2021-04-11, 17:50
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det finns inga äldreboenden på landsbygden. Även kommuner har kostnadsramar att hålla sig inom.

Ja, men i fallet med äldreboenden så torde det då inte heller finnas några privata alternativ, eftersom det inte finns någon som är villig att betala för det.
Citera
2021-04-17, 21:23
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ja, men i fallet med äldreboenden så torde det då inte heller finnas några privata alternativ, eftersom det inte finns någon som är villig att betala för det.
Emotser din data som visar att privat äldreomsorg bara finns i storstäder.
Citera
2021-04-18, 03:40
Bannlyst
Citat:
Det finns inga äldreboenden på landsbygden. Även kommuner har kostnadsramar att hålla sig inom.

Det finns ett i min kommun 1½ mil utanför stan, men jag kanske hallucinerar då.
Citera
2021-04-18, 11:05
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns ett i min kommun 1½ mil utanför stan, men jag kanske hallucinerar då.
Nej, knappast.
Det finns ett antal äldreboenden i småorterna på landsbygden i min kommun också.
Citera
2021-04-18, 18:48
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Emotser din data som visar att privat äldreomsorg bara finns i storstäder.
Eftersom folk i där generellt sett har bättre ekonomi och kan betala för det, alltså finns det en marknad för det i storstäderna.
Citera
2021-04-19, 19:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
https://vardaga.se/verksamheter/lindbackens-aldreboende/
Ser ut att ligga ett i Säffle. Iaf inget storstad precis.
Citera
2021-04-19, 20:11
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Ca 3 ggr medianlön (jag drar det ur röven men minns att den låg på nånstans 25-30 tkr för nåt år sen) får nog ändå anses som väldigt hög lön och under sin karriär ligger man nog oftast på den nivån under de sista 15-20 åren och kan då samla ihop ett rejält sparande. De skor sig på skattepengar via "vård skola omsorg" helt enkelt. Precis som de som äger skolor eller sjukhus.
Citat:
Enligt tidningen har flera läkare på sjukhusen i Ängelholm och Helsingborg även haft uppdrag för privta nätläkarföretag på ledig tid, men enligt uppgift även utfört extraknäck under sin ordinarie arbetstid på sjukhuset.

https://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/JPj84@ablokal
Då har du inte räknat på de bisysslor läkare kan ha. En bisyssla kan till exempel vara att man har ett privat företag som gör plastikoperationer. Det går då att jobba med sin bisyssla under ordinarie arbetstid i vissa fall, till exempel om man är i omställning.
Citera
2021-04-25, 12:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
På samma tema kan man ju fråga sig varför det är okej att vissa personer (läkare tänker jag framförallt på) blir rika (verkligen rika! 1 mkr/år är inte ovanlig lön för en vanlig allmänläkare på vårdcentral på landsbygden) på skattepengar genom sjukvården, men inte att en aktieägare i ett privat sjukhusföretag blir det.
Det finns värre saker.

Skattebetalarna betalar stora summor varje år, via Landstingen, till privatkapitalistiska profitjagande företag, med bankkonton utomlands, när de köper sjukvårdsutrustning och läkemedel.

Jag brukar ibland fråga om man inte borde göra så i Sverige att Staten/Landstingen/Kommunerna inte borde få köpa av privatkapitalistiska profitjagande företag. Och i synnerhet de med bankkonton utomlands.

Emellertid så blir det nästan alltid så att jag inte får något svar på det.
En del som svarar menar dock plötsligt att det går bra att det går skattepengar till vinster och även att de lander på utländska bankkonton. I vissa fall går det bra och i vissa fall är det otänkbart. Förmågan att förstå och följa principer är inte den bästa där.

------------------------
Sedan får man väl säga att det är en sagolik tur att dom accepterar att utrustningen levereras av privat sektor. Annars hade vi inte haft någon sjukvård.
Citera
2021-05-04, 12:36
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Eftersom folk i där generellt sett har bättre ekonomi och kan betala för det, alltså finns det en marknad för det i storstäderna.
Detta var alltså den data jag efterfrågade... Empiri i sin starkaste form...
Citera
2021-05-04, 23:52
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Detta var alltså den data jag efterfrågade... Empiri i sin starkaste form...
Som sagt, det handlade enbart om att det inte fanns privata äldreboenden på landsbygden, inget annat.
Citera
2021-05-05, 21:56
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Som sagt, det handlade enbart om att det inte fanns privata äldreboenden på landsbygden, inget annat.
Ja, som sagt, imponerande data du presenterar...
Citera
2021-05-05, 22:50
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ja, som sagt, imponerande data du presenterar...
Data som visar att det inte finns privata äldreboenden på landsbygden?
Hur ska man presentera data på något som inte finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in