2021-05-07, 23:46
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Svårt med läsförståelsen?
Om jag kunde råda över priset, vilket man kan i en förhandling via argumentation etc så skulle jag INTE varit nöjd.

Återstår att se hur den nya advokaten motiverat sitt arbete. Binninges var allt annat bra.

Ser inte några speciella uttalanden om priset, OM man uttalar sig nöjd/inte nöjd öppnar man ju för att en tolkning "några hundra tusen så säljer han huset" vilket inte är det han är ute efter.

Esbjörn vill ha kvar huset.

Att han sålde då om han inte var helt klar över det det är ju utan tvivel, men han var nog egentligen säker då han skrev pga. att hans insikt om att hans pengar bara rann iväg samt att hans liv lika så & litet extra summa så där, samt att hon ville bevara huset gjorde nog att han var helt klar med att sälja.
Sen när "någon" övertalat honom att han blivit blåst på 2 mille så kan han ju ändrat uppfattningen och börjat krångla.
2021-05-08, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Problemet med ditt resonemang är att du inte har en aning om vad som sades mellan Esbjörn och Ebba, du bara gapar som en kommunistagitator om vad du tror och tycker.

haha, oj oj - ja vem ska tagga ned nu undrar jag?

Du spekulerar ju också vilt om vad som sagts mellan Ebba och Esbjörn.
Du tror och tycker att Ebba inte alls sagt något fel i dessa samtal. Trots att du inte vet ett dugg.

Du predikar som hängiven Ebba-dyrkare.
Vad hon sagt eller hon är gudagivet. Korrekt.
2021-05-08, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Att han sålde då om han inte var helt klar över det det är ju utan tvivel, men han var nog egentligen säker då han skrev pga. att hans insikt om att hans pengar bara rann iväg samt att hans liv lika så & litet extra summa så där, samt att hon ville bevara huset gjorde nog att han var helt klar med att sälja.
Sen när "någon" övertalat honom att han blivit blåst på 2 mille så kan han ju ändrat uppfattningen och börjat krångla.

Problemet med ditt resonemang är att du inte har en aning om vad som sades mellan Esbjörn och Ebba, du bara gapar som en kommunistagitator om vad du tror och tycker.
2021-05-08, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
I ditt något förvirrade inlägg så skriver du att du skulle vara supernöjd för att sedan vara missnöjd, du ger ett något förvirrat intryck.

Vi kan dock vara överens om att Esb inte har uttryckt något missnöje med priset och att det inte är därför som han inte har velat fullfölja.

Låt oss därför fokusera på anledningen till att han inte vill fullfölja och sluta tjata om priset då det inte är relevant.

Dags att ta Svenska A igen kanske.

Två separata stycken, det ena om att har man ingen kontroll över summan så blir man nog glad för 3.9.

Men har man möjlighet att påverka så blir iaf jag missnöjd med 3.9 om jag kunnat få mer.

Typ jämför Lotto/stryktipset.
Vinner man 5000kr på Lotto är man rätt nöjd. Det är slump, så inget att göra åt det.
En siffra från en halv miljon. Men så är det bara.

Men får man 12 rätt på stryktipset, "bara" 5000 och ETT sketet misstag från en halv miljon.
Då är iaf jag missnöjd.
2021-05-08, 02:48
Medlem
Citat:

Ja, men är det rätt att påstå sådana saker som hon egentligen tänker stå för?
"samt att hon ville bevara huset"

Han får kanske ju en bild av att hon tänker återskapa hans hus från förr.
Glad i hågen bjussar han på priset.

Olagligt? Nej.
~~ ~~ ~~~Gränslandet ~~ ~~ ~~~
Moraliskt rätt? Nej.

Sen kommer det här gränslandet,
är det tillräckligt sagt/gjort för att Esbjörn ska kunna bryta avtalet? Hmmm
2021-05-08, 03:35
Medlem
Citat:
Om det bara finns en köpare så spelar det ej någon roll och priset var helt rätt.

så vad du tror att om de skulle släppt huset öppet för alla att köpa skulle Ebba vara den enda intresserad?
2021-05-08, 06:23
Medlem
fnirps avatar
Citat:
så vad du tror att om de skulle släppt huset öppet för alla att köpa skulle Ebba vara den enda intresserad?

Jag har varit på många husvisningar och varit mycket intresserad. Men, problemet har varit att det alltid är några andra som har betydligt större plånbok att plocka från. Så mitt intresse har inte betytt ett skit för säljarna.

I fallet Esbjörn är det frågan hur många intressenter med tillräckligt stor plånbok skulle det funnits, om den fastigheten fanns på öppna marknaden. Om det kostar 3-4 miljoner i renoveringar för att snygga till huset & tomten för att få ett permanentboende, hur mycket vill då intressenterna bjuda? Densia räknade ju på att en färdigrenoverad fastighet var värd 8 miljoner, vilket ger en köpesumma på 4-5 miljoner. Allt över det, är ju att betala för mycket.

När det gäller stora renoveringar, dyker det alltid upp nån surdeg man inte var beredd på, så bjuder man fem miljoner, har man förmodligen betalat mer än vad det är värt.

Så vem vill bo i det området, kan betala mer än vad Ebba gjorde och är beredd att pytsa in lika mycket till, till renoveringar? Det är den lilla målgruppen det handlar om.
2021-05-08, 07:13
Medlem
Citat:
haha, oj oj - ja vem ska tagga ned nu undrar jag?

Du spekulerar ju också vilt om vad som sagts mellan Ebba och Esbjörn.
Du tror och tycker att Ebba inte alls sagt något fel i dessa samtal. Trots att du inte vet ett dugg.

Du predikar som hängiven Ebba-dyrkare.
Vad hon sagt eller hon är gudagivet. Korrekt.
Du blandar förmodligen ihop mig med någon annan tråddeltagare, jag har aldrig haft någon åsikt om vad som sades mellan Esbjörn och Ebba före köpet. Det vore korkat att göra som du och dra långtgående slutsatser baserade på vad jag trodde att de sagt. Hur de kom fram till det överenskomna priset och vilket avdrag som gjordes för flyttröjning vet varken du eller jag. Skillnaden är att du argumenterar som att du vet att det var exakt 300 000 kronor. Det verkar lite enfaldigt att göra på det sättet.
2021-05-08, 07:23
Avslutad
Citat:

Olagligt? Nej.
Moraliskt rätt? Nej.

Att den nya ägaren vill sätta sin egen prägel på hus och boende är inte omoraliskt.
2021-05-08, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Att den nya ägaren vill sätta sin egen prägel på hus och boende är inte omoraliskt.

Nej. Läs vad jag svarade på.

"samt att hon ville bevara huset gjorde nog att han var helt klar med att sälja"
Är det ok att få Esbjörn att tro att hon vill bevara huset?
Senast redigerad av Garre74 2021-05-08 kl. 07:52.
2021-05-08, 07:40
Medlem
Citat:

Olagligt? Nej.
Moraliskt rätt? Nej.

hon inte bara vill bevara huset - hon MÅSTE. Eftersom strandskydd gäller så får man inte riva och bygga nytt utan man måste renovera befintlig. Är det också för svårt för dig att fatta?
2021-05-08, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag har varit på många husvisningar och varit mycket intresserad. Men, problemet har varit att det alltid är några andra som har betydligt större plånbok att plocka från. Så mitt intresse har inte betytt ett skit för säljarna.

I fallet Esbjörn är det frågan hur många intressenter med tillräckligt stor plånbok skulle det funnits, om den fastigheten fanns på öppna marknaden. Om det kostar 3-4 miljoner i renoveringar för att snygga till huset & tomten för att få ett permanentboende, hur mycket vill då intressenterna bjuda? Densia räknade ju på att en färdigrenoverad fastighet var värd 8 miljoner, vilket ger en köpesumma på 4-5 miljoner. Allt över det, är ju att betala för mycket.

När det gäller stora renoveringar, dyker det alltid upp nån surdeg man inte var beredd på, så bjuder man fem miljoner, har man förmodligen betalat mer än vad det är värt.

Så vem vill bo i det området, kan betala mer än vad Ebba gjorde och är beredd att pytsa in lika mycket till, till renoveringar? Det är den lilla målgruppen det handlar om.

Där? Garanterat tillräckligt många.

Och jag har letat motsvarande det där huset mellan Stockholm och Uppsala.
Alla hus med anknytning till vatten var vi chanslösa på. För dyra direkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in