2021-05-03, 19:59
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
På denna graf så ser det ut som Sverige har världens näst högsta smittspridning!!
Bara Uruguay verkar ha sämre läge!?

Kan det här här verkligen stämma, borde vara stora rubriker i tidningarna.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?tab=map&zoomToSelection=true&pickerSort=a sc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cases&In terval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~OMN

Du vet väl att det testas väldigt mycket i Sverige? Till och med skolungar som varit nära någon annan skolunge med smitta ska testas. Fundera istället på varför vi har denna testningshysteri nu när i princip ingen dör av/med Covid.

Det är precis som följande citat från givemeyourmoney antyder:

"...det är ju dessa siffror som ligger i grund för vilka restriktioner och åtgärder som kan dras tillbaka
eller utökas."

Svetsarn med anhang kanske har något lurt på gång
Senast redigerad av WimHof 2021-05-03 kl. 20:02.
Citera
2021-05-03, 20:02
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jo. Dom behöver vaccin för att kunna öppna gränserna. Jag uttryckte mig tokigt. Det jag menade, är att Taiwan och Australien inte har samma desperata behov av vaccin som många andra länder. Invånarna i Australien och Taiwan kan kosta på sig att ta det lite lugnare. Dom kan observera vad som händer i andra länder som vaccinerar, innan dom själva tar vaccinerna.
Hur länge ska de leva med inskränkta demokratiska rättigheter innan de börjar vaccinera?
Citera
2021-05-03, 20:24
Medlem
madchances avatar
Vänder upp i Stockholm igen eller ett hack i kurvan? Kanske var nedgången en påsklovseffekt? Spridningen är ju störst bland ungdomar.
Citera
2021-05-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Vänder upp i Stockholm igen eller ett hack i kurvan? Kanske var nedgången en påsklovseffekt? Spridningen är ju störst bland ungdomar.

Ja tyvärr, regionen sa att det vänt upp igen på senaste pressträffen (tidigare idag).
Citera
2021-05-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Du vet väl att det testas väldigt mycket i Sverige? Till och med skolungar som varit nära någon annan skolunge med smitta ska testas. Fundera istället på varför vi har denna testningshysteri nu när i princip ingen dör av/med Covid.

Det är precis som följande citat från givemeyourmoney antyder:

"...det är ju dessa siffror som ligger i grund för vilka restriktioner och åtgärder som kan dras tillbaka
eller utökas."

Svetsarn med anhang kanske har något lurt på gång

Sverige tester ikke specielt mange,i forhold til andre lande i EU/Norden

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&pickerSort=asc&picke rMetric=location&Metric=Tests&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~DNK~NOR~FIN~DEU~BE L~ISL~NLD
Citera
2021-05-03, 20:50
Medlem
Det är ju mycket prat om restriktionerna vara eller icke vara. Om vi kört utan restriktioner och rekommendationer öht - hur hade läget sett ut idag? Om vi nu, när smittspridningen fortfarande är hög fimpade alla restriktioner och rekommendationer, började leva som innan - hur skulle läget utvecklas?

Jag menar smittspridning, sjukdom och död relaterad till covid. Inte ekonomi och att folk skulle vara gladare eller liknande.

Jag tror att läget skulle vara värre. Högre dödstal och mer smittspridning. Sjukvården skulle haft det ännu tuffare.

Vad tror ni? O håll lite god ton, det är rätt trist med alla påhopp bara för att ens åsikter går isär.
Citera
2021-05-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Hur länge ska de leva med inskränkta demokratiska rättigheter innan de börjar vaccinera?

Det är ingen "demokratisk rättighet" att krogen ska ha öppet till ett visst klockslag
Citera
2021-05-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Ja tyvärr, regionen sa att det vänt upp igen på senaste pressträffen (tidigare idag).
Vilken pressträff åsyftas? Om det är pressmeddelandet hos SLL som åsyftas så står det att det var ett ökat antal inlagda under helgen. Inte ett ord sades om att det skulle "ha vänt upp igen" i en mer generell bemärkelse.
Citera
2021-05-03, 21:00
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Det är ingen "demokratisk rättighet" att krogen ska ha öppet till ett visst klockslag
Givetvis är det en demokratisk rättighet att privata företag själva ska få styra över sina öppettider. Rörelse- och mötesfrihet likaså. Nu säger jag inte att dessa inskränkningar är det värsta man kan tänka sig, och jag kan till och med sträcka mig så långt att dess fördelar i dagsläget överväger nackdelarna, åtminstone i Sverige. Men att de är reella inskränkningar av demokratiska rättigheter kan man inte förneka.

Men du verkar ha missat min fråga. Hur länge ska Australiensarna tvingas göra avkall på dessa rättigheter innan det är lönt att börja vaccinera?
Citera
2021-05-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
På denna graf så ser det ut som Sverige har världens näst högsta smittspridning!!
Bara Uruguay verkar ha sämre läge!?

Kan det här här verkligen stämma, borde vara stora rubriker i tidningarna.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?tab=map&zoomToSelection=true&pickerSort=a sc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cases&In terval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~OMN

Vi har en statsepidemiolog som inte är säker på vilka åtgärder som minskar smittspridningen.
Vi kan ju vara säkra på att hans egna åtgärder inte gjort det eftersom vi är bland dom sämsta i världen.
Det är tydligen ett lotteri och därför får vi bara hoppas att smittspridningen går ner så att vi kan lätta på restriktionerna någon gång.
Det tråkiga är bara att smittspridningen då kommer att åka upp som en jojo.
Men statsmedia verkar inte vara intresserade av smittspridningen.
Citera
2021-05-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vill också resa till Tyskland, och min dotters vistelse på ett Goethe-institut är long overdue. Men det ser mörkt ut; besked kom ju idag att Bayern har ställt in Oktoberfesten, som sker först i september-oktober... de räknar alltså inte med någon normalitet ens till hösten.
Undrar om dom ställde in Oberammergau-spelen också.
Goethe institut finns i Schweiz, i Jurabergen. Jag skulle åka till Schweiz förra sommaren men bokade av när det barkade åt skogen i mars. Hade jag varit iskall och väntat ut flyget kanske jag hade lyckats genomföra resan men många flyg blev inställda och då hade jag stått där med skägget i brevlådan. Sen hade det varit problem att resa över alperna till Italien om man inte är medborgare där.
Citera
2021-05-03, 21:34
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Sverige tester ikke specielt mange,i forhold til andre lande i EU/Norden

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&pickerSort=asc&picke rMetric=location&Metric=Tests&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~DNK~NOR~FIN~DEU~BE L~ISL~NLD
Vi har sen i November testat dubbelt upp jämfört med Tyskland.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-13..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Tests&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~DEU
Tysklands smittspridning är förmodligen på Sveriges nivå, detta ser man på att andel positiva och antal döda följer varandra ganska exakt. I början på november tog Tyskland beslut om en ny strategi för testning som innebär att bara personer med "allvarliga symptom" testas, det syns tydligt att deras testning då stannade på en låg nivå medan Sveriges ökade. Antal fall i Tyskland planade då ut men dödsfallen följer likväl Sveriges kurva. Tysklands CFR steg också i samband med den nya strategin.
https://www.thelocal.de/20201120/explained-what-is-germanys-new-coronavirus-test-strategy-for-winter/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in