverige hanterat detta så är jag omänsklig då eller?

Då är i så fall större delen av Sveriges befolkning omänskliga psykopater och endast ett tiotal individer här inne kan stoltsera med sin fantastiska medmänskliga värme som inte ens moder Teresa kunde mäta sig med.
Citera
2021-05-08, 12:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det är den rädslan jag pratar om. Visst är det tragiskt när en ny luftvägsinfektion uppstår men herregud det har hänt många gånger i världshistorien och vi kommer komma ur denna med. Bara för att den är smittsam och potensiellt kan drabba "mig" så blir folk som tokiga. Bara denna tråd är ett utmärkt exempel på detta. Den finns inga trådar på Flashback på 40 000 sidor om att det svalt ihjäl 6 miljoner 2020 och att vi måste ställa om hela världen.

Varför? för det riskerar inte att drabba "mig".

Vi kommer återgå till nästa precis dom det var innan det kan jag slå vad om. Om det är något historien har lärt oss så är det att vi är bra på att glöma och gå vidare.

Gick du runt 2019 och oroade dig för några hemska mutationer från Asiaten eller svin och fågelinfluensan?
Ja, vist är det så som du skriver att intresset är stort för att det är aktuellt här och nu och att vi kommer återgå till det normala, fast lite anorlunda.

Covid är nog nästan lika positivt för utvecklingen som krig, även om det är negativt när det pågår. Det jag skulle vilja att det består efter corona är:
  • Gå inte sjuk till jobbet.
  • Lämna inte sjuka barn på förskolan.
  • Tvätta händerna ofta och ordentligt (fast det troligen inte påverkat corona mycket).
  • Låt de som vill och kan fortsätta att distansarbeta, i alla fall delvis.
  • Skippa en massa onödiga resor och fortsätt med videomöten.
  • Fortsätt utveckla vaccin med nya metoder mot de värsta sjukdomarna i världen.
  • Fortsätt träffas ute och ha mera hemester eller semester i Sverige, vårt land är värt det.
Det finns säkert nera positivt, men det var det jag kom på nu.
Citera
2021-05-08, 12:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja säger bara att 22% har antikroppar. Detta är bild av hur många som varit smittade det senaste 6-9 månaderna ungefär sen blir nivåerna så låga att det inte är mätbart.

Då kan man anta att vi haft runt 25-30% smittade i Sverige och det verkar jävligt konstigt att upp emot två miljoner människor skulle ha varit sjuka med symptom men inte testat sig.
Det du inte berättat är hur man vet att två miljoner människor som varit sjuka inte har testat sig.
Det kanske är allmänt känt, men jag saknar den informationen.
Hjälp mig!
Citera
2021-05-08, 12:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Kallar du det du håller på med som mänsklig omtanke????

Bara för att jag inte skriker som ett litet barn på mer och fler huvudlösa restriktioner utan är rätt nöjd med hur Sverige hanterat detta så är jag omänsklig då eller?

Då är i så fall större delen av Sveriges befolkning omänskliga psykopater och endast ett tiotal individer här inne kan stoltsera med sin fantastiska medmänskliga värme som inte ens moder Teresa kunde mäta sig med.
Sorry!

Kvastfeningens och människans utveckling började väl skilja sig åt för sådär 400 miljoner år sedan, så det är inte så konstigt om kvastfeningen saknar mänsklig omtanke och det tycker jag man får ha överseende med.*

Det var ett skämtsamt svar på ett annat inlägg.
Citera
2021-05-08, 12:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Tror du dom som smittades i våras fortfarande har mätbara antikroppsnivåer?

22% är en ögonblicksbild av hur många som haft infektionen inom sådär 6-9 månader.
Ska vi rota i detta då. Dessa 22% är blodgivare i enbart 8 av Sveriges 21 regioner. Och hör och häpna storstads regionerna är med och de har större procent med antikroppar en de mer glesbebyggda regionerna. Stockholm har 25% med antikroppar.

Du tycker inte att man ska ta med alla regioner om man ska räkna ut hur många man kan gissa just nu har antikroppar?

25% av Stockholms blodgivare har antikroppar, är det rättvist att mena på att de är ett bra urval av den genomsnittliga befolkningen och enligt din länkade artikel hela Sverige befolkning? En "fjärde del" skulle ju ha antikroppar.

Citat:
I början på mars under vecka 9 och 10 genomfördes nya mätningar av förekomsten av antikroppar mot SARS-CoV-2 hos blodgivare och från överskottsblodprover i öppenvården.

Prover från 8 regioner ingick i undersökningen som visar att 22 procent av blodgivare på nationell nivå hade antikroppar. Förekomsten hos blodgivare var högst i region Stockholm och i Västra Götaland med 25 procent och lägst i Västerbotten med 12 procent.

– De här nivåerna avspeglar genomgången infektion med covid-19 minst tio månader tillbaka i tiden. Men vissa grupper har också fått vaccin även om vi inte bedömer att det har någon större betydelse för resultatet när det gäller just blodgivare, säger Karin Tegmark Wisell, avdelningschef och biträdande statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

Man har ju också tittat på blod från öppenvården. Men där är andelen med antikroppar lägre en de som ger blod.
Citat:
Blodprover via öppenvården
Folkhälsomyndigheten har även undersökt förekomsten av antikroppar i överskottsblodprover som samlats in från laboratorier i klinisk kemi och klinisk immunologi via öppenvården i samma åtta regioner som ovan. Blodproverna kommer från barn, unga och vuxna samt äldre vuxna 0-95 år.

Analys av prover insamlade vecka 9 och 10 visar att antikroppar mot covid-19 påvisades hos 21 procent nationellt av den studerade populationen. Det är en ökning från 8 procent vid den senaste mätningen vecka 48 och 49.

Andelen med antikroppar är fortsatt lägst bland äldre vuxna i åldern 65-95 år med 15 procent.

Alltså allvarligt talat, du läser en artikel som inte helt korrekt återgivit fakta. 22% handlar alltså enbart om blodgivare. Och det handlar om enbart utvalda regioner där storstads regionerna är utvalda.
I denna tråden är det många som är totalt covid nördar och gärna läser i vart fall någon timme varje dag. Man går ju till källan när man är intresserad, inte bara läser artikeln.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/maj/var-fjarde-blodgivare-i-stockholm-och-vastra-gotaland-har-antikroppar/

Men bra, Då har vi slagit fast att immuniteten enbart varar i max ett år?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-08 kl. 13:09.
Citera
2021-05-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Den utveckling viruset visat hittills är knappast urvattnat som du beskriver.
Har även varit uppe myter här tidigare att viruset skulle vara så komplext att det inte klarar av några nämnvärda förändringar som skulle vara hållbara.
Nu vet vi att mutationen från Storbritannien funkar bra. Även från Brasilien, Sydafrika och nu Indien..

Tycker du de är urvattnade?

Du har väl fått vaccin tidigare? Har du märkt några negativa långtidseffekter dessa?

De som smiter undan från vaccinering är fegisar som inte vill hjälpa till att få bort denna pandemi. Vi är många som vill ha tillbaka vårt tidigare liv och kunna umgås igen.

Jag skrev att det kommer bli urvattnat inom överskådlig framtid. Det vill säga inom 3 år. Vi vet det tackvare andra Coronavirus.
Citera
2021-05-08, 13:08
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Oavsett varifrån i Kina viruset kommer bör Kina stå för notan.
Det är känt sedan länge att det är olämpligt att blanda levande djur av olika slag och människor som man gör på de kinesiska marknaderna.

Sluta handla med Kina är det enkla svaret på frågan hur man ska få Kina att betala för coronakaoset de ställt till med.

Tänk om... tänk om det egentligen är USA som höll på och experimenterade med virus?
Och ex Obama förbjöd denna typ av projekt.... då bestämde man sig för att fortsätta men flytta projektet till kina istället?

Tänk om...

Men ojdå... här är lite info från "US Homelan Security" som källa
https://www.hsdl.org/?abstract&did=837679

"A U.S. NIH [National Institute of Health]-funded $3.7 million project was approvedby Trump's Covid-19 [coronavirus disease 2019] advisor Dr. Anthony Fauci in 2015, after the Obama White House imposed a ban on 'monster-germ' research. In October 2014, the federal government declared a moratorium on gain-of-function research to weaponize viruses related to influenza, Middle East respiratory syndrome (MERS) and severe acute respiratory syndrome (SARS).
As a result, the research was outsourced to China's Wuhan Institute of Virology, which is currently at the center of scrutiny for the Covid-19 pandemic."
Citera
2021-05-08, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Har för mig att tafikverket räknar med pris/värde på ca 10-20milj per liv (väsentligt längre kvarvarande livslängd på trafikoffer vs covid). Det är alltså exempelvis hål i huvudet, hjärndött och suboptimalt att bygga cykelbana från hus till Ica för tant Agda 95år i Överkalix. Trafikverket har länge jobbat på detta sätt, med ett sansat perspektiv, så svaret på din fråga är nog att vi är i balans just nu med ex befintliga hastighetsbegränsningar. Dvs det kostar mer (i ex liv) än vad det ger (samhället) att höja hastigheten med 25%.

Men jag har full förståelse för att Sverige och världen i denna coronahysteri varit kortsiktig (skelögdt stirrat på sin nästipp) och i första hand tänkt på sig själv och gått på hjärta före hjärna

Jag ser att du fortsätter finta.

Dödsoffren i trafik är väsentligt färre än i covid så frågan är inte vilka nya regler trafikverket skall införa utan vilka de skall avskaffa för att det skall vara samma slags "rationalitet" och inte inskränka på din heliga frihet. Din förrädiska gliding över till att prata om "samhället" istället för frihet för individen är talande. Det var ju den personliga friheten som var utgångspunkt för resonemanget.

Det som intresserar mig är helt enkelt hur ni för er själva resonerar kring frihetsinkränkningar i gemen. Jag noterar en avsevärd diskrepans och osammanhängande etisk hållning helt enkelt.
Citera
2021-05-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag ser att du fortsätter finta.

Dödsoffren i trafik är väsentligt färre än i covid så frågan är inte vilka nya regler trafikverket skall införa utan vilka de skall avskaffa för att det skall vara samma slags "rationalitet" och inte inskränka på din heliga frihet. Din förrädiska gliding över till att prata om "samhället" istället för frihet för individen är talande. Det var ju den personliga friheten som var utgångspunkt för resonemanget.

Det som intresserar mig är helt enkelt hur ni för er själva resonerar kring frihetsinkränkningar i gemen. Jag noterar en avsevärd diskrepans och osammanhängande etisk hållning helt enkelt.
Vad yrar du om, "heliga frihet" ? 🤣. Nej det var inte utgångspunkten, är du helt tappad eller? Du får nog lösa om igen och gnugga hjärncellen en gång till.
Citera
2021-05-08, 13:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det är ingen katastrof utanför media och er paranoia. 1993 dog det lika många i Sverige och det var ingen katastrof, livet fortsatte som vanligt. Katastrofen ligger i att sådana som du accepterar inskränkningarna i våra friheter, kanske för all framtid. Det skulle alltså inte finnas någon katastrof om du inte skapar den. Den finns bara i ert huvud eftersom ni låter politiker och media plantera den där. Tänk själva för bövelen, var inte såna marionetter.
Återigen, är det bara hallucinationer scenerna vi ser från Brasilien och Indien samt fler platser? Kanske Deep Fake. Vad vet jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in