2021-05-07, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Sitat fra denne NRK-artikkelen:

"Tom Hagen ringte til konas mobiltelefon da han kom hjem.
Han stod da inne på kontoret og ringte fra en fasttelefon.

Hagen har forklart at han ikke hørte mobiltelefonen hennes."

Han sier altså han har vært i huset. Noe politiet da kanskje ikke tror på?
Det skulle uansett være lett å finne ut om han ringte fra hustelefonen eller ikke.

Forøvrig - se videoklippet i saken over, og hør det TH selv sier om hjemkomsten.
Det er spesielt én setning jeg finner merkelig. Gjett hvilken!

I den grad denne helsikes plankebiten har noe med saken å gjøre, tenker jeg at den

a) kan ha vært praktisk for å holde en dør åpen, kanskje fordi man hadde noe man
trengte begge hender og mer til for å få ut døra (og inn i en bil?)

b) kan også ha blitt lagt der av GM som et overtydelig signal til evt. ankommende medhjelper (TH eller andre?) på at "kysten er klar" - hvis noen som var i huset for å rigge skulle kommunisere med noen
utenfor, kunne de selvsagt ikke brukt noe som var digitalt sporbart

c) plantet som falskt spor (kanskje for å lede oppmerksomheten vekk fra noe annet?)

d) bakhonet havnet der tilfeldig, unger har slengt det fra seg eller noe slikt

Uansett hva som er tilfelle, tror jeg ikke bakhonet er det politiet har brukt mest tid på.
Det kan være noe i THs forklaring de har festet seg ved.

"At telefonen liksom var tatt"
Citera
2021-05-07, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
mulig for å se om noen har kommet til sv før han. Det er mest sannsynlig. Åstedet var urørt om den lå nøyaktig på samme plass. Dette er særdeles viktig å vite for gm og th når han kom hjem.

Ser poenget ditt.

Det må være TH selv som la fra seg bakhonet da. Hvis ikke ville han ikke kunne vite nøyaktig hvordan det var plassert.

Hvis det var en annen GM enn TH, måtte GM ha sendt TH et bilde for at TH skulle kunne vite nøyaktig hvordan bakhonet var plassert. Og det må ha etterlatt digitale spor, på avsender og mottaker mobilene. Det hadde nok politiet oppdaget.

Edit:

Mener å ha lest at TH var helt sikker på at bakhonet ikke stammet fra S4. Det var et fremmed bakhon.

Nokså spesielt dette også, synes jeg, å være brennsikker på at trestykket ikke stammet fra hans egen tomt.

Tenkte kanskje han hintet til svigersønnen, den australske snekkeren, som hadde brukt masse bakhon på sin tomt. Blant annet bygget en trehytte til barn(a). Det vises godt på bilder fra HHB1s bolig.
Senast redigerad av kornblomst 2021-05-07 kl. 11:55. Anledning: Edit
Citera
2021-05-07, 11:50
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio

Han sier "Allerede da jeg så det, og at telefonen var tatt, sa det litt klikk inni huet på meg".

Hva mener han med "at telefonen var tatt"? Sikter han til AEHs telefon, så var jo den i huset.
Den lå etter THs egen forklaring på samme bord som den skulle, men på feil side.
Er det dette han sikter til? At den lå på feil side av bordet, liksom?

Det oppsiktsvekkende ville jo i utgangspunktet være at telefonen var i huset mens AEH var vekk.
Ikke at den var lagt på en "uvanlig" plass.

Kanskje pirk å henge seg opp i dette, alle kan snuble i ord. Men noe sier meg at forklaringen
hans er for "elaborate" - at den er tilgjort. Og at politiet har merket seg dette tidlig.
Citera
2021-05-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio

Dette har tidligere vært forklart med at TH ikke sa "liksom" men et eller annet halvkvedet, halvkvalt, halvsvelget dialektord for "ikke".

Altså, at AE ikke hadde tatt telefonen i løpet av dagen etter TH dro på jobb.

Hva som er sant vet jeg ikke. Jeg greier ikke å oppfatte hva han egentlig sier på klippet.
Citera
2021-05-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Dette har tidligere vært forklart med at TH ikke sa "liksom" men et eller annet halvkvedet, halvkvalt, halvsvelget dialektord for "ikke".

Altså, at AE ikke hadde tatt telefonen i løpet av dagen etter TH dro på jobb.

Hva som er sant vet jeg ikke. Jeg greier ikke å oppfatte hva han egentlig sier på klippet.

Det har du nok rett i, gir mer mening
Citera
2021-05-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Han sier "Allerede da jeg så det, og at telefonen var tatt, sa det litt klikk inni huet på meg".

Hva mener han med "at telefonen var tatt"? Sikter han til AEHs telefon, så var jo den i huset.
Den lå etter THs egen forklaring på samme bord som den skulle, men på feil side.
Er det dette han sikter til? At den lå på feil side av bordet, liksom?

Det oppsiktsvekkende ville jo i utgangspunktet være at telefonen var i huset mens AEH var vekk.
Ikke at den var lagt på en "uvanlig" plass.

Kanskje pirk å henge seg opp i dette, alle kan snuble i ord. Men noe sier meg at forklaringen
hans er for "elaborate" - at den er tilgjort. Og at politiet har merket seg dette tidlig.

Dermed siger han jo, at den må være lagt der af personen, der senere kom til huset - og det jo er sønnen. Men de kan heldigvis se på telefonen, om den har været i bevægelse eller er flyttet på, og hvornår det er sket.

Det kan også være, at han bare får sagt det forkert, og egentlig mener, at det slog klik, da han så bakhonet, og AE ligesom ikke havde taget telefonen i løbet af dagen - det lyder mere sandsynligt, og giver mere mening :-)
Senast redigerad av rlk73 2021-05-07 kl. 12:51.
Citera
2021-05-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Dermed siger han, at den må være blevet lagt der af personen, der senere kom til huset - og det er jo sønnen... Men de kan jo heldigvis se på telefonen, om den har været i bevægelse eller er flyttet på, og hvornår det er sket.

Det kan også være, at han får sagt det forkert, og egentlig mener, at det slog klik, da han så bakhonet og AE ligesom ikke havde taget telefonen i løbet ad dagen - det lyder mere sandsynligt :-)

Hvis det er riktig at telefonen ikke ble flyttet på etter kl 1007 har sønnen neppe kommet med denne senere. I stedet er det flere ting som skurrer i THs forklaring om hans tilbakekomst, feks hvorfor han ikke satt spor inne (det var det drittværet ute) eller ikke hørte telefonen
Citera
2021-05-07, 12:25
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Dermed siger han, at den må være blevet lagt der af personen, der senere kom til huset - og det er jo sønnen... Men de kan jo heldigvis se på telefonen, om den har været i bevægelse eller er flyttet på, og hvornår det er sket.

Telefonen har etter sigende vært i bevegelse (registrert av en bevegelsessensor/"trim-app"), ja, og
det skal ha skjedd rundt kl. 10:07, altså tidspunktet for et av THs ubesvarte anrop til AEH om formiddagen. Og det er nok etter dette at telefonen har blitt plassert der TH hevder den lå da
han kom hjem til S4 senere på dagen.

Citat:
Det kan også være, at han får sagt det forkert, og egentlig mener, at det slog klik, da han så bakhonet og AE ligesom ikke havde taget telefonen i løbet ad dagen - det lyder mere sandsynligt :-)

Det ville gi mer mening, ja. Mulig bare jeg som hang meg for mye opp i talemåten.
Han høres forøvrig litt snøvlete ut når han snakker, det kan jo være en årsak til at
ordene ikke legger seg helt "rett" i munnen.
Citera
2021-05-07, 12:46
Medlem
Slettsnokens avatar
Det er selvmotsigende å tro at TH først brukte bakhonet til noe, for deretter å vise det til politiet.

Bakhonet og TH’s fokus på dette hadde ene og alene samme formål som feil plassering av telefon, bruken av Sprox, hagle ved senga, datterens ulovlige våpen, betaling av 13 mill etc.: Å forsterke inntrykket av at fremmede hadde vært i huset og kidnappet AE.

Det samme trikset er kjent blant forsikringsbedragere: legg papirbit el.lign over døra for å late som det var innbruddstyver som la det der for å sjekke om huset var tomt.

Rett og slett en «overstaging» som enkelt lot seg gjennomskue.
Senast redigerad av Slettsnoken 2021-05-07 kl. 12:50.
Citera
2021-05-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Telefonen lå i ro fra den ble lagt ned sist 10.07, til den ble tatt hånd om av politiets teknikere.........

En eventuell endring av lydstyrke ville også vises i systemloggen, komplett med timestamps og alt.

Er det sikre opplysninger at telefonen lå i ro fra 10.07 til politiets teknikere fant telefonen? TH rørte den altså ikke da han fant den? Gjerningspersonen lot bare telefonen ringe mens han var i boligen. Det vil jo øke risikoen for å tilkalle seg oppmerksomhet fra personer i nærheten av boligen.
Citera
2021-05-07, 13:26
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Er det sikre opplysninger at telefonen lå i ro fra 10.07 til politiets teknikere fant telefonen? TH rørte den altså ikke da han fant den? Gjerningspersonen lot bare telefonen ringe mens han var i boligen. Det vil jo øke risikoen for å tilkalle seg oppmerksomhet fra personer i nærheten av boligen.

Det eneste vi vet er at bevegelsessensoren i AEHs telefon var aktivert, og at
den fanget opp en "brå bevegelse" rundt kl. 10:07.

Men denne opplysningen gir oss ingen svar på hvem som sist la telefonen
der den ble funnet.
Citera
2021-05-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Det er selvmotsigende å tro at TH først brukte bakhonet til noe, for deretter å vise det til politiet.

Bakhonet og TH’s fokus på dette hadde ene og alene samme formål som feil plassering av telefon, bruken av Sprox, hagle ved senga, datterens ulovlige våpen, betaling av 13 mill etc.: Å forsterke inntrykket av at fremmede hadde vært i huset og kidnappet AE.

Det samme trikset er kjent blant forsikringsbedragere: legg papirbit el.lign over døra for å late som det var innbruddstyver som la det der for å sjekke om huset var tomt.

Rett og slett en «overstaging» som enkelt lot seg gjennomskue.
Godt mulig at heller ikke TH skjønte hvorfor kidnapperen la bakhonet foran døra ? Hvis du går ut av konspirasjonsteorien TH/RU hvor alt er en villending. Så vil du se den helt opplagte, for ikke si soleklare hensikten med at kidnapperen la bakhonet foran døra.

La meg gjette, det neste spørsmålet er: Var det du som la bakhonet foran døra ?

Konspirasjonsteoretikere
Senast redigerad av OleStoltenberg 2021-05-07 kl. 13:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in