2021-05-06, 16:44
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Det där är redan avhandlat tidigare i tråden. Så du springer in öppna dörrar. han är inte anställd hos Thyren längre. Hur han fick sin anställning avslutad är oklart men den finns inte längre. han är numera egenföretagare med egen usel hemsida. Tips sök bland nya tillstånd att besiktiga hus eller googla på hans namn. Hans F skatt från 2016 eller 2017 är nu hans inkomst.

Jag är väl medveten om att han driver ett eget företag. Dock kan arbetsgivarens skäl för (eventuell) uppsägning hamna i en annan dager - om SD nu skulle frias helt i HR. Läs inläggen mer noga. (Att jag skriver "eventuell" uppsägning är för att vi trots allt inte med 100%-ig säkerhet vet exakt på vilket sätt han har arbetsbefriats. Kanske är han tjänstledig utan lön tills domen faller, kanske är han formellt uppsagd, kanske sade han upp sig själv. Vet du helt säkert vilket? För det kan nämligen spela en avgörande juridisk arbetsrättslig roll om det landar i att han frias från mordmisstankarna. Och det är detta som diskussionen handlar om, inte huruvida han har en "usel hemsida" eller ej).

Eftersom SD redan har påpekat att han behandlats oschysst av media etc, så kommer han nog vid en friande dom yrka på så mycket ersättning som går att uppbringa för den "sveda och värk" som han (och därmed även hans barn/familj) har utsatts för under hela den här treårslånga processen. Så ifall han inte redan har tecknat någon slags överenskommelse eller förlikningsavtal med sin arbetsgivare, så kanske han även ser sin möjlighet att (i fall av en friande dom) ta upp huruvida arbetsgivaren har avskedat honom på skälig grund eller ej. Även om några här i tråden tycker att ägna sig åt sin privata hobby på arbetstid, att ha sex på kontoret per automatik är grund för uppsägning utan skälig överenskommen ersättning, så fungerar den arbetsrättsliga juridiken inte riktigt så.
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-05-06 kl. 16:58.
Citera
2021-05-06, 16:54
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det som krävs är nya bevis för att HD skall bevilja detta. Men - SD kommer behöva vara på tårna sina resterande 40 år han har i livet (eller mer). Känns inte som nån vidare livskvalitet.

Precis…men…vi vet ingenting om eventuella bevis som kanske updagas…nån dag i framtiden…så helt trygg kommer Steffe inte att kunna känna sig
Citera
2021-05-06, 16:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ja, min fasta övertygelse är att mordet naturligtvis INTE var planerat! Det lär vara närmast omöjligt att hitta en person som planerar att mörda sitt offer i ett tättbefolkat område och som där och då låter offret skrika högt under flera minuter så att offrets förtvivlade skrik till och med hörs över en motorväg. Omöjligt!

Det är ju som att be om att bli gripen in flagranti att låta offret skrika högt. Dessutom talar tillvägagångssättet, dvs att med upprepade slag grovt misshandla offret emot en planering, för så "planerar" knappast nån att gå tillväga.
Dummaste jag hört.
Att SD vill tillskriva sig högre begåvning som smart och erfaren mördare är begripligt:
1. Han vill tona ner sin skuld.
2. Han är grandios och tror han är superplaneraren per se.
3. Han begriper inte hur dumt det låter.

Vet inte vad som skapar ditt bias?

Val av BP är fullt möjligt för att ett MO är föränderligt i förhållande till omständigheter.

Nöden har ingen lag - om plan A (helgen) misslyckas inför avfärd USA (i.e tidspress) och han är stressad.
Han kan lätt locka ut LW men enbart en kort sträcka bort pga sonen, vid en tid de mötts många ggr för date.

Han kan även överväga (planera) mord men tveka på hanen förutom backa ur pga ogynnsam situation.

Likt många oerfarna mördare är debuten besvärligare än det de trott.
BTK (seriemördaren Rader) hade inte räknat med hur besvärliga offren var, det var inte alls lika enkelt som i fantasin (i.e planeringen) och när han iordningsställt sitt sk hit kit.
De avvärjde, krånglade och dog inte alls så fort som han tänkt sig. Malignant narcissism kan tilläggas.

SD kan mycket väl ha tänkt sig en fullträff bakifrån och att hon skulle segna ner medvetslös, en sk blitz attack.
Påminner ånyo om att han har hybris och överskattar sig själv.

En sexualsadistisk mördare är ett annat exempel på planering, mångåriga fantasier som går på repeat.
Men omständigheterna kan påverka planer och MO.
Samma suspekta mönster sågs i Blomberg när NB försökte locka en joggerska vid elcentralen, en betydligt tryggare plats än framför cafét i fullt dagsljus. En risktagare vars nöd dock satt i skrevet snarare än via kronologi.
Senast redigerad av develi 2021-05-06 kl. 17:34.
Citera
2021-05-06, 17:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det som krävs är nya bevis för att HD skall bevilja detta. Men - SD kommer behöva vara på tårna sina resterande 40 år han har i livet (eller mer). Känns inte som nån vidare livskvalitet.

Precis…men…vi vet ingenting om eventuella bevis som kanske updagas…nån dag i framtiden…så helt trygg kommer Steffe inte att kunna känna sig
Citera
2021-05-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du har såklart rätt i att de inte har läst slasken. Der vore orimligt.

Som lekman kan jag inte se att indiciekedjan brister i någon länk nu. Dessa svagheter har man täppt till.

Om SD går fri - då kan nästan vilken mördare som helst göra det, tänker jag understundom...Behövs i såfall ögonvittne. Som kanske inte anses tillförlitligt av någon anledning...

Självklart ska ingen oskyldig dömas, men ibland funderar jag över de skyhöga beviskraven i ett mål som detta. Skulle tro att alla juristerna (och övriga) är övertygade om SDs skuld.

Så nu när domen ska diskuteras, allt ska stötas och blötas, hoppas jag att de inte missar minsta lilla detalj. Nu gäller det att de får till en dom som visar att SD är skyldig.

Utom rimligt tvivel. För vad skulle tvivlet i såfall bestå i?

Jag tror som du. Juristerna förstår att SD är skyldig till mordet. Men de måste formulera en dom som håller juridiskt. Det slipper vi här tråden som kan vädra våra egna slutsatser utan att de har juridisk bäring, men likväl vet att SD är skyldig. Beviskravet i svenska lagstiftningen gör att vissa mordfall slinker igenom nätet med en friande dom. Nu hoppas jag ändå att HR kan motivera en fällande dom utifrån det material som presenterats. Då ökar mitt förtroende för svenskt rättsväsende.
Citera
2021-05-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
SVT-serien Jakten på en mördare tog ju upp just denne polismans historia. Tyvärr har nog polisen som organisation mindre utrymme för att hålla gamla "rävar" i källaren i ett rum med pärmar och mysmadrass än de hade på 90-talet framtill 2000-talets första år.

Mer av arkivmaterialet är inscannat och inte lika lätt att beställa ut som när du kände "Kerstin på arkivet 1997". Du måste ha behörighet att söka i olika system och alla sökningar och besök i de digitala "arkivsystemen" registreras osv. Även om de klassiska arkivhyllorna finns kvar på våra myndigheter.
Att, som hjältepolisen i Helénfallet (om nu serien följer verkligheten), beställa en DNA-analys för 100 k på eget bevåg utan chefers insyn och mot deras godkännande är det nog få som vågar idag.

Men visst vore det fint om så skedde.

Det känns bra att "Silverrävarna" nu har återgått i tjänst. De rotar i gamla fall som inte är lösta. Förutom de du nämner så är Monica Olhed/Hansson en av dem och hon är supervass!
Citera
2021-05-06, 17:07
Medlem
Citat:
Det känns bra att "Silverrävarna" nu har återgått i tjänst. De rotar i gamla fall som inte är lösta. Förutom de du nämner så är Monica Olhed/Hansson en av dem och hon är supervass!

Låter hoppingivande!
Citera
2021-05-06, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Att HD är den skyldiga och SD hjälpte henne att tvätta upp kläder i sin tvättmaskin? Att hans DNA på ringen och kjolen kom dit vid andra tillfällen? Att såret på hans ben kom dit för att han befann sig på brottsplatsen mitt i tumultet...? Att han tvingade JG att utföra mordet för annars skulle han avslöja JGs allra mörkaste hemlighet?
- Alla alternativa resonemang faller tillbaka på att SD ändå är skyldig. Men om det finns tillräckligt starka indicier för att rätten ska anse att han utom rimligt tvivel begått gärningen... det är en annan sak. I fallet Susanne Sallinen friades ju mördaren trots starkare (eller lika starka) bevis än i LWs fall tyvärr.

Har tänkt så gott som hela tiden ( i 1a hand) att mordet är ett samarbete mellan HD och SD. På något sätt. Anstiftare? Medgärningsperson? Det är där haken ligger och det är därför åklagarna inte riktigt får ihop det på slutet. Inte kan sy ihop säcken.

Men HD är avskriven som inblandad, vilket jag kan tycka är ganska märkligt.
Att JG skulle ha någon annan skuld än att hålla truten, tror jag dock inte.
Citera
2021-05-06, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grafiker
Från slutet av augusti 2019 till mitten av april 2020.
Man kanske kan söka tjänstledigt för att sitta häktad eller avtjäna fängelsestraff.
Tror nog att SD:s arbetsgivare inte vill ta i honom med tång längre.

Tror inte heller det. Vare sig han fälls eller frias.
Citera
2021-05-06, 17:25
Medlem
Citat:
Har tänkt så gott som hela tiden ( i 1a hand) att mordet är ett samarbete mellan HD och SD. På något sätt. Anstiftare? Medgärningsperson? Det är där haken ligger och det är därför åklagarna inte riktigt får ihop det på slutet. Inte kan sy ihop säcken.

Men HD är avskriven som inblandad, vilket jag kan tycka är ganska märkligt.
Att JG skulle ha någon annan skuld än att hålla truten, tror jag dock inte.
Om HD var med vid mordet låter jag vara osagt. Men det MINSTA är att hon redan en stund efter mordet visste vad SD gjort eftersom han gick hem till henne och berättade enligt min spekulation. Han var dock inte hundra procent säker på att hon var död - därav hennes uttalande till sin chef kl 07.30-08.00 på morgonen den 15 maj: "Jag hoppas hon är död". Ooops, vilken groda.
Citera
2021-05-06, 17:33
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag är väl medveten om att han driver ett eget företag. Dock kan arbetsgivarens skäl för (eventuell) uppsägning hamna i en annan dager - om SD nu skulle frias helt i HR. Läs inläggen mer noga. (Att jag skriver "eventuell" uppsägning är för att vi trots allt inte med 100%-ig säkerhet vet exakt på vilket sätt han har arbetsbefriats. Kanske är han tjänstledig utan lön tills domen faller, kanske är han formellt uppsagd, kanske sade han upp sig själv. Vet du helt säkert vilket? För det kan nämligen spela en avgörande juridisk arbetsrättslig roll om det landar i att han frias från mordmisstankarna. Och det är detta som diskussionen handlar om, inte huruvida han har en "usel hemsida" eller ej).

Eftersom SD redan har påpekat att han behandlats oschysst av media etc, så kommer han nog vid en friande dom yrka på så mycket ersättning som går att uppbringa för den "sveda och värk" som han (och därmed även hans barn/familj) har utsatts för under hela den här treårslånga processen. Så ifall han inte redan har tecknat någon slags överenskommelse eller förlikningsavtal med sin arbetsgivare, så kanske han även ser sin möjlighet att (i fall av en friande dom) ta upp huruvida arbetsgivaren har avskedat honom på skälig grund eller ej. Även om några här i tråden tycker att ägna sig åt sin privata hobby på arbetstid, att ha sex på kontoret per automatik är grund för uppsägning utan skälig överenskommen ersättning, så fungerar den arbetsrättsliga juridiken inte riktigt så.

Han kommer att få ersättning för den tid han satt häktad, Men någon ersättning för hur media har behandlat han och hans familj kan du bara glömma, Han är inte på något vis en " Känd " person som Martin Timell eller en Bernadotte. Visst han kan gå till sak mot media men vinner han inte så får han betala hela rättegångskalaset ur egen ficka, Kanske inte så roligt alla gånger. Vad beträffar arbetet hos Tyrens så vet vi väl inte om han faktiskt jobbar kvar där. Facket kan nog rädda honom men han kanske inte får så speciellt roliga uppgifter att arbeta med. Vi hade en kille på jobbet som åkte fast för rattfylleri med firmabilen, Chefen ville avskeda facket sa nej, Ok sa chefen och omplacerade honom till att räkna spik,bultar,muttrar, tvätta firmabilarna tvätta och städa ur verktygscontainrar, killen klagade till facket, facket kunde inte göra ett skit åt saken, han stod ut en månad och sa upp sej själv. Det är inte bara arbetstagaren som har rättigheter, Det går åt bägge håll. SD behöver nog skadeståndet för tiden i häkte om han ska ha råd att betala medias advokater plus rättegångskostnader
Citera
2021-05-06, 17:34
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
CHRISTINA ERIKSSON: Lenas pappa i tårar efter sista dagen – ”Jag ser hennes leende framför mig”

NA.se skriver om sista dagen när SD fick lov att uttala sig. Det han då säger kan vi sammanfatta med hans egna ord nedan:

Citat:
– Om jag hade begått brottet hade man inte förstått att det var ett brott överhuvudtaget. Då hade det sett ut som en olycka. Det är så dåligt utfört. Jag är smartare än så.

LW´s föräldrar som suttit där under de långa dagarna i HR, de gråter och hoppas på att någon slags rättvisa ska skipas för deras brutalt mördade dotter och hennes barn.

Citat:
Gu*n Johansson, Lenas mamma, står alldeles stilla med tårar i ögonen.

Citat:
Lenas pappa, Lar*s-Åke, har satt sig tungt på en bänk. Han gråter men försöker samla sig.

https://www.na.se/artikel/christina-eriksson-lenas-pappa-i-tarar-efter-sista-dagen-jag-ser-hennes-leende-framfor-mig

Alla vet vem åtminstone EN av mördarna är. Kanske var de två? Eller en mördare och en medhjälpare?

Den misstänkte, grandiosa narcissisten, har aldrig sagt "jag är oskyldig" och han visar som vanligt ingen empati eller omsorg - varken för LW eller hennes familj.

Utan HAN är offret. Och smartast. Tror han. Jag tror att han har fel. Han har inte kommit undan.

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

Bildmix på en levande och glad Len* som någon tog sig rätten att brutalt mörda med 17 slag mot huvud och ansikte
www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in