2021-05-06, 11:04
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
49,2% är nytt all time high hos Novus för SD-blocket.

Det spelar ingen roll för jag har ingen tillit alls för M/KD/L.

Det ser otroligt mörkt ut eftersom SD inte är det största partiet och därför kan köras över av M.

Jag vill inte ha M politik utan jag vill ha SD politik.
2021-05-06, 11:06
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Känns konstigt att efter all SDs mediaexponering så minskar de. Men vi får se om det bara är Novus eller en trend.

Samtidigt ökar ju blocket SD, M och KD vilket i alla fall visar på att väljarna inte skräms bort av stramare invandringspolitik, snarare tvärt om. Däremot ser det ut som att SD läcker väljare till KD och M när sammarbetet blir allt konkretare. Jag gissar att det är "gamla moderater" som går tillbaka när de känner att sannolikheten ökar för att de får striktare invandring igen.

Lyckas M, KD och SD ta makten spelar det för mig mindre roll om SD får 16 eller 23% av rösterna. Däremot är det såklart väldigt positivt ju större SD blir för det ökar chansen för att kulturmarxismen spolas över bord och invandringen blir negativ och inte bara strypt.

Troligtvis men dessa gamla moderater bör påminnas om att M idag inte är som M förr. Man är neo-liberaler.

Har man redan glömt EU-sveket?
2021-05-06, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det spelar ingen roll för jag har ingen tillit alls för M/KD/L.

Det ser otroligt mörkt ut eftersom SD inte är det största partiet och därför kan köras över av M.

Jag vill inte ha M politik utan jag vill ha SD politik.

Man har inte någon magisk rätt att köra över sina samarbetspartner bara för att man är största parti. Oavsett om valresultatet blir SD 18% M 23% eller tvärtom så kommer SD inte att acceptera en regering som inte går SD mycket långt till mötes i migrationsfrågan. Om M då väljer alternativet att ge bort regeringsmakten till S istället för att hålla SD nöjda kommer M att raderas från den politiska kartan för all överskådlig framtid.
2021-05-06, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De är ju invandringskritiska, men de är så pass korkade att de tror att fler partier än SD insett det och antingen ska begränsa eller att de t.o.m. redan har gjort det i S fall. Löfven fortsätter ju att framhärda att S stoppat invandringen och hans väljare tror honom. Skulle väljarna inse att endast SD är invandringskritiskt så skulle SD kunna bli ett 35 %-parti.
Poängen är att jag inte köper att endast 1-2% ytterligare har förstått att SD är det enda invandringskritiska partiet, det borde vara långt fler som förstått det iom censuren osv
2021-05-06, 11:57
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Känns konstigt att efter all SDs mediaexponering så minskar de. Men vi får se om det bara är Novus eller en trend.

Samtidigt ökar ju blocket SD, M och KD vilket i alla fall visar på att väljarna inte skräms bort av stramare invandringspolitik, snarare tvärt om. Däremot ser det ut som att SD läcker väljare till KD och M när sammarbetet blir allt konkretare. Jag gissar att det är "gamla moderater" som går tillbaka när de känner att sannolikheten ökar för att de får striktare invandring igen.

Lyckas M, KD och SD ta makten spelar det för mig mindre roll om SD får 16 eller 23% av rösterna. Däremot är det såklart väldigt positivt ju större SD blir för det ökar chansen för att kulturmarxismen spolas över bord och invandringen blir negativ och inte bara strypt.

Garanterat ett resultat, eller snarare stiltje i opinionen, pga sossarnas nazistanklagelser mot allt som rör sig. De skulle självklart inte hålla på såhär om de visste att inte kommer ge någon som helst effekt. Majoriteten av svenskar är fortfarande på allvarligare eller lindrigare grad någon form av PK-skadad. Det är bara att gå utanför dörren så inser man det ganska snabbt. Vi hoppas ju alltid på förbättring men jag tror fortfarande den här regeringen är favorit till att vinna valet.

Skampålen har alltid fungerat. Man ska skämmas för sina åsikter och alltid bry sig om vad PK-mobben säger. Det är bara att titta på hur oppositionen agerar, de är inte opposition på riktigt. Hade de vart det på riktigt så hade det brunnit av ilska i SVT-huset, Aftonbladet, SR, regeringen, Annie Lööf osv. De hade varit så förbannade att Löfven svingar en näve mot Åkesson eller nåt. Men det gör de inte. De är skickliga på att kontrollera oppositionen. Folk ska bindas fast vid skampålen.
2021-05-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Är det en "känsla" du har?....

Novus överskattade SD med 1,6PE sist. Minnet verkar vara kort men kort.

Ja det är en utvecklad känsla av att något inte stämmer med SVT/Novus. Det är också en annan mentalitet idag. Inför valet 2018 var inte etablissemanget så pressat som dom är nu. Nu går man all in och alla metoder är tillåtna.
2021-05-06, 16:03
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja det är en utvecklad känsla av att något inte stämmer med SVT/Novus. Det är också en annan mentalitet idag. Inför valet 2018 var inte etablissemanget så pressat som dom är nu. Nu går man all in och alla metoder är tillåtna.
Ska fatta mig kort.
Etablissemanget har varit hysteriska sedan sommaren 2010 när SD började bli kända hos massan och såg ut att kunna komma in i riksdagen.
Finns inget som i maj 2021 pekar på att SD är underskattade.
Tänkte först fråga dig vad du tror att SD ligger på i ett fiktivt val idag. Men det känns helt meningslöst att läsa 20,27, så jag hoppar det.
2021-05-06, 16:09
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
SVT/Novus maj 2021:

M 22,9 +0,3
L 2,9 +/-0
C 8,7 +0,3
KD 5,3 +1,1
S 27,5 +0,1
V 9,5 +/-0
MP 4,0 -0,5
SD 18,1 -0,6

Annat
parti 1,1 -0,5

Rege- 31,5 -0,6
ringen
(S, MP)

Övriga 67,4 +1,1
(M, L,
C, KD,
V, SD)

https://novus.se/wp-content/uploads/2021/05/valjarbarometermaj2021.pdf

Om vi bortser ifrån att Novus överskattade SD sist med 1,6PE sist och utgår ifrån att de viktade om så att detta stämmer så är det ju fantastiskt.
Upp 0,6% på lite mindre än tre år!
2021-05-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Ska fatta mig kort.
Etablissemanget har varit hysteriska sedan sommaren 2010 när SD började bli kända hos massan och såg ut att kunna komma in i riksdagen.
Finns inget som i maj 2021 pekar på att SD är underskattade.
Tänkte först fråga dig vad du tror att SD ligger på i ett fiktivt val idag. Men det känns helt meningslöst att läsa 20,27, så jag hoppar det.

19,2% from the ShariaInstructors jury....men jag återkommer vid ett annat tillfälle. Det överraskar mig lite att inte Sabuni ännu fått upp siffrorna för L. Jag har en känsla att M just nu är överskattade och både SD och L är lite underskattade.
Återkommer i frågan.
2021-05-06, 22:11
Medlem
Haddock93s avatar
Slutsatsen är väl att SD kommer ha svårt att öka hädanefter utan följande:

- Folk får det tufft ekonomiskt (folk som har det alldeles för bra kommer aldrig vakna upp i sina bubblor, tänk typ medelklass som kan flytta ifrån problemen och ser på lets dance varje helg)
- Folk får en chock av kriminaliteten eller migrationen, antagligen mot sig själv, någon i sin närhet eller i media.
- Media börjar rapportera SD objektivt
- Partiet blir mer normaliserat

Punkt nummer 1 kommer nog inom inte en allt för lång framtid. Skattetrycket fungerar just nu eftersom vi har en börs som går på högvarv mycket på grund av alla pengar som tryckts. Detta är inte S förtjänst. Detta kommer dock visa sig i stark inflation med högre kostnader för varor och dylikt. Om bidragskranen sinar eller om skatterna ökar ytterligare kommer folk lämna S i klungor.

Punkt nummer 2 händer ju dagligen men det kommer ibland i större vågor. För varje dag som går påverkas fler av den eskalerande kriminaliteten och detta är väl det SD växt sig starkast på. Inget tecken på att det kommer minska heller, tvärtom.

Punkt nummer 3 kommer väl inte hända om inte SD säljer sin själ.

Punkt nummer 4 pågår men det tar alldeles för lång tid och jag ser inte att Ls positionerande till SD påverkat partiet i opinionen.
2021-05-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Slutsatsen är väl att SD kommer ha svårt att öka hädanefter utan följande:

- Folk får det tufft ekonomiskt (folk som har det alldeles för bra kommer aldrig vakna upp i sina bubblor, tänk typ medelklass som kan flytta ifrån problemen och ser på lets dance varje helg)
- Folk får en chock av kriminaliteten eller migrationen, antagligen mot sig själv, någon i sin närhet eller i media.
- Media börjar rapportera SD objektivt
- Partiet blir mer normaliserat

Punkt nummer 1 kommer nog inom inte en allt för lång framtid. Skattetrycket fungerar just nu eftersom vi har en börs som går på högvarv mycket på grund av alla pengar som tryckts. Detta är inte S förtjänst. Detta kommer dock visa sig i stark inflation med högre kostnader för varor och dylikt. Om bidragskranen sinar eller om skatterna ökar ytterligare kommer folk lämna S i klungor.

Punkt nummer 2 händer ju dagligen men det kommer ibland i större vågor. För varje dag som går påverkas fler av den eskalerande kriminaliteten och detta är väl det SD växt sig starkast på. Inget tecken på att det kommer minska heller, tvärtom.

Punkt nummer 3 kommer väl inte hända om inte SD säljer sin själ.

Punkt nummer 4 pågår men det tar alldeles för lång tid och jag ser inte att Ls positionerande till SD påverkat partiet i opinionen.
Du missade det viktigaste och det är att SD kommer att växa om en ny regering där SD spelar en central roll (åtmistone till en början utanför regeringen) uppskattas av väljarna. Moderaterna fick 26 procent i valet 2006. Efter fyra år i regeringsställning fick M 30 procent i valet 2010.

Det är som jag ser det enda chansen för SD att börja växa igen, men då är det viktigt att partiet spelar en central roll och dirigerar politiken lika mycket som M.

Annars tror jag det blir svårt att växa. Tänk på att SD inte växt sedan 2015 när DÖ gick i graven.
2021-05-06, 23:29
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Du missade det viktigaste och det är att SD kommer att växa om en ny regering där SD spelar en central roll (åtmistone till en början utanför regeringen) uppskattas av väljarna. Moderaterna fick 26 procent i valet 2006. Efter fyra år i regeringsställning fick M 30 procent i valet 2010.

Det är som jag ser det enda chansen för SD att börja växa igen, men då är det viktigt att partiet spelar en central roll och dirigerar politiken lika mycket som M.

Annars tror jag det blir svårt att växa. Tänk på att SD inte växt sedan 2015 när DÖ gick i graven.

Men om SD sitter utanför en regering men har en central roll i den där folk är nöjda varför då rösta på SD som fortfarande är ”smutsigt” när man kan rösta på M som kommer få ta allt beröm och ära av framgångarna?

SD behöver komma in i en regering för att på riktigt förändra Sverige i botten. Man kommer exempelvis inte kunna förändra så mycket av våra kulturella institutioner/skolan om man inte får tunga poster. Sånt som i mina ögon är viktigt och sånt vi ser eskalera i hela väst med dessa marxister och allt woke prat som bara splittrar och inte enar oss.

Visst man kanske kan strypa invandringen och få hårdare straff men vad mer kan man göra?
Senast redigerad av Haddock93 2021-05-06 kl. 23:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in