2021-05-07, 21:18
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Måsåvara att jag förstår det resonemanget.
Skulle jag få 3.9 miljoner imorgon, istället för 4.2 och anledningen till mellanskillnaden vara nån detalj jag inte kan råda över, skulle jag ändå vara supernöjd.

Esb är nöjd med priset och du skulle vara supernöjd.

Är det inte dags att du lägger ner hela diskussionen om priset då ingen av parterna är missnöjd med det.
2021-05-07, 21:23
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:
Skulle jag få 3.9 miljoner imorgon, istället för 4.2 och anledningen till mellanskillnaden vara nån detalj jag inte kan råda över, skulle jag ändå vara supernöjd.

MEN skulle jag kunna råda över saken, skulle jag gjort vad jag kunnat för att få 4.2 mille.
Varför skulle jag "gett bort" 300 000kr? Skulle då varit aningens missnöjd över 4.2

Därför reagerar jag över priset. För jag skulle reagerat i hans läge.
Tävlingsinstinkten slår till så att säga. Ni som tycker det är rimligt är väl lite så där Svenska, godtar vadsomhelst?
Det här med försäljningspris på hus. Du kan sälja ditt hus till vilket pris som helst och till vem som helst. Så länge priset är över taxeringsvärdet är det en försäljning och under är det en gåva.

För några kan det finnas en glädje i att sälja sitt livsverk till ett lägre pris bara för att en fin barnfamilj ska kunna köpa det. Kan också vara att sälja till en ensamstående kvinna med barn till ett rimligt marknadspris då man är övertygad om att hon kommer att renovera och fixa huset, som säljaren inte själv gjorde under den tid han ägde det.

Finns det arvingar med i bilden, blir de naturligtvis inte glada, då de ser "sina" pengar bli mindre! Jag ska berätta en hemlighet! Man måste inte sälja via mäklare! Visst är det häftigt!
2021-05-07, 21:29
Medlem
Citat:
Hur i helskotta kan du få det till att jag hittar på ett värde?
Jag använder exakt samma intervall som det precis hänvisades till.
Naturligtvis är alla värderingar i någon mån påhittade. En värderingsman tittar typiskt på vad tidigare hus i området handlats för, sedan beroende på vem som betalar honom så höftar han någon miljon uppåt eller nedåt. Mer exakt än så blir det ändå inte.

Vad säger det om vad du får för ditt hus om du faktiskt försöker sälja det? Finns det bara en köpare så kommer huset gå mycket billigare än om det finns flera köpare som bjuder över varandra. Betyder det att den som köper ett hus billigt har varit oärlig? Betyder det att den som säljer ett hus dyrt varit oärlig? Betyder det att någon av parterna kan ångra sig om ett bättre tillfälle dyker upp dagen efter att huset är sålt?

Betvivlar att de som diskuterar priser i den här tråden någonsin har köpt ett hus själv.
2021-05-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Esb är nöjd med priset och du skulle vara supernöjd.

Är det inte dags att du lägger ner hela diskussionen om priset då ingen av parterna är missnöjd med det.

Svårt med läsförståelsen?
Om jag kunde råda över priset, vilket man kan i en förhandling via argumentation etc så skulle jag INTE varit nöjd.

Återstår att se hur den nya advokaten motiverat sitt arbete. Binninges var allt annat bra.

Ser inte några speciella uttalanden om priset, OM man uttalar sig nöjd/inte nöjd öppnar man ju för att en tolkning "några hundra tusen så säljer han huset" vilket inte är det han är ute efter.

Esbjörn vill ha kvar huset.
2021-05-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Naturligtvis är alla värderingar i någon mån påhittade. En värderingsman tittar typiskt på vad tidigare hus i området handlats för, sedan beroende på vem som betalar honom så höftar han någon miljon uppåt eller nedåt. Mer exakt än så blir det ändå inte.

Vad säger det om vad du får för ditt hus om du faktiskt försöker sälja det? Finns det bara en köpare så kommer huset gå mycket billigare än om det finns flera köpare som bjuder över varandra. Betyder det att den som köper ett hus billigt har varit oärlig? Betyder det att den som säljer ett hus dyrt varit oärlig? Betyder det att någon av parterna kan ångra sig om ett bättre tillfälle dyker upp dagen efter att huset är sålt?

Betvivlar att de som diskuterar priser i den här tråden någonsin har köpt ett hus själv.

Joda jag har köpt hus, varit med på ett antal förhandlingar.
Exakt i dessa områden.

"Finns det bara en köpare så kommer huset gå mycket billigare"
Detta är - finns det bara ETT hus så kan man höja priset ÖVER värderingen.
2021-05-07, 21:39
Medlem
fnirps avatar
Citat:
För mig är flera hundra tusen mycket pengar. Och förfarandet som Esbjörn gjorde var inte något som jag skulle göra.

Sedan om det bara varit priset...

Men visst, ni får väl tycka det är ok om ni vill.

Mycket pengar, inget snack om det. Men om jag fick välja mellan 3.9 och bara lämna över husnyckeln eller 4.2 och behöva ta hand om allt, så skulle jag nöja mig med 3.9. I skattade pengar handlar det om 219 000 i skillnad. Om det nu var det röjningen värderades till. Vi vet ju faktiskt inte.

För Esbjörns del kan det ju handla om att han faktiskt har svårt att skiljas från sitt skrot. Lättare då att låta någon annan gör det åt en. Lite självinsikt, typ.
2021-05-07, 21:47
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Exakt i dessa områden.

Önskepriset kan du ju höja, men slutpriset är ett resultat av tillgång och efterfrågan vid försäljningsögonblicket i kombination med om säljaren måste sälja där och då av olika skäl, eller om denne kan vänta och sälja senare.
2021-05-07, 21:51
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Svårt med läsförståelsen?
Om jag kunde råda över priset, vilket man kan i en förhandling via argumentation etc så skulle jag INTE varit nöjd.

Återstår att se hur den nya advokaten motiverat sitt arbete. Binninges var allt annat bra.

Ser inte några speciella uttalanden om priset, OM man uttalar sig nöjd/inte nöjd öppnar man ju för att en tolkning "några hundra tusen så säljer han huset" vilket inte är det han är ute efter.

Esbjörn vill ha kvar huset.

I ditt något förvirrade inlägg så skriver du att du skulle vara supernöjd för att sedan vara missnöjd, du ger ett något förvirrat intryck.

Vi kan dock vara överens om att Esb inte har uttryckt något missnöje med priset och att det inte är därför som han inte har velat fullfölja.

Låt oss därför fokusera på anledningen till att han inte vill fullfölja och sluta tjata om priset då det inte är relevant.
2021-05-07, 22:43
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vänta nu lite här!
Esbjörn har gett namnet på den som var närvarande då köpeavtalet skrevs under.
Binninge är fortfarande involverad och chef för media rapporteringen i tvistemålet.

Uppdatering:

Vittnena anges faktiskt i aktbilaga 63 med namn, och hon som Expressen hänger ut var den som var med vid bordet vid skrivningen, den andra har ännu inte hängts ut.
Källa: https://www.docdroid.net/2xFcrjt/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-63-yttrande-ifr-ombud-katrin-b-k-pdf#page=4
Cred till Reimer. (aktbilagan har inte raderats än...det är bara där Binnige fuckar upp som det raderas)

Ur juridisk vinkel ser det mer ut som om Expressen vill få bort ett vittne genom att publicera vittnets namn+ hennes uttalande, där då EsB:s ombud sen ev kan klaga på partiskt vittne och ev få henne diskvalificerad som vittne i detta mål, alltså att de åberopar att vittnet är jävigt.

Den här grejen är mycket värre än Ebbas inlägg på fejan om Binninge....
Och Mårten Shultz lär inte skriva om detta ens om han får betalt av Shibstedt....
Senast redigerad av vittne-x 2021-05-07 kl. 23:10.
2021-05-07, 23:08
Medlem
braatthas avatar
Citat:

MEN skulle jag kunna råda över saken, skulle jag gjort vad jag kunnat för att få 4.2 mille.
Varför skulle jag "gett bort" 300 000kr? Skulle då varit aningens missnöjd över 4.2

Därför reagerar jag över priset. För jag skulle reagerat i hans läge.
Tävlingsinstinkten slår till så att säga. Ni som tycker det är rimligt är väl lite så där Svenska, godtar vadsomhelst?

Iof sig men i hans fall blir det över 55k i månaden, för att inte göra ett skit.
Blir ju en bra månadslön.
Han har nog inga lån att amortera heller och har just sållt en lgh så det täcker ev dom 600k han kanske hade på huset.
Men iom att han väljer att inte skriva på, så kan hans ev månadslön kanske endast bli 55%
När allt är betalt och då har han ändå inte huset kvar.
OM han får behålla huset och därigenom får ersätta EB för samtliga kostnader och hans egna.+ ev en skälig summa hon har ju yrkat på 10%
Så finner jag det svårt för honom att kunna reda ut det utan kk eller sälja.
Det ryktas om ev. tvång på va &avlopp och då blir det ytterligare pengar om han ska bruka huset.
Det altrrnativet känns ju helt absurt.
55k +mista huset vs kanske 15 k samt missa huset.
2021-05-07, 23:23
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Exakt i dessa områden.

Om det bara finns en köpare så spelar det ej någon roll och priset var helt rätt.
2021-05-07, 23:42
Medlem
Citat:
Tack själv! Det enda han gjorde var ju att öppna upp för att det lika gärna kan handla om avdrag för 500 000kr.

Varför skulle det vara rimligt att utgångsläget ska vara 4.0? Varför inte 4.4 då?
Inga argument, ingenting... bara Ebbas skönhet och charm som fick Esbjörn att gå med på 4.0 som utgångsläge?
ja det låter ju vettigt!

Fortsätt med era väldigt genomtänkta argument.
Problemet med ditt resonemang är att du inte har en aning om vad som sades mellan Esbjörn och Ebba, du bara gapar som en kommunistagitator om vad du tror och tycker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in