2021-05-03, 16:49
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var precis det jag skrev för ett par timmar sedan, att detta måste vara förklaringen. Att folk fort blir allvarligt sjuka med de nya varianterna. Det är läskigt, tycker jag! Man kanske känner sig OK, går ut och går en rask promenad, får plötsligt ingen luft och rasar ihop på vägen...
Nja, i så fall har det varit så hela tiden. Det är samma överrepresentation av direkt till IVA i höstas och i våras. Folk åker in först när de är allvarligt sjuka helt enkelt.
Citera
2021-05-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
I sådana fall så höll sig viruset väldigt passivt under dessa 6 månader.
De första sjukvårdsfallen i Wuhan registrades i December 2019.

https://www.nytimes.com/article/coronavirus-timeline.html
Ja det blir så om det började med en person!
Citera
2021-05-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det är inte över som vissa tror när de ser en nedåtgående kurva. Det är över när den sista covidpatienten är utskriven och inte behöver intensivvård längre.
Är det detta som gäller så kommer detta aldrig vara "över". Du inser att de sköraste i vårt samhälle kommer avlida med Covid i blodet även kommande år?
Citera
2021-05-03, 16:51
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Det var precis det jag skrev för ett par timmar sedan, att detta måste vara förklaringen. Att folk fort blir allvarligt sjuka med de nya varianterna. Det är läskigt, tycker jag! Man kanske känner sig OK, går ut och går en rask promenad, får plötsligt ingen luft och rasar ihop på vägen...

Eller att de är hemma och inte anstränger sig. De märker inte att de börjar få syrebrist. Hjärnan signalera inte till hjärtat att öka hjärtfrekvens och andningsfrekvens. Det har vården vittnat om att det förekommer frekvent.

Jag har skaffat syremättnads mätare, skulle ha full koll på om någon i familjen har smygande covid.
Citera
2021-05-03, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Rädsla för det okända förblindar. Kolla Perth nu senast. Nerstängning för 3(!) uppnystade fall. Och vissa dårar hyllar detta. Jag håller dock med om att respekten för Covid har sänkts både en och 10 gånger i takt med att allt fler gått igenom infektionen utan några som helst svårigheter alls. Men visst, ett fåtal bli så pass sjuka att de behöver vård, och det är tragiskt.

Absolut! Respekt ska man ha. Hysteri däremot mår väl ingen bra av. Tror också det blivit avtrubbat. Och mer kommer det säkert bli i takt med vaccinationen. Vi får hoppas att denna vaccinations-kampanj kommer att fungera för folk många verkar vara på bristningsgränsen vad det verkar....
Citera
2021-05-03, 16:56
Medlem
Citat:
Problemet är ju, att en del fullt friska, unga/yngre personer också blir svårt sjuka och dör. Det finns någon svaghet i kroppen, förmodeligen i immunförsvaret relaterat just till coronavirus, som man inte vet om förrän man själv är drabbad.

Dessutom "tar" inte vaccinet på alla vaccinerade i riskgrupper, och inte heller där vet man vilka dessa personer är, plus att vissa av medicinska skäl faktiskt inte _får_ vaccinera sig. Därför behöver vi ha flockimmunitet, för att skydda alla.
Fullt friska även unga dog innan C-19 också så det där är inget hållbart argument.
Citera
2021-05-03, 16:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Är det detta som gäller så kommer detta aldrig vara "över". Du inser att de sköraste i vårt samhälle kommer avlida med Covid i blodet även kommande år?

Ja så kommer det att vara, men då ersätter det influensan som dödsorsak bland mycket gamla. Den har ju försvunnit och förekommer inte vara skäl till inläggning längre.

Om covid alls finns kvar om ytterligare något år. Utesluter inte att covid försvinner om antalet potentiella bärare tunnas ut tillräckligt.
Citera
2021-05-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ja kör på med fas 4 nu - och det gäller inte bara Stockholm. De äldre har haft sin chans. Ge nu till de lite yngre som VILL ha. Har en känsla av att jag upprepar mig idag, men det här är så fruktansvärt frustrerande! Det är som att trampa i sirap! Förutom att det kommer att rädda ett antal liv om 50-59-åringarna kan få sitt vaccin NU och inte om två veckor, så påverkar det folks semesterplaner. Utan två doser + 10 dagar efter sista, kommer folk inte utomlands den här sommaren heller.

Aj då! Är det 50-59 i nästa grupp? Då bommar man med något enstaka år. Är inte intresserad utlandet på sommaren ändå, men vad är det som hindrar menar du? Det går väl att resa?
Citera
2021-05-03, 17:03
Medlem
Citat:
Det vore bra om Region Stockholm för en gång skull fick arslet ur vagnen tidigt och öppnade för andra villiga grupper nu. Verkar vara rätt svalt intresse för att vaccinera sig socioekonomiskt utsatta områden bland MENA. Har det något med ramadan att göra eller?
Vill araberna och afrikanerna inte skydda sig framöver så bör dem även frånsäga sig rätten till sjukhusvård. Men likförbannat kommer dem storma in på svenska akutmottagningar med sina anhöriga.

MENA verkar inte tro på Covid.
Citera
2021-05-03, 17:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Aj då! Är det 50-59 i nästa grupp? Då bommar man med något enstaka år. Är inte intresserad utlandet på sommaren ändå, men vad är det som hindrar menar du? Det går väl att resa?

Ja, eller om de väljer att ta en till femårsgrupp, i så fall 55-59. Det har ett par regioner gjort, de är nere på födelseår 1966 nu. Huvudsaken är att man öppnar upp för fler människor nu, snabbt!

Jo, men då måste man ju sitta inlåst på karantänanläggning i två veckor först, när man passerat gränsen. Blir inte mycket kvar av semestern då.
Senast redigerad av Merwinna 2021-05-03 kl. 17:20.
Citera
2021-05-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ja, eller om de väljer att ta en till femårsgrupp, i så fall 55-59. Det har ett par regioner gjort, de är nere på födelseår 1966 nu. Huvudsaker är att man öppnar upp för fler människor nu, snabbt!

Jo, men då måste man ju sitta inlåst på karantänanläggning i två veckor först, när man passerat gränsen. Blir inte mycket kvar av semestern då.
Förra sommaren gick det aldelles utmärkt att åka utomlands även om mediebilden sa annorlunda. Jag var te.x i Tyskland en sväng. Inga konstigheter alls. Denna sommar blir nog ännu mindre låst med tanke på vaccinen. Det beror nog dock på när man tänkt åka dock. Ju senare desto bättre. Det finns ett visst intresse för framförallt länderna i Sydeuropa att turismen kickar igång.
Citera
2021-05-03, 17:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Förra sommaren gick det aldelles utmärkt att åka utomlands även om mediebilden sa annorlunda. Jag var te.x i Tyskland en sväng. Inga konstigheter alls. Denna sommar blir nog ännu mindre låst med tanke på vaccinen. Det beror nog dock på när man tänkt åka dock. Ju senare desto bättre. Det finns ett visst intresse för framförallt länderna i Sydeuropa att turismen kickar igång.

Jag vill också resa till Tyskland, och min dotters vistelse på ett Goethe-institut är long overdue. Men det ser mörkt ut; besked kom ju idag att Bayern har ställt in Oktoberfesten, som sker först i september-oktober... de räknar alltså inte med någon normalitet ens till hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in