2021-05-03, 22:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Lag gäller - så då gäller ju JB.
Paragrafen är inte dispositiv.
Köpet är inte fullbordat. Tack!

Ja, tänk att du äntligen insett att JB gäller.
Men du verkar inte ens själv veta vilken paragraf det är du talar om.
Reglerna om äganderättsövergången är som jag har förklarat för dig otaliga gånger inte dispositiv, om det är det du till sist har fattat så är det ju bra, men det verkar inte så på vad du tidigare skrivit.

Tillträdesreglerna däremot är dispositiva, det borde till och med du fatta.
2021-05-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Reglerna om äganderättsövergången är som jag har förklarat för dig otaliga gånger inte dispositiv, om det är det du till sist har fattat så är det ju bra, men det verkar inte så på vad du tidigare skrivit.

Hur ser lagen ut om någon isolerar en 95-åring på dödsbädden och sätter en penna i handen på den och sen går därifrån med ett kontrakt på att man nu köpt all personens egendom för en hundring?

Är det fortfarande bytt är bytt kommer aldrig mer igen?
2021-05-03, 23:13
Medlem
trngws avatar
Esbjörn tackade nej till Ebbas erbjudande om att backa, därefter tvingade han Ebba att ta ärendet till domstol. Konstigare än så är det inte.

Ebba kallade till ett möte för att diskutera hur de skulle avsluta affären, kort efter att hon erbjudit Esbjörn att inte fullfölja. Men Esbjörn vägrade delta på mötet och informerade Ebba via sin informationsansvarige brännvinsjournalisten på expressen att han "stänger dörren för Ebba".
Därmed gav han Ebba inget val. Hon stod då utan sin handpenning och utan sitt hus, och med en säljare som i praktiken gått under jorden. Likt en ren bedragare. Därmed fanns inget alternativ för Ebba, annat än att gå till domstolen. Konstigare än så är det inte.
2021-05-03, 23:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Hur ser lagen ut om någon isolerar en 95-åring på dödsbädden och sätter en penna i handen på den och sen går därifrån med ett kontrakt på att man nu köpt all personens egendom för en hundring?

Är det fortfarande bytt är bytt kommer aldrig mer igen?

Det beror helt och hållet på omständigheterna. Förstår inte du det?
2021-05-03, 23:22
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Vad kommer först, hönan eller ägget?

Och kan du skriva bort JB §5 - att vid köpebrev är köpets fullbordan avgörande baserat på köpeskillingen.

Är de sedan i en tvist om avtalet, så är de i en tvist om det...

Det är väl ingen tvist längre då Esb sagt att han har hävt köpet ?
Han blir fattig hur som genom att han får betala henna samt Binninge om han nu inte redan har det, om han nu får behålla huset
Senast redigerad av braattha 2021-05-03 kl. 23:29.
2021-05-03, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag har svårt att ta in något från en som verkar vara mytoman som du, då jag plötsligt ha postat 100 inlägg på några timmar men som vanligt så fabulerar du.
Jag har varken postat 2500 eller 2400 inlägg så om du någonsin ska få någon att tro på dig lille pojk så SLUTA att ljuga hela tiden.
det var inte ett generöst bud det var endast en sak Binninge vred på som vanligt då budet plötsligt ändrade sig en vecka efter hans första inlägg.
Mytomangruppen bör samlas och bestämma vad som är det som gäller.

Detta var det hon sa om att backa, och inget annat.

Du har postat 2207 inlägg i denna tråd och är inne och vaktar dagligen så att du "snart har postat 2500 inlägg i denna tråd" är det nog bara du som hugger på.

Jag ska givetvis inte tvinga honom att sälja om han inte vill, så skrev Ebba på sin Facebook. Ett par dagar senare lämnade hon in ansökan om lagfart.
Vill du slänga sig med termer som "mytoman" bör du kanske ha lite koll på din hemmaplan först.
2021-05-03, 23:39
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Du har postat 2207 inlägg i denna tråd och är inne och vaktar dagligen så att du "snart har postat 2500 inlägg i denna tråd" är det nog bara du som hugger på.

Jag ska givetvis inte tvinga honom att sälja om han inte vill, så skrev Ebba på sin Facebook. Ett par dagar senare lämnade hon in ansökan om lagfart.
Vill du slänga sig med termer som "mytoman" bör du kanske ha lite koll på din hemmaplan först.
Du vet att man är skyldig som köpare att söka det har inget med affären att göra.
Detta har vi haft uppe fler gånger än du kan räkna till.

Och hon skrev ej det utan du har klippt bort det som ej passar dig, eller har du filter på din fb ??

Citat:
Jag hoppas att frågan löses snabbt, för allas skull. Jag har agerat i god tro. Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom. Jag hoppas nu att detta kan lösa sig på bästa sätt.

Du orkar inte ge din källa till vart din "lista " skulle vara men att söka på mina inlägg går bra, du är inte bara mytoman utan även patetisk
Senast redigerad av braattha 2021-05-03 kl. 23:42.
2021-05-03, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Du vet att man är skyldig som köpare att söka det har inget med affären att göra.
Detta har vi haft uppe fler gånger än du kan räkna till.

Och hon skrev ej det utan du har klippt bort det som ej passar dig, eller har du filter på din fb ??

Hon gick ut på sin facebook och snyftade om att hon agerat i god tro och såklart inte skulle tvinga Esbjörn att sälja om han inte ville. Sen söker hon lagfart, och förkastar hans bud till förlikning genom att stå för hennes samtliga omkostnader bara hon inte tvingar igenom köpet i domstol.

Om du kallar mig mytoman när jag hävdar att du "snart postat 2400 inlägg i denna tråd" fast du bara har postat drygt 2200, vad kallar du isåfall henne?
2021-05-03, 23:49
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Så i mars gav Esbjörn ett förlikningsbud om att han är beredd att låta Ebba gå ekonomiskt skadeslös ur striden om han bara får behålla fastigheten.

Samtidigt gav Ebba tydligen två olika bud enligt Binninge. Det ena är att hon är beredd att till varje pris behålla huset, men samtidigt bara betalar 200 000 mer.

Binninge har, precis som ett antal individer här på Flashback, hakat upp sig på Ebbas uttalande, men fattar inte att det var inget erbjudande som fanns kvar i all oändlighet.

"Esbjörn har aldrig någonsin stängt dörren för en förlikning", säger Binninge också, men det är definitivt en sanning med modifikation. Han stängde inte ens dörren. Han lät den vara öppen och drog därifrån utan att ens diskutera.

Det finns alltid två sidor på ett mynt och den ena sidan har visat sig vara väldigt selektiv att Binninge inte bara tänjer på sanningen utan hittar på saker är ju bevisat.
EB skrev ju detta och hon har ju varit mer konsekvent i detta, så vad ska man lita på ?

Citat:
Sedan september har jag varit villig att mötas och försöka reda ut detta. Man har vägrat. Det enda civiliserade sättet att reda ut en sådan situation med juridik, pengar och hot involverat är att låta en domare försöka hjälpa oss. Första mötet sedan september sker nu i mars och då hoppas jag innerligt att det kan bli ett slut på detta på ett eller annat sätt.”
2021-05-03, 23:54
Medlem
Citat:

Läs vad du skriver "regler". Inte en lag.

Det blir en tillträdesdag OM det sker en betalning.
Varför tror du att folk flyttar fram en tillträdesdag om den nu var så helig? Det är bara en regel, ingen lag bakom det.
JB lagen är den som styr,
2021-05-03, 23:55
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Hon gick ut på sin facebook och snyftade om att hon agerat i god tro och såklart inte skulle tvinga Esbjörn att sälja om han inte ville. Sen söker hon lagfart, och förkastar hans bud till förlikning genom att stå för hennes samtliga omkostnader bara hon inte tvingar igenom köpet i domstol.

Om du kallar mig mytoman när jag hävdar att du "snart postat 2400 inlägg i denna tråd" fast du bara har postat drygt 2200, vad kallar du isåfall henne?

Du fortsätter att skriva halva meningar och vrider dig som den mask du är kamma dig och skaffa dig ett jobb.
En mytoman ljuger oftast för att få bekräftelse och för att bli omtryck men du lär inte bli omtyckt här då du inte håller dig till sanningen
2021-05-03, 23:58
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Esbjörn tackade nej till Ebbas erbjudande om att backa, därefter tvingade han Ebba att ta ärendet till domstol. Konstigare än så är det inte.

Ebba kallade till ett möte för att diskutera hur de skulle avsluta affären, kort efter att hon erbjudit Esbjörn att inte fullfölja. Men Esbjörn vägrade delta på mötet och informerade Ebba via sin informationsansvarige brännvinsjournalisten på expressen att han "stänger dörren för Ebba".
Därmed gav han Ebba inget val. Hon stod då utan sin handpenning och utan sitt hus, och med en säljare som i praktiken gått under jorden. Likt en ren bedragare. Därmed fanns inget alternativ för Ebba, annat än att gå till domstolen. Konstigare än så är det inte.

Ja sanningen är inte svårare än så

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in