2021-05-04, 16:27
Medlem
Jag fick ett mall från Revolut där det står att jag måste skicka in Skatteuppgifter.

"Som nämns ovan är Revolut, enligt CRS (gemensamma rapporteringsstandarder), skyldiga att rapportera information direkt till skattemyndigheter om finansiella konton som innehas av kunder som har sin skattemässiga hemvist i ett annat land."

Vad är det för skit? Var kan jag byta?
2021-05-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slynan.Britt
Jag fick ett mall från Revolut där det står att jag måste skicka in Skatteuppgifter.

"Som nämns ovan är Revolut, enligt CRS (gemensamma rapporteringsstandarder), skyldiga att rapportera information direkt till skattemyndigheter om finansiella konton som innehas av kunder som har sin skattemässiga hemvist i ett annat land."

Fick exakt samma sak... Fan asså, då har dom förmodligen fått igenom sin bank licens

Blir väl att byta till TransferWise nu då eller helt enkelt bara betala skatten, jag har försökt googla på det men asså jag får inte fram någon skattesats på vad man ska betala som frilansare?
2021-05-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edicor429
Fick exakt samma sak... Fan asså, då har dom förmodligen fått igenom sin bank licens

Blir väl att byta till TransferWise nu då eller helt enkelt bara betala skatten, jag har försökt googla på det men asså jag får inte fram någon skattesats på vad man ska betala som frilansare?

Jättemycket, säkert hälften av pengarna. Jag har aktiebolag också och man gör ju inget annat än att betala skatt. Jag ska googla lite på Transferwise och kolla vad det är.
2021-05-04, 16:43
Medlem
Citat:
Jättemycket, säkert hälften av pengarna. Jag har aktiebolag också och man gör ju inget annat än att betala skatt. Jag ska googla lite på Transferwise och kolla vad det är.

Jag har mejlat SKV anonymt om hur det går till med skatt som frilansare så får väl se vad dom säger... Kanske blir att lägga ned detta jobb snart då och hitta något annat eftersom det skiter sig med Revolut.

Eller så anmäler jag dom länder jag är skatteskyldig i till Revolut och sen flyttar jag utomlands och kör där.

Fan också. Helvete Revolut.
2021-05-04, 16:50
Medlem
se8035s avatar
Citat:
Jag har mejlat SKV anonymt om hur det går till med skatt som frilansare så får väl se vad dom säger... Kanske blir att lägga ned detta jobb snart då och hitta något annat eftersom det skiter sig med Revolut.

Eller så anmäler jag dom länder jag är skatteskyldig i till Revolut och sen flyttar jag utomlands och kör där.

Man betalar 63% eller något sådant.
Annars kan du ju skicka in lönen till mig så swishar jag senare.

Mvh
2021-05-04, 17:16
Medlem
toalettrullen14s avatar
Citat:

Har du haft kontot sedan i Julas så spelar det ingen roll vad du gör nu. Balansen från 31/12/2020 kommer skickas vidare till det skatteverk i landet du är taxresident i.
Är det en stor summa som sticker ut så är det nog inte värst bra för dig/er och att byta nu är försent.
2021-05-04, 17:17
Medlem
Citat:

Ja, fan vad jobbigt det blev. Jag investerade ju lönen i krypto, tyckte det var jättesmidigt. Känner inte alls för att få betala in massa retroaktiv skatt 😅 Nä, jag tror det gäller att hitta en annan lösning för att få lönen.
2021-05-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettrullen14
Har du haft kontot sedan i Julas så spelar det ingen roll vad du gör nu. Balansen från 31/12/2020 kommer skickas vidare till det skatteverk i landet du är taxresident i.
Är det en stor summa som sticker ut så är det nog inte värst bra för dig/er och att byta nu är försent.

Aj då. 😅
2021-05-04, 18:02
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Och?

Kan ha haft ett registrerat l Sverige och ett utomlands liksom det finns massa olika bolag med det namnet. Vi vet ju alla att det inte är Sverige deras säte ligger så varför kollar ni på allabolag.se?

Utdelningsadressen är den samma men vad gör det? Är väl inte otillåtet ha att flera företag verksamma på en person/adress?

Förstår inte vad det är för sensationsvärde ni ser i det där om det inte finns något mer ni inte berättat?

Ltd kan man inte regga i sverige.
2021-05-04, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettrullen14

Tjena,

Menar du att endast balansen skickas, och inga transaktioner och dylikt? Vet inte riktigt hur det fungerar

Jag började ju med det här för bara 4-5 veckor sedan, och min balans runt nyår var inte så fruktansvärt hög, bara €2000-3000 och då har jag ändå underlag på att jag jobbade utomlands innan jag flyttade tillbaka, så kan nog bara skicka ett par lönespecar om dom skulle gnälla?

Om dom inte får se transaktioner så ser jag det som ganska lugnt ändå? Jag har bara tjänat cirkus 8000 på detta och det är sedan början av April
2021-05-04, 18:16
Medlem
Citat:
Tjena,

Menar du att endast balansen skickas, och inga transaktioner och dylikt? Vet inte riktigt hur det fungerar

Jag började ju med det här för bara 4-5 veckor sedan, och min balans runt nyår var inte så fruktansvärt hög, bara €2000-3000 och då har jag ändå underlag på att jag jobbade utomlands innan jag flyttade tillbaka, så kan nog bara skicka ett par lönespecar om dom skulle gnälla?

Om dom inte får se transaktioner så ser jag det som ganska lugnt ändå? Jag har bara tjänat cirkus 8000 på detta och det är sedan början av April

Jag har satt in privata pengar också från min svenska bank så det kanske kan vara okej 🙈
2021-05-04, 18:33
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Ltd kan man inte regga i sverige.

Vad vill du ha sagt? Det var väl du som länkade till ett sådant? Hittar du verkligen bolag från alla europas länder på allabolag.se eller varför söker du där?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in