• 1
  • 2
2021-05-04, 08:58
Medlem
rtyuios avatar
Miljötalibanerna vars idioti tydligen inte går att hejda vill nu att vi ska ha färre hästar då de numera utgör ett "klimatproblem" och SVT frågar

"Bör vi ha färre hästar i Sverige?

— Det är ju något man måste fundera på. Antalet hästar har ju ökat väldigt mycket i Sverige under senare år och det är ju en förklaring till att utsläppen från hästnäringen är relativt stor, säger Arne Müller."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-klimatproblem

Min personliga åsikt är att dessa psykiskt sjuka människor bör låsas in i ett vadderat rum så de inte utgör någon fara för övriga mänskligheten. Eller vad tycker ni andra. Är hästar ett miljöproblem som vi borde ta på allvar?
Citera
2021-05-04, 09:12
Medlem
Att det finns fler hästar än kor i landet är faktiskt helt galet.

Jag känner en som har sju hästar, de flesta av alla hästägare blir smått maniska efter ett tag efter som i princip alla pengar och all fritid går åt till hästarna.

Titt som tätt ramlar hästägarna av också vilket resulterar i onödiga sjukskrivningar som kostar samhället ännu mera pengar.

En hög avskräckande hästavgift borde införas.

Edit: jag glömde nämna hästskiten som det tydligen är helt ok att låta ligga på gångvägar och vägkanter. Hundar måste man plocka upp efter men inte hästar. Varför?
Senast redigerad av femlaxar 2021-05-04 kl. 09:19.
Citera
2021-05-04, 09:15
Medlem
BigIvars avatar
Hur hög är miljöskatten på en häst ungefär? Beräknas den per kilo?
Citera
2021-05-04, 09:16
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femlaxar

Jag känner en som har sju hästar, de flesta av alla hästägare blir smått maniska efter ett tag efter som i princip alla pengar och all fritid går åt till hästarna.

Titt som tätt ramlar hästägarna av också vilket resulterar i onödiga sjukskrivningar som kostar samhället ännu mera pengar.

En hög avskräckande hästavgift borde införas.

Km-skatt, registerhållningsavgift, skatt på hö och halm. Besiktnungsavgift.

Bara följa fordonens kostnader och kopiera.
Citera
2021-05-04, 09:17
Medlem
Vad ska vi med hästar till? De luktar illa och är livsfarliga och duger knappt till burgare.
Citera
2021-05-04, 09:18
Medlem
sfrges avatar
Det här måste ju vara nån form av sinnessjukdom. Om nu hästarna släpper ut mer avgaser än flyget så borde väl KlimatGreta ha demonstrerat mot hästsporten också då?

Alla fraktfartyg som fraktar grejor runt hela Jorden då?
Hur mycket släpper dom ut?
Citera
2021-05-04, 09:21
Medlem
Hästägare måsta äta mer häst.
Citera
2021-05-04, 09:21
Medlem
Haha underbart. Finns nog många hästmänniskor som är miljötalibaner. Förväntar mig härliga intriger och upplösningar i deras fåniga aktivistgrupper.
Citera
2021-05-04, 09:32
Enklast är väl att ha ihjäl alla djur, inklusive människan. Det är kanske enda sättet för jorden att överleva (enligt MP).

Men skall man ha ihjäl djur kan man väl börja med att sluta avla fram pitbulls och sluta låsa in djur i djurparker för beskådning.
Citera
2021-05-04, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det här måste ju vara nån form av sinnessjukdom. Om nu hästarna släpper ut mer avgaser än flyget så borde väl KlimatGreta ha demonstrerat mot hästsporten också då?

Alla fraktfartyg som fraktar grejor runt hela Jorden då?
Hur mycket släpper dom ut?

Greta rider själv så det lär inte bli aktuellt. Den lilla hycklerskan demonstrerar bara mot sånt hon inte själv gillar.

OnT: Tack för intressant trådstart! Är rädd att de kommer tvinga igenom tvångsbeskattningar som gör det omöjligt med hästägande och hästsport - utom för de allra rikaste förstås.

Nästa steg är att förbjuda hundar och andra husdjur, ivrigt påhejade av veganer.

Passa på och njut så länge det går.
Citera
2021-05-04, 09:53
Medlem
Black-lies-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femlaxar

Edit: jag glömde nämna hästskiten som det tydligen är helt ok att låta ligga på gångvägar och vägkanter. Hundar måste man plocka upp efter men inte hästar. Varför?

Är det verkligen sant? Ytterst få av dessa hästar är väl nyttodjur? Nöjesridning, trav&galopp, hästhoppning, ett fåtal polishästar och vaktparaden är de enda användningsområden jag kan komma på.

Har du trampat i hunskit respektive hästskit? Hundskit borde klassas som biologiskt stridsmedel, hästskit kan man strössla på morgonfilen som müsli. Nästan.
Senast redigerad av Black-lies-matter 2021-05-04 kl. 09:55.
Citera
2021-05-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-lies-matter
Är det verkligen sant? Ytterst få av dessa hästar är väl nyttodjur? Nöjesridning, trav&galopp, hästhoppning, ett fåtal polishästar och vaktparaden är de enda användningsområden jag kan komma på.

Har du trampat i hunskit respektive hästskit? Hundskit borde klassas som biologiskt stridsmedel, hästskit kan man strössla på morgonfilen som müsli. Nästan.

Ja det står så i artikeln.

Bara för att hundbajs är äckligare så är det inget argument för att inte plocka upp efter sina djur. Jag vill inte ha avföring alls på gångvägarna.

Hästar springer åtminstone inte lösa och skiter i rabatter och sandlådor. Men det är en annan trådstart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in