2021-05-04, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är inget jag minns alls.
Jag minns att HD vis något förhör fått frågan om han har berättat om bakhållet och att HD sa att det hade han gjort. Något om några killar som sprang åt ett håll mot typ CityGross- hållet?

Kanske är det det som inte stämmer?

Reagerade även på att skosnörena på Ds skor inte ska ha suttit som på foton före mordet som efter!
Även det var nytt för mig.

Som Du skriver, det här med skosnörena (har inte heller hört talas om det tidigare). Har för mig att jag läst i något förhör att SD sagt att de var iaf tillräckligt torra för att ha på sig dagen efter mordet. Typ, lite nedlåtande...

Är det samma skor som mordkvällen och de blev tvättade, snören bortplockade för att kunna fläcka upp skorna så mycket som möjligt för att torka så gott det gick. Men... han missade kanske att lägga på minnet hur skosnörena varit dagen innan (går att trä dessa på flera olika sätt).
Citera
2021-05-04, 12:41
Medlem
Citat:
Tack!

"F2: Berätta Stefan nånting från den helgen för dig?
H: (tyst en kort stund) Jaa eh ... om det är han eller barnen som har sagt, nu ska jag bli osäker,
men dom hade en plan om att sova i vindskydd mellan lördag/söndag. Eh men den blev inte
av för det skulle ha vart med kompisar också men nån kompis hoppade av och sen så hade
tjejerna kvar och göra inför loppisen så att det blev ingen övernattning. Mm. Det är det jag
kommer ihåg liksom som har nämnts om helgen. Mm.
F2: Han berätta inge annat utöver det vanliga?
H: Inte som jag kommer ihåg nu.
F2: Nämner han vid nåt tillfälle att han har varit utomhus och mött nån person eller några
personer?
H: Ja! Ja, det gjorde han. Han skulle handla, det hade kommit nåra ... när han skulle ... han va
på väg mot City Gross, han skulle gå och handla. Men när det va det. .. Äh jag vet inte ens
om det va den helgen. Ja det kanske det va.
F2: Men va skulle han handla då?
H: Vet inte.
F2: Men det va under tiden när City Gross va öppet?
H: Ja.
FI: Va hände då'ra?
H: Nä men det va nåra som hade kommit som han kände sig lite hotad av runtomkring.
Fl: Va hände då?
H: Jag vet inte exakt va som hände. Jag vet att han sa att han ringde polisen och sen gick han
inåt skogen.
F2: Va barnen med då eller va han ensam?
H: Eh det tror jag väl inte. Jag vet inte.
FI: Men han va på väg och handla på City Gross och mötte nåra?
H: Ja. Ja.
Fl: Okej.
147 Förhör med Davidsson, Hanna; 2018-06-07 12:10 diarienr: 5000-K574218-18
F2: Och så ringer han. Av vilken anledning ringer han polisen då?
H: Han kände sig hotad utav dom. Att dom
Fl: Va gjorde dom då?
H: Nä men det vet inte jag.
F 1: Men jag tänkte om han har berätta nåt?
H: Nä. Ja, han berättade omkring, alltså jag kommer inte ihåg va dom gjorde han berättade att
det va nåra som som stod där att det kändes hotfullt att det va nån som kom
F2: Hotfullt mot honom eller mot nån annan?
H: (stönar till) Mot honom. Eh ... men exakt, nä jag vet inte
"

-----------------------------------------------------------------------------
CiyGross Örebro
"Öppettider
Måndag - Söndag:
7:00 - 21:00"

https://www.citygross.se/butiker/Orebro/

https://www.eniro.se/%C3%B6rebro+citygross/f%C3%B6retag?ne=59.30244372530157%2c15.22906780242 9201&sw=59.29023847325468%2c15.171132087707521

Ja men fint att du hitta detta!
Inte minst City Gross öppettider
Citera
2021-05-04, 12:48
Medlem
Citat:
Jamen precis. Jag tänkte på det också.
Vad kan han skriva??

Nya brev till rätten?

Jag reagereade på det här med skosnörningen, apropå ingenting.

"Åklagaren visar bilder på skorna från olika tillfällen, före och efter att de tagits i beslag.

– Något har uppenbarligen hänt med skorna mellan 14 och 15 maj. Tittar man på snörningen kan man se att den gjorts om när skorna tas i beslag.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-na-pa-plats-dag-17-rapport-fran-domstolen

Man hade ju önskat att det var foton från innan mordet och foton direkt efter mordet.
Det kanske är för otydliga bilder de har?

För mellan mordet och tillslaget av skorna har det ju gått ett tag...

Vi skrev om varandra lite här när det gäller skorna.

Vet Du om det är dessa skor som blev beslagtagna ute i Folketorp?
Kanske skickades med svärfar dit innan det berömda paret drog mot Arl.
Citera
2021-05-04, 12:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Som Du skriver, det här med skosnörena (har inte heller hört talas om det tidigare). Har för mig att jag läst i något förhör att SD sagt att de var iaf tillräckligt torra för att ha på sig dagen efter mordet. Typ, lite nedlåtande...

Är det samma skor som mordkvällen och de blev tvättade, snören bortplockade för att kunna fläcka upp skorna så mycket som möjligt för att torka så gott det gick. Men... han missade kanske att lägga på minnet hur skosnörena varit dagen innan (går att trä dessa på flera olika sätt).

Ja, jag tvivlar ju inte på att det hade med mordet att göra.
Som du säger, om man tar bort skosnörena och spänner ut dom ordentligt, torkar de ju snabbare. Kanske papper i.

Alla som joggar eller är ute i naturen med joggingskor vet också att man väldigt lätt blir blöt om fötterna, då det är typ andningshål i dom. Detta gör a) att man inte bryr sig om skorna skulle vara lite fuktiga, man är van och det torkar snabbt. b) de torkar väldigt snabbt över natten om man tvättat dom, särskilt om de får stå i rumstemperatur. Den här natten var det ju väldigt varmt...

Någon skotork verkar man inte ha letat efter. Men det behövdes inte heller.

Hoppar till nästa tanke...

Åklarna verkar tro att kläderna ka ha eldats upp...i pelletspannan, som rengjorts mycket noggrant i städningen förutom att skorstenen sotats. En storstädning i huset som åklagaren ansåg var anmärkningsvärd. Då med tanke på mordet. Golvbrunnar och sotning...storstädning av pelletspannan...

Bra hur hon tydliggjorde den kopplingen.
Citera
2021-05-04, 12:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja men fint att du hitta detta!
Inte minst City Gross öppettider

De är för i år...iofs.
Citera
2021-05-04, 12:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vi skrev om varandra lite här när det gäller skorna.

Vet Du om det är dessa skor som blev beslagtagna ute i Folketorp?
Kanske skickades med svärfar dit innan det berömda paret drog mot Arl.

Ja, de beslagtogs i Folketorp. Minns inte datum nu, hinner/orkar inte kolla nu. Men det var inte i närtid efter mordet. Dessvärre.
Citera
2021-05-04, 12:55
Medlem
Citat:
Det är inget jag minns alls.
Jag minns att HD vis något förhör fått frågan om han har berättat om bakhållet och att HD sa att det hade han gjort. Något om några killar som sprang åt ett håll mot typ CityGross- hållet?

Kanske är det det som inte stämmer?

Reagerade även på att skosnörena på Ds skor inte ska ha suttit som på foton före mordet som efter!
Även det var nytt för mig.

Ja någonting är det som inte överensstämmer i deras historier. Får nog även kolla tider etc i polisanmäla och jämföra.

Ja jag reflekterade även över det här med skosnören!

När jag tittar närmre så ser man att bilden, Na.se la upp på skon, visar att den är omträdd. Det blir liksom vågigt och ojämt då dessa NB löpskor har något så ovanligt som platta snören.

Löpskon
Senast redigerad av viperstyle 2021-05-04 kl. 13:18.
Citera
2021-05-04, 12:56
Medlem
Citat:
Na.se skrev det i samband med polisanmälan och Vivalla överfallet så därav mitt frågetecken.

Tror det skarvats både här och där i hela deras historia så det är fullt möjligt att det även gäller detta.

Hur som helst ”ligger en hund begraven” i historierna om besöken ute på gymet också. Det är helt onormalt beteende av SD som inte passar in.

Oavsett hur det förhåller sig med det måste man nog också inse att vanan att ljuga är så pass stor för SD att nästan allting tycks få flera lager av påhitt, avledningsmanövrar och halvsanningar ...

Kan lika gärna vara någon form av manöver för att han ville att folk skulle se honom på särskilda platser som något annat, mer direkt relaterat till själva mordet ...
Citera
2021-05-04, 12:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Kan väl säga att jag nu väntar med spänning på ljudfiler så man själv får en helhetsbild.

Ja det är inte att förneka att olika personer lockar fram olika sidor hos människor (mgm).

Tycker ändå att tiden för att fallet fått ”mogna” har varit viktig. Vi hade tex nog aldrig annars fått SDs filmatisering av hatbrevet till åk och domkraftsskaftet. Väntetid är också en stressfaktor i sig.

Kommer inte försvaret med starka invändningar lär säkert SD göra det som ”Amen” i kyrkan!

Bra av åklagarna att trycka på SDs reaktion av skaftet.

Jag blev lite fundersam på varför de skulle ta upp skaftet med tanke på att rättsläkaren inte entydigt kunde säga at alla skador uppkommit av ett sådant tillhygge, även om det är skumt att skaftet faktiskt saknas.

Men kopplingen at SDs reaktion blev sååå kraftig är i sig anmärkningsvärd och väl värd att ta upp i sig. Inte bara att SD kan visa på starkt hat och reagera underligt, utan att skaftet har på något sätt fåt SD at tappa balansen helt.
Citera
2021-05-04, 13:05
Medlem
notknapparens avatar
Jag tror att jag måste göra ett uppehåll i rapporteringen, så om någon annan kan ta över...

Annars kanske jag kan göra en sammanfattning senare i kväll.

Tänk bara på att inte citera för mycket, då riskerar inlägget att raderas och ni bli "straffade" för regelbrott.
Citera
2021-05-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Oavsett hur det förhåller sig med det måste man nog också inse att vanan att ljuga är så pass stor för SD att nästan allting tycks få flera lager av påhitt, avledningsmanövrar och halvsanningar ...

Kan lika gärna vara någon form av manöver för att han ville att folk skulle se honom på särskilda platser som något annat, mer direkt relaterat till själva mordet ...

Ja allt som kommer ur hans mun är värt att dubbelkollas och ifrågasättas.
Vet att vi tidigare i tråden diskuterat teorier om att hans överhopade aktiviteter på morddagen även är ett tecken på planering i sig.

Ser även att impulskontrollen är låg hos SD varför han nog reagerar extra starkt i ord, skrift och handling när sanningar närmar sig. Det är väl så lögnaren slår tillbaka gissar jag.
Citera
2021-05-04, 13:07
Medlem
notknapparens avatar
Haha, bra koppling de gör här...

"Stefan Hazianastasiou

I dag 13.05

– 46-åringens minne är en gåta. Han minns ingenting. Det finns bara en person som har samma minnesproblem, och det är NN (exfrun), säger Therese Johansson."

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-na-pa-plats-dag-17-rapport-fran-domstolen

Det var det sista. Måste jobba nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in