2021-05-05, 15:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Bra där, han gör likadant som med domkraftshandtaget, gräver en grop åt sig själv.
Det bästa för hans del hade varit att hålla käften, men det kan han ju inte, det vet vi.

Ja, vad säger man.
Jag förmodar att försvaret inte kunde hindra SD.

Hur smart är han, det kan man verkligen fråga sig.

Från NA:

"– Jag ångrar att jag inte bara satt tyst i mina förhör. Jag borde ha agerat som en yrkeskriminell och bara varit tyst."

Jättebra kommentar, haha.

Nä, han kan bara inte hålla tyst och säga dumma saker. Hela tiden.
Citera
2021-05-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hade han suttit häktad, och nu blivit fri, så har du rätt. Men eftersom åklagaren nu inte yrkade på häktning, och rättens ordförande sa att man tar upp häktningsfrågan när dom ska meddelas, så är det lite svårt att sia om utgången. Han har ju varit sprungit fri sen ett år. Och är det så att man ännu inte har bestämt sig vad domen skall utmynna i, så släpper man ju.

Det finns ju en liten möjlighet att SD faktiskt får besök av regionala insatsstyrkan innan dom meddelas offentligt.

Kan ha fel här, men jag misstänker att målet är lite för komplext för att de ska ha friad eller fälld beslutat kort efter avslutad huvudförhandling. I detta fall måste de först bedöma om huruvida ÅH och TJ uppnått sin del av bevisbördan. OM de kommer fram till det behöver de vidare utröna hur förklaringsbördan uppfylls.

Därmed finns inte så många rimliga alternativ bortanför att låta SD vara fri.
Citera
2021-05-05, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Kan ha fel här, men jag misstänker att målet är lite för komplext för att de ska ha friad eller fälld beslutat kort efter avslutad huvudförhandling. I detta fall måste de först bedöma om huruvida ÅH och TJ uppnått sin del av bevisbördan. OM de kommer fram till det behöver de vidare utröna hur förklaringsbördan uppfylls.

Därmed finns inte så många rimliga alternativ bortanför att låta SD vara fri.
Nej, du har säkert rätt där. I TR "nådde åklagaren inte ända upp" som Lindén skrev i domen. Och det tog hela påsken innan man släppte SD där. Så det verkade vara lite på håret redan då. Jag hoppas verkligen man når ända upp i bevis-/indiciekedjan denna gång.
Citera
2021-05-05, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
NAs direktrapportering HR idag del 2:

Nu tar CO över. Han går igenom precisionscirklarna som visar hur Lenas mobil rört sig.

"– Man måste påminna sig om att det här materialet skiljer sig från protokoll som brukar komma från polisen."

Materialet kommer från Google. Den är inte jord utifrån att den ska användas i en rättsprocess.

"[...]Då spelar det ingen roll att man ser en indikation på att det finns fel, för man vet inte hur det fungerar., säger Christoffer Olsson."
"– Det centrala i det här är att det finns en inneboende felkälla i det här."

Man måste var försiktig med vilka slutsatser man drar av materialet och man kan inte vara säker på att radien stämmer på metern. Man vet inte hur Lenas sista promenad slutade.

Utredningen har inte heller undersökt tjänsten Hitta min Android".

Vad som händer i SDs dator 23:34 vet man inte och inte varför.

"– I det här målet har bedömningen grundats i var personer befunnit sig enligt mastuppkopplingar."

Försvaret har utgått från att om en mobil är under Hjalmar Bergman-masten så har den varit där. Mater har olika styrkor och grader. Telia- vittnet har berättat att man inte med säkerhet kan säga att mobilen befann sig vid Baronbackarna.

Utredarna har kollat om en mobil kan kopplas upp mot Hjalmar Berman masten vid brottsplatsen, men inte mot Lenas bostad. Detta ger utrymme för ett alternativt händelseförlopp.

Här är det IB som pratar.

Experterna är ganska överens om att två tillhyggen har använts och att gm måste ha fått blod på sig. SD har bott i villaområdet i många år. Det finns mycket folk i området. Han har behövt ta sig genom bostadsområdet för att ta sig hem. Hur ska detta ha kunnat ske om det varit en planerat mord?

SD är den mest osannolika person som Lena skulle ha gått ut till brottsplatsen med. Lena går ut på kvällarna för att kolla på ina cacher, och man gör det här för att hitta gömmorna.

Lena visste at SD inte ville var med vid planeringen av en cache, eftersom han då inte kunde ta cachen. SD tycker om att vara den som är först att ta den.

SD skulle åka till USA och meddelade Lea att han hade en massa måsten.

"– Hade inte Lena tyckt det vore konstigt om NN hade kommit hem till henne med tillhyggen?"

Val av mordplats är synnerligen olämplig.

Det är mycket som talar för att fyndplats och mordplats är samma. Men det är inte säkert att det skedde precis där.

Nu övergår försvaret till den tekniska bevisningen.
Det går inte att säga med säkerhet spåren har avsatts enligt slutsatser av uttalanden från experterna.

Det DNA som hittades på SDs sko är inte säkert rån blod. DNA kan finnas år och DNA inne i plösen är inte utsatt för slitage på samma sätt som ett som sitter på utsidan. Det går inte att säga när och hur det kommit dit. Det kan finnas fler förklaringar till hur det kommit dit.

"– Vi vet också att det efter nya undersökningar finns spår från tre personer på skorna."

Försvaret fortsätter med det blodiga avtrycket på Lenas kjol och expertvittnets synpunkter på om det varit ett skoavtryck.

Nu är man inne på tvättmaskinen och att specialhunden inte markerad något 16 maj.

"– Polisens tekniker påstår först vid synen att han såg blod på tvättmaskinen. Uppgiften om att han sett blod med blotta öga kom först då."
"– Tror någon att han skulle sett två fläckar blod på tvättmaskinen utan att dokumentera det? Varför gjorde han inte det? Foton eller protokoll, ingenting. Han topsar bara."

Varför fotar han inte blodet? Det finns inget annat blod i huset.
Det är inte avstrykningar säger advokaten, utan det är en liten fläck.

Advokaten fortsätter med DNA:t på Lena ring. Lena har tvättat sig och duschat enligt åklagaren, men man vet inte om hon hade ringen på sig. DNA:t kan kommit dit vid annat tillfälle. Man menar att det är en stor brist att man inte vet hur en avsättning kan gå till.

"– Det är helt otillfredsställande när det kommer till prövningen av ett brottsmål. Den slutsats man kan dra är att det inte finns blod och att man inte vet när och var dna:t kan ha avsatts."

Nu handlar det om den röda fibertråden som hittades på lenas smalben. Man har inte hittat något spår från SDs kläder som matchar tråden.

Backman säger att den tekniska bevisningen innehåller stora frågetecken.

Man forsätter nu med händelseförloppet. Lena och SD bestämde alltid tid när de skulle träffas. Det skulle finnas flera bättre tillfällen att utföra mordet på.

Det här är ett indiciemål och varje bevis ska granskas var för sig.

Från detta övergår försvaret till 11-12 maj som åklagaren påstår att SD fick förhinder när han skulle utföra mordet.

Försvaret säger att man vet att de bestämt träff och att han ger sig ut i området. SDs platshistorik visar det.

" Det enda uppseendeväckande i det här indiciet är att polismännen är förvånade över att ha träffat en vit svensk man i Vivallaskogen. Det är så förvånande för dem att de glömmer upprätta ett PM efteråt."

Advokaten säger att det är tveksamt om man ska kalla SD nära anhörig vad gäller maj- 18.

SDs beteende efter mordet är rimligt och rationellt. Man måste var försiktig vilka slutsatser man drar av hans beteende. Det kan inte ligga till grund för om han begått mord eller inte.

Vad gäller SDs "bekräftelse" om att det är Lena man har hittat, menar försvaret att det är något han slänger iväg i mobilen. Han har inte det i tankarna att det skulle bli ett föremål för mordutredning ett år senare. Det var flera personer som trodde att det var Lena man hittat.

IB säger att indiciet om storstädningen är lika långsökt som de andra indicierna.
Han menar att vist finns det besvärande omständigheter, men nu krävs det bevis.

Förvaret fortsätter med att åklagarna anser att Lena var ett hinder för en återförening med HD, att det verkar vara huvudmotivet. Enligt försvaret var det här inget problem i maj- 18.

Försvaret menar att problemet i relationen istället är Lenas. Hon kunde inte bestämma sig om hon vile vara med SD eller inte, medan SD inte hade några relationsproblem då.

De tidigare anmälningarna hade ingen betydelse för deras relation, de fortsatte att umgås. De tjafsade 2016, 2017, men under 2018 var det inget tjafs.

Under 2018 mådde Lena bättre. Det är bara spekulationer att Lena skulle vara ett hinder för en återförening mellan HD och SD.

Enligt försvaret finns inget motivför mordet.

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-forsvaret-fanns-den-har-bilden-att-46-aringen-var-psykopat

Tack, bra knapprat där!

Bara nån kommentar till detta:

”Utredningen har inte heller undersökt tjänsten Hitta min Android".

Som jag misstänkte då. Kolla Missing Peoples lista vad som är bland det första som man bör göra när någon närstående saknas. Polisen lyckades inte på tre år.

”Vad som händer i SDs dator 23:34 vet man inte och inte varför.”

Det vet man inte för det är inte utrett. Det blev visst för dyrt menar försvaret och jämför med vad allt annat kostat. En större apparat som jag varit inne på men jag och många andra hade kunnat göra det gratis åt dem om det nu var så knixigt att ta reda på när datorn startade och hur den användes det dygnet.

”Push button forensics” och ”Computer says no” typ.

"– I det här målet har bedömningen grundats i var personer befunnit sig enligt mastuppkopplingar."

Jag har hyfsat bra pejl på master men inte utvecklat så mycket i tråden då man behöver källmaterialet och egna mätningar för att bli klokare men det viktiga som man ska ha med sig i tankarna kring det är att mobilen kopplar upp sig mot den mast som den får ”starkast signal” från. Alltså inte alltid den närmaste masten. På det stora hela är mastuppkopplingarna rätt ointressanta då de trots Telias ingripande insats efter fadäsen med operativa analytikerns underlag ändå inte ger nåt. Där är Google och Android mer intressant i sammanhanget.
Citera
2021-05-05, 15:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
”Dåligt utfört”?

Det är ju för fasen ett kriminellt geni som varit i farten här om SD är oskyldig. Som inte bara lyckats få någon annan så här misstänkt och häktad i nästan ett år. Som dessutom gått upp i rök utan ett spår efter sig.

Sen den självutnämnde ”smarte” SD å andra sidan har däremot tagit tillfället i akt att inte göra annat än bete sig oskyldigt. Ingen har loggat in i hans konton. Skärmdumpar istället för källmaterial Google.
Etc etc.

Att SD ens nämner att han skulle vara smart och dessutom få det att se ut som en olycka är rätt osmakligt minst sagt. Även om det var ett retoriskt grepp så lämnar det uttalandet rätt fadd eftersmak.

Det uttalandet är så vrickat så man inte har ord för det.

Varje oskyldig, oavsett om man är smart eller inte, hade med eftertryck tryckt på just det; att de är oskyldiga. Sa han det?

Nä, istället berättar han hur han "hade gjort" eftersom han är så smart...

Försvarsadvokaterna måste ju sucka... minst sagt.
Citera
2021-05-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hoppas han läst tråden, din intention och ändamålet med att lägga upp data var ju att reta gallfeber på SD.

SD, som i sig säkert är intellektuellt smart, men tappar det totalt via sin grava narcissism, grandiositet, sin bristande sociala kompetens - och via att han är ett extremt kontrollfreak.

Han kommer nog fundera lite framöver, varje cashe som han fuskar sig till som FTF kanske det står någon med överaskning till honom, kanske något som han filmat in till åklagaren. Nog om det.

Han kommer inte kunna kontrollera framtiden om han blir friad, folk kommer undvika honom. Företaget kommer gå dåligt framöver. Allt eftersom kommer kretsen runt honom att minska i omfång. Det är då han kommer bli farlig, jag kan lätt räkna ut 5 till 6 lämpliga offer som är orsaken till SD blivande lidande.

Jag hoppas jag har fel och att ha innan dess fått sitt rättmätiga straff.
Citera
2021-05-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
– Om jag inte hade varit vit medelklass, utan en person med brokig bakgrund, så hade jag blivit fälld.

Det är ett citat som jag reagerade över, förutom de som redan är nämnda. Avser SD tingsrättsdomen då eller tar han för givet att bli frikänd månne?
Är citatet en indikering på hur han tänkte med att plantera sina "mållgans"

Inget i hans s k försvarstal innehöll något övertygande el konkret om att vara oskyldig- snarare så förstärkte han bilden av att vara skyldig.

Jag håller med om att utredningen har brister vilket försvaret förstås pekade på, och det är deras jobb också. Också att så tvivel i varje enskild indicie.
De hävdade igen vikten av att också betrakta varje indicie för sig - men det är ju ganska självklart att det är hela kedjan av händelser och beteenden som ger styrka.

Jag önskar så att de punkter som Avel tar upp, varför de inte utrett mer om tidslinjer, uppkopplingar, källhistorik och ex Misstä som dyker upp i sökhistorik - inte påverkar utgången negativt. Även det som Backman tog upp angående Hitta min android, varför de inte gjort tester angående hur ljud färdas samt Telegrammeddelanden. Med reservation för att jag återger något felaktigt.

Ja alltså de får ju börja med baslinjen sen kan de krydda med allt ”skvaller” om relationen.

Tingsrätten visade noll intresse för den konfliktfyllda relationen. Det skrev de rent ut i domen.

Ettor och nollor och fakta är vad som hade funkat bättre hör i vissa delar.

Vad kostar det att ha fem utredare sitta och dega i rätten några dagar jämfört med att låta en ”IT-expert” kasta ett getöga på datorhändelser. Om det nu var en kostnadsfråga alltså hos NFC.
Citera
2021-05-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ja, vad säger man.

Från NA:

"– Jag ångrar att jag inte bara satt tyst i mina förhör. Jag borde ha agerat som en yrkeskriminell och bara varit tyst."

Hade iofs varit bättre att vara tys i hans fall, då hade han inte ljugit om i princip allt.
Citera
2021-05-05, 15:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, vad säger man.

Från NA:

Han kan ha ett ok IQ, flertal vittnen nämner att han är just intelligent och har bredd som handy man.

Smart rent generellt inkluderar dock mer faktorer än så, om han saknar tex EQ som många beskriver, även han själv.
Han är gränslöst plump både verbalt och rent fysiskt med sina malplacerade ordval, även relaterat till privata sfären (kramar och gåpåig) samt hur han etablerar kontakt över högt och lågt.

Han uppvisar även gravt narcissistiska drag, och oavsett manipulativ, så är det nåt som vänder sig mot honom själv i slutändan.
Han tror att han är både superhjälte och bäst i test, hans hybris får honom att tro att det inte syns.

HD lägger ju ner tid på honom, han tackar att hon får honom att utvecklas.
Hon lär ha nåt att jobba på (lycka till...) och verkar själv inte vara det starkaste kortet relaterat till varken emotioner eller självkritik.
Senast redigerad av develi 2021-05-05 kl. 15:35.
Citera
2021-05-05, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, du har säkert rätt där. I TR "nådde åklagaren inte ända upp" som Lindén skrev i domen. Och det tog hela påsken innan man släppte SD där. Så det verkade vara lite på håret redan då. Jag hoppas verkligen man når ända upp i bevis-/indiciekedjan denna gång.

Ja, det får man nog hoppas. Det känns spontant som om det skulle vara lite som i Tishko-ärendet: skadligt för det allmänna rättsmedvetandet om man kan ha blodspår i eget hus, i sina skor m.m., m.m. och ändå undkomma lagens långa arm.

Tishko fälldes.

Kanske börjar vi se ett skifte i hur tuff bevisbördan är i mordfall. Även om rättssäkerhet är extremt viktigt så måste det balanseras så att det inte blir alltför lätt att undkomma.
Citera
2021-05-05, 15:27
Medlem
Citat:
Det uttalandet är så vrickat så man inte har ord för det.

Varje oskyldig, oavsett om man är smart eller inte, hade med eftertryck tryckt på just det; att de är oskyldiga. Sa han det?

Nä, istället berättar han hur han "hade gjort" eftersom han är så smart...

Försvarsadvokaterna måste ju sucka... minst sagt.

Bara han öppnar munnen kan man läsa honom som en bok.

Jag tror de ändå gav honom chansen för att de vet att de har rätt bra på fötter tyvärr.
Några minuter kunde han få menar de väl då det varit så många andra som tyckt och tänkt om det här fallet.

Men han använde inte direkt sina ”15 minutes of shame” till att glänsa direkt.
Citera
2021-05-05, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Ja, det får man nog hoppas. Det känns spontant som om det skulle vara lite som i Tishko-ärendet: skadligt för det allmänna rättsmedvetandet om man kan ha blodspår i eget hus, i sina skor m.m., m.m. och ändå undkomma lagens långa arm.

Tishko fälldes.

Kanske börjar vi se ett skifte i hur tuff bevisbördan är i mordfall. Även om rättssäkerhet är extremt viktigt så måste det balanseras så att det inte blir alltför lätt att undkomma.
Thisko hade Wilmas huvud i garderoben, samt att blue star-undersökningen visade på rena rama blodbadet.

Efter Linna-fallet så har det blivit nästan ett absurt beviskrav som skall uppnås numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in