2020-12-14, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
En tilläggsfråga som måste besvaras konsistent är följande:

Idag använder Landstingen skattepengar för att köpa utrustning och läkemedel från privatkapitalistiska profitjagande företag med bankkonton utomlands. Ungefär 100% köps från privat sektor.
Dvs idag utgör privat sektor en stor del av sjukvården.

Är detta acceptabelt?

Om ja, varför det? Varför går det bra här helt plötsligt med privatkapitalism? Detta behöver svaras i detalj. Gärna formulerat som lagtext.

Om nej, hur löser vi det då? Och vad blir konsekvenserna?
Det där kan inte jag svara på eftersom att det är en svår fråga. På rak arm kan jag bara säga att privata bolag inom medicin och vårdutrustning ändå går att skiljas från vården, så egentligen är det inte fel att köpa varor från privata bolag. Gränser går väl egentligen vid tjänsten (vård), och det är viktigt att det är statligt för att ge alla möjlighet till den.
Citera
2020-12-15, 00:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Det där kan inte jag svara på eftersom att det är en svår fråga. På rak arm kan jag bara säga att privata bolag inom medicin och vårdutrustning ändå går att skiljas från vården, så egentligen är det inte fel att köpa varor från privata bolag. Gränser går väl egentligen vid tjänsten (vård), och det är viktigt att det är statligt för att ge alla möjlighet till den.
Mja, om Landstingen köper utrustning av profitjägare så går det ju skattepengar till vinst. Till utländska bankkonton dessutom.
Är det ok?

Varför skulle staten behöva drifta vården. Det kan väl privat sektor göra i sin helhet.
Vill man att staten skall garantera något så kan man göra ungefär som med socialbidrag. Dvs staten går in och betalar sjukvård till de som är medellösa.
Detta är väldigt mycket bättre än att offentlig sektor driftar vården. Den saknar incitament till förbättringar.

Sedan förstår jag inte varför just staten skall säkra vård. Det kan väl Snälla VårdFonden göra istället.
Dvs du betalar varje månad en del av lönen till SVF, och så betalar den vård till behövande.
Då har ju du säkrat att behövande får vård.
Citera
2020-12-15, 14:04
Medlem
Längst ut på landsbygden vill det offentliga i princip aldrig satsa något. Om privata initiativ kan göra det enklare med närhet till skola, vårdcentraler och olika typer av omsorg måste det vara en fördel. Antingen kan man driva det med en peng och fria beslut eller bidrag med offentlig revision. Privata aktörer har ofta mer kreativa idéer än de som behöver lång handläggningstid.
Citera
2021-01-21, 11:49
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Okej, jag fattar grejen med valfrihet och att lätta på resurserna för staten. Men jag tycker verkligen inte om privatiseringarna av välfärden (=statens kärnuppgifter). Jag tycker tvärtom att vård, skola och omsorg ska förstatligas eftersom att det ingår i statens kärnuppdrag och ska således inte övergå i privat ägo.

Man måste också kunna vara pragmatisk dom liberal, och privatiseringar har inte lett till någon bättre skola eller sjukvård. Så jag är definitivt emot det. Hur ser ni andra liberaler på privatiseringar av välfärden? Är ni för eller emot?
Det vanliga tankefelet hos liberaler är att marknader är något som existerar oberoende av sin omgivning. Inga marknader kan existera utan en kontext av regler som upprätthålls av staten eller annat våldsmonopol. Finns det exempelvis ingen i praktiken fungerande äganderätt kommer ingen marknad existera.

Vad marknaden blir för äldreomsorg och skola är alltså helt avhängigt de regler som politiker sätter upp. Ger politikerna en fast skolpeng till varje elev oavsett behov så kommer skolmarknaden tävla om de mest städade eleverna. Skulle skolpengen styras av resultatnivå skulle marknaden tävla om de bästa eleverna. Om skolpeng gavs proportionellt till resultatförbättring hade man förmodligen fått det bästa resultatet.

Även med dagens marknad för äldreomsorg och skola och dess brister behöver TS tillägna sig verkligheten. 47 av de 50 sämsta skolorna är kommunala. Coronaspridningen i privata äldreboenden var lägre än i kommunala. Rapporterade trivseln bland elever och brukare är högre för privat produktion.

TS har m.a.o. rent ideologiska motiv för sitt ställningstagande.

Finanseringen är fortfarande offentlig så att privata alternativ skulle "lätta på resurserna för staten" stämmer inte. Det är f.ö. ett resonemang som infantila borgerliga debattörer brukar dra också. Förutom att finansieringen är offentlig så lägger privata alternativ beslag på bästa arbetskraften och utarmar därför offentlig produktion.
Senast redigerad av jnilsson 2021-01-21 kl. 11:53.
Citera
2021-01-21, 22:38
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Det där kan inte jag svara på eftersom att det är en svår fråga. På rak arm kan jag bara säga att privata bolag inom medicin och vårdutrustning ändå går att skiljas från vården, så egentligen är det inte fel att köpa varor från privata bolag.
Läkare och sjuksköterskor är privatpersoner som varje månad gör en rejäl vinst (intäkter - utgifter = vinst). Borde inte bara volontärer jobba inom sjukvården?

Citat:
Gränser går väl egentligen vid tjänsten (vård), och det är viktigt att det är statligt för att ge alla möjlighet till den.
Vad har det med produktionen att göra? De som hungrar kan få socialbidrag så de kan köpa mat men med din "logik" så skulle livsmedelsproduktionen behöva befrias från vinstdrivande företag.
Citera
2021-03-22, 05:34
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Längst ut på landsbygden vill det offentliga i princip aldrig satsa något. Om privata initiativ kan göra det enklare med närhet till skola, vårdcentraler och olika typer av omsorg måste det vara en fördel. Antingen kan man driva det med en peng och fria beslut eller bidrag med offentlig revision. Privata aktörer har ofta mer kreativa idéer än de som behöver lång handläggningstid.
Det är väl snarare på landsbygden du inte ser de privata initiativen, eftersom marknaden där är så liten= liten vinstmarginal.
Visst, man kan nog gå runt ifall staten eller kommunen betalar, men då kan man lika gärna hålla sig med offentlig regi. Utan en marknad så finns det inget incitament för privata företag att blanda sig i.
Citera
2021-03-22, 17:50
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
47 av de 50 sämsta skolorna är kommunala.
Vad menar du med "sämsta skolorna"?

Citat:
Coronaspridningen i privata äldreboenden var lägre än i kommunala.
Det låter ju märkligt. Varför skulle man kunna hålla borta Corona genom privat finansiering?

Citat:
Rapporterade trivseln bland elever och brukare är högre för privat produktion.
Men de som inte har råd med privata alternativ då?
Citera
2021-03-22, 18:14
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det är väl snarare på landsbygden du inte ser de privata initiativen, eftersom marknaden där är så liten= liten vinstmarginal.
Visst, man kan nog gå runt ifall staten eller kommunen betalar, men då kan man lika gärna hålla sig med offentlig regi. Utan en marknad så finns det inget incitament för privata företag att blanda sig i.
Precis!
Jag tycker i och för sig att både offentliga och privata finansiärer sviker landsbygden.
Citera
2021-03-22, 20:14
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Precis!
Jag tycker i och för sig att både offentliga och privata finansiärer sviker landsbygden.

Kommuner med få invånare och dålig lönsamhet får logistk sett mindre bidrag från staten att hålla sig med, varför de också går på knäna. Och de privata har vi redan pratat om.
Citera
2021-04-09, 21:30
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Vad menar du med "sämsta skolorna"?
Sämst resultat på nationella prov, antar jag avses.

Citat:
Det låter ju märkligt. Varför skulle man kunna hålla borta Corona genom privat finansiering?
Det är fakta, inte ett teoretiskt resonemang, att äldreboenden som drivs i privat regi har haft mindre spridning av COVID19.

En förklaring till den lägre spridningen är att personal trivs bättre i privata företag och att kompetenta personer därför söker sig dit. Snuskspridarna blir kvar i offentlig vård.

Citat:
Men de som inte har råd med privata alternativ då?
Äldrevård är skattefinansierad i Sverige.
Citera
2021-04-09, 21:35
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det finns inga äldreboenden på landsbygden. Även kommuner har kostnadsramar att hålla sig inom.
Citera
2021-04-10, 17:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Precis!
Jag tycker ... att ... privata finansiärer sviker landsbygden.
Är det dig själv du då avser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in