2021-05-07, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
Kan även va så att den gode Esbjörn har sjablat bort regbevisen och inte är behjälplig med att ordna fram dessa, eller att bilarna har fallit ur registret. Då är det inte så enkelt att bli av med skiten. Detta och massa annat med sanering av fastighet är logistik, som någon måste ta sig tid att fixa med. Då detta egentligen är säljarens ansvar, så har väl köparen rätt att erbjuda sig ta hand om detta mot en summa som denna finner rimlig utifrån hur denna värderar sin tid eller? och går säljaren dessutom med på summan ifråga så torde diskussionen va avslutad där eller.....

"går säljaren dessutom med på summan ifråga så torde diskussionen va avslutad där eller"
Så svårt det måste vara att sätta sig in i detta. Verkligen?
Poängen i allt är ju om Esbjörn INTE har förmågan att förstå vad han skrev på eller inte.

Sådant här resonemang är sanslöst.
Om jag lurar arslet av dig när du köpte en tjänst av mig, men du har gått med på priset, då är du chanslös och rättslös?
Tror du det funkar så - bara jag kan visa att du gick med på det så läggs alla rättsfall ned.

Jag kanske ska gå hem till några pensionärer här. Klippa lite gräs, rensa rabatter...
"får jag ordna din trädgård - 50 000kr"
Några nappar säkert, de värderar sin tid som såååå värdefull. Och 50 000kr är ju ingenting....

Eller alla dessa asfaltsläggare, deras case är ju solklara. Kunderna gick med på det!
2021-05-07, 09:00
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Uppåt för KD i SVT/Novus majmätning.
Den enda statistiskt säkerställda förändringen denna månad är Kristdemokraternas uppgång på 1,1 procentenheter.

Källa:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppat-for-kd-i-svt-novus

Samtidigt frontar Expressen med artikel om Ebbas nyckelvittne som säger rakt ut att han ville ju sälja, och att hon tror det blir förlikning.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/hon-ar-ebba-buschs-vittne-i-husbraket-med-esbjorn-bolin/

Känns som att Ebba/KD har medvind i media nu.
Eller hur tolkar ni andra det?

Expressen sätter in alla resurser för att försöka styra ärendet.
Samtidigt som kriminella gick in Sollentuna TR för att försöka skrämma vittnen, med polisingripanden som följd, publicerar Expressen namn och bild på Ebba:s vittne, i princip samma sak som de kriminella gjorde, kallas enligt lagboken "övergrepp i rättssak". Det finns ingen journalistisk ursäkt att intervjua vittnen före rättegång/medling.
2021-05-07, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"går säljaren dessutom med på summan ifråga så torde diskussionen va avslutad där eller"
Så svårt det måste vara att sätta sig in i detta. Verkligen?
Poängen i allt är ju om Esbjörn INTE har förmågan att förstå vad han skrev på eller inte.

Sådant här resonemang är sanslöst.
Om jag lurar arslet av dig när du köpte en tjänst av mig, men du har gått med på priset, då är du chanslös och rättslös?
Tror du det funkar så - bara jag kan visa att du gick med på det så läggs alla rättsfall ned.

Jag kanske ska gå hem till några pensionärer här. Klippa lite gräs, rensa rabatter...
"får jag ordna din trädgård - 50 000kr"
Några nappar säkert, de värderar sin tid som såååå värdefull. Och 50 000kr är ju ingenting....

Eller alla dessa asfaltsläggare, deras case är ju solklara. Kunderna gick med på det!
Nu är det inte så att Ebba ska sälja in en tjänst till Esb. Utan hon tar över ett ansvar som säljaren har. Och i just detta fall när stället är något av en soptipp blir det svårbedömt, och fullt rimligt att ta lite höjd på summan för oförutsedd skit. Sedan kan man fråga sig vem som ska bestämma kostnaden om inte köparen och säljaren i samråd? eller måste alla försäljningar granskas av allsmäktige Garre74 innan kontrakt skrivs under? så ingen sanering blir dyrare än Polacksanering släng skiten i skogen AB,s offert.....
2021-05-07, 11:24
Medlem
Till de som tror det bara är att ringa så hämtar någon bilar med bärgare och skrot i en container.

Som ett exempel: har man otrevlingare som kommer mitt i natten och slangar bränsle ur ens fordon och de spiller ut på backen så kan det gå så illa som att det inte bara är förlust av bränsle och eventuell skadegörelse på fordon utan det kan tillkomma myndigheter med krav på provtagningar och uppgrävningar och bortforsling av besudlad jord/sand/grus, speciellt om i närhet till vatten, inte billigt, därför anmäler man inte ens stöld av bränsle om det är minsta läckage. Gissa det är läckage under Esbs bilar!! Och vad innehåller övrigt skräp och tunnor? Och gissa om man blir påtittad av hur man löser det hela om man heter Ebba!!
2021-05-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Expressen sätter in alla resurser för att försöka styra ärendet.
Samtidigt som kriminella gick in Sollentuna TR för att försöka skrämma vittnen, med polisingripanden som följd, publicerar Expressen namn och bild på Ebba:s vittne, i princip samma sak som de kriminella gjorde, kallas enligt lagboken "övergrepp i rättssak". Det finns ingen journalistisk ursäkt att intervjua vittnen före rättegång/medling.
Brännströms artikel försvann snabbt såvitt jag kan se, lågvattenmärke som att intervjua vittnen är ingen bra ide’ ens för Expressen.
2021-05-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Brännströms artikel försvann snabbt såvitt jag kan se, lågvattenmärke som att intervjua vittnen är ingen bra ide’ ens för Expressen.

Hittade den med en googling. Intervjua vittnen ska man väl aldrig göra??
Alltså vittnen mellan några i tvist.
Det kan ju sättas press på eller hotas.
Enda vittnena man kan intervjua publikt är väl de som sett typ gävlebocken brinna.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/hon-ar-ebba-buschs-vittne-i-husbraket-med-esbjorn-bolin/
2021-05-07, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Till de som tror det bara är att ringa så hämtar någon bilar med bärgare och skrot i en container.

Som ett exempel: har man otrevlingare som kommer mitt i natten och slangar bränsle ur ens fordon och de spiller ut på backen så kan det gå så illa som att det inte bara är förlust av bränsle och eventuell skadegörelse på fordon utan det kan tillkomma myndigheter med krav på provtagningar och uppgrävningar och bortforsling av besudlad jord/sand/grus, speciellt om i närhet till vatten, inte billigt, därför anmäler man inte ens stöld av bränsle om det är minsta läckage. Gissa det är läckage under Esbs bilar!! Och vad innehåller övrigt skräp och tunnor? Och gissa om man blir påtittad av hur man löser det hela om man heter Ebba!!

Ja, och då borde ju Ebba tagit prover direkt om det är så viktigt att vara noga.
Vilket hon inte gjorde = Fail!

Du menar sedan att Esbjörn ska betala för att risken att något blir ohanterbart
enbart för att hon är partiledare och blir mer granskad.
Det låter ju också som en partiledare som bryr sig...
Hon har inte gjort allt rätt.

HON får stå sitt kast att bli granskad, sen om det blir efter ett köp om hon skulle ta genvägar för att städa bort oljespill.
Eller som nu granskas att hon istället tar en genväg och låter Esbjörn "betala" extra.
2021-05-07, 13:13
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ja, och då borde ju Ebba tagit prover direkt om det är så viktigt att vara noga.
Vilket hon inte gjorde = Fail!

Du menar sedan att Esbjörn ska betala för att risken att något blir ohanterbart
enbart för att hon är partiledare och blir mer granskad.
Det låter ju också som en partiledare som bryr sig...
Hon har inte gjort allt rätt.

HON får stå sitt kast att bli granskad, sen om det blir efter ett köp om hon skulle ta genvägar för att städa bort oljespill.
Eller som nu granskas att hon istället tar en genväg och låter Esbjörn "betala" extra.

Esbjörn slipper röja, städa och eventuellt sanera/ta ansvar för bristfällig sanering. Det kostar naturligtvis. 230 000 mindre i reda pengar. Är det värt det för Esbjörn? Förmodligen.
2021-05-07, 13:27
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Esbjörn slipper röja, städa och eventuellt sanera/ta ansvar för bristfällig sanering. Det kostar naturligtvis. 230 000 mindre i reda pengar. Är det värt det för Esbjörn? Förmodligen.
Blir det inte 210 000?
2021-05-07, 13:35
Medlem
lillen-68s avatar
Den här nedsättningen av köpeskillingen som parterna själva kom överens om, har stötts och blötts in absurdum redan för länge sedan.

"Garre har faktiskt kallat Nova paragrafryttare och han hävdade att skrotbilar hämtas gratis.
Det visade sig att Garre själv råkat glömma bilar lite överallt, långt bort o inga papper kvar."
Någon annan fick betala......
Nå vi lämnar paragrafrytteriet år sidan.

Men vad gäller just 300.000:- har faktiskt HairyCunt (vart hon nu försvunnit) av misstag avslöjat, att just den summan är godtagbar kutym att sänka priset med, då köparen övertar säljarens ansvar för helsanering.
2021-05-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Den här nedsättningen av köpeskillingen som parterna själva kom överens om, har stötts och blötts in absurdum redan för länge sedan.

"Garre har faktiskt kallat Nova paragrafryttare och han hävdade att skrotbilar hämtas gratis.
Det visade sig att Garre själv råkat glömma bilar lite överallt, långt bort o inga papper kvar."
Någon annan fick betala......
Nå vi lämnar paragrafrytteriet år sidan.

Men vad gäller just 300.000:- har faktiskt HairyCunt (vart hon nu försvunnit) av misstag avslöjat, att just den summan är godtagbar kutym att sänka priset med, då köparen övertar säljarens ansvar för helsanering.

haha - se där. Ja, jag kallade nova paragrafryttare. Ber inte om ursäkt för det.
Det var ju en helt korrekt iakttagelse.

Jaha, har inte glömt några bilar nånstans. Fick parkera en bil utanför mitt jobb, 50 mil bort. Totalt bromshaveri.
Det var inga problem, sedan skulle de lägga asfalt på parkeringen och fick kravet hämta inom en vecka eller nåt eller så körde de den till skroten. Var inget snack om papper. Inget hot, eller att några kostnader skulle tas.
Och sedan en bil en hyresgäst dumpat utanför vår gård.

I båda fallen var det aldrig något snack om kostnader.
De ordnade bort bilarna gratis.

Vad ska jag säga? Har varit trevliga normala konversationer om det. Som om det var helt vanligt att göra så - vad de nu gör för att smitan undan reglerna.

Så "hairy" menade det är 300 000kr avdrag oavsett vad det är för skick. haha ja-just-det.

Och ta det mot att man då får betala extra över en värdering för att man köper "snabbt".
2021-05-07, 14:32
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Blir det inte 210 000?

22% skatt på 300 000 ger 234 000 kvar i fickan. Dvs man räknar på vinstskatt...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in