Citat:
Ursprungligen postat av
darkman74
Problemet med sådana här frågeställningar är ju att det givetvis är väldigt subjektiva.
På intet sätt förnekar jag att han är "stor" i Sverige. Gyllene Tider gjorde bevisligen ett stort intryck, kanske än mer idag än när de faktiskt började. Personligen gillade jag aldrig GT på den tiden. Roxette är det ju svårt att förneka. Men där handlar det ju om en duo inte bara Gessle. Jämför man de två är ju skillnaden enorm. Gessle har pop-rim, enkla nästan barnsliga texter. Fredriksson är förbaskat känslosam och historieberättande.
Jämför nästan vad som helst och skillnaden är extremt tydlig. Ta t ex. Gessles låt citerade här i tråden "Tuff tuff tuff", eller min hatlåt "Gå & Fiska". Det är förbannat enkelt. Visst, fiskarlåten har ju en poäng om att komma iväg och få lite egentid. Jämför sedan med Fredrikssons "Den sjunde vågen", "sparvöga", "ännu doftar kärlek". Listan kan göras förbaskat lång.
Gessle kör i mina ögon med en barnsligt enkel lyrik, trallig melodi osv. Detta är helt klart ett vinnande koncept, men för mig ger det mig absolut ingenting. Inget illa menat, men för mig är det "barnslig" musik.
Om jag enbart ser till en låttext så måste det för mig handla om flera saker. Främst språket, känslan och budskapet. Nu lyssnar jag t ex. inte själv nämnvärt allt på Bob Dylan, men även om jag bortser från litteraturpriset så skriver han de facto förbannat bra texter.
"When you wake up in the mornin', baby, look inside your mirror
You know I won't be next to you, you know I won't be near
I'd just be curious to know if you can see yourself as clear
As someone who has had you on his mind"
Jämför det med tuff, tuff, tuff.
Jag tycker det enkla ofta är genialiskt. Det är ju inte vem som helst som fixar ihop så här bra låtar. Men det ÄR ju lite ojämn kvalité på hans grejer. Per är väl ganska stor över halva världen ändå? Inte bara i Sverige även om det är lite extra här.
Gå & Fiska är väl inte en av hans ljusaste stunder direkt. Jag undrar vad han håller på med textmässigt ibland. Säger inte att alla texter är bra på något vis. Eller att texterna är en så stor grej. Jag tycker dom flesta har för mycket fokus på hans texter här. Det är ju musik/melodier som är hans grej.
Maries lista kan ju utökas med den här iaf. Hon är en RIKTIGT bra sångerska. Tråkigt med hennes sjukdom osv.
Marie Fredriksson - Efter stormen (1987)
https://www.youtube.com/watch?v=9hFgpvEt-bo
... popmagi!
Pers musik ger mig rätt mycket faktiskt måste jag säga. Jag lyssnar på allt möjligt från "svår" ...typ ...satanistisk... ljudkonst till Mats Bladhz (det händer!). Allt behöver inte vara då krångligt.
Dylan. Det är ju ett kapitel för sig. Jag orkar inte med hans musik (andra gör hans låtar bättre) och texterna har jag liksom aldrig kommit in i, men det är ju bra grejer det där. Tror jag iaf.
Starka grejer det här alltså. Ingen dussinlåt...
Gyllene Tider - Det hjärta som brinner (1981)
https://www.youtube.com/watch?v=ogD3S_7eXpY
Det hjärta som brinner, det flammar och gnistrar och slår
De tårar som rinner, jag får några spår
... det tilltalar mig väldigt mycket faktiskt. Men det lär vara i kombination med musiken. Om texten stod för sig själv skulle det nog inte tilltala mig så mycket.