Såg programmet igår och det var som att resa tillbaka i tiden på flera sätt.
Dels hur dom bedriver sin skola och dels hur dom verkar tänka men framför allt fick jag se allt de som jag anat i så väldigt många år efter att ha sett så många fallit "offer" för detta flum.
Jag har vänner som gått i dessa skolor utanför Södertälje på 80-90 talet. Ingen skulle sätta sina ungar i dessa skolor och utsätta dom får vad dom fått gå igenom.
Visst, de finns så klart dom som tycker att skolan varit jättebra och som "inte sett eller upplevt något konstigt", men det finns så många berättelser genom åren (dom flesta har aldrig fått det utrymme de borde fått) berättat.
Jag har så många historier...
En nära vän till familjen växte upp utanför Järna och pappan i familjen var en av de högre inom Antroposofin i Järna. Hela familjen gick i deras skolor och fick leva efter deras "filosofi".
Ingen av dom i familjen kontakt med varandra idag på grund av djupa sår av det dom fått varit med om i sin barndom. Samtliga är skadade och lever på div bidrag, har aldrig haft ett riktigt jobb och nästan alla barn och barnbarn är trasiga i sin tur, har problem i skolan, blivit missbrukare eller bara blivit udda och konstiga.
En av dom bor i en koja i skogen sedan 15-20 år tillbaka, utan el och rinnande vatten.
Familjen som är/var nära vän till min familj har flyttat runt i landet och bor nu mera i nåt skabbigt hus på vischan i Norrland.
Jag hade även en vän när jag var yngre (på 90-talet) vars bror hade down syndrom.
Han bodde på nåt hem i Järna i veckorna och kom bara hem på helgerna.
Där kom det fram att flera av de förståndshandikappade utsatts för sexuella övergrepp och "experiment" på boendet. De levde i stort sätt på välling, gröt och växtbaserad mat.
Dom hade även tvingat upp höjdrädda i någon telemast för att bota rädslorna mm.
Detta stod det även om i tidningen tidigt 90-tal, men skolorna fick fortsätta sin verksamhet...
En annan vän som växte upp i Järna berättade som vuxen om hur hennes uppväxt varit väldigt udda och kantats av psykiska övergrepp och misshandel.
Hon hade knappt någon kontakt med sin familj men besökte sin mamma ibland.
Hennes mamma dog senare i cancer efter vård genom Vidarkliniken tidigt 2000tal. Hon hade en cancer som med stor sannolikhet hade kunna botats av vanlig sjukvård men valde att få "naturbehandling".
Min vän fick inte veta att mamman var sjuk förens en sköterska på sjukhuset ringt i smyg och berättat att hennes mamma var döende (de kände varandra sedan skolan), men hon släpptes inte in på sjukhuset för att träffa sin mamma för att ta farväl. Efteråt sa dom att det var mammans vilja.
Har även en vän vars familj har någon släkting boende i en större norrländsk stad.
Så sent som i hösta skulle dom sätta sina barn i en Waldorfskola efter som det verkade så bra och passade deras sätt att leva (som feministiska miljöpartister). En månad var ungarna i den skolan innan dom, som också är väldigt spö insåg att skolan var helt galen och tog ungarna där ifrån.
Jag tyckte progamet var skrämmande men också väldigt intressant och mitt i prick hur jag fått bilden av de jag hört så många gånger, även om de vi fick se bara är toppen av nåt så mycket större och värre.
Det jag skulle vilja se är en riktigt granskning av Waldorfpedagogiken (Steinerpedagogiken).
Var kommer de ifrån, vad är det, hur fungerar den, vad är målet med den och vilka driver den fortfarande? Vilka är verksamma i nationellt inom politiken (främst i Miljöpartiet)?
Berätta de gärna för våra invånare i Sverige. Många har ingen aning om vad detta är!
Järna utanför Södertälje är ju deras mecka som en gång i tiden skulle bli deras "huvudstad", skyddad av lokala politiker osv.
Med eget sjukhus (Vidarkliniken) och andra div företag (Saltå kvarn mfl).
Sen har de genom åren spridits ut i hela landet och finns i dag genom skolor, sjukvård, kultur, media och div företag lite överallt.
Idag syns de kanske inte lika tydligt som på 80-90 talet då man tydligt såg vem som var "antis".
I Södertälje arbetar tex väldigt många inom kommunen på olika sätt, både på kontoren och i politiken men också ute i div verksamhet inom kultur, fritid och vård.
På stadsbiblioteket kunde man (och kanske fortfarande) se tydliga "spår" genom föreläsningar, sagostunder för barn och div kulturella händelser. Många "vanliga" skolor och daghem har fått tagit del av detta i Södertälje genom åren på många olika sätt.
Den lokala tidningen (LT - Länstidningen) är också full av "antisar".
Stan är full av spår genom statyer och andra kultur och konstverk. Och vilka tror ni var grunden till Tom Tits Experiment (vetenskaps center) där många av de första saker man hade var handplockat med Antroposofisk grund stöttat av ledande i kommunen, helt ovetande för allmänheten.
Så varför har allt detta inom Antroposofin inte granskats genom åren?
Kanske just för att dom lyckats tysta ner när något varit på väg fram. Just att man har folk inom politiken, kommun och media är nog en stor orsak, skam och skuld en annan där de som drabbats illa vill lägga locket på istället för att offentligt berätta.
Jag är övertygad om att det som kommer fram om skolan i Järna är en promille av mobbing, våld, sexuella övergrepp och andra helt galna grejer som pågått i många många år, och med stor sannolikhet fortfarande pågår runt om bla i de antroposofiska skolorna i hela landet.
Denna "sekt" borde granskas rejält!
Om folk fick veta vad som pågår skulle alla skolor mm stängas.
Men någon riktig granskning lär vi nog inte få se tyvärr...
Edit. Ber om ursäkt om det jag skrev blev lite rörigt.
Dyslexi och för mycket i huvudet rörde till det lite.
Edit2

Det finns mycket att läsa om Antroposofin om man letar lite.
Bara att läsa på Wikipedia säger en del...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antroposofi
https://sv.wikipedia.org/wiki/Waldorfpedagogik
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner