Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
På samma tema kan man ju fråga sig varför det är okej att vissa personer (läkare tänker jag framförallt på) blir rika (verkligen rika! 1 mkr/år är inte ovanlig lön för en vanlig allmänläkare på vårdcentral på landsbygden) på skattepengar genom sjukvården, men inte att en aktieägare i ett privat sjukhusföretag blir det.
Det finns värre saker.
Skattebetalarna betalar stora summor varje år, via Landstingen, till privatkapitalistiska profitjagande företag, med bankkonton utomlands, när de köper sjukvårdsutrustning och läkemedel.
Jag brukar ibland fråga om man inte borde göra så i Sverige att Staten/Landstingen/Kommunerna inte borde få köpa av privatkapitalistiska profitjagande företag. Och i synnerhet de med bankkonton utomlands.
Emellertid så blir det nästan alltid så att jag inte får något svar på det.
En del som svarar menar dock plötsligt att det går bra att det går skattepengar till vinster och även att de lander på utländska bankkonton. I vissa fall går det bra och i vissa fall är det otänkbart. Förmågan att förstå och följa principer är inte den bästa där.
------------------------
Sedan får man väl säga att det är en sagolik tur att dom accepterar att utrustningen levereras av privat sektor. Annars hade vi inte haft någon sjukvård.