2021-05-07, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
För mig är flera hundra tusen mycket pengar. Och förfarandet som Esbjörn gjorde var inte något som jag skulle göra.

Sedan om det bara varit priset...

Men visst, ni får väl tycka det är ok om ni vill.
Vi och vi... Det är DU som har en avvikande uppfattning i det här.
2021-05-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vi och vi... Det är DU som har en avvikande uppfattning i det här.

knappast, men diskussionsklimatet är rätt dött och ensidigt så de flesta ger upp mot den vägg av fula ord och kränkande beteckningar som förekommer.

Räcker att läsa några sidor för att förstå varthän grupptänkandet lutar här i tråden.
Alla är dyngfasta i att Ebba gjort allt rätt. Varför?
Objektivitet saknas.

Där jag kan säga "om" runt Esbjörns hälsa, och kritisera agerande så har motsvarande aldrig förekommit.
Det blir alltid "jo men nu kom de överens" eller "Esbjörn ville ha det så" som försvar.
Inget OM - tänk tanken det kanske inte är så enkelt?
2021-05-07, 19:52
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du svarade aldrig på var den fiktiva ”prislappen” på 300 000 för flyttstädning kom ifrån? Det är inte någon summa som nämns av vare sig Esbjörn eller Ebba så jag undrar hur den har kunnat bli en trådsanning.

Det finns en värdering på 4.2 miljoner +/- 200 000 och det är differensen mellan köpesumman på 3.9 miljoner och snittet i värderingen som anses utgöra priset för Esbjörn att slippa tömma, röja och städa. Men det finns inget som säger att det var den kalkyl som gjordes av parterna.

Man kanske enades om att 4 miljoner var ett rimligt pris och att ett avdrag på 100 000 var rimligt?

Om man inte ens vet vad överenskommelsen innebar så känns det ganska meningslöst att spekulera om kostnader för att hyra en container.

Tycker inte du också det?

Tack för att du ifrågasatte trådsanningen som Garre har tjatat om i vart och vartannat inlägg.
2021-05-07, 20:04
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Bil 54 är Binninges inlaga där han nämner sina vittnen. Motsv för Ebba är väl typ nr 60 eller nåt sånt. Jag vill minnas att hon var nämnd i den, men har inte kvar den bilagan. Den borde finnas i tråden.

Aktbilaga 63 är det
2021-05-07, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Tack för att du ifrågasatte trådsanningen som Garre har tjatat om i vart och vartannat inlägg.

Tack själv! Det enda han gjorde var ju att öppna upp för att det lika gärna kan handla om avdrag för 500 000kr.

Varför skulle det vara rimligt att utgångsläget ska vara 4.0? Varför inte 4.4 då?
Inga argument, ingenting... bara Ebbas skönhet och charm som fick Esbjörn att gå med på 4.0 som utgångsläge?
ja det låter ju vettigt!

Fortsätt med era väldigt genomtänkta argument.
2021-05-07, 20:25
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Tack själv! Det enda han gjorde var ju att öppna upp för att det lika gärna kan handla om avdrag för 500 000kr.

Varför skulle det vara rimligt att utgångsläget ska vara 4.0? Varför inte 4.4 då?
Inga argument, ingenting... bara Ebbas skönhet och charm som fick Esbjörn att gå med på 4.0 som utgångsläge?
ja det låter ju vettigt!

Vad är du inne på?
Att Esbjörn inte visste vad han gjorde?
Det verkar som så.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-05-07 kl. 20:27.
2021-05-07, 20:32
Medlem
Citat:

ja det låter ju vettigt!

Varför inte 100 miljoner...? Du kan inte bara hitta på ett värde.
Det finns en värdering och man har utgått från den.
Är det verkligen så fruktansvärt svårt att begripa?
2021-05-07, 20:35
Medlem
braatthas avatar
Citat:
För mig är flera hundra tusen mycket pengar. Och förfarandet som Esbjörn gjorde var inte något som jag skulle göra.

Sedan om det bara varit priset...

Men visst, ni får väl tycka det är ok om ni vill.

Det som är lite besynnerligt egentligen är ju att många hänger upp sig på priset.
Jag ser det som att i detta fallet har man en man numera 82 då tiden går fort.
Om vi tänker oss at Esb lever tio år till , han kan mycket väl leva längre men egentligen spelar det inte så stor roll, då man inte gör av med så mycket i slutet av liven när man är 90+
Han får 3 900 000:- för ett hus han knappt använder och det ger en inkomst på 390 000:-om året (32 500:- mån)
Detta är en extra inkomst utöver han normala inkomst (22800:-)
om man översätter det ex sig själv så skulle i alla fall inte jag tacka nej till en extra inkomst på 32 500:- i månaden resten av livet( han behöver ju inte spara något till eftervärlden.
Det är så jag tycker man bör sätta priset i relation till värdet.
Senast redigerad av braattha 2021-05-07 kl. 20:39.
2021-05-07, 20:41
Medlem
Lejon-xs avatar
Angående Binninge och det grova förtalet som han, enligt sig själv blivit utsatt för, när Ebba Busch skrev på sin facebooksida! I en eventuell rättegång, hur värderar man den skada han fått och hur beräknas hans inkomstbortfall?
2021-05-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Varför inte 100 miljoner...? Du kan inte bara hitta på ett värde.
Det finns en värdering och man har utgått från den.
Är det verkligen så fruktansvärt svårt att begripa?

Hur i helskotta kan du få det till att jag hittar på ett värde?
Jag använder exakt samma intervall som det precis hänvisades till.
2021-05-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det som är lite besynnerligt egentligen är ju att många hänger upp sig på priset.
Jag ser det som att i detta fallet har man en man numera 82 då tiden går fort.
Om vi tänker oss at Esb lever tio år till , han kan mycket väl leva längre men egentligen spelar det inte så stor roll, då man inte gör av med så mycket i slutet av liven när man är 90+
Han får 3 900 000:- för ett hus han knappt använder och det ger en inkomst på 390 000:-om året (32 500:- mån)
Detta är en extra inkomst utöver han normala inkomst (22800:-)
om man översätter det ex sig själv så skulle i alla fall inte jag tacka nej till en extra inkomst på 32 500:- i månaden resten av livet( han behöver ju inte spara något till eftervärlden.
Det är så jag tycker man bör sätta priset i relation till värdet.

Måsåvara att jag förstår det resonemanget.
Skulle jag få 3.9 miljoner imorgon, istället för 4.2 och anledningen till mellanskillnaden vara nån detalj jag inte kan råda över, skulle jag ändå vara supernöjd.

MEN skulle jag kunna råda över saken, skulle jag gjort vad jag kunnat för att få 4.2 mille.
Varför skulle jag "gett bort" 300 000kr? Skulle då varit aningens missnöjd över 4.2

Därför reagerar jag över priset. För jag skulle reagerat i hans läge.
Tävlingsinstinkten slår till så att säga. Ni som tycker det är rimligt är väl lite så där Svenska, godtar vadsomhelst?
2021-05-07, 21:14
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
27% är skatten vid försäljning av bostad man inte själv är bosatt på.

Aj då!
Sålde han BR i Västerås innan årsskiftet?
Skatte skulle in för det också, om det stämmer som Esbjörn själv sa till Barry i December.

Ok, vi båda hade fel :-(

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in