Jag har svårt att tro att det hamnar bland olösta brott, för att ses över om 25 år, när det är så färskt.
Kanske att en ny åklagare kan ta sig an det?
Kan de lägga ner hela utredningen, Stefan är ännu inte dömd?
De kan inte lägga ner utredningen innan domen är meddelad. Men om han frikänns så kommer man lägga ner den efter de tre veckor det tar förndomen att vinna laga kraft.. Om det så småningom kommer ett erkännande från SD eller någon med insyn så kan åklagaren begära resning i målet.
Argumentet att "han varit ute i det fria under en lång period" håller inte fullt ut. Han kan rimligtvis inte undanröja bevis etc länge, men nu är han i en situation där han - om han är skyldig och inser att han faktiskt kan bli dömd denna gång - rent teoretiskt skulle kunna avvika innan domen avkunnas.
Så en viss indikation på friande dom tycker jag mig kunna se att det lutar emot.
Han sade ju själv i sin egna ”slutplädering” att han kommer bli frikänd. Så någon tro på att han åker dit finns inte. Således ingen risk för flykt heller. Han har dessutom barn. Så att rätten tror han kommer fly håller jag som osannolikt. Men det är något du tror på alltså?
Han sade ju själv i sin egna ”slutplädering” att han kommer bli frikänd. Så någon tro på att han åker dit finns inte. Således ingen risk för flykt heller. Han har dessutom barn. Så att rätten tror han kommer fly håller jag som osannolikt. Men det är något du tror på alltså?
J*achim P*sener hade en dotter när han avvek utomlands
I just detta fall, vore det önskvärt att fälla Stefan för mord.
OM han då är oskyldig, så borde han vara lite mer samarbetsvillig och visa upp alla digitala uppgifter, lämna in korrekta uppgifter, göra allt i sin makt för att rentvå sig själv och få resning.
Helt rätt, och jag håller med dig.
OM Stefan hade varit oskyldig så hade han påvisat sin oskuld med näbbar o klor.
Han hade kommit ihåg exakt vad han hade gjort dagarna innan och efter. Han hade låtit utredarna läsa hans dator och telefon som en öppen bok, han hade absolut inte ljugit om nåt, han hade klart och tydligt redovisat VAD han pysslat med i datorn vid tidpunkten för mordet, han hade letat efter Lena som alla andra... Fan, vet man att man är oskyldig så gör man allt i sin makt för att påvisa det och rentvå sig själv. Även om vissa pinsamheter kommer fram så skiter man i det utan lägger fram ALLT som påvisar sin oskuld.
Det handlar ju om att man kan hamna i fängelse på Livstid, så nog fan öppnar man upp allt för att rentvå sig själv OM man är oskyldig.
En "oskyldig normal människa" beter sig inte som Stefan har gjort i den här utredningen.
Bara hans agerande visar tydligt på att han är den skyldige.
Alla andra i utredningen minns ju allt kristallklart (Förutom Hanna då, som tydligen också lider av nån sorts demens eller nåt)
Senast redigerad av Avd.9 2021-05-06 kl. 10:29.
"Mordutredningen har varit öppen under hovrättsförhandlingen, men den har numera avslutats.
– Den är avslutad i väntan på dom. Om det är så att han frikänns från misstankarna i det här fallet, då hamnar polisen i ett läge där man har ett åtal men som inte gått igenom. Men för vår del är arbetet avslutat, säger Åsa Hiding."
Mordutredningen avslutad.
Men om han frikänns, vad händer då?
Det ligger väl kvar hos polisen, finns inget som säger att de inte fortsätter sitt letande. Ev hitta något i dateriet eller mer DNA på det de har i gömmorna.
Jag tror att det finns poliser som gett sig f.n på att denna man ska fast... förr eller senare. Inte minst för att gottgöra det som gick åt helsike i början av utredningen.
SD kommer aldrig att känna sig säker oavsett hur det går nu den 28/5.
Men, kan han alltså inte anses som misstänkt längre för fallet?
Det känns ju så underligt...
Om han frikänns, kan det ju bero på att det saknas bindande bevisning. Den har han gjort sig av med. Mordvapnet och Lena mobil. Raderingar. Sedan har han haft en j-kla massor av tur. Polisen har gjort en massa missar genom att kroppen inte hittades, osv, osv.
Men den som ändå i utredningen är den enda som indicierna pekar på är ännu mgm.
Indicierna blåser ju inte bort, bara för att det inte räcker till att binda honom till brottet.
I Lagens Mening Är Han Oskyldig, OM det finns rimliga tvivel.
Något annat alternativ ges inte i en Rättsstat.
Det innebär inte att han ÄR oskyldig utan det har bara inte gått att bevisa.
Sen får vi tycka precis vad vi vill om det.
Vitsen med ett oberoende rättsväsen är just att domstolarna ska titta på bevismaterialet och inte ge efter för krav från en förargad allmänhet.
Vi, eller dom flesta av oss vet att han är skyldig, men har Åsa lyckats bevisa det ?
Jag tycker absolut det.
"Mot min vilja" och "får blodsmak i munnen"... två av SD:s många mycket konstiga uttryck under sina förhör! Ett annat var när han uttryckte något ord helt ur det blå (som jag inte kommer ihåg nu vad det heter) när de funnit sperma på LW:s kjol.
"Blodsmak i munnen" har han även skrivit om i sina GC-loggar. Hur sperman kom på Lenas kjol vet han inte, men tänkte kanske på en egen instinkt i förhör då han plötsligt pratade om att han inte var någon nekrofil.
---
"Min första instinkt var att ringa den personen som var konstigast i hennes närvaro och det var ju Stefan" Citat, offrets äldsta son
Trailer för kortfilmen ”Goddag Domkraftskaft - Hjärstamannen på solskenshumör”: https://gofile.io/d/mG9dzO (hur många hjärnceller i SD:s huvud är i funktion egentligen?)
Länk till tidigare inlägg som innehåller lite gott och blandat med fakta och indicier www.flashback.org/sp75349192
J*achim P*sener hade en dotter när han avvek utomlands
Sammantagna bilden så känns det ändå som att det är liten chans att han skulle dra iväg. Då tror jag risken är större att han skulle skada sig själv eller någon annan om han blir dömd och inte plockas in direkt.
Sammantagna bilden så känns det ändå som att det är liten chans att han skulle dra iväg. Då tror jag risken är större att han skulle skada sig själv eller någon annan om han blir dömd och inte plockas in direkt.
Han är för feg för att skada sig själv. Blir han dömd skyldig till mord så tror jag det blir insatsstyrkan dagen innan domen officiellt meddelas och innan han själv vet hur domen blir. Hoppas kan man alltid.
Backmans uttalande är inte konstigt, inget erkännande att Sd är skyldig.
Däremot är Backman säkert hjärtligt trött på pip steffe, och firar säkert att han nu slipper honom.
Ja det kan inte ha varit lätt för I.B att arbeta med den misstänkte som vill styra bestämma och manipulera allt i sin väg lika automatiskt som andra andas. ”Han kan övertala folk att det är två torsdagar i veckan” har jag för mig någon skrev tidigare....
Advokat Ingvar Backman vänder sig då och då mot 46-åringen som nickar bekräftande.
– Att NN skulle ha inloggning till Onemail-kontot är uteslutet, säger Ingvar Backman.
– Det finns inget som tyder på att NN hade koderna till Lenas konton.
Han är för feg för att skada sig själv. Blir han dömd skyldig till mord så tror jag det blir insatsstyrkan dagen innan domen officiellt meddelas och innan han själv vet hur domen blir. Hoppas kan man alltid.
Ja så blir det, span på honom dagarna innan så insatsstyrkan går in där han befinner sig.
Dom meddelas senare samma dag, alt dagen efter.
Det är verkligen ett medel för att återfå övertaget över "Åsa" genom att kalla henne vid förnamn i det här sammanhanget.
Det är möjligt att hon kallar SD för S*tefan i rätten när hon frågar honom något?
Men normen borde att han som tilltalad att använda ordet åklagaren, 0ch/eller hennes fullständiga namn.
-
Han misstar sig också, om han tror att det handlar om att en ursäkt krävs och det offentligt. Nu är det inte för att han menar ursäkten förstås som han i rätten säger att han bett om ursäkt, utan det är förstås för att han nu insett att han vann inga pluspoäng (som han trodde?) genom att skicka med (hat)brevet med skaftet.
Det är väl i stort sett inget som kunde ha bortförklarat tilltaget med att klistra på brevet på paketet, men det som möjligen kunde vara det som rätten och "Åsa" skulle vilja ha för att förstå vad det handlar om, är väl en förklaring med lite djupare analys om varför han gjorde den "dumma" inspelningen och klistrade på brevet. Det är försvårande att han har haft många dagar på sig att tänka om, lämna in skaftet och då utan brevet. Ursäkten är det ingen som vill ha, det är jag ganska säker på.
Vad jag tänker om att SA närvarar är kanske att dela ge SD stöd, men också för att få en egen bild av rättegången, vilket ju egentligen inte är konstigt. Oavsett vad man skulle tro om skyldig/icke skyldig. Och det är ju också så att media inte ger en alltid så neutral bild av vadd som sker.
Jag tänker att det är SD som drar upp det här med kortet barnen i fokus, medan det bara kanske har nämnts som en del av alla andra skäl där hemma. Inte tror jag att SD har haft detta i fokus, utan isf kan det vara någon annan i familjen som tänkt på det.
Det är här jag tänker att SD är manipulativ. Han är så van att dra upp "tycka synd om" kortet, att det slinker ur honom per automatik. Det är ryggen, det är att han inte har kunnat få tid att sörja Lena, det är barnen osv.
Plötsligt kommer han ihåg: ja, just det. "Värst för Lena förstås" eller hennes barn.
Som du säger är det rent av osmakligt att han sitter i rätten och pratar om inte bara sitt lidande, utan hans barns lidande när det sitter anhöriga där som genomgått det värsta som kan hända en i livet.
Som sagt, hans tal ligger honom till last.
Inte rättsligt, men i allmänhetens ögon.
Och iom det är det faktiskt väldigt synd om hans barn som har behövt genomlida en hel barndom med så skeva tankar i hur man ska uppfostra barn och hur han nu använder andra som brickor i hans eget spel.
Lena- kortet som @ anetor så insiktsfullt beskrev, sina egna barn- kortet ända in i rätten.
"Det är möjligt att hon kallar SD för S*tefan i rätten när hon frågar honom något?
Men normen borde att han som tilltalad att använda ordet åklagaren, 0ch/eller hennes fullständiga namn."
Självklart. Mycket , mycket sällan, som åklagare, rådmän/ lagmän, advokater och målsägarbiträde sitter och kallar varandra vid förnamn under en huvudförhandling!
Så gott som aldrig skulle jag säga och när det händer är det nån liten slip vid ett dussinmål av typen när Rogga eller Jimpa har haffats för 14 gången i år med att försöka sno en cykel men på grund av berusningsgrad trasslat in sig i kedjan och somnat och rättens ledamöter sitter med kaffemuggar i en svettig liten tingsrättssal.
Inte under en hovrättsförhandling gällande ett mord.
Man tilltalar varandra med "har åklagaren/ försvaret några fler frågor", "Vill advokat Larsson tillägga något?"
Att åklagaren kallar den tilltalade vid namn när hen pratar till den tilltalade eller under vitttnesförhör som handlar om den tilltalade är helt naturligt.
Skulle ju bli rena Sigge Fürst och Sickan Carlssonrullen om åklagaren skulle tilltala honom Herr D*avidsson eller Byggkontrollant D*avidsson, eller benämna honom så i vittnesförhör
Så ja, jag håller med dig om att det är hans försök att försöka ta övertaget. En härskarteknik helt enkelt.
Inte samma "gulliga-Steffeknep" som när han försökte krama en kvinnlig polis och bli kompis med Springare (eller om det var J*ohan).
Utan här är han arg. Någon har kränkt honom. En kvinna dessutom.
"Jag tänker att det är SD som drar upp det här med kortet barnen i fokus, medan det bara kanske har nämnts som en del av alla andra skäl där hemma. Inte tror jag att SD har haft detta i fokus, utan isf kan det vara någon annan i familjen som tänkt på det."
Jag kan tänka mig att HD pratat om barnens lidande. De egna barnens. Inte LWs. Och eftersom hon är SDs referenspunkt kring vad som är rätt och fel när det gäller tråkiga och oviktiga saker som barn så tänker han att hennes ord där är en allmängiltig sanning, inte en sanning färgad av HDs egna känslor, åsikter och världsbild.
Vilket iof inte skiljer SD och HD från många av dagens medelklassföräldrar; pappan följer mammans åsikter gällande ungar och sånt eftersom han själv har mer intressanta saker att fokusera på och hon kan ju det där med barn, samt bilden av egna barn och andras ungar. Men i familjen Ds fall blir det ju extremt tillspetsat eftersom SD är empatistörd och HD är märklig på sitt sätt samt att de har knäppa BA och SOA som nån slags allt för involverade extraföräldrar.
"Det är här jag tänker att SD är manipulativ. Han är så van att dra upp "tycka synd om" kortet, att det slinker ur honom per automatik. Det är ryggen, det är att han inte har kunnat få tid att sörja Lena, det är barnen osv.
Plötsligt kommer han ihåg: ja, just det. "Värst för Lena förstås" eller hennes barn."
Haha "det är ryggen" Ja stackars karl... Och så minns han "just det, bäst att jag nämner LW för syns skull"
"Det är försvårande att han har haft många dagar på sig att tänka om, lämna in skaftet och då utan brevet."
Absolut.
"Vad jag tänker om att SA närvarar är kanske att dela ge SD stöd, men också för att få en egen bild av rättegången"
Ja en egen bild till sig och BA.
"Som sagt, hans tal ligger honom till last.
Inte rättsligt, men i allmänhetens ögon."
Vi kan ju hoppas att rättens ledamöter anser att den sänker hans trovärdighet.
Usch. Jobbigt att tänka på att risken är stor att han blir friad...
Tjatat förr men din inbox är full nötis. Fast du kanske inte vill ha "mail".
Senast redigerad av Firesnake 2021-05-06 kl. 10:50.