2021-05-06, 21:20
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
haha, ska jag presentera nåt?
Ni har ju inte lagt fram ett skit som motiverar 300 000kr i avdrag.

Men hur var det ni - med folk som var trevliga i tråden?
Tappar du greppet? Inga argument?

Nu tänkte jag vara trevlig trots att du benämnt mig paragraf ryttare.
I fallet med prisavdraget är det redan motiverat, men det har skett mellan parterna.
Vi vet då att motivering finns och är riktig, enligt priset som överenskoms i köpeavtalet.
Vilken motivering kan då du prestera, som visar att parternas avdrag inte var riktigt?
Motivera gärna ditt svar med kostnadskalkyler.
2021-05-06, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nu tänkte jag vara trevlig trots att du benämnt mig paragraf ryttare.
I fallet med prisavdraget är det redan motiverat, men det har skett mellan parterna.
Vi vet då att motivering finns och är riktig, enligt priset som överenskoms i köpeavtalet.
Vilken motivering kan då du prestera, som visar att parternas avdrag inte var riktigt?
Motivera gärna ditt svar med kostnadskalkyler.

Har jag sagt du är paragrafryttare? Nu blandar du ihop.

"I fallet med prisavdraget är det redan motiverat, men det har skett mellan parterna."
Så du har inga argument?

Jag har redan gett motiveringar i tråden finns företag som tömmer dödsbon, de tar betalt per kvm.
Inkl flyttstäd. Här blir det ingen komplett flyttstäd, då både kök och badrum kommer göras om.

50 000kr för huset. Då räknar jag med extra för vad de tar normalt, men billigare för mindre städning..
Bilar hämtas gratis.
En container och anlita valfri allt-i-allo tjänst för resten av trädgården/uthus. 20 000kr.
Se där vi hamnar en bra bit under 100 000kr.

Företag, inget eget arbete.

Sedan avdrag på ovanstående.
Möblemang etc.
2021-05-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Varifrån kommer summan 300 000:-? Vet du inte?

Vet du? Förklara - ge en listning på vad saker kostar, motivera med referenser till företag som utför arbetet.
2021-05-06, 21:56
Medlem
Citat:
Vet du? Förklara - ge en listning på vad saker kostar, motivera med referenser till företag som utför arbetet.
Har jag frågat vad saker kostar? Jag frågar var du har fått summan 300 000:- ifrån? Har du hittat på den själv? Jag bryr mig inte om vad containrar kostar eller hur många skrotbilar det finns på tomten. Varifrån har du fått idén att det är exakt den summan som är avdragen för detta ändamål?
2021-05-06, 23:39
Medlem
trngws avatar
Citat:
haha, ska jag presentera nåt?
Ni har ju inte lagt fram ett skit som motiverar 300 000kr i avdrag.

Men hur var det ni - med folk som var trevliga i tråden?
Tappar du greppet? Inga argument?

Det är du som påstår att beloppet är orimligt, så upp till bevis!

Klarar du inte att prestera själv vad du kräver av andra?
2021-05-06, 23:50
Medlem
trngws avatar
För gratis hämtning av bil gäller som regel villkor som följande, men det blundar som vanligt nötterna i tråden för.

"Skrotbilen måste vara rullbar vid hämtning, vara komplett, och stå lättillgängligt. Det har ingen betydelse om bilen är trasig. Det viktiga är att alla delar så som t ex. motor, Växellåda, original katalysator batteri mm är kvar i bilen."

Är Esbjörns bilar "rullbara"? Nej, de måste lyftas bort med kran.
Står de lättillgängligt? Inne på en igenvuxen skogstomt där inga träd får röras. Verkligen inte!
Är Esbjörns bilar "kompletta"? Knappast ur skrotnisses perspektiv.
Finns "alla delar", motor, växellåda, katalysator, batterier kvar i bilen? Esbjörns bilar hade inte ens katalysator från början. Finns det något kvar av batterierna så är det väl ett plastskal med batterisyra och blyläckage ner i marken. Åsså var vi där med det där med sanering igen. Samma sak med motorolja, bromsvätskor och annan skit.

Dessa skrotbilar som står på Esbjörns tomt är någonting helt annat än vad skrotnissarna har i åtanke när de erbjuder sig att hämta skrotbilar utan kostnad. Skrotvärdet i dessa bilar räknas sannolikt i kg, inte i säljbara reservdelar. Och de kilona räcker inte på långa vägar till att ersätta kostnaderna för hämtning.

Man får vara riktigt naiv, rentav korkad, om man tror att hans bilar kommer hämtas gratis av någon. Undantaget är möjligen om det är någon av skrotbilarna som är så eftertraktad att det finns ett samlarvärde i bilen trots det extremt dåliga skicket. Men jag såg inte till några Jaguar E-Types eller måsvingemercor, så det är väl föga troligt.
2021-05-06, 23:54
Medlem
trngws avatar
Citat:

Det skulle ju du göra. Du påstår dig veta vad det kostar och att det är mycket billigare, men vi har inte sett ett skit annat än en massa påhitt från dig.

Fram med dina offerter som visar vad det kostar att flyttstäda Esbjörns fastighet. Fram med papprena på att någon hämtar alla bilar utan kostnad. Kan du inte?
2021-05-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är du som påstår att beloppet är orimligt, så upp till bevis!

Klarar du inte att prestera själv vad du kräver av andra?

Har redan gjort. Läs tråden!
2021-05-07, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
För gratis hämtning av bil gäller som regel villkor som följande, men det blundar som vanligt nötterna i tråden för.

"Skrotbilen måste vara rullbar vid hämtning, vara komplett, och stå lättillgängligt. Det har ingen betydelse om bilen är trasig. Det viktiga är att alla delar så som t ex. motor, Växellåda, original katalysator batteri mm är kvar i bilen."

Är Esbjörns bilar "rullbara"? Nej, de måste lyftas bort med kran.
Står de lättillgängligt? Inne på en igenvuxen skogstomt där inga träd får röras. Verkligen inte!
Är Esbjörns bilar "kompletta"? Knappast ur skrotnisses perspektiv.
Finns "alla delar", motor, växellåda, katalysator, batterier kvar i bilen? Esbjörns bilar hade inte ens katalysator från början. Finns det något kvar av batterierna så är det väl ett plastskal med batterisyra och blyläckage ner i marken. Åsså var vi där med det där med sanering igen. Samma sak med motorolja, bromsvätskor och annan skit.

Dessa skrotbilar som står på Esbjörns tomt är någonting helt annat än vad skrotnissarna har i åtanke när de erbjuder sig att hämta skrotbilar utan kostnad. Skrotvärdet i dessa bilar räknas sannolikt i kg, inte i säljbara reservdelar. Och de kilona räcker inte på långa vägar till att ersätta kostnaderna för hämtning.

Man får vara riktigt naiv, rentav korkad, om man tror att hans bilar kommer hämtas gratis av någon. Undantaget är möjligen om det är någon av skrotbilarna som är så eftertraktad att det finns ett samlarvärde i bilen trots det extremt dåliga skicket. Men jag såg inte till några Jaguar E-Types eller måsvingemercor, så det är väl föga troligt.

haha, är detta vad du klarade av. Ett citat om rullbara fordon ...
Jo de hämtar allt.

Vi skulle beräkna kostnad från att Ebba tog över, dvs man får såga ned träd etc.
2021-05-07, 07:15
Avslutad
Uppåt för KD i SVT/Novus majmätning.
Den enda statistiskt säkerställda förändringen denna månad är Kristdemokraternas uppgång på 1,1 procentenheter.

Källa:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppat-for-kd-i-svt-novus

Samtidigt frontar Expressen med artikel om Ebbas nyckelvittne som säger rakt ut att han ville ju sälja, och att hon tror det blir förlikning.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/hon-ar-ebba-buschs-vittne-i-husbraket-med-esbjorn-bolin/

Känns som att Ebba/KD har medvind i media nu.
Eller hur tolkar ni andra det?
2021-05-07, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Är mest förvånad över att du tycker att hon kan kosta på sig en container, borde hon inte kunna lasta in de rostiga plåttunnorna med PCB, zyanid och andra otrevligheter som de kan förväntas innehålla i bakluckan på bilen?

Problemet är när vissa personer bestämmer att andra skall göra något själv utan att anlita expertis för att det är billigare om de gör det själva.

EB är knappast expert på sanering och har givetvis tagit höjd för vad som kan dölja sig i marken förutom att hon ser till så att resten av Esb skit transporteras bort.

Ebba är inte expert, vad gör man då om man gör allt rätt för sig?
Man anlitar experter om man är orolig, eller funderar på något.

Ebba hade anticimex där i två dagar, men beställde ingen jordanalys.
Så eftersom hon inte gjorde det, får vi anta att det inte var en fråga för henne.
Hon har sett trädgården, har haft experter där. Ingen har dryftat ett ord om det.
2021-05-07, 07:38
Medlem
Citat:
haha, är detta vad du klarade av. Ett citat om rullbara fordon ...
Jo de hämtar allt.

Vi skulle beräkna kostnad från att Ebba tog över, dvs man får såga ned träd etc.
Kan även va så att den gode Esbjörn har sjablat bort regbevisen och inte är behjälplig med att ordna fram dessa, eller att bilarna har fallit ur registret. Då är det inte så enkelt att bli av med skiten. Detta och massa annat med sanering av fastighet är logistik, som någon måste ta sig tid att fixa med. Då detta egentligen är säljarens ansvar, så har väl köparen rätt att erbjuda sig ta hand om detta mot en summa som denna finner rimlig utifrån hur denna värderar sin tid eller? och går säljaren dessutom med på summan ifråga så torde diskussionen va avslutad där eller.....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in