Citat:
Ursprungligen postat av
Firesnake
Jag tror hennes behov av att visa upp en fin fasad står i vägen för henne också.
Tänkvärda tankar och djupsinniga resonemang av dig, som vanligt.
Kan också vara ytan hon de facto föredrar, alla dagar i veckan. Hon verkar av allt att döma ha formats till en personlighet som väljer återhållsamhet, distans och slutenhet i förhållande till sin omgivning.
Att inte vilja se och höra sånt som kan göra henne obehaglig till mods, är ett karaktärsdrag.
Och ofta ett medvetet val från hennes sida.
Citat:
Och en tro att hon har nån slags tacksamhetsskuld för att han tog hand om barn och hem under hennes sjukdomstid. Troligen har han tutat i henne att hon är extremt jobbig och att bara han kan stå ut med henne fullt ut. Allt det där understöds nog av hennes föräldrar vilket knappast gör det lättare för henne.
Han kan ha tutat i henne det, om inte annat sublimt framfört.
Backar vi 10 år bakåt i tiden till sjukdom och en bedrövlig vardag, så torde han ha sagt och gjort saker i syfte att få henne mera följsam. För upprätthållandet av ett dubbelliv. Jag antar att du här tänker på vad kvinnor som är utsatta för våld i nära relation, vanligtvis får höra (?)
Om vi enbart ska hålla oss till FUP och vad som finns på pränt gällande deras inbördes samspel, så framträder ingen entydig bild av en kvinna som hellre duckar än säger emot. Ej heller en tydlig bild av en dominerade man som får kvinnan att tystna genom härskartekniker och tillsägelser som innebär begränsningar och underliggande hot.
Däremot får jag genom LW:s samtal med sina vänner, intrycket av en kvinna som har känt sig underskattad och förnedrad, bl a då beträffande de fysiska attributen.
Visst parerar HD och uttrycker sig diplomatiskt och tillrättaläggande istället för instinktivt många ggr, när hon istället borde utöva gränssättning, särskilt när det kommer till strösselförhöret. I denna diskussion ses en direkt ovilja eller till och med oförmåga, att införliva smärtsamma sanningar. Hon förvandlas till en struts istället för att konfrontera hårdare och ta dotterns parti. Det ska till varje pris, liksom i allt annat, hyschas ner och sopas under mattan - ändamålet får helga medlen - huvudsaken är att alla blir sams och glömmer det som varit.
Kan mycket väl vara så att den strategin är enda alternativet för att slippa en lättväckt ångest.
Så vem kan egentligen döma?
Han låter henne "chefa" och ljuger/undanhåller samtidigt oftare än oftast. Spelar med och hjälper till att polera ytan. Han läser av henne på den manipulatives karaktäristiska sätt och låter henne få vad hon vill ha. Den hjälplösa, något förvirrade, pojken i honom är ett säkert kort då det tar fram hjälparen i henne och får hennes hjärta att mjukna.
Citat:
Jag tror hatet mot LW grundas i en känsla av maktlöshet hos HD, maktlöshet över att hon inte kunde få SD att sluta träffa LW och maktlöshet över att LW hade makten att när som helst avslöja för coola geo-gänget och hela grannskapet att SD tycker att HD är så oattraktiv och tråkig att han valt att i flera år ha en sexuell och romantisk relation med LW. Att HD inte bara varit sjuk och därmed misslyckats med att vara en pigg och aktiv mamma och värdinna, hon har även misslyckats sexuellt i sin roll som fru till den hjälpsamme och trevlige vite riddaren SD.
Den skam som borde vara SDs blir HDs i hennes egna ögon.
Och hatet och skulden projiceras på LW...
Enig med dig i att rädsla för ett avslöjande är förknippad med skam.
Som du säger har hon också mist sitt stora behov av kontroll. I hennes fall lika med inre balans och trygghet.
I övrigt ger hon uttryck för stark avund vilket jag uppfattar som drivkraften till hennes beteende; LW behandlas med avsmak och förakt; notera HD:s reaktion och markering av integritet när LW klappar lätt på hennes axel på en sammankomst.
Ett förakt som kvarstår, långt efter mordet.
Avunden skulle, som jag tidigare varit inne på, eventuellt kunna härröra ur barnets känslor av att vara undanskuffad och bortvald. För det existerar en dysfunktionalitet i ursprungsfamiljen. Vilket hon också som hastigast berör i TR, dock inte med de orden.
Jag misstänker också att HD under alla år, har gett sitt tysta medgivande till otrohet från sin mans sida.
Hon förstod även att han låg med LW men så länge hon inte behövde veta närmare detaljer och därför kunde intala sig att det trots allt var henne han älskade, kunde hon leva med sitt självbedrägeri.
Hembjuden på te hos LW får hon ta del av hela historien, inklusive detaljer, från början till slut. Och ja, jag tror som uppgett på ett besök som varade i två timmar.
Teet skulle kokas, några inledande ytliga meningsutbyten om väder, familj, geocaching innan LW tog till orda. Stor vikt i LW:s berättelse lades säkert på en fin vänskap som med tiden kom att utvecklas till intimitet och kärlek.
HD kunde därefter inte längre upprätthålla sin egen uppmålade, och antagligen, förskönande bild av deras relation. Detaljer om när-var-hur maler alltmedan ångesten tilltar. Hon kräver att SD ska berätta var exakt de sexuella aktiviteterna har ägt rum, hon skär sig på glas i ångest och förtvivlan, tvingar honom att blockera LW och frysa ut henne i sociala sammanhang.
Givetvis skulle LW ha insett vad hon satte igång med sin bekännelse och hastigt dragit sig undan.
Citat:
Hon kan inte vara helt blind för hans våldskapital (näven i väggen var säkert bara den gången som blev känd...).
Ändå tur att den åkte i väggen och inte i ett ansikte. Så någon sorts kontroll över sitt humör har han ändå haft.
Citat:
Han kan även hota med att ta barnen ifrån henne eller liknande.
Båda två är så stora nu, fast tidigare kan han absolut ha hotat med det.
Citat:
Att hon reagerade kallt och avvisande när L*iv ville prata om att HDs barn faktiskt mobbat ett annat barn så kan det ju vara så att HD vill skydda barnet från att få ett helvete med SD.
"Hellre mobbare än mobbat av pappan".
Skulle stället vilja hävda att hennes svar till grannen går helt i linje med den HD har visat sig vara. Tvärtom vore det förvånande om hon bemött med ett öppet sinnelag och uttryckt medkänsla.
HD har själv visat sig ha tendenser till mobbning. Syftar på LW förstås.
En inställning hon bär med sig från barndomshemmet? Att hennes föräldrar, eller åtminstone pappan, gillar ett uttalat rasistiskt parti som SD säger sitt gällande människosynen.