2021-05-03, 14:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bubamara404
Jag hoppas att hon är bra på det sättet att hon är mer objektiv än tidigare åklagare, särskilt Landers..

En positiv vink åt det hållet är ju att Gestrin återkallade de två helt irrelevanta utomstående läkarvittnena samt överväger att ändra brottsrubriceringen för att ist foka på påföljden. Det känns som att hon snarare försöker se saken för vad den är, dvs inte mord.

Jag tror att R inte kommer vara nöjd med vilken åklagare det än är, så vida det inte resulterar i att hon blir frikänd på alla punkter.

Du verkar vara helt säker på att det inte är mord? Är det objektivt med tanke på att fallet ska tas upp i hovrätten och brottsrubriceringarna inte ändrats?
Citera
2021-05-03, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naaaatta
Jag tror att R inte kommer vara nöjd med vilken åklagare det än är, så vida det inte resulterar i att hon blir frikänd på alla punkter.

Du verkar vara helt säker på att det inte är mord? Är det objektivt med tanke på att fallet ska tas upp i hovrätten och brottsrubriceringarna inte ändrats?

Nej helt säker kan väl ingen utom de inblandade vara? Men av så många shitloads av fuppar och rättegångar jag läst/lyssnat på så sticker detta verkligen ut enl mig.

Jag får inte alls den bild framför mig som så många andra verkar ha, framförallt köper jag inte medias och familjehemmets bild då den inte överensstämmer särskilt väl på flera plan med det jag hört i rättegången.

Har du lyssnat på den? Inte kan du väl säga att den låter isf som just another avsnitt av random rättegångspodden tex?

Nej jag tror att det finns en avsevärt mer komplex historia bakom denna vad jag faktiskt tror, olycka, som sedan spårade ur postumt av rädsla för myndigheterna. Med facit i hand, med ganska stor rätta...:/
Citera
2021-05-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naaaatta

Vad mamman tycker om åklagare kan jag heller omöjligen veta, men jag personligen tyckte inte att Lander verkade särskilt varken objektiv eller ägnade sig åt god sed inom skrået..?
Citera
2021-05-03, 17:59
Medlem
Citat:
Nej helt säker kan väl ingen utom de inblandade vara? Men av så många shitloads av fuppar och rättegångar jag läst/lyssnat på så sticker detta verkligen ut enl mig.

Jag får inte alls den bild framför mig som så många andra verkar ha, framförallt köper jag inte medias och familjehemmets bild då den inte överensstämmer särskilt väl på flera plan med det jag hört i rättegången.

Har du lyssnat på den? Inte kan du väl säga att den låter isf som just another avsnitt av random rättegångspodden tex?

Nej jag tror att det finns en avsevärt mer komplex historia bakom denna vad jag faktiskt tror, olycka, som sedan spårade ur postumt av rädsla för myndigheterna. Med facit i hand, med ganska stor rätta...:/
Det har Rebecca sagt också. Att det var med facit i hand var det rätta att Esmeralda fick dö en långsam och plågsam död.
Citera
2021-05-03, 18:31
Medlem
Om någon hört att Rebecka sagt att hon tyckte det var bra att Esmeralda dog, då ska väl den personen stå upp och vittna om det i rättegången. Civilkurage.
Citera
2021-05-05, 06:16
Avslutad
Citat:

Jag har också läst, lyssnat på och bevittnat flertalet rättegångar.
Jag anser att rättegången gällande Esmeralda var ett hån mot henne.
Att höra R berätta med ynklig späd bebisröst om hur orättvist behandlad hon och P blivit av "myndigheterna"
Jo, spela teater kan hon, R.
Riktigt fulspel och skandal att hon fått ränna runt i frihet.
Snart blir det förhoppningsvis ändring på det.
Ingen människa äger någon annan.
Ibland kan det bästa vara att släppa taget när man inte har förmågan att ta hand om en annan människa.
Socialtjänsten svek Esmeralda.
Det är svårt att få myndigheter att erkänna fel som begåtts.
Som tjänstemän är det lätt att flytta skulden på "någon annan".
Som förälder har man alltid ett ansvar om vårdnaden av sina barn, sålänge man är vårdnadshavare.
Det spelar ingen roll om man har värsta maginfluensan med feber och kräkor/diareer. Man måste ändå se till att barnet mår bra och får mat och omvårdnad.
Att befinna sig i en bostad, hög som ett hus och skita i vad som händer ens barn, det finns inte.
Att vara en ansvarsfull förälder, innebär ständig jourtjänstgöring, utan undantag.
Var det värt kampen, att vinna tillbaks Esmeralda?
Citera
2021-05-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Är det någon som sänker diskussionkvalitén här så är det ”ni två”. Tror alla förstår vad jag menar.

Vaddå, att om man inte håller med majoriteten så har man fel och drar därmed ner diskussionskvaliteten?

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Att höra R berätta med ynklig späd bebisröst om hur orättvist behandlad hon och P blivit av "myndigheterna"
Ibland kan det bästa vara att släppa taget när man inte har förmågan att ta hand om en annan människa.
Som förälder har man alltid ett ansvar om vårdnaden av sina barn, sålänge man är vårdnadshavare.
Det spelar ingen roll om man har värsta maginfluensan med feber och kräkor/diareer. Man måste ändå se till att barnet mår bra och får mat och omvårdnad.
Att befinna sig i en bostad, hög som ett hus och skita i vad som händer ens barn, det finns inte.
Att vara en ansvarsfull förälder, innebär ständig jourtjänstgöring, utan undantag.

Tror inte det var teater. Myndigheter behandlar många gånger sina medmänniskor dåligt, just för att de har makten att bestämma över folks liv så utnyttjar de det. Tyvärr är det så och samarbetet fungerar verkligen inte i en majoritet av fallen (kände mig tvungen att tillägga detta).
Ja, dock kan man inte ansvara för vad som händer om barnet t.ex bor i familjehem eller är på förskola.
Jag förstår inte varför du frågar något som är direkt riktat till R? Tror du verkligen hon läser härinne? Hade jag varit hon så hade jag blivit helt knäckt, först av vad som hände E, förlora resterande barn på nytt och sedan att förlora partnern. Psykiskt hade jag fan aldrig klarat av att sitta härinne.
Citera
2021-05-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Hur kan vi veta att mamman var hög som ett hus när det hela skedde? Hon kan inte ha varit värre påverkad än att hon kunde ta hand om en 1-åring som rapporteras trygg och vaken och lugn enl polisen, samt kokat gröt och fått iväg en tonåring till skolan utan att denne verkar ha märkt av något konstigt vad jag förstått?

Bägge dessa två saker är ju rätt krävande av en förälder.

Enligt fup såg fö bostaden hemtrevlig och ordningssam ut och mot bakgrund att de övriga barnen verkade välmående köper jag inte nerpundad misärfamilj faktiskt.

Jag trodde det spontant såklart, liksom alla andra, men efter att ha grottat i fallet känns det som att det inte stämmer alls?

Jag tror snarare på totalt chocktillstånd från mammans sida och ihop med att ha fått/tagit div läkemedel (sk knark) tillsammans med pappan när katastrofen var ett faktum ligger till grund för dels skicket de häktades i, men också oförmågan att fullt ta in vad som hänt och därför handlat skapligt fungerande per automatik i vardagen på fm innan polisen kom.

Jag försvarar inte själva förfarandet men jag tror inte att det är mord eller andra missförhållanden som har skadat och lett till att flickan avled. Jag tror att det är en radda olyckliga omständigheter som lett till desperata, katastrofala och irrationella beslut, främst från den i situationen pressade pappan. Jag tror inte mamman varit varse om hur illa ställt det var och därför inte kunnat agera adekvat. Och när hon blev införstådd med detta gått i akut chock och handlat/ickehandlat därefter.
Senast redigerad av Bubamara404 2021-05-05 kl. 13:09.
Citera
2021-05-05, 13:05
Medlem
Rebecka miste inte ett barn hon lät henne dö (dödade).Är hon så hårdhudad att hon kan stå och se på att ett barn plågas och kämpar för sitt liv och sedan dör, kan hon säkert läsa den här tråden med.
Hade Rebecka älskat Esmeralda hade hon låtit henne stanna kvar i fosterhemmet, det är det många i hennes situation som gjort. Då hade hon värnat om flickans bäste och inte bara på sig själv. Rebecka är inte illa behandlad av myndigheterna, det är Esmeralda som är det.
Citera
2021-05-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallabella
Rebecka miste inte ett barn hon lät henne dö (dödade).Är hon så hårdhudad att hon kan stå och se på att ett barn plågas och kämpar för sitt liv och sedan dör, kan hon säkert läsa den här tråden med.
Hade Rebecka älskat Esmeralda hade hon låtit henne stanna kvar i fosterhemmet, det är det många i hennes situation som gjort. Då hade hon värnat om flickans bäste och inte bara på sig själv. Rebecka är inte illa behandlad av myndigheterna, det är Esmeralda som är det.

Vad styrker din teori om att hon har stått och tittat på menar du? Tycker allt talar för det rakt motsatta.

Jag tror det är ytterst få föräldrar som inte vill/försöker kämpa hem sina barn efter att ha fått dem tvångsomhändertagna. Det om något hade verkat ytterst märkligt i mina ögon om de bara jahopp, hon får det bättre med nån annan, nu går vi vidare i livet?!

Jag hoppas verkligen inte att gemene förälder resonerar så?! Jag själv skulle aldrig i livet släppa mina barn på de premisserna, och om jag ändå förlorade dom så skulle jag vilja att de åtminstone fick veta när de blev större att jag försökte allt jag kunde för att få vara tillsammans med dom igen...💔
Citera
2021-05-05, 13:19
Medlem
Är man en så bra mamma som du tycks tro, eller vill tro att Rebecka var så står man inte och kokar gröt medan ens barn ligger medvetslös och dör. Det vet vi väl alla att när det hände frågade Patrik Rebecka om de skulle ringa 112 men hon ville inte det. Enligt Patriks bror. Rebecka måste vara en väldigt drog skadad människa om hon inte är född ond.Skulle det vara förmildrande om hon inte var drogad ?
Citera
2021-05-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallabella

”Stå och se på när ett barn plågas och kämpar för sitt liv” - vad har du för belägg för det påståendet? Om hon hade varit en sadist utan empatisk förmåga, tror du inte att det hade framkommit under den rättspsykiatriska undersökningen? Eller manipulerade hon dem också?
Jag förstår behovet av att hitta en skurk när något sånt här tragiskt inträffar, men sällan är saker så svart eller vitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in