2021-05-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Mäklade mäklarfirman Sjönära denna affär?
Jag kunde läsa i detta köpekontrakt att Sjönära frånsagt sitt ansvar i denna affär. Alltså har Sjönära inget med denna affär att göra, mer än att de förmedlat/sålt ett köpekontrakt, innehållande de formkrav som krävs, för att få till en giltig försäljning/köp av fastighet.

Jag tror inte Blocket är juridiskt delaktig i en bilaffär, om man använder deras köpekontrakt där loggan Blocket finns med eller att Microsoft är delaktig i det mail man skickar, där raden "Skickades från E-post för Windows 10" står med!

Kass liknelse, går jag till Blocket vet jag att det sker mellan privatpersoner.

Går jag till en Bilia affär och köper en bättre begagnad volvo, så borde jag kunna anta att bilfirman äger bilen. Kontraktet vi skriver på är mellan företag/privatperson.

Skulle bli saftig arg om det visade sig att kontraktet bara för syns skull, och säljaren säljer bilen som privatperson....
2021-05-05, 17:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Får man verkligen en helt annan bild? Visst med lite tunnelseende så....

Jag skulle aldrig komma på tanken att tro att en köpare skulle behålla skogstomten eller taket som det alltid varit. OM jag skulle sålt en fastighet. För jag är klar i huvudet.
Det verkade Esbjörn tro att man förväntade sig.

Eller vad var det nu som gjorde polisanmälan från Örebro? Eller vem?
Den som han knappt visste om... det är ju troligt de sa till om polisanmälningen, men att han glömde bort det, förvirrade till det.

Så nej, han verkar inte ha alla hästar hemma. Frågan är mer om det räcker.

Om Esbjörn med anhang hade en plan för att kunna behålla både handpenning och fastighet genom att få Ebba att backa ur, så är det inte så långt till att de hittar på anledningar till allt under resans gång. Det har varit att Esbjörn kände sig tvingad att skriva på, han ville aldrig sälja, Ebba röjde sly eller det var för lågt pris, det var ocker och det var att lura en åldrig man på hans släktgård.

Jag tror inte att Esbjörn på riktigt tror att en köpare ska behålla precis allt som det var. Det är bara ytterligare en lögn från hans mun. Han är definitivt klar i huvudet, även om han är 81.

Felet Esbjörnsidan har gjort, är ju att de inte kommit överens om en story och hållit sig till den. De har ändrat sig allt eftersom fakta framkommit som talar emot.
2021-05-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
En generalfullmakt kan bar ges av den som vet vad han gör annars borde en FÖRMYNDARE tillsättas !!! är inte hundra! Så Binn...e kan ha fått ersättning?
Det kan han ha fått.

Esbjörn kan vara informerad eller ej i så fall.

Något märkligt att Esbjörn inte skulle förstå att sälja fastigheten, men han har förstått vad hans generalfullmakt innebär……antingen förstår han båda eller ingen logiskt sett.

Alla som sett Generalfullmakten ser att den är skriven på ett krångligare sätt dessutom.

Bara texten att innehavaren kan förordna den hon vill är en varningssignal.
Senast redigerad av Volvoellersaab 2021-05-05 kl. 17:48.
2021-05-05, 17:49
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Jovars, visst är det en turbulens utan dess like, men det går ju att nysta upp det problemet också. Det är ju inte Esbjörn som gjort sig skyldig till något brott.

VA!!!?
Esbjörn är stämd inför tinget för kontraktsbrott, har du verkligen så j*vla dålig koll på vad tråden gäller?
2021-05-05, 17:53
Medlem
braatthas avatar
Citat:
ja för en mäklare är ju totalt okunnig.

Värderingen är ett fixt värde, mäklaren har mer kunskaper om köptekniker, frågeställningar om vad/hur man kan renovera för att öka värde etc. HUR går man vidare till ett avtal osv.
Det var troligen då Esb inte ville ha någon dyr mäklare.och sa till honom att det räcker med uppdraget
2021-05-05, 17:58
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Mina citat var från FMI om skrivuppdrag.
Det är inte bara att ta ett papper och skriva ut i tre ex...

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/skrivuppdrag/

Varit med om bilsäljare som står i sin lokal, säljer en bil som till synes är från en bilfirma. MEN sen visar det sig att det är en privatperson som säljer.
Allt var skitsnack. Inga verkliga garantier, ingen stöd från lagen.

Det är Ebba/Theos stil? Fina papper, bra en mäklare gjort allt så korrekt.
Men egentligen var det som en tattig bilsäljare som tar lite genvägar...

Vissa personer drar till sig underliga människor. jag handlar alltid bil av kända personer och även hus.
Just för tryggheten och personkännedom.
Tycker jag känner igen det.
2021-05-05, 18:01
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det är Ebba som säger att Esbjörn inte vill ha en dyr mäklare. En viss skillnad på vad som Ebba-klanen hela tiden påstår.

Vad vet du om vad Theo o Ebba har haft för kontakter angående fastighetsköpet?
Du gissar som vanligt til Ebbas favör o i detta fallet även till Theos favör. Varför?

Och när du vill köpa en bil så tar du bilen till "en oberoende bilhandlarkompis" som "besiktigar o värderar" fordonet. Sen presenterar du ett "besiktningsdokument" som grund för att pruta på priset.

Så gjorde Ebba o co.

Men han ju varken besiktat eller värderat, vilka fulargument kör du med egentligen?
2021-05-05, 18:04
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Får man verkligen en helt annan bild? Visst med lite tunnelseende så....

Jag skulle aldrig komma på tanken att tro att en köpare skulle behålla skogstomten eller taket som det alltid varit. OM jag skulle sålt en fastighet. För jag är klar i huvudet.
Det verkade Esbjörn tro att man förväntade sig.

Eller vad var det nu som gjorde polisanmälan från Örebro? Eller vem?
Den som han knappt visste om... det är ju troligt de sa till om polisanmälningen, men att han glömde bort det, förvirrade till det.

Så nej, han verkar inte ha alla hästar hemma. Frågan är mer om det räcker.

Om polisen ringer Esb och frågar om trädfällningen och Binninge gjort det bakom ryggen på honom. Så ja klart han är frågande.

Han har ju blivit ilurad att huset var en guldgruva bara han nekade till allt.
Problemet är bara att pengarna inte kommer till honom. Vilket inte Generalen upplyst honom om ej heller Binninge
2021-05-05, 18:08
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Eh... är du så illa insatt i allt eller?
Värderingen tar ju hänsyn till husets skick. Så Esbjörn BORDE förstått att hans utgångsläge borde vara 4.2 eller varför inte 4.4 men Esbjörn som är så klok valde 3.9 som motbud. Smart kille.

Du har inget Ego alls, du följer strömmen bara. Grupptänkande. Finns om det i tråden.
Det passar bra på alla Ebbaiter. NOLL chans att ni tar in nya influenser eller tankesätt.

Så du menar om Esb fått 4.4 så hade detta alldrig hänt
2021-05-05, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
VA!!!?
Esbjörn är stämd inför tinget för kontraktsbrott, har du verkligen så j*vla dålig koll på vad tråden gäller?
Haha haaaa kontraktsbrott ????? Vilken nöt är du i min avtar ??
Esbjörn kommer inte att bli dömd för någonting utan de som vill åt hans hus. .
2021-05-05, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Så du menar om Esb fått 4.4 så hade detta alldrig hänt

Det hade det visst kunnat, men då hade vi iaf inte pekat på att hans bristfälliga kunnande budgivniningstaktik
2021-05-05, 19:02
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Men ursäkta, så du tror att Ebba och Theos relation är så fruktansvärd platoniskt att när Ebba tar upp denna affär och frågar om avtalet så säger han absolut ingenting? Hon frågar ingenting? De sker inga som helst samtal alls mellan dem.

De är helt tysta.... tillåt mig gapflabba över hur långt ni sträcker er för att få bort Theos del i hennes förarbete.

Hon vore ju en idiot om hon inte frågade vad huset är värt, vad hon kan tänkas buda, var det rätt att buda 3.8 osv. "off-the-record"
och nej, Ebba är ingen idiot.

Så han är inte med i affären, men skriver avtalet?
Då ÄR han ju delaktig.

Hmm!?
Skrivuppdrag är inget förarbete utan ett efterarbete när båda parterna är överens.

Vad jag vet tar man kontakt med den som får ett skrivuppdrag efter att man är överens om en affär, när man har kommit fram till villkor och köpeskilling.
Dvs. undersökning och värdering är redan gjord och köpeskillingen överenskommen.

Då kontaktar man en mäklare som bara gör ett skrivuppdrag, denne har inget mäklaransvar.
Men kontaktar båda parter för att säkerställa att rätt uppgifter förs in och att båda parter är överens om villkoren i köpeavtalet.
Mäklaren kontrollera även ägandet och att inga förbehåll finns antecknat i jordaboken, samt om pantbrev finns och om de är belånade.

Så gör man när man inte vill ha en dyr mäklare.

Efter vad som framkommit har den med skrivuppdrag gjort allt korrekt och anlitats efter att köp överenskommits.
Till tingsrätten har heller ingen erinran gällande själva köpeavtalet inkommit från Esbjörn.

Så varför dras den personen fram hela tiden, är det för att Expressen gjorde ett försök?
Expressen la ner försöket då det inte fanns något där att snaska på, gör det ni också.
Han är redan ältad för flera månader sedan, kom med något nytt istället!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in