Citat:
Selvsagt blir det avisartikler. Og forlagene og TV2 , sørger for at forfatterne kommer på "God Morgen Norge" og i andre av TV2s programmer. Andre mediehus vil selvsagt følge opp. Selv om nyhetsverdien vil være omtrent null.
Selv om noe er slettet fra boken, må den ha noe nytt, hva er ellers hensikten med å utgi en bok? Penger i kassen?
Selv om noe er slettet fra boken, må den ha noe nytt, hva er ellers hensikten med å utgi en bok? Penger i kassen?
En slik bok har nok som mål å presentere saken fra en eller flere vinkler som
er vanskelig å få frem i vanlige nyhetsartikler.
Fra det jeg har lest av tidligere såkalte "true crime"/krimdokumentarbøker, tipper
jeg det "nye" som eventuelt presenteres, er eksklusive intervjuer - både med
etterforskere og eksperter utenfor saken, og kanskje med slektninger eller bekjente
av involverte personer.
Jeg ser for meg minst ett dybdeintervju med en av AEHs venninner, og også et
sett med uttalelser fra en eller flere pensjonerte politietterforskere.
Journalistene som skriver den vil kanskje også innlemme seg selv og beskrive
sine metoder, av typen "vi sov på skift i en kassebil mens vi holdt X under oppsikt
i nærmere 48 timer", eller "vi avtalte et møte på kafé X med personen Y".
Altså mye suppe-på-spiker. Og selvsagt handler det om å tjene penger.
De må selvsagt sørge for å få boken ut før saken evt. blir henlagt eller nedjustert til "cold case".
Citat:
Dette er jo en av de største utfordringene i forhold til vitnesbyrd.
Som en dommer sa til et vitne i en rettssak "Disse advokatene mener jo vi skal gå rundt
og huske detaljer fra noe som skjedde for over et år siden. Selv husker jeg knapt hva jeg
hadde til middag i forgårs."
Altså - hvis du blir bedt om å huske noe du i utgangspunktet anså for trivielt eller uinteressant, men
får siden beskjed om at det kan være avgjørende i f.eks. en straffesak, er det klart at man "gjør sitt
beste" for å gjengi observasjonen korrekt. Sannheten kan være at man ikke husker så mye.
Det må være ganske krevende i en etterforskning å skulle avgjøre verdien av slike vitnesbyrd.
Citat:
Har man bestemt seg for at TH er skyldig, leter man etter ting som er "mistenkelig", noe som vil styrke ens egen mistanke. Man utelukker ting som kan svekke mistanken. dette er dypt menneskelig, og de fleste av oss går i denne fellen.
Lett å la seg rive med av mengden indisier som peker i en bestemt retning, ja.
Tror da det er viktig å se etter spor med motsatt fortegn.
Senast redigerad av Svartediket 2021-05-06 kl. 12:47.
Senast redigerad av Svartediket 2021-05-06 kl. 12:47.