2021-05-07, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Om en kompis till dig våldtagit någon och du anmält honom för det, hade du förväntat dig att ni skulle fortsätta vara kompisar som inget hänt sedan?

Nej, men jag hade vägrat ta kontakt med någon som våldtagit också
Citera
2021-05-07, 13:08
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Hade du förväntat dig att en kompis inte anmälde?

Jag har inte tänkt våldta någon. Men om jag hade gjort ett grovt våldsbrott hade jag förväntat mig att mina vänner anmälde mig - och sedan inte längre var mina vänner.

Att anmäla någon och sen förvänta sig fortsatt vänskap är stört. Man väljer bort vänskapen när man anmäler. Vilket ibland kan vara ett vettigt val, till exempel vid ett grovt våldsbrott. I det här fallet tycker jag dock att TS fru bara ballat ur, precis som han själv verkar tycka. Den här jävla masshysterin är pinsam och alla som deltagit kommer få skämmas för resten av livet över sitt "bidrag". Varför inte bara bränna barnens kompis mamma på bål som häxa när man ändå är igång?
Citera
2021-05-07, 13:38
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Jag har inte tänkt våldta någon. Men om jag hade gjort ett grovt våldsbrott hade jag förväntat mig att mina vänner anmälde mig - och sedan inte längre var mina vänner.

Att anmäla någon och sen förvänta sig fortsatt vänskap är stört. Man väljer bort vänskapen när man anmäler. Vilket ibland kan vara ett vettigt val, till exempel vid ett grovt våldsbrott. I det här fallet tycker jag dock att TS fru bara ballat ur, precis som han själv verkar tycka. Den här jävla masshysterin är pinsam och alla som deltagit kommer få skämmas för resten av livet över sitt "bidrag". Varför inte bara bränna barnens kompis mamma på bål som häxa när man ändå är igång?

Håller med om att det är mycket masshysteri kring covid, det förhindrar inte det faktum att det är JÄVLIGT ILLA att bryta mot lagen och bestämmelser när man VET att man har covid.

Det TS fru gjorde är INTE exempel på orimlig hysteri, utan helt normalt och rätt agerande.

Om du är så himla orädd för covid, varför erbjuder du dig inte att arbeta extra med Covidsjuka då.

Vidare, fatta att det är när folk medvetet gör fel trots att de vet att de har covid och därmed sprider sjukdomen som i sig skapar mera masshysteri när fler blir sjuka. Fattar du.
Citera
2021-05-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vi har en femårig dotter som har två nära kompisar på dagis. De brukar följa med varandra hem till varandra och leker jämnt tillsammans.

Nu testade ena kompisens föräldrar positivt för Covid 19 och mörkade det för förskolan. Mamman testade positivt på fredagen men på måndagen var ungen med lillasyster tillbaka på dagis, helt emot riktlinjerna.

Min fru och den andra kompisens mamma gick i taket och det slutade med att min fru ringde rektorn och fick ungarna hemskickade. Då ringde deras mamma och gnällde på att det var så trist för barnen att vara hemma och de gick minsann miste om arbetsinkomst.

Nu får vår dotter helt plötsligt inte följa med de andra hem och den covid-positiva mamman har tagit bort min fru som vän på Facebook.

Jag tackar Gud för att jag inte är kvinna. Det är det första. Men som man är jag extremt lösningsorienterad. Jag vill på nåt sätt reda ut allting. Går det ens?

De som mörkade det positiva covid-testet är uppenbarligen omogna och själviska och kan dra åt helvete. Men hur kan den andra mamman ta deras parti liksom? Den ungen får följa med hem till dem osv. Hon var jävligt upprörd över allt också tidigare.

Omoget att hålla på och göra detta till ett kvinnoproblem - hela Flashback är fullt av tjafsande män som hänger upp sig extremt mycket på detaljer så att bli osams över småsaker är verkligen inte något som är typiskt kvinnligt utan gäller för bägge könen. Hoppas att du inte uppfostrar din dotter i en sån anda som du gör gällande här för det låter rätt sexistiskt.
Det är dålig stil att inte följa reglerna vad det gäller sjukdom men det kryllar av föräldrar som skickar sina barn till förskola/skola med både det ena och det andra. Covid-mamman är tyvärr inte unik.
Hur vet du att den andra mamman tar Covid-mammans parti bara för att barnen fortfarande leker? Den mamman låtsas förmodligen som ingenting och tänker att det hela är överspelat och det viktigaste är att hennes barn får leka med kompisar. Får inte hennes barn heller leka med erat?
Citera
2021-05-07, 13:42
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Håller med om att det är mycket masshysteri kring covid, det förhindrar inte det faktum att det är JÄVLIGT ILLA att bryta mot lagen och bestämmelser när man VET att man har covid.

Det TS fru gjorde är INTE exempel på orimlig hysteri, utan helt normalt och rätt agerande.

Om du är så himla orädd för covid, varför erbjuder du dig inte att arbeta extra med Covidsjuka då.

Vidare, fatta att det är när folk medvetet gör fel trots att de vet att de har covid och därmed sprider sjukdomen som i sig skapar mera masshysteri när fler blir sjuka. Fattar du.

Nä. Masshysterin tycks sakna all verklighetsförankring och inte alls vara beroende av att fler blir sjuka så det tror jag inte.

Visst gjorde mamman fel men att anmäla en kompis morsa för en sådan sak är hysteriskt och att inte fatta att det sabbar barnets kompisrelationer är korkat. För inte alls länge sedan var rekommendationen att man kunde lämna friska barn medan man hade covid.
Citera
2021-05-07, 13:42
Medlem
Citat:
Vi har en femårig dotter som har två nära kompisar på dagis. De brukar följa med varandra hem till varandra och leker jämnt tillsammans.

Nu testade ena kompisens föräldrar positivt för Covid 19 och mörkade det för förskolan. Mamman testade positivt på fredagen men på måndagen var ungen med lillasyster tillbaka på dagis, helt emot riktlinjerna.

Min fru och den andra kompisens mamma gick i taket och det slutade med att min fru ringde rektorn och fick ungarna hemskickade. Då ringde deras mamma och gnällde på att det var så trist för barnen att vara hemma och de gick minsann miste om arbetsinkomst.

Nu får vår dotter helt plötsligt inte följa med de andra hem och den covid-positiva mamman har tagit bort min fru som vän på Facebook.

Jag tackar Gud för att jag inte är kvinna. Det är det första. Men som man är jag extremt lösningsorienterad. Jag vill på nåt sätt reda ut allting. Går det ens?

De som mörkade det positiva covid-testet är uppenbarligen omogna och själviska och kan dra åt helvete. Men hur kan den andra mamman ta deras parti liksom? Den ungen får följa med hem till dem osv. Hon var jävligt upprörd över allt också tidigare.

Finns ju två sidor av ett mynt. Tycker inte mamman som mörkade gjorde något fel. Hon berättade ju varför.
Ungarna mår inte bra av det samt dom förlorar inkomst, det kanske inte går ihop ekonomiskt och då måste man ljuga. Folk kommer jämt ljuga för att överleva.
Citera
2021-05-07, 13:49
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Nä. Masshysterin tycks sakna all verklighetsförankring och inte alls vara beroende av att fler blir sjuka så det tror jag inte.

Visst gjorde mamman fel men att anmäla en kompis morsa för en sådan sak är hysteriskt och att inte fatta att det sabbar barnets kompisrelationer är korkat. För inte alls länge sedan var rekommendationen att man kunde lämna friska barn medan man hade covid.

Nej det är inte hysteriskt.

Och ja, det ökande antalet vårdfall vi ser nu ökar hysterin i samhället. Då är det inte bra att lägga på mer ved på brasan.
Citera
2021-05-07, 13:53
Medlem
Citat:

Nä men nu när smittan är lös så är ni väl snart sjuka allihop och ligger och rosslar på IVA? (ursäkta men liksom C19.....vilket skämt)
Citera
2021-05-07, 16:48
Medlem
varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kossemu
Hej Locifer! Som kvinna älskar jag att läsa om mamma-drama, men det är förstås olyckligt att erat barn kommer i kläm. Min nyfikenhet får mig att undra vad som menas med arbetsintäkter, har hon alltså gått till jobbet 2 dagar efter sitt positiva provsvar? Hur fick ni veta att hon hade covid?

Det finns en lösning på detta men den innebär att din fru måste hosta ur sig en ursäkt, utan att brusa upp och beskylla för det som hänt. Den covid smittade mamman kommer nog inte lägga sig platt om hon agerat så omoget att ditt barn stängs ute så det är din fru som måste vifta med de vita flaggorna.

Vill gärna höra hur det går för er!

Citat:
Jo jag förstår. Och jag förstår att din fru blev upprörd och tyckte att det inte var okej. Men fortfarande, man anger inte en kompis. Om man gör det så är det ju givet att den vänskapen/bekantskapen är helt körd sen, det känns helt uppenbart att ingen vill umgås med någon som angett en. Även om man gjorde något fel.

Enda lösningen jag ser är att din fru pudlar, ber om ursäkt och gråter ut om att det är på grund av att hon är så rädd för Coronan att hon tappade fattningen. Samt drar en snyftare om hur utfryst dottern känner sig nu. Kanske funkar det, kanske inte.
Kan man göra detta med "tredjeparts mamman" som proxy, dvs stress, rädsla för att bli allvarligt sjuk pga diabetesen och att det skulle vara sååå tråkigt om egen unge + tredjepartsungen blir del av något som rör vuxna.

Med proxy menar jag att man enbart vänder sig till henne, guilt-trippar henne till att "byta sida" samt förhoppningsvis får tredjepartsmorsan att springa med skvaller till covid-morsan (utan att man uppmanar till det) om hur synd det är om er som fått en enorm stress & ångest i över ett år:
Vilket ger covid morsan en möjlighet att be om ursäkt utan att tappa ansiktet då hon "aldrig kunde aaaana" att er familj tillhörde en riskgrupp och "aldrig skulle släppt iväg sin unge om hon vetat det."
Då får Covid-mongot dessutom vara den större personen vilket hon borde gå igång på.

Tror ni dyl. handlande är orealistiskt drömmande eller ett sätt där ingen behöver tappa ansiktet? Bör väl dessutom gå att genomföra bakom ryggen på egna frugan som antagligen kommer stå på sig då hon redan valt väg & både har rätt, samt har yttersta tolkningsföreträdet som riskgrupp jfr. ungen har tråkigt?

Edit: Fast går man bakom ryggen på den egna frugan kommer hon begripa hur allt hänger ihop och man får vara redo på att själv få faan för att ha rundat henne...
Senast redigerad av varfor 2021-05-07 kl. 16:53.
Citera
2021-05-07, 17:06
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Den här mamman har alltså vistats på sin arbetsplats med ett positivt test gällande Corona. Vet folk som fått sparken på grund av ett sådant idiotiskt beteende.

Inte helt otänkbart att hon har ett arbete som kan skötas på distans (men som blir vårt med småungar som springer hemma och kräver uppmärksamhet).
Citera
2021-05-07, 20:55
Medlem
Har varit med om liknande men i mitt fall var jag först bra vän med en tjej som hade barn l samma klass som mitt barn. Sen träffade denna tjej en annan mamma och sen var man inte värd mycket. Kändes ensamt först men nu efter några månader har jag insett att den vänskapen var inget att ha. Mår bättre utan dessa människor.
Citera
2021-05-07, 21:01
Medlem
Verkar som att jag drog lite förhastade slutsatser. Allt är lugnt. Förutom med Covid-familjen. Men de känner vi egentligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in