2021-05-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
Stort tack för dina inlägg! Det är fanimej svårt att begripa vad det rimliga tvivlet ska bestå av. Känns som att åklagarna gör ett mycket bättre jobb denna vända!

Håller med!

Det är lätt att glömma att en välskriven tingsrättsdom är en sorts instruktionsbok för hur en fällande dom ska kunna uppnås i Hovrätten. Den friande domen i TR var troligen det bästa som kunde hända åklagarsidan: det gav dessutom SD möjligheten att fortsätta göra bort sig på fri fot. Ett utmärkt exempel är hans pinsamma videohälsning till Åsa H ....

Säcken känns betydligt bättre ihopknuten nu. Kunde de få Tishko dömd så torde inte heller det här vara en omöjlighet.
Citera
2021-05-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Tack för dina inlägg från hovrättsförhandlingen.
Är det lunchpaus nu och åklagaren kommer fortsätta pläderingen efter pausen?

Ja, lunchpaus till kl 13.
Citera
2021-05-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Ja, lunchpaus till kl 13.
Okej, tack för det.
De får ladda batterierna inför fortsättningen då.
Citera
2021-05-04, 12:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Tack för dina inlägg från hovrättsförhandlingen.
Är det lunchpaus nu och åklagaren kommer fortsätta pläderingen efter pausen?

Ja, nu luch till 13:00.

Hela dagen är vikt till åklagarens plädering. Ev kanske försvaret hinner påbörja sin. Det finns en reservdag reserverad, men förmodligen hinner man klart i morgon, enigt reporter SH på NA.
Citera
2021-05-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, nu luch till 13:00.

Hela dagen är vikt till åklagarens plädering. Ev kanske försvaret hinner påbörja sin. Det finns en reservdag reserverad, men förmodligen hinner man klart i morgon, enigt reporter SH på NA.
Okej.
Sedan ska ju målsägandebiträdet slutplädera också men det hinner hon nog göra idag.
Citera
2021-05-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Sid. 147 Aktbilaga 149
Tack, exakt.
Citera
2021-05-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Det "lilla" som framgår känner jag mig väldigt nöjd med. Det som tragglats fram och tillbaka, ut och in i tråden sammanfattas koncist, snyggt jobbat så här långt vad jag kan bedöma.
Hade iof gärna haft en "Springare" i både vidare utredning och Åklagarsida men peppar, peppar kanske kan bli bra ändå.
Få se vad försvaret bryter in med sen.

Kan väl säga att jag nu väntar med spänning på ljudfiler så man själv får en helhetsbild.

Ja det är inte att förneka att olika personer lockar fram olika sidor hos människor (mgm).

Tycker ändå att tiden för att fallet fått ”mogna” har varit viktig. Vi hade tex nog aldrig annars fått SDs filmatisering av hatbrevet till åk och domkraftsskaftet. Väntetid är också en stressfaktor i sig.

Kommer inte försvaret med starka invändningar lär säkert SD göra det som ”Amen” i kyrkan!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, känslan jag får är att man lägger upp bevisningen på ett smart sätt idag, så att sammanhanget blir tydligare att det är osannolikt att det är någon annan än SD.

Kopplingen mellan bevisen/indicierna och vem som är skyldig alltså är tydligare framlagd (min känsla).

Det är förstås svårt att veta när man bara har rapporteringen att utgå från.

Åkl pratar på fort som attan (enl NA), inte lika många raster som tidigare... nu verkar de ha mycket att säga. Reportern hinner inte med att skriva allt så det kommer nog fram så mycket mer (som inte är på någon plussida för SD).

Enl NA sitter SD (bakom sin svarta mask) och knappar på sin dator under tiden, undrar vad han skriver? Kanske, f.n vad jag hatar Åsa om och om igen. Undrar hur länge tangentbordet håller...
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Mycket bra av åkl, det känns oerhört välarbetat och genomfört.
Jag har mycket svårt att se att HR inte skulle hålla med åkl.
Tack för en lysande sammanfattning.

Javisst känns det bättre nu i HR än i TR?

Just hur åklagarna lägger upp kopplingen gm till bevisningen känns väldigt tydligt nu. Jag får en känsla av att tidigare la man upp bevisningen, men pekade inte lika tydligt ut det anmärkningsvärda i förhållandet.

Jag hoppas att den här nya strategin gör det tydligt att det inte är möjligt att någon annan är skyldig till mordet, även om man i stort sett inte har någon ny bevisning utan endast har tydliggjort det som redan funnits.
Senast redigerad av notknapparen 2021-05-04 kl. 12:52.
Citera
2021-05-04, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Hon sa i förhör någonting om att SD skulle cyklat till citygross eller liknande

Ja tack för påminnelsen! Nu får jag också ett väldigt svagt minne av det.
Citera
2021-05-04, 12:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Åkl pratar på fort som attan (enl NA), inte lika många raster som tidigare... nu verkar de ha mycket att säga. Reportern hinner inte med att skriva allt så det kommer nog fram så mycket mer (som inte är på någon plussida för SD).

Enl NA sitter SD (bakom sin svarta mask) och knappar på sin dator under tiden, undrar vad han skriver? Kanske, f.n vad jag hatar Åsa om och om igen. Undrar hur länge tangentbordet håller...

Jamen precis. Jag tänkte på det också.
Vad kan han skriva??

Nya brev till rätten?

Jag reagereade på det här med skosnörningen, apropå ingenting.

"Åklagaren visar bilder på skorna från olika tillfällen, före och efter att de tagits i beslag.

– Något har uppenbarligen hänt med skorna mellan 14 och 15 maj. Tittar man på snörningen kan man se att den gjorts om när skorna tas i beslag.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-na-pa-plats-dag-17-rapport-fran-domstolen

Man hade ju önskat att det var foton från innan mordet och foton direkt efter mordet.
Det kanske är för otydliga bilder de har?

För mellan mordet och tillslaget av skorna har det ju gått ett tag...
Citera
2021-05-04, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Min tanke var om det ev gällde ljugeri ang träning kontra simning... när SD befann sig på Gustavsvik.

Han hade lite svårt att komma ihåg vad han gjort där... men det kanske var gentemot polisen.

Na.se skrev det i samband med polisanmälan och Vivalla överfallet så därav mitt frågetecken.

Tror det skarvats både här och där i hela deras historia så det är fullt möjligt att det även gäller detta.

Hur som helst ”ligger en hund begraven” i historierna om besöken ute på gymet också. Det är helt onormalt beteende av SD som inte passar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in